한국에서 공동체 논의의 시작은 서양과는 그 맥락을 달리한다. 서양이 근대 이래 신봉하던 자유주의의 폐해를 경험하면서 공동체에 대한 관심이 부활 했다면, 한국에서는 기존의 중심 가치로 여겼던 공동체성에 대한 반성에 기인한 공동체에 대한 비판적 성찰이라는 측면에서 관심이 일어났다. 실제로 한국적 공동체의 구성원리는 자유민주주의의 형성과정에 다소 역기능적인 면을 노출했다. 현대 한국사회에서의 자유주의 사상에 대한 무분별한 수용은 한국의 공동체성에 대한 대안으로서의 선택으로 볼 수 있다. 하지만 그 결과, 이제는 서양이 과거부터 고민했던 자유주의의 폐해를 심각하게 고려해야하는 상황에 직면하고 말았다. 이는 또한 한국사회가 원래 바탕이 되는 공동체주의적 정서에서 자유주의를 수용하는 과정에서의 딜레마를 가져오게 하였다. 따라서 현대 한국사회에는 원래 존재하고 있었던 공동체성에 대한 반성과, 서양으로부터 무분별하게 수용하고 있는 자유주의에 대한 반성이 동시에 요구되고 있다. 본 논문은 위와 같은 문제의식에 바탕하여 현대사회에 있어서 공동체 논의의 난점을 극복하고 공동체 이념의 올바른 지향점을 찾아 보고자 하였다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 서양의 공동체에 대한 개념들의 역사와 논쟁을 살펴 봄으로써 서양의 공동체주의의 성격을 조명해 보았다. 그리고 공동체의 원형이라고 할 수 있는 종교적 공동체의 개념과 종교의 역할에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 종교문화적 영향이 지배하고 있는 한국적 공동체의 특성을 확인하였다. 이러한 특성이 야기한 현대 한국의 공동체문제를 짚어보았다. 그리고 기존공동체의 극복이라는 측면에서 비슷하게 논의될 수 있는 한국의 신종교 운동, 특히 대순사상이 현대사회 공동체 논의에 가지는 의의를 알아보았다. 그리고 Ⅳ장에서는 대순사상의 인존개념을 통해 주체적 개인을 해석해보고, 해원상생개념을 통해 공동체 윤리를 재해석해 봄으로써 현대 사회 공동체 이념의 올바른 지향점에 대한 단서를 찾아보고자 하였다. 서구의 자유주의와 공동체주의 간의 논쟁에서 짚고 넘어가야 할 문제는 여기에서 공동체주의는 개인과 공동체를 대립적으로 파악하는 집단주의가 아니라는 점이다. 때문에 공동체주의는 결코 개인의 권리와 자유를 경시하지 않으며, 단지 극단적인 개인화가 오히려 자유의 가능성을 파괴할 수 있다는 점을 경계하고 있는 것이다. 한국인의 공동체의식의 형성에 관한 사상적 배경을 고찰해 본 바에 따르면, 우리의 공동체성은 서양의 공동체주의자의 그것 보다 개인의 권리와 자유에 대해 소극적이었음을 알 수 있었다. 조선후기 역사적 전환기와 사회적 급변기에 정국의 혼란, 사회적 불안, 가치관의 붕괴, 지배종교의 쇠퇴, 기성 종교의 화석화 등등의 사회병리현상에 현실적인 구제행의로써 당시의 기층 민중들을 구원하고자 하였던 증산(甑山)의 대순사상(大巡思想)은 현대의 공동체 논의에 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 보았다. 이는 인존사상과 해원상생의 이념을 통해 구체화 될 수 있다. 대순사상에 있어 인존사상이 가지는 통합주의적 인간관은 인간의 다각적 해석을 하나의 틀로 구성하여 일차원적 시각과 각각의 측면만을 고집하는 인간에 대한 지적 편견을 배제하는 것이라고 하겠다. 한편, 대순사상의 상생이념은 공동체와 개인을 존재론적으로 규정하지 않는다. 다만 자신과 타인 그리고 공동체의 문제 즉, 원의 ...
