한국사회의 급속한 고령화로 야기된 인구사회학적 변화는 학문뿐만 아니라 정책의 관점까지도 상당한 변화를 가져왔으며, 노인복지의 수요도 점차 커져가고 있다. 이러한 노인복지수요에 대응하기 위해 2009년 정부는 각 시ㆍ군ㆍ구에 최소 1개소 이상의 노인복지관 건립을 원칙으로 내세웠으나, 현실적으로 노인복지관은 재정문제, 입지나 프로그램에 있어서 많은 제약을 나타냈다. 수요자 중심의 노인복지관 운영은 이용노인의 만족도에 대한 최근의 조사의 흐름에 연계되어 있다. 노인들의 욕구를 파악하여 욕구에 부합하는 전문적인 서비스와 프로그램을 개발하고 보다 나은 환경을 제공하기 위하여 이용만족에 관한 조사는 불가피하다. 이러한 관점에서 본 연구의 목적은 노인 여가 프로그램의 운영 효율성과 이용 노인의 만족도의 관계를 파악하여 운영의 효율성과 이용만족도의 향상을 모색하고자 하는데 있다. 본 연구의 자료조사는 경기북부 3개시(U, D, P)를 선택하여 그곳의 노인복지관 세 곳을 대상으로 노인여가 프로그램 중 성격이 유사하거나 공통적으로 수행되고 있는 댄스 스포츠 교실, 노래 교실, 컴퓨터 교실의 3개 프로그램을 선정하였다. 운영효율성을 알아보기 위해서는 DEA(...
한국사회의 급속한 고령화로 야기된 인구사회학적 변화는 학문뿐만 아니라 정책의 관점까지도 상당한 변화를 가져왔으며, 노인복지의 수요도 점차 커져가고 있다. 이러한 노인복지수요에 대응하기 위해 2009년 정부는 각 시ㆍ군ㆍ구에 최소 1개소 이상의 노인복지관 건립을 원칙으로 내세웠으나, 현실적으로 노인복지관은 재정문제, 입지나 프로그램에 있어서 많은 제약을 나타냈다. 수요자 중심의 노인복지관 운영은 이용노인의 만족도에 대한 최근의 조사의 흐름에 연계되어 있다. 노인들의 욕구를 파악하여 욕구에 부합하는 전문적인 서비스와 프로그램을 개발하고 보다 나은 환경을 제공하기 위하여 이용만족에 관한 조사는 불가피하다. 이러한 관점에서 본 연구의 목적은 노인 여가 프로그램의 운영 효율성과 이용 노인의 만족도의 관계를 파악하여 운영의 효율성과 이용만족도의 향상을 모색하고자 하는데 있다. 본 연구의 자료조사는 경기북부 3개시(U, D, P)를 선택하여 그곳의 노인복지관 세 곳을 대상으로 노인여가 프로그램 중 성격이 유사하거나 공통적으로 수행되고 있는 댄스 스포츠 교실, 노래 교실, 컴퓨터 교실의 3개 프로그램을 선정하였다. 운영효율성을 알아보기 위해서는 DEA(자료포락분석)방법을 활용하여 투입요소(프로그램에 투입된 예산, 프로그램 전담 직원수, 교ㆍ강사 수, 시간 수)와 산출요소(이용자 수)를 정하여 효율성을 측정하였다. 이용만족도를 알아보기 위해서 노인여가 프로그램 중 댄스스포츠, 노래, 컴퓨터 프로그램을 이용하기 위해 설문지 기법을 이용하여 이용만족도를 조사하였다. 연구의 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, ‘운영효율성도 높고 이용만족도가 높은 국면’에 해당되는 프로그램들은 현재의 비교적 높은 상태의 운영효율성을 유지하기 위해서 이용자들의 탈락방지를 위한 노력을 해야 하고, 이용만족도를 높이는 명분으로 예산, 인력의 확충 등 투입요소를 과도하게 추진해서는 안 될 것이다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [U댄스]와 [U노래]가 있다. 둘째, ‘운영효율성은 낮고 이용만족도가 높은 국면’에 해당되는 프로그램들은 투입의 측정지표인 예산, 시간 수, 직원 수, 강사 수 등 투입요소를 줄이기 위한 개선노력이 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [D컴퓨터]와 [U컴퓨터]가 있다. 셋째, ‘운영효율성은 높고 이용만족도는 낮은 국면’에 해당되는 프로그램들은 비교적 높은 운영효율성을 떨어뜨리지 않으면서 이용만족도를 향상시키기 위해서 시설, 예산, 직원, 강사의 투입을 증가시키고, 프로그램을 개선하는 것이 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [P노래], [P댄스], [D노래]가 있다. 넷째, ‘운영효율성도 낮고 이용만족도도 낮은 국면’에 해당되는 프로그램들은 운영효율성과 이용만족도를 동시에 높이기 위해서는 프로그램에 투입되는 예산, 시간 수, 강사 수, 직원 수 등 투입요소를 상향조정해서 이용만족도를 높이고 잠재 이용자수를 개발하여 유치하는 적극적 마케팅과 홍보가 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [P컴퓨터]와 [D댄스]가 있다. 본 연구의 한계점은 효율성과 만족도를 측정하는 표준화된 척도가 없다는 점, 조사대상인 노인 응답자들이 연구자의 의도를 정확하게 이해하지 못함으로 인해 설문의 본래 의도와 다른 응답을 함으로써 발생한 오류가 포함되어 있을 수 있고, 유사한 프로그램이라도 여러 가지 외적 요인들(수업료, 셔틀버스 운행 등)에 의해서 만족도가 달라질 수 있다는 점 등이다. 본 연구결과를 토대로 하여, 현재 노인복지관의 여가프로그램들이 운영효율성과 이용만족도의 측면에서 어느 국면에 해당되는지를 측정해 봄으로써 운영효율성과 이용만족도를 동시에 높일 수 있는 방법을 제시하는데 의의가 있다.
한국사회의 급속한 고령화로 야기된 인구사회학적 변화는 학문뿐만 아니라 정책의 관점까지도 상당한 변화를 가져왔으며, 노인복지의 수요도 점차 커져가고 있다. 이러한 노인복지수요에 대응하기 위해 2009년 정부는 각 시ㆍ군ㆍ구에 최소 1개소 이상의 노인복지관 건립을 원칙으로 내세웠으나, 현실적으로 노인복지관은 재정문제, 입지나 프로그램에 있어서 많은 제약을 나타냈다. 수요자 중심의 노인복지관 운영은 이용노인의 만족도에 대한 최근의 조사의 흐름에 연계되어 있다. 노인들의 욕구를 파악하여 욕구에 부합하는 전문적인 서비스와 프로그램을 개발하고 보다 나은 환경을 제공하기 위하여 이용만족에 관한 조사는 불가피하다. 이러한 관점에서 본 연구의 목적은 노인 여가 프로그램의 운영 효율성과 이용 노인의 만족도의 관계를 파악하여 운영의 효율성과 이용만족도의 향상을 모색하고자 하는데 있다. 본 연구의 자료조사는 경기북부 3개시(U, D, P)를 선택하여 그곳의 노인복지관 세 곳을 대상으로 노인여가 프로그램 중 성격이 유사하거나 공통적으로 수행되고 있는 댄스 스포츠 교실, 노래 교실, 컴퓨터 교실의 3개 프로그램을 선정하였다. 