본 연구는 부모의 양육태도와 아동의 비합리적 신념과의 관계를 밝혀보는 데에 1차적 목적이 있고, 부차적으로 초등학교 현장에서 아동들을 이해하는 기초 자료와 학부모 교육의 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 N시에 소재하는 초등학교 4. 5학년 350명이며, 이들에게 설문 조사하여 실시하였다. 수집한 자료는 SPSS WIN. 19 프로그램을 사용하여 평균 및 표준 편차를 구하고, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 ...
본 연구는 부모의 양육태도와 아동의 비합리적 신념과의 관계를 밝혀보는 데에 1차적 목적이 있고, 부차적으로 초등학교 현장에서 아동들을 이해하는 기초 자료와 학부모 교육의 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 N시에 소재하는 초등학교 4. 5학년 350명이며, 이들에게 설문 조사하여 실시하였다. 수집한 자료는 SPSS WIN. 19 프로그램을 사용하여 평균 및 표준 편차를 구하고, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t검증 또는 분산분석을 하였으며, 변인간의 관계를 알아보기 위하여 적률 상관계수를 구하였다. 이상의 연구를 통하여 나타난 결론은 다음과 같다. 첫째, 아동이 지각한 부모의 양육태도는 남자보다는 여자가 더 애정적으로 지각하는 것으로 나타났다. 또 아버지의 나이가 많을수록 자녀에게 성취를 기대하면서 양육하며, 어머니의 나이가 많을수록 더 애정적으로 양육한다는 것으로 지각하고 있었다. 본 연구 대상인 4학년과 5학년 간에 부모의 양육태도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 비합리적 신념은 남학생이 여학생보다 절대적 선악신념, 과잉 불 통제 신념, 완벽문제 해결 신념이 더 높은 것으로 나타나 남학생이 여학생보다는 비합리적 신념을 가진 내용이 다소 많았다. 학년 간에는 과다인정 신념과 과다 자기기대 신념이 5학년보다 4학년이 높은 것으로 나타났다. 아버지, 어머니의 나이와 자녀의 비합리적 신념과는 전체적으로는 아무런 관련이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 아동이 지각한 부모의 양육태도와 비합리적 신념 간에는 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉 부모의 양육태도를 애정적, 자율적, 성취적, 합리적으로 지각할수록 아동의 비합리적 신념이 낮았다. 이상의 결과에서 살펴볼 때 아동이 지각하는 부모의 양육태도는 아동의 비합리적 신념형성에 영향을 미치는 중요한 변인으로 작용하고 있다고 말할 수 있다. 또한 가정이나 학교, 사회에서 비합리적 신념으로 인하여 어려움을 겪고 있는 아동에 대한 이해와 도울 수 있는 프로그램 개발을 위한 방안이 모색되어야 하며, 양육태도에 대한 부모 교육이 필요하다고 본다.
본 연구는 부모의 양육태도와 아동의 비합리적 신념과의 관계를 밝혀보는 데에 1차적 목적이 있고, 부차적으로 초등학교 현장에서 아동들을 이해하는 기초 자료와 학부모 교육의 자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 경기도 N시에 소재하는 초등학교 4. 5학년 350명이며, 이들에게 설문 조사하여 실시하였다. 수집한 자료는 SPSS WIN. 19 프로그램을 사용하여 평균 및 표준 편차를 구하고, 집단 간 차이를 알아보기 위하여 t검증 또는 분산분석을 하였으며, 변인간의 관계를 알아보기 위하여 적률 상관계수를 구하였다. 이상의 연구를 통하여 나타난 결론은 다음과 같다. 첫째, 아동이 지각한 부모의 양육태도는 남자보다는 여자가 더 애정적으로 지각하는 것으로 나타났다. 또 아버지의 나이가 많을수록 자녀에게 성취를 기대하면서 양육하며, 어머니의 나이가 많을수록 더 애정적으로 양육한다는 것으로 지각하고 있었다. 본 연구 대상인 4학년과 5학년 간에 부모의 양육태도에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 비합리적 신념은 남학생이 여학생보다 절대적 선악신념, 과잉 불 통제 신념, 완벽문제 해결 신념이 더 높은 것으로 나타나 남학생이 여학생보다는 비합리적 신념을 가진 내용이 다소 많았다. 학년 간에는 과다인정 신념과 과다 자기기대 신념이 5학년보다 4학년이 높은 것으로 나타났다. 아버지, 어머니의 나이와 자녀의 비합리적 신념과는 전체적으로는 아무런 관련이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 아동이 지각한 부모의 양육태도와 비합리적 신념 간에는 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉 부모의 양육태도를 애정적, 자율적, 성취적, 합리적으로 지각할수록 아동의 비합리적 신념이 낮았다. 이상의 결과에서 살펴볼 때 아동이 지각하는 부모의 양육태도는 아동의 비합리적 신념형성에 영향을 미치는 중요한 변인으로 작용하고 있다고 말할 수 있다. 또한 가정이나 학교, 사회에서 비합리적 신념으로 인하여 어려움을 겪고 있는 아동에 대한 이해와 도울 수 있는 프로그램 개발을 위한 방안이 모색되어야 하며, 양육태도에 대한 부모 교육이 필요하다고 본다.