한국에서 공동체 논의의 시작은 서양과는 그 맥락을 달리한다. 서양이 근대 이래 신봉하던 자유주의의 폐해를 경험하면서 공동체에 대한 관심이 부활 했다면, 한국에서는 기존의 중심 가치로 여겼던 공동체성에 대한 반성에 기인한 공동체에 대한 비판적 성찰이라는 측면에서 관심이 일어났다. 실제로 한국적 공동체의 구성원리는 자유민주주의의 형성과정에 다소 역기능적인 면을 노출했다. 현대 한국사회에서의 자유주의 사상에 대한 무분별한 수용은 한국의 공동체성에 대한 대안으로서의 선택으로 볼 수 있다. 하지만 그 결과, 이제는 서양이 과거부터 고민했던 자유주의의 폐해를 심각하게 고려해야하는 상황에 직면하고 말았다. 이는 또한 한국사회가 원래 바탕이 되는 공동체주의적 정서에서 자유주의를 수용하는 과정에서의 딜레마를 가져오게 하였다. 따라서 현대 한국사회에는 원래 존재하고 있었던 공동체성에 대한 반성과, 서양으로부터 무분별하게 수용하고 있는 자유주의에 대한 반성이 동시에 요구되고 있다. 본 논문은 위와 같은 문제의식에 바탕하여 현대사회에 있어서 공동체 논의의 난점을 극복하고 공동체 이념의 올바른 지향점을 찾아 보고자 하였다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 서양의 공동체에 대한 개념들의 역사와 논쟁을 살펴 봄으로써 서양의 공동체주의의 성격을 조명해 보았다. 그리고 공동체의 원형이라고 할 수 있는 종교적 공동체의 개념과 종교의 역할에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 종교문화적 영향이 지배하고 있는 한국적 공동체의 특성을 확인하였다. 이러한 특성이 야기한 현대 한국의 공동체문제를 짚어보았다. 그리고 기존공동체의 극복이라는 측면에서 비슷하게 논의될 수 있는 한국의 신종교 운동, 특히 대순사상이 현대사회 공동체 논의에 가지는 의의를 알아보았다. 그리고 Ⅳ장에서는 대순사상의 인존개념을 통해 주체적 개인을 해석해보고, 해원상생개념을 통해 공동체 윤리를 재해석해 봄으로써 현대 사회 공동체 이념의 올바른 지향점에 대한 단서를 찾아보고자 하였다. 서구의 자유주의와 공동체주의 간의 논쟁에서 짚고 넘어가야 할 문제는 여기에서 공동체주의는 개인과 공동체를 대립적으로 파악하는 집단주의가 아니라는 점이다. 때문에 공동체주의는 결코 개인의 권리와 자유를 경시하지 않으며, 단지 극단적인 개인화가 오히려 자유의 가능성을 파괴할 수 있다는 점을 경계하고 있는 것이다. 한국인의 공동체의식의 형성에 관한 사상적 배경을 고찰해 본 바에 따르면, 우리의 공동체성은 서양의 공동체주의자의 그것 보다 개인의 권리와 자유에 대해 소극적이었음을 알 수 있었다. 조선후기 역사적 전환기와 사회적 급변기에 정국의 혼란, 사회적 불안, 가치관의 붕괴, 지배종교의 쇠퇴, 기성 종교의 화석화 등등의 사회병리현상에 현실적인 구제행의로써 당시의 기층 민중들을 구원하고자 하였던 증산(甑山)의 대순사상(大巡思想)은 현대의 공동체 논의에 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 보았다. 이는 인존사상과 해원상생의 이념을 통해 구체화 될 수 있다. 대순사상에 있어 인존사상이 가지는 통합주의적 인간관은 인간의 다각적 해석을 하나의 틀로 구성하여 일차원적 시각과 각각의 측면만을 고집하는 인간에 대한 지적 편견을 배제하는 것이라고 하겠다. 한편, 대순사상의 상생이념은 공동체와 개인을 존재론적으로 규정하지 않는다. 다만 자신과 타인 그리고 공동체의 문제 즉, 원의 관계성에 주목하고 그 관계안에서 원을 해소하는 과정을 통해 상생이라는 공동체의 이상을 이루는것을 목표로 하는 이념이라 할 수 있다. 이는 분명 한국의 공동체 논의와 아울러 동서양 세계의 공동체적 논의에 있어 공동체 이념의 지향점을 제시하고 있는 것이다.