운영효율성을 알아보기 위해서는 DEA(자료포락분석)방법을 활용하여 투입요소(프로그램에 투입된 예산, 프로그램 전담 직원수, 교ㆍ강사 수, 시간 수)와 산출요소(이용자 수)를 정하여 효율성을 측정하였다. 이용만족도를 알아보기 위해서 노인여가 프로그램 중 댄스스포츠, 노래, 컴퓨터 프로그램을 이용하기 위해 설문지 기법을 이용하여 이용만족도를 조사하였다. 연구의 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, ‘운영효율성도 높고 이용만족도가 높은 국면’에 해당되는 프로그램들은 현재의 비교적 높은 상태의 운영효율성을 유지하기 위해서 이용자들의 탈락방지를 위한 노력을 해야 하고, 이용만족도를 높이는 명분으로 예산, 인력의 확충 등 투입요소를 과도하게 추진해서는 안 될 것이다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [U댄스]와 [U노래]가 있다. 둘째, ‘운영효율성은 낮고 이용만족도가 높은 국면’에 해당되는 프로그램들은 투입의 측정지표인 예산, 시간 수, 직원 수, 강사 수 등 투입요소를 줄이기 위한 개선노력이 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [D컴퓨터]와 [U컴퓨터]가 있다. 셋째, ‘운영효율성은 높고 이용만족도는 낮은 국면’에 해당되는 프로그램들은 비교적 높은 운영효율성을 떨어뜨리지 않으면서 이용만족도를 향상시키기 위해서 시설, 예산, 직원, 강사의 투입을 증가시키고, 프로그램을 개선하는 것이 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [P노래], [P댄스], [D노래]가 있다. 넷째, ‘운영효율성도 낮고 이용만족도도 낮은 국면’에 해당되는 프로그램들은 운영효율성과 이용만족도를 동시에 높이기 위해서는 프로그램에 투입되는 예산, 시간 수, 강사 수, 직원 수 등 투입요소를 상향조정해서 이용만족도를 높이고 잠재 이용자수를 개발하여 유치하는 적극적 마케팅과 홍보가 필요하다. 이 국면에 해당되는 프로그램에는 [P컴퓨터]와 [D댄스]가 있다. 본 연구의 한계점은 효율성과 만족도를 측정하는 표준화된 척도가 없다는 점, 조사대상인 노인 응답자들이 연구자의 의도를 정확하게 이해하지 못함으로 인해 설문의 본래 의도와 다른 응답을 함으로써 발생한 오류가 포함되어 있을 수 있고, 유사한 프로그램이라도 여러 가지 외적 요인들(수업료, 셔틀버스 운행 등)에 의해서 만족도가 달라질 수 있다는 점 등이다. 본 연구결과를 토대로 하여, 현재 노인복지관의 여가프로그램들이 운영효율성과 이용만족도의 측면에서 어느 국면에 해당되는지를 측정해 봄으로써 운영효율성과 이용만족도를 동시에 높일 수 있는 방법을 제시하는데 의의가 있다.
【Abstract】 A Study on the Interrelationship of the Operational Efficiency and the User Satisfaction of the Leisure Programs for the Aged In-Sook Jeong Major of Social Welfare, Dept. of Social Welfare Graduate School of Knowledge and Social Welfare Hanbuk University Korean society is rapidly transfor...
【Abstract】 A Study on the Interrelationship of the Operational Efficiency and the User Satisfaction of the Leisure Programs for the Aged In-Sook Jeong Major of Social Welfare, Dept. of Social Welfare Graduate School of Knowledge and Social Welfare Hanbuk University Korean society is rapidly transforming into an aging society, and the sociological changes of population caused by it bring about substantial changes of the political view as well as the study. Furthermore the demand for the aged welfare is gradually increasing. In oder to meet this demand for the aged welfare, the government suggested that at least one senior welfare center be built in each city·county·borough in 2009. But the plan for the senior welfare center practically had many limitations on the finance, the location and the programs. Operating the senior welfare center for consumer-directed services is linked to the recent survey about the user satisfaction. The survey about the user satisfaction is inevitable to develop professional services and programs which meet the elderly's demand, and to provide a better environment. In this sense, the purpose of this study is to understand the interrelationship between the operational efficiency and the user satisfaction of leisure programs for the aged , and to seek for solution to improve the operational efficiency and the user satisfaction. In this study, the research was