우리나라에서 원어민 영어보조교사의 활동은 공식적인 EPIK(English Program In Korea) 사업의 명칭으로 시작하였다. 1995년 사업 도입 당시 불과 59명에 지나지 않았던 원어민 영어보조교는 2010년을 기준으로 약 10,000여명에 달할 것으로 파악되었다. 이러한 사업은 우리나라 학생들에게 부분적으로나마 원어민 영어 보조교사들을 통해 직접적인 영어 사용 및 영어권 문화에 대한 이해를 도와준다는 점에서 상당히 긍정적으로 평가되...
우리나라에서 원어민 영어보조교사의 활동은 공식적인 EPIK(English Program In Korea) 사업의 명칭으로 시작하였다. 1995년 사업 도입 당시 불과 59명에 지나지 않았던 원어민 영어보조교는 2010년을 기준으로 약 10,000여명에 달할 것으로 파악되었다. 이러한 사업은 우리나라 학생들에게 부분적으로나마 원어민 영어 보조교사들을 통해 직접적인 영어 사용 및 영어권 문화에 대한 이해를 도와준다는 점에서 상당히 긍정적으로 평가되고 있다. 그러나 막대한 예산에 비해 한국인 교사들이 현장에서 체감하는 구체적인 성과는 미약한 것으로 파악되었으며, 그 원인이 협력수업에서 두 교사간의 원활하고 효과적인 역할분담 및 협력수업 형태의 부재라는 것이다. 이에 본 연구는 경기도 포천교육지원청 산하 초등학교에 근무하고 있는 원어민 영어보조교사 20명과 한국인 영어교사 20명을 대상으로 설문조사를 실시하여 협력 교사 간 역할분담에 대한 인식을 분석하고, 역할분담에 대한 요구를 적용한 협력수업모형과 이를 현장에서 적용할 수 있도록 지도안을 개발해보았다. 본 연구를 위해 작성한 설문지의 구성은 협력수업 교사들의 배경을 확인하기 위한 설문, 협력수업의 실제를 알아보기 위한 설문, 협력수업의 개선 방향을 알아보기 위한 설문으로 되어 있다. 본 설문의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업 단계별 역할분담의 인식은 한국인교사와 원어민교사 모두 인사와 날씨 등 도입부분은 원어민 영어보조교사가 시작하고 수업 목표와 학습활동의 제시는 한국인 영어교사가 담당하는 것에 동의했다. 둘째, Look and Listen 또는 Repeat 등 내용제시, 새로운 표현 연습, Let`s read, 게임 역할놀이 진행 등은 두 그룹 모두 원어민 영어보조교사가 진행하는 것이 더 효과적일 것이라는 의견이었으며, 본문 대화내용에 관한 설명 및 안내, Let`s write, 다음 차시안내 등은 한국인 영어교사가 진행하는 것이 더 효과적일 것이라는 의견이었다. 이와 같은 설문의 주요결과를 협력수업 모형에 반영하여 새로운 협력수업모형을 제시하였다. 그리고 새로운 협력수업모형은 7차 교육과정의 목표인 학생중심의 말하기, 듣기능력 향상에 주안점을 두도록 제안하였다. 새로운 협력수업모형과 설문의 결과는 협력교사의 특성과 장단점이 반영된 초등학교 영어 협력수업에서 효과적으로 활용될 수 있는 협력수업 지도안 개발이 가능케 했다. 새로이 제안한 협력수업모형과 협력수업지도안이 그간의 여러 선행 연구들과 협력수업 이론의 배경이 된 여러 연구들에 부가되고, 연구에서 지적된 점들이 보완되어 협력수업이 진행된다면 효과적인 영어협력수업이 될 것이다. 나아가 우리나라 EPIK은 성공적으로 정착될 수 있을 것이며 세계화 시대의 경쟁력 있는 한국의 우수 인재 발굴에도 큰 역할을 할 것으로 기대한다.