한국에서 공동체 논의의 시작은 서양과는 그 맥락을 달리한다. 서양이 근대 이래 신봉하던 자유주의의 폐해를 경험하면서 공동체에 대한 관심이 부활 했다면, 한국에서는 기존의 중심 가치로 여겼던 공동체성에 대한 반성에 기인한 공동체에 대한 비판적 성찰이라는 측면에서 관심이 일어났다. 실제로 한국적 공동체의 구성원리는 자유민주주의의 형성과정에 다소 역기능적인 면을 노출했다. 현대 한국사회에서의 자유주의 사상에 대한 무분별한 수용은 한국의 공동체성에 대한 대안으로서의 선택으로 볼 수 있다. 하지만 그 결과, 이제는 서양이 과거부터 고민했던 자유주의의 폐해를 심각하게 고려해야하는 상황에 직면하고 말았다. 이는 또한 한국사회가 원래 바탕이 되는 공동체주의적 정서에서 자유주의를 수용하는 과정에서의 딜레마를 가져오게 하였다. 따라서 현대 한국사회에는 원래 존재하고 있었던 공동체성에 대한 반성과, 서양으로부터 무분별하게 수용하고 있는 자유주의에 대한 반성이 동시에 요구되고 있다. 본 논문은 위와 같은 문제의식에 바탕하여 현대사회에 있어서 공동체 논의의 난점을 극복하고 공동체 이념의 올바른 지향점을 찾아 보고자 하였다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 서양의 공동체에 대한 개념들의 역사와 논쟁을 살펴 봄으로써 서양의 공동체주의의 성격을 조명해 보았다. 그리고 공동체의 원형이라고 할 수 있는 종교적 공동체의 개념과 종교의 역할에 대해 살펴보았다. Ⅲ장에서는 종교문화적 영향이 지배하고 있는 한국적 공동체의 특성을 확인하였다. 이러한 특성이 야기한 현대 한국의 공동체문제를 짚어보았다. 그리고 기존공동체의 극복이라는 측면에서 비슷하게 논의될 수 있는 한국의 신종교 운동, 특히 대순사상이 현대사회 공동체 논의에 가지는 의의를 알아보았다. 그리고 Ⅳ장에서는 대순사상의 인존개념을 통해 주체적 개인을 해석해보고, 해원상생개념을 통해 공동체 윤리를 재해석해 봄으로써 현대 사회 공동체 이념의 올바른 지향점에 대한 단서를 찾아보고자 하였다. 서구의 자유주의와 공동체주의 간의 논쟁에서 짚고 넘어가야 할 문제는 여기에서 공동체주의는 개인과 공동체를 대립적으로 파악하는 집단주의가 아니라는 점이다. 때문에 공동체주의는 결코 개인의 권리와 자유를 경시하지 않으며, 단지 극단적인 개인화가 오히려 자유의 가능성을 파괴할 수 있다는 점을 경계하고 있는 것이다. 한국인의 공동체의식의 형성에 관한 사상적 배경을 고찰해 본 바에 따르면, 우리의 공동체성은 서양의 공동체주의자의 그것 보다 개인의 권리와 자유에 대해 소극적이었음을 알 수 있었다. 조선후기 역사적 전환기와 사회적 급변기에 정국의 혼란, 사회적 불안, 가치관의 붕괴, 지배종교의 쇠퇴, 기성 종교의 화석화 등등의 사회병리현상에 현실적인 구제행의로써 당시의 기층 민중들을 구원하고자 하였던 증산(甑山)의 대순사상(大巡思想)은 현대의 공동체 논의에 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 보았다. 이는 인존사상과 해원상생의 이념을 통해 구체화 될 수 있다. 대순사상에 있어 인존사상이 가지는 통합주의적 인간관은 인간의 다각적 해석을 하나의 틀로 구성하여 일차원적 시각과 각각의 측면만을 고집하는 인간에 대한 지적 편견을 배제하는 것이라고 하겠다. 한편, 대순사상의 상생이념은 공동체와 개인을 존재론적으로 규정하지 않는다. 다만 자신과 타인 그리고 공동체의 문제 즉, 원의 관계성에 주목하고 그 관계안에서 원을 해소하는 과정을 통해 상생이라는 공동체의 이상을 이루는것을 목표로 하는 이념이라 할 수 있다. 이는 분명 한국의 공동체 논의와 아울러 동서양 세계의 공동체적 논의에 있어 공동체 이념의 지향점을 제시하고 있는 것이다.