conducted at three senior welfare centers in three cities (U, D, P) of Northern Gyeonggi Province. Of the leisure programs for the aged, three programs which had in common, the dance sports class, the singing class and the computer class, were selected. To investigate operational efficiency, the effectiveness was measured using DEA(Data Envelopment Analysis) based on input factors(the budget input, the number of staffs, the number of instructors, and the class hours) and output factors(the number of users). User satisfaction was investigated using the questionnaires about the dance sports class, the singing class and the computer class. The results of the study are listed below. First, the programs in 'the situations that the operational efficiency and user satisfaction are high' should make desperate efforts to prevent the breakaway of users in order to maintain relatively high present operational efficiency, and should not push forward with input factors such as the budget and staffs excessively in the name of increasing the user satisfaction. [U Dance] and [U Song] are the programs in this situation. Second, the programs in 'the situations that the operational efficiency is low and user satisfaction is high' need an endeavor at improvement to reduce input factors such as the budget, the class hours, the number of staffs, the number of instructors and so on. [D Computer] and [U Computer] are the programs in this situation. Then, the programs in 'the situations that the operational efficiency is high and user satisfaction is low' need increasing the input of factors such as facilities, the budget, staffs and instructors, and upgrading to improve the user satisfaction not reducing relatively high operational efficiency. [P Song], [P Dance] and [D Song] are the programs in this situation. Lastly, the programs in 'the situations that the operational efficiency and user satisfaction are low' need the aggressive marketing strategies and public relations which can raise input factors such as the budget, the class hours, the number of instructors, the number of staffs and so on, increase the user satisfaction, and develop and attract potential users in order to enhance the operational efficiency and user satisfaction at the same time. [P Computer] and [D Dance] are the programs in this situation. This study has the limits that there were no standardized criteria to measure effectiveness and satisfaction, that some errors could be included in that the elderly subjects didn't understand exactly the intention of researchers and then gave ridiculous answers, and that although the programs were similar, the satisfaction levels could be different because of other various external factors(school fees, the running of shuttle buses and so on). This study is significant in the sense that it suggests the ways to enhance the operational efficiency and user satisfaction at the same time by measuring which situations the leisure programs of senior welfare centers are in, in terms of the operational efficiency and user satisfaction based on the findings of this study.
