본 논문은 19세기 문예부흥과 더불어 발달한 낭만주의 예술가곡의 일반적인 특징에 대해 연구하였다. 그 중에서도 19세기 많은 작곡가들에게 영감을 주었던 괴테의 소설 『빌헬름 마이스터』(Wilhelm Meister)에 수록된 <미뇽의 노래>에 곡을 붙인 낭만주의 독일 예술가곡의 대표적인 세 작곡가 슈베르트, 슈만, 볼프의 작품을 시와 음악의 관계를 중심으로 분석 연구하였다. 분석에 앞서 괴테의 <미뇽의 노래>를 이해하기 위해 소설『빌헬름 마이스터』의 내용에 대해 알아 보았고 소설 속 미뇽의 성격에 대해 살펴 보았다. 또한 시의 이해...
본 논문은 19세기 문예부흥과 더불어 발달한 낭만주의 예술가곡의 일반적인 특징에 대해 연구하였다. 그 중에서도 19세기 많은 작곡가들에게 영감을 주었던 괴테의 소설 『빌헬름 마이스터』(Wilhelm Meister)에 수록된 <미뇽의 노래>에 곡을 붙인 낭만주의 독일 예술가곡의 대표적인 세 작곡가 슈베르트, 슈만, 볼프의 작품을 시와 음악의 관계를 중심으로 분석 연구하였다. 분석에 앞서 괴테의 <미뇽의 노래>를 이해하기 위해 소설『빌헬름 마이스터』의 내용에 대해 알아 보았고 소설 속 미뇽의 성격에 대해 살펴 보았다. 또한 시의 이해를 돕고 음악의 표현방법에 도움을 얻고자 독일시의 구조에 대해 연구 하였다. 시의 음악적 표현에 대해 보다 더 깊이 있는 연구를 하기 위해 미뇽이 노래한 4편의 시 가운데 「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」만을 선택하여 시와 음악적 리듬의 관계, 시와 성악 선율과의 관계, 시와 반주와의 관계로 나누어 연구하였다. 또한, 시가 가지고 있는 부분적인 특성이나 시가 가지고 있는 전체적인 느낌을 세 작곡가가 공통적으로 어떻게 표현하였으며, 어떤 차이점을 가지는지에 대해 비교 연구하였다. 괴테의 동일한 시를 가지고 만든 슈베르트, 슈만, 볼프의 예술가곡「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」은 작곡가가 살았던 시대의 음악적 특성과 작곡가의 음악적 재해석을 통해 다양하고 새로운 모습의 예술가곡으로 재탄생 하였다. 하지만 세 작곡가 모두 시와 음악의 결합이라는 예술가곡의 독특한 특성을 간과 할 수는 없었다. 그들 모두 문학적 측면과 시의 전체적인 의미는 물론이고 시의 구조와 형식요소와 같은 언어적인 특성을 음악적인 모습으로 나타내려 노력하였다. 이와 같은 시와 음악의 결합이라는 예술가곡의 특성과 그러한 언어적 특성을 최대한 파괴하지 않으려는 작곡가의 의도를 연주자가 조금 더 연구하고 연주한다면 청중에게 예술가곡의 진정한 매력을 보여줄 수 있는 연주를 할 수 있을 것이다.