The start of a discussion on the community in Korea has a different context compared to that of the west. While the interest in the community was revived in the west by experiencing the harmful effects of the liberalism it had believed in since the modern times, in Korea, the interest in the communi...
The start of a discussion on the community in Korea has a different context compared to that of the west. While the interest in the community was revived in the west by experiencing the harmful effects of the liberalism it had believed in since the modern times, in Korea, the interest in the community was raised in terms of critical consideration about the community based on the self-reflection on the sense of community which had been a central value of Korea. In fact, the principles of Korean-style community exposed adverse effects in the course of formation of liberal democracy. In the modern Korean society, the thoughtless acceptance of liberalism can be seen as an alternative selection to the sense of community in Korea. However, as a result, it is now facing the situation where it needs to consider the harmful effects of liberalism as the west has been worried about since the past. It has also brought about a dilemma in the process of accepting the liberalism based on the community spirit on which the Korean society is founded originally. Therefore, a self-reflection is required both for the sense of community apparent in Korean society originally and the liberalism being accepted thoughtlessly from the west. This thesis has attempted to overcome the difficulties in discussing about the community in the modern society and to find the right purpose of the ideology of community based on the above critical mind. In chapter II, the history and debate on concepts about the community in the west is reviewed to shed light on the characteristics of the sense of community in the west. And the concept of religious community, which can be referred to as the originality of the community, and roles of religions are studied. In chapter III, the characteristics of Korean-style community which is governed by the religious and cultural effects were confirmed. The issues of community in modern Korea which brought about such characteristics are studied as well. Additionally, the new religious movement of Koreawhich can be discussed similarly in the perspective of overcoming the existing community is discussed. In particular the significance of Daesoon Ideas in the discussion of modern society’s community is researched. Then, in chapter IV, the independent individual is interpreted through the concept of respectable people of the Daesoon Ideas. Through the concept of Hewonsangseng, the community ethics is re-interpreted to find evidences for the correct objective of the thought of community in the modern society. One issue to be addressed in the discussion between the liberalism of the west and the communalism is that the communalism is not a groupism which understands the individual and the community as opposing concepts. Hence, the communalism does not neglect the rights and freedom of individuals. It is merely alert that the extreme individualism can destroy the potential of freedom. According to the study on the ideological background of formation of sense of community of Koreans, Koreans’ sense of community is more passive about the individual rights and freedom than that of the communalists of the west. The Daesoon Ideas of Jeungsan which attempted to save the substratum public of the latter part of Joseon as a realistic aid to the social paleopathology such as chaos of political situation, social uneasiness, destruction of values, decline of governing religion, and fossilization of the existing religions in the historic transition and era of social change can give many implications in the discussion of modern community. It can be actualized by the thoughts of human respect idea and Hewonsangseng. In Daesoon Ideas, the unionism perspective on people possessed by the human respect idea constructs the diverse interpretation on people in one framework and eliminates the intellectual prejudice on people which insists one-dimensional view and each aspect. Meanwhile, the coexistence idea of Daesoon Ideas does not define the community and individual ontologistically. It is an ideology whose goal is accomplishing the ideal of community which is the coexistence through the process of paying attention to the relationship of bitterness, or the issues of community and relieving the bitterness within the relationship. It surely proposes the objective of ideology of community in the discussion of community of the east and the west along with the discussion of community of Korea.