【Abstract】 A Study on the Interrelationship of the Operational Efficiency and the User Satisfaction of the Leisure Programs for the Aged In-Sook Jeong Major of Social Welfare, Dept. of Social Welfare Graduate School of Knowledge and Social Welfare Hanbuk University Korean society is rapidly transforming into an aging society, and the sociological changes of population caused by it bring about substantial changes of the political view as well as the study. Furthermore the demand for the aged welfare is gradually increasing. In oder to meet this demand for the aged welfare, the government suggested that at least one senior welfare center be built in each city·county·borough in 2009. But the plan for the senior welfare center practically had many limitations on the finance, the location and the programs. Operating the senior welfare center for consumer-directed services is linked to the recent survey about the user satisfaction. The survey about the user satisfaction is inevitable to develop professional services and programs which meet the elderly's demand, and to provide a better environment. In this sense, the purpose of this study is to understand the interrelationship between the operational efficiency and the user satisfaction of leisure programs for the aged , and to seek for solution to improve the operational efficiency and the user satisfaction. In this study, the research was conducted at three senior welfare centers in three cities (U, D, P) of Northern Gyeonggi Province. Of the leisure programs for the aged, three programs which had in common, the dance sports class, the singing class and the computer class, were selected. To investigate operational efficiency, the effectiveness was measured using DEA(Data Envelopment Analysis) based on input factors(the budget input, the number of staffs, the number of instructors, and the class hours) and output factors(the number of users). User satisfaction was investigated using the questionnaires about the dance sports class, the singing class and the computer class. The results of the study are listed below. First, the programs in 'the situations that the operational efficiency and user satisfaction are high' should make desperate efforts to prevent the breakaway of users in order to maintain relatively high present operational efficiency, and should not push forward with input factors such as the budget and staffs excessively in the name of increasing the user satisfaction. [U Dance] and [U Song] are the programs in this situation. Second, the programs in 'the situations that the operational efficiency is low and user satisfaction is high' need an endeavor at improvement to reduce input factors such as the budget, the class hours, the number of staffs, the number of instructors and so on. [D Computer] and [U Computer] are the programs in this situation. Then, the programs in 'the situations that the operational efficiency is high and user satisfaction is low' need increasing the input of factors such as facilities, the budget, staffs and instructors, and upgrading to improve the user satisfaction not reducing relatively high operational efficiency. [P Song], [P Dance] and [D Song] are the programs in this situation. Lastly, the programs in 'the situations that the operational efficiency and user satisfaction are low' need the aggressive marketing strategies and public relations which can raise input factors such as the budget, the class hours, the number of instructors, the number of staffs and so on, increase the user satisfaction, and develop and attract potential users in order to enhance the operational efficiency and user satisfaction at the same time. [P Computer] and [D Dance] are the programs in this situation. This study has the limits that there were no standardized criteria to measure effectiveness and satisfaction, that some errors could be included in that the elderly subjects didn't understand exactly the intention of researchers and then gave ridiculous answers, and that although the programs were similar, the satisfaction levels could be different because of other various external factors(school fees, the running of shuttle buses and so on). This study is significant in the sense that it suggests the ways to enhance the operational efficiency and user satisfaction at the same time by measuring which situations the leisure programs of senior welfare centers are in, in terms of the operational efficiency and user satisfaction based on the findings of this study.
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