The purpose of this study is primarily to explain how parents' certain rearing attitudes affect child's formation of irrational belief system and secondarily to offer this study results as a tool to understand behaviors of children in school and as an educational source for parents. This project has...
The purpose of this study is primarily to explain how parents' certain rearing attitudes affect child's formation of irrational belief system and secondarily to offer this study results as a tool to understand behaviors of children in school and as an educational source for parents. This project has been carried out by analysis of survey information collected from 350 students, 4th and 5th grades at an elementary school in N city, Kyung-gi Do, South Korea. Collected data was analysed by SPSS WIN. 19 program, and average and standard deviation were provided as a result of this analysis. In order to see the differences among groups, t verification or Analysis of variance were performed. In addition, in order to see the relationship between variables, product-moment correlation coefficient was provided. Based on the result of this analysis, the outcome of this study is as follows; First, more female students than male students perceive their parents' rearing attitudes to be affectional. When father's age is older, he rears child with the attitude of high expectation from his child for social accomplishment. When mother's age is older, she rears child with more affectional attitude. There is no difference between 4th and 5th grades on how they perceive their parental rearing attitudes. Second, male students have more absolute good and evil belief, excessive non control belief, perfect problem solving belief than female students, which means male students have more irrational beliefs than female students. 5th grades have more over-emotional belief and over self expectation belief than 4th grades. Ages of parents do not have direct relations with children's irrational beliefs. Third, there is a negative correlation between child's perception of parental rearing attitudes and child's irrational beliefs. Child develops less irrational beliefs as he or she perceives parental rearing attitudes as affectional, autonomous, productive, and rational. This study shows that how child perceives parental rearing attitudes operates as a main influence on child's formation of irrational beliefs. This study also reveals the need to develop programs to help children who suffer from irrational beliefs at home, school, and society and to offer eduction to parents on how to raise their children with better rearing attitudes.
The purpose of this study is primarily to explain how parents' certain rearing attitudes affect child's formation of irrational belief system and secondarily to offer this study results as a tool to understand behaviors of children in school and as an educational source for parents. This project has been carried out by analysis of survey information collected from 350 students, 4th and 5th grades at an elementary school in N city, Kyung-gi Do, South Korea. Collected data was analysed by SPSS WIN. 19 program, and average and standard deviation were provided as a result of this analysis. In order to see the differences among groups, t verification or Analysis of variance were performed. In addition, in order to see the relationship between variables, product-moment correlation coefficient was provided. Based on the result of this analysis, the outcome of this study is as follows; First, more female students than male students perceive their parents' rearing attitudes to be affectional. When father's age is older, he rears child with the attitude of high expectation from his child for social accomplishment. When mother's age is older, she rears child with more affectional attitude. There is no difference between 4th and 5th grades on how they perceive their parental rearing attitudes. Second, male students have more absolute good and evil belief, excessive non control belief, perfect problem solving belief than female students, which means male students have more irrational beliefs than female students. 5th grades have more over-emotional belief and over self expectation belief than 4th grades. Ages of parents do not have direct relations with children's irrational beliefs. Third, there is a negative correlation between child's perception of parental rearing attitudes and child's irrational beliefs. Child develops less irrational beliefs as he or she perceives parental rearing attitudes as affectional, autonomous, productive, and rational. This study shows that how child perceives parental rearing attitudes operates as a main influence on child's formation of irrational beliefs. This study also reveals the need to develop programs to help children who suffer from irrational beliefs at home, school, and society and to offer eduction to parents on how to raise their children with better rearing attitudes.
주제어
#부모 양육태도 아동 비합리적 신념 상담심리 Rearing Attitude Irrational Belief
학위논문 정보
저자
박향숙
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 상담심리
지도교수
강갑원
발행연도
2011
총페이지
61
키워드
부모 양육태도 아동 비합리적 신념 상담심리 Rearing Attitude Irrational Belief
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.