The start of a discussion on the community in Korea has a different context compared to that of the west. While the interest in the community was revived in the west by experiencing the harmful effects of the liberalism it had believed in since the modern times, in Korea, the interest in the community was raised in terms of critical consideration about the community based on the self-reflection on the sense of community which had been a central value of Korea. In fact, the principles of Korean-style community exposed adverse effects in the course of formation of liberal democracy. In the modern Korean society, the thoughtless acceptance of liberalism can be seen as an alternative selection to the sense of community in Korea. However, as a result, it is now facing the situation where it needs to consider the harmful effects of liberalism as the west has been worried about since the past. It has also brought about a dilemma in the process of accepting the liberalism based on the community spirit on which the Korean society is founded originally. Therefore, a self-reflection is required both for the sense of community apparent in Korean society originally and the liberalism being accepted thoughtlessly from the west. This thesis has attempted to overcome the difficulties in discussing about the community in the modern society and to find the right purpose of the ideology of community based on the above critical mind. In chapter II, the history and debate on concepts about the community in the west is reviewed to shed light on the characteristics of the sense of community in the west. And the concept of religious community, which can be referred to as the originality of the community, and roles of religions are studied. In chapter III, the characteristics of Korean-style community which is governed by the religious and cultural effects were confirmed. The issues of community in modern Korea which brought about such characteristics are studied as well. Additionally, the new religious movement of Koreawhich can be discussed similarly in the perspective of overcoming the existing community is discussed. In particular the significance of Daesoon Ideas in the discussion of modern society’s community is researched. Then, in chapter IV, the independent individual is interpreted through the concept of respectable people of the Daesoon Ideas. Through the concept of Hewonsangseng, the community ethics is re-interpreted to find evidences for the correct objective of the thought of community in the modern society. One issue to be addressed in the discussion between the liberalism of the west and the communalism is that the communalism is not a groupism which understands the individual and the community as opposing concepts. Hence, the communalism does not neglect the rights and freedom of individuals. It is merely alert that the extreme individualism can destroy the potential of freedom. According to the study on the ideological background of formation of sense of community of Koreans, Koreans’ sense of community is more passive about the individual rights and freedom than that of the communalists of the west. The Daesoon Ideas of Jeungsan which attempted to save the substratum public of the latter part of Joseon as a realistic aid to the social paleopathology such as chaos of political situation, social uneasiness, destruction of values, decline of governing religion, and fossilization of the existing religions in the historic transition and era of social change can give many implications in the discussion of modern community. It can be actualized by the thoughts of human respect idea and Hewonsangseng. In Daesoon Ideas, the unionism perspective on people possessed by the human respect idea constructs the diverse interpretation on people in one framework and eliminates the intellectual prejudice on people which insists one-dimensional view and each aspect. Meanwhile, the coexistence idea of Daesoon Ideas does not define the community and individual ontologistically. It is an ideology whose goal is accomplishing the ideal of community which is the coexistence through the process of paying attention to the relationship of bitterness, or the issues of community and relieving the bitterness within the relationship. It surely proposes the objective of ideology of community in the discussion of community of the east and the west along with the discussion of community of Korea.
주제어
#현대사회 공동체 이념 대순사상 Daesoon Community Ideology Modern Society
학위논문 정보
저자
김봉섭
학위수여기관
대진대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
대순종학과
발행연도
2011
총페이지
ii, 107 p.
키워드
현대사회 공동체 이념 대순사상 Daesoon Community Ideology Modern Society
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