우리나라에서 원어민 영어보조교사의 활동은 공식적인 EPIK(English Program In Korea) 사업의 명칭으로 시작하였다. 1995년 사업 도입 당시 불과 59명에 지나지 않았던 원어민 영어보조교는 2010년을 기준으로 약 10,000여명에 달할 것으로 파악되었다. 이러한 사업은 우리나라 학생들에게 부분적으로나마 원어민 영어 보조교사들을 통해 직접적인 영어 사용 및 영어권 문화에 대한 이해를 도와준다는 점에서 상당히 긍정적으로 평가되고 있다. 그러나 막대한 예산에 비해 한국인 교사들이 현장에서 체감하는 구체적인 성과는 미약한 것으로 파악되었으며, 그 원인이 협력수업에서 두 교사간의 원활하고 효과적인 역할분담 및 협력수업 형태의 부재라는 것이다. 이에 본 연구는 경기도 포천교육지원청 산하 초등학교에 근무하고 있는 원어민 영어보조교사 20명과 한국인 영어교사 20명을 대상으로 설문조사를 실시하여 협력 교사 간 역할분담에 대한 인식을 분석하고, 역할분담에 대한 요구를 적용한 협력수업모형과 이를 현장에서 적용할 수 있도록 지도안을 개발해보았다. 본 연구를 위해 작성한 설문지의 구성은 협력수업 교사들의 배경을 확인하기 위한 설문, 협력수업의 실제를 알아보기 위한 설문, 협력수업의 개선 방향을 알아보기 위한 설문으로 되어 있다. 본 설문의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 수업 단계별 역할분담의 인식은 한국인교사와 원어민교사 모두 인사와 날씨 등 도입부분은 원어민 영어보조교사가 시작하고 수업 목표와 학습활동의 제시는 한국인 영어교사가 담당하는 것에 동의했다. 둘째, Look and Listen 또는 Repeat 등 내용제시, 새로운 표현 연습, Let`s read, 게임 역할놀이 진행 등은 두 그룹 모두 원어민 영어보조교사가 진행하는 것이 더 효과적일 것이라는 의견이었으며, 본문 대화내용에 관한 설명 및 안내, Let`s write, 다음 차시안내 등은 한국인 영어교사가 진행하는 것이 더 효과적일 것이라는 의견이었다. 이와 같은 설문의 주요결과를 협력수업 모형에 반영하여 새로운 협력수업모형을 제시하였다. 그리고 새로운 협력수업모형은 7차 교육과정의 목표인 학생중심의 말하기, 듣기능력 향상에 주안점을 두도록 제안하였다. 새로운 협력수업모형과 설문의 결과는 협력교사의 특성과 장단점이 반영된 초등학교 영어 협력수업에서 효과적으로 활용될 수 있는 협력수업 지도안 개발이 가능케 했다. 새로이 제안한 협력수업모형과 협력수업지도안이 그간의 여러 선행 연구들과 협력수업 이론의 배경이 된 여러 연구들에 부가되고, 연구에서 지적된 점들이 보완되어 협력수업이 진행된다면 효과적인 영어협력수업이 될 것이다. 나아가 우리나라 EPIK은 성공적으로 정착될 수 있을 것이며 세계화 시대의 경쟁력 있는 한국의 우수 인재 발굴에도 큰 역할을 할 것으로 기대한다.
Native english speaker in korea the official activities of the EPIK (English Program In Korea) began with the name of the business. 1995 was only 59 patients in 2010 by native english teachers to reach about 10,000 people turned out. These business, students directly through the native english teach...
Native english speaker in korea the official activities of the EPIK (English Program In Korea) began with the name of the business. 1995 was only 59 patients in 2010 by native english teachers to reach about 10,000 people turned out. These business, students directly through the native english teachers for English-speaking and English-speaking cultures to understand the helping hand has been evaluated in very positive terms. However, compared with the enormous budgets of the korean teachers in the field to experience weak performance. The cause cooperation between the two teachers in classes seamless and effective form of teaching roles and a lack of cooperation. In this study, 20 native english teachers and 20 Korean english teachers working at pocheon office of education make up a question. Between native english teachers and Korean teachers have applied to the division of roles and work roles can be applied in the field teaching model. Written questionnaire for this study the configuration of the background of the teachers working class, working class status, information on ways to improve working class is composed of. The main results of this study are as follows. First, the beginning of classes (weather, etc.) responsible for the native english teachers and class objectives and learning activities are the responsibility of the Korean teachers. Second, the content description (Look and Listen and Repeat), Let `s read and games (role play), etc. conducted by native english teacher is effective. Textbook (guidance and dialogue), Let's write and the information of next class, etc. that korean english teachers are more effective progress. The new co-teaching model and this study result of the native English teachers and Korean teachers that reflect the strengths and weaknesses will be the basis for teaching elementary school collaboration. In addition, when assigning EPIK. Furthermore, our country will be able to settle EPIK successfully competitive in globalization in Korea's best talent is expected to play a major role.
Native english speaker in korea the official activities of the EPIK (English Program In Korea) began with the name of the business. 1995 was only 59 patients in 2010 by native english teachers to reach about 10,000 people turned out. These business, students directly through the native english teachers for English-speaking and English-speaking cultures to understand the helping hand has been evaluated in very positive terms. However, compared with the enormous budgets of the korean teachers in the field to experience weak performance. The cause cooperation between the two teachers in classes seamless and effective form of teaching roles and a lack of cooperation. In this study, 20 native english teachers and 20 Korean english teachers working at pocheon office of education make up a question. Between native english teachers and Korean teachers have applied to the division of roles and work roles can be applied in the field teaching model. Written questionnaire for this study the configuration of the background of the teachers working class, working class status, information on ways to improve working class is composed of. The main results of this study are as follows. First, the beginning of classes (weather, etc.) responsible for the native english teachers and class objectives and learning activities are the responsibility of the Korean teachers. Second, the content description (Look and Listen and Repeat), Let `s read and games (role play), etc. conducted by native english teacher is effective. Textbook (guidance and dialogue), Let's write and the information of next class, etc. that korean english teachers are more effective progress. The new co-teaching model and this study result of the native English teachers and Korean teachers that reflect the strengths and weaknesses will be the basis for teaching elementary school collaboration. In addition, when assigning EPIK. Furthermore, our country will be able to settle EPIK successfully competitive in globalization in Korea's best talent is expected to play a major role.
주제어
#영어협력수업 협력수업 초등학교 Cooperative Teaching Method Teaching Method Native Speaker English Cooperative Teaching Method
학위논문 정보
저자
김은영
학위수여기관
대진대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
발행연도
2011
총페이지
vi, 71 p.
키워드
영어협력수업 협력수업 초등학교 Cooperative Teaching Method Teaching Method Native Speaker English Cooperative Teaching Method
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.