현재 병원은 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 여러 가지 장비 및 서비스를 도입하고 있는 실정이다. 그중 임상 검사 방법의 하나로써 환자가 처치 받는 위치와 근접한 곳에서 언제, 어디서나 환자의 상태를 측정할 수 있는 POCT(Point of care testing) 장비 사용의 증가를 볼 수 있다. 이러한 증가는 임상 의사에게 좀 더 빠른 의사결정을 할 수 있게 해 주며 또한 환자에게는 신속한 진단과 치료가 가능케 함으로써 환자 만족감 향상에 기여할 수 있다. 그러나 POCT 장비 도입만으로 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 부합하기에는 여러 가지 문제점들이 제기된다. 그중 가장 큰 문제점은 POCT 장비와 기존 ...
현재 병원은 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 여러 가지 장비 및 서비스를 도입하고 있는 실정이다. 그중 임상 검사 방법의 하나로써 환자가 처치 받는 위치와 근접한 곳에서 언제, 어디서나 환자의 상태를 측정할 수 있는 POCT(Point of care testing) 장비 사용의 증가를 볼 수 있다. 이러한 증가는 임상 의사에게 좀 더 빠른 의사결정을 할 수 있게 해 주며 또한 환자에게는 신속한 진단과 치료가 가능케 함으로써 환자 만족감 향상에 기여할 수 있다. 그러나 POCT 장비 도입만으로 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 부합하기에는 여러 가지 문제점들이 제기된다. 그중 가장 큰 문제점은 POCT 장비와 기존 병원 정보 시스템 간의 상호 운용성을 보장하기 위한 자동화되고 정형화된 시스템이 아직 갖춰지지 않고 있다는 것이다. 사실상 현 병원 정보 시스템은 중앙 집중식 검사 프로세스에 최적화되어 있고 각종 장비에서 생성되는 이질적인 데이터를 취합하기에는 비효율적인 시스템 구조로 되어 있는 것이 현실이다. 이와 같은 병원 정보 시스템에 POCT 장비를 도입할 경우 연결성, 통합성, 상호 운용성 측면으로 문제점이 발생하게 된다. 그래서 현 논문은 POCT1-A2, LIS1-A, LIS2-A2, HL7 표준을 기반으로 한 통합 데이터 관리 시스템을 제안한다. 이는 연속적인 접속을 유지하지 못하고 단발성 이벤트 방식의 연결을 지향하는 POCT 장비에게 연결 지속성 및 접속 신뢰성을 보장한다. 그리고 이질적인 데이터를 통합하기 위한 단일화 된 방법을 제공하며 POCT 특성상 오더가 없는 결과의 발생을 줄이기 위한 자동 오더 생성 서비스를 제공한다. 이처럼 자동화되고 정형화 된 시스템을 설계 및 구현해 봄으로써 그 효율성을 보여 주고자 한다.
현재 병원은 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 여러 가지 장비 및 서비스를 도입하고 있는 실정이다. 그중 임상 검사 방법의 하나로써 환자가 처치 받는 위치와 근접한 곳에서 언제, 어디서나 환자의 상태를 측정할 수 있는 POCT(Point of care testing) 장비 사용의 증가를 볼 수 있다. 이러한 증가는 임상 의사에게 좀 더 빠른 의사결정을 할 수 있게 해 주며 또한 환자에게는 신속한 진단과 치료가 가능케 함으로써 환자 만족감 향상에 기여할 수 있다. 그러나 POCT 장비 도입만으로 환자 서비스 질 향상이라는 목적에 부합하기에는 여러 가지 문제점들이 제기된다. 그중 가장 큰 문제점은 POCT 장비와 기존 병원 정보 시스템 간의 상호 운용성을 보장하기 위한 자동화되고 정형화된 시스템이 아직 갖춰지지 않고 있다는 것이다. 사실상 현 병원 정보 시스템은 중앙 집중식 검사 프로세스에 최적화되어 있고 각종 장비에서 생성되는 이질적인 데이터를 취합하기에는 비효율적인 시스템 구조로 되어 있는 것이 현실이다. 이와 같은 병원 정보 시스템에 POCT 장비를 도입할 경우 연결성, 통합성, 상호 운용성 측면으로 문제점이 발생하게 된다. 그래서 현 논문은 POCT1-A2, LIS1-A, LIS2-A2, HL7 표준을 기반으로 한 통합 데이터 관리 시스템을 제안한다. 이는 연속적인 접속을 유지하지 못하고 단발성 이벤트 방식의 연결을 지향하는 POCT 장비에게 연결 지속성 및 접속 신뢰성을 보장한다. 그리고 이질적인 데이터를 통합하기 위한 단일화 된 방법을 제공하며 POCT 특성상 오더가 없는 결과의 발생을 줄이기 위한 자동 오더 생성 서비스를 제공한다. 이처럼 자동화되고 정형화 된 시스템을 설계 및 구현해 봄으로써 그 효율성을 보여 주고자 한다.