본 논문은 19세기 문예부흥과 더불어 발달한 낭만주의 예술가곡의 일반적인 특징에 대해 연구하였다. 그 중에서도 19세기 많은 작곡가들에게 영감을 주었던 괴테의 소설 『빌헬름 마이스터』(Wilhelm Meister)에 수록된 <미뇽의 노래>에 곡을 붙인 낭만주의 독일 예술가곡의 대표적인 세 작곡가 슈베르트, 슈만, 볼프의 작품을 시와 음악의 관계를 중심으로 분석 연구하였다. 분석에 앞서 괴테의 <미뇽의 노래>를 이해하기 위해 소설『빌헬름 마이스터』의 내용에 대해 알아 보았고 소설 속 미뇽의 성격에 대해 살펴 보았다. 또한 시의 이해를 돕고 음악의 표현방법에 도움을 얻고자 독일시의 구조에 대해 연구 하였다. 시의 음악적 표현에 대해 보다 더 깊이 있는 연구를 하기 위해 미뇽이 노래한 4편의 시 가운데 「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」만을 선택하여 시와 음악적 리듬의 관계, 시와 성악 선율과의 관계, 시와 반주와의 관계로 나누어 연구하였다. 또한, 시가 가지고 있는 부분적인 특성이나 시가 가지고 있는 전체적인 느낌을 세 작곡가가 공통적으로 어떻게 표현하였으며, 어떤 차이점을 가지는지에 대해 비교 연구하였다. 괴테의 동일한 시를 가지고 만든 슈베르트, 슈만, 볼프의 예술가곡「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」은 작곡가가 살았던 시대의 음악적 특성과 작곡가의 음악적 재해석을 통해 다양하고 새로운 모습의 예술가곡으로 재탄생 하였다. 하지만 세 작곡가 모두 시와 음악의 결합이라는 예술가곡의 독특한 특성을 간과 할 수는 없었다. 그들 모두 문학적 측면과 시의 전체적인 의미는 물론이고 시의 구조와 형식요소와 같은 언어적인 특성을 음악적인 모습으로 나타내려 노력하였다. 이와 같은 시와 음악의 결합이라는 예술가곡의 특성과 그러한 언어적 특성을 최대한 파괴하지 않으려는 작곡가의 의도를 연주자가 조금 더 연구하고 연주한다면 청중에게 예술가곡의 진정한 매력을 보여줄 수 있는 연주를 할 수 있을 것이다.
This study researched the general features of romantic art song which was developed along with the Revival of Literature in the 19th century. Most of all, the pieces of representative three composers of romantic German art song, Schubert, Schumann and Wolf who set 「Lied der Mignon」 in Goethe's novel...
This study researched the general features of romantic art song which was developed along with the Revival of Literature in the 19th century. Most of all, the pieces of representative three composers of romantic German art song, Schubert, Schumann and Wolf who set 「Lied der Mignon」 in Goethe's novel 『Wilhelm Meister』 inspiring many composers in the 19th century to music are analyzed and studied on the relationship between poem and music. Prior to analysis, in order to better understand Goeth's , a study of the content of the novel 『Wilhelm Meisters』 and its character Mignon was conducted. And the structure of German poetry was studied to provide enlightenment about the poem and obtain help from how to express music. For further study on musical expression of poetry, among four pieces of poetry Mignon's 「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」 was chosen and the relationship between poem and musical rhythm, the relationship between poem and vocal melody, and the relationship poem and accompaniment were studied. Also, partial characteristics of poem and total concept of poem were compared to study the differences and how the three composers expressed. The art song「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」which was based on Goeth's poem was reborn into a new and different art song through the interpretation of the song's composer Schubert, Schumann, and Wolf and reflects the eras in which they lived. But all of them could not overlook the unique characteristic of art song, the combination of poetry and music. They tried to express linguistic characteristics including structure and form factors of poem as well as literary aspects and overall meaning of the poem musically. When musicians study such feature of art song, combination of poetry and music and composers' intention not to destroy the linguistic characteristic more and perform the art song, they would show the true color of the art song to audience.
This study researched the general features of romantic art song which was developed along with the Revival of Literature in the 19th century. Most of all, the pieces of representative three composers of romantic German art song, Schubert, Schumann and Wolf who set 「Lied der Mignon」 in Goethe's novel 『Wilhelm Meister』 inspiring many composers in the 19th century to music are analyzed and studied on the relationship between poem and music. Prior to analysis, in order to better understand Goeth's , a study of the content of the novel 『Wilhelm Meisters』 and its character Mignon was conducted. And the structure of German poetry was studied to provide enlightenment about the poem and obtain help from how to express music. For further study on musical expression of poetry, among four pieces of poetry Mignon's 「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」 was chosen and the relationship between poem and musical rhythm, the relationship between poem and vocal melody, and the relationship poem and accompaniment were studied. Also, partial characteristics of poem and total concept of poem were compared to study the differences and how the three composers expressed. The art song「Kennst du das Land, wo die Zitronen blühn?」which was based on Goeth's poem was reborn into a new and different art song through the interpretation of the song's composer Schubert, Schumann, and Wolf and reflects the eras in which they lived. But all of them could not overlook the unique characteristic of art song, the combination of poetry and music. They tried to express linguistic characteristics including structure and form factors of poem as well as literary aspects and overall meaning of the poem musically. When musicians study such feature of art song, combination of poetry and music and composers' intention not to destroy the linguistic characteristic more and perform the art song, they would show the true color of the art song to audience.
주제어
#19세기 예술가곡 시 음악적 표현 poem musical expression 19th art song
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.