In the present, hospitals are purchasing various equipments and services with the goal, improvement of medical service quality. Amongst them, an increase of POCT (Point of care testing) equipment use that measures condition of patients in anywhere and anytime at near location where patients are taki...
In the present, hospitals are purchasing various equipments and services with the goal, improvement of medical service quality. Amongst them, an increase of POCT (Point of care testing) equipment use that measures condition of patients in anywhere and anytime at near location where patients are taking treatments is a representative changing aspect of today’s clinic laboratory method. Such increase of equipment enables surgeons to make decisions rapidly and also provides with quick diagnosis and treatment for patient thus can contribute in improvement of patient’s satisfaction. However, there arouse many problems in improving quality of medical service only with introduction of POCT equipments. One of the big problems is the absence of automatic and standardized system to guarantee the interoperability between POCT equipments and previous hospital information system. In fact the current hospital information system is optimized to central studio test process which is hard to adapt POCT equipments. At the same time, it has inefficient system structure to integrate different data created from different equipment. Hospitals expect to meet the problems such as connectivity, integrity and interoperability when POCT equipments are introduced to current information system. Therefore, this study suggests a data management system based on POCT1-A2, LIS1-A, LIS2-A2 and HL7 standards. It guarantees continuous connection and reliability for the POCT equipments that do not maintain continuous connection but focus on single time event type connection. Also, the study provides with a way to integrate the different data in unified method efficiently and also provides an automatic order generation service to reduce the consequence of no order that often occur in POCT system. By designing and building such automatic and standardized system, this study shows its efficiency.
In the present, hospitals are purchasing various equipments and services with the goal, improvement of medical service quality. Amongst them, an increase of POCT (Point of care testing) equipment use that measures condition of patients in anywhere and anytime at near location where patients are taking treatments is a representative changing aspect of today’s clinic laboratory method. Such increase of equipment enables surgeons to make decisions rapidly and also provides with quick diagnosis and treatment for patient thus can contribute in improvement of patient’s satisfaction. However, there arouse many problems in improving quality of medical service only with introduction of POCT equipments. One of the big problems is the absence of automatic and standardized system to guarantee the interoperability between POCT equipments and previous hospital information system. In fact the current hospital information system is optimized to central studio test process which is hard to adapt POCT equipments. At the same time, it has inefficient system structure to integrate different data created from different equipment. Hospitals expect to meet the problems such as connectivity, integrity and interoperability when POCT equipments are introduced to current information system. Therefore, this study suggests a data management system based on POCT1-A2, LIS1-A, LIS2-A2 and HL7 standards. It guarantees continuous connection and reliability for the POCT equipments that do not maintain continuous connection but focus on single time event type connection. Also, the study provides with a way to integrate the different data in unified method efficiently and also provides an automatic order generation service to reduce the consequence of no order that often occur in POCT system. By designing and building such automatic and standardized system, this study shows its efficiency.
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