20세기 전반 현대음악사에 있어 대표적인 작곡가로는 벨라 바르톡(1881~1945), 쇤베르크(1874~1951), 스트라빈스키(1882~1971)등을 꼽을 수 있으며, 그 중에서 바르톡은 민속음악을 바탕으로 한 음악 어법을 사용하여 특유의 음악을 만들었다. 벨라 바르톡이 작곡한 6개의 현악사중주는 바르톡의 음악양식과 그의 고도의 창의적인 음악어법이 진행되어 가는 과정의 본질적인 면을 잘 표현 해주는 대표작이다. 그 중에서 현악사중주 제4번은 바르톡의 창작 활동이 가장 활발한 시기에 쓰여 진 것으로서 무조적이면서 반음계적이고 또한...
20세기 전반 현대음악사에 있어 대표적인 작곡가로는 벨라 바르톡(1881~1945), 쇤베르크(1874~1951), 스트라빈스키(1882~1971)등을 꼽을 수 있으며, 그 중에서 바르톡은 민속음악을 바탕으로 한 음악 어법을 사용하여 특유의 음악을 만들었다. 벨라 바르톡이 작곡한 6개의 현악사중주는 바르톡의 음악양식과 그의 고도의 창의적인 음악어법이 진행되어 가는 과정의 본질적인 면을 잘 표현 해주는 대표작이다. 그 중에서 현악사중주 제4번은 바르톡의 창작 활동이 가장 활발한 시기에 쓰여 진 것으로서 무조적이면서 반음계적이고 또한 불협화적이다. 본 논문서는 현악사중주 제4번을 각 악장의 특징을 파악하고 형식에 따라 나눈 후 부분별로 화성과 작곡기법을 분석 하였다. 형식에서 보면 제1악장은 소나타 형식으로 나타나며 제2악장과 제4악장은 3부형식의 스케르쪼(Scherzo), 제3악장은 3부형식이다. 제5악장은 론도 형식을 취하고, 전체적으로 각 악장이 서로 구조적인 일관성과 통일감이 보여 지며, 아치형식(Arch form)으로 이루어진다. 화성은 제1악장의 제1주제에서 나타난 2도를 중심으로 그 전위형태인 7도, 또 다른 형태인 9도와 3도, 4도, 5도, 6도의 다양한 음정이 보여 지며, 특히 감5도, 장2도 관계의 3화음, 감3화음, 증3화음, 단7화음, Cluster Chord등 불협화적인 강한 화성을 적절히 사용한다. 또한 장, 단조를 함께 사용하기도 한다. 그의 여러 가지 음악 양식은 현악사중주 작품들에 요약적으로 잘 나타나있다. 따라서 현악사중주에는 그의 모든 음악적기법과 사상이 담겨있다고 볼 수 있다. 그중에서 바르톡 현악사중주 제4번은 후기로 향하는 과도기적 작품으로 독특한 화성 어법 및 구조적 전개 민속음악으로서의 새로운 접근 방법 등 다양한 변화가 시도된 작품이라 할 수 있다. 본 논문에서 분석한 현악사중주 제4번은 바르톡의 절정기에 작곡된 작품으로서 그의 독자적인 음악세계를 잘 살펴 볼 수 있는 작품이다.
20세기 전반 현대음악사에 있어 대표적인 작곡가로는 벨라 바르톡(1881~1945), 쇤베르크(1874~1951), 스트라빈스키(1882~1971)등을 꼽을 수 있으며, 그 중에서 바르톡은 민속음악을 바탕으로 한 음악 어법을 사용하여 특유의 음악을 만들었다. 벨라 바르톡이 작곡한 6개의 현악사중주는 바르톡의 음악양식과 그의 고도의 창의적인 음악어법이 진행되어 가는 과정의 본질적인 면을 잘 표현 해주는 대표작이다. 그 중에서 현악사중주 제4번은 바르톡의 창작 활동이 가장 활발한 시기에 쓰여 진 것으로서 무조적이면서 반음계적이고 또한 불협화적이다. 본 논문서는 현악사중주 제4번을 각 악장의 특징을 파악하고 형식에 따라 나눈 후 부분별로 화성과 작곡기법을 분석 하였다. 형식에서 보면 제1악장은 소나타 형식으로 나타나며 제2악장과 제4악장은 3부형식의 스케르쪼(Scherzo), 제3악장은 3부형식이다. 제5악장은 론도 형식을 취하고, 전체적으로 각 악장이 서로 구조적인 일관성과 통일감이 보여 지며, 아치형식(Arch form)으로 이루어진다. 화성은 제1악장의 제1주제에서 나타난 2도를 중심으로 그 전위형태인 7도, 또 다른 형태인 9도와 3도, 4도, 5도, 6도의 다양한 음정이 보여 지며, 특히 감5도, 장2도 관계의 3화음, 감3화음, 증3화음, 단7화음, Cluster Chord등 불협화적인 강한 화성을 적절히 사용한다. 또한 장, 단조를 함께 사용하기도 한다. 그의 여러 가지 음악 양식은 현악사중주 작품들에 요약적으로 잘 나타나있다. 따라서 현악사중주에는 그의 모든 음악적기법과 사상이 담겨있다고 볼 수 있다. 그중에서 바르톡 현악사중주 제4번은 후기로 향하는 과도기적 작품으로 독특한 화성 어법 및 구조적 전개 민속음악으로서의 새로운 접근 방법 등 다양한 변화가 시도된 작품이라 할 수 있다. 본 논문에서 분석한 현악사중주 제4번은 바르톡의 절정기에 작곡된 작품으로서 그의 독자적인 음악세계를 잘 살펴 볼 수 있는 작품이다.
Bela Bartok, A. Schoenberg and I. Stravinsky are all called one of the leading composers in the 20th-century music. Specifically, Bela Bartok created his own unique music based on the hungarian folk music. Bartok’s six String Quartets represent his essential style and in which way his highly individ...
Bela Bartok, A. Schoenberg and I. Stravinsky are all called one of the leading composers in the 20th-century music. Specifically, Bela Bartok created his own unique music based on the hungarian folk music. Bartok’s six String Quartets represent his essential style and in which way his highly individual and creative idiom developed. Especially, the String Quartet No.4 Was composed when he was at the peak of his career. Among the six String Quartets, the No.4 is most atonal, chromati c and dissonant. The purpose of this study was to examine each movement of the String Quartet No.4 in terms of form, meter and tempo and to analyze its harmony and folk elements. In form, the first one is sonata, and the sencond and fourth are of ternary form in scherzo. The third are in ternary form. And the fifth is Rondo. Overall, there is consistency and unity between every moverment, which was arranged in the ‘arch form.’ Concerning harmony, the dominant interval is the second shown in the first theme in the first movement, and there appear various types of additional intervals, such as the seventh of its transpositioned form, the different types of dissonant strong harmony were in balanced use, including triad chord, augmented triad chord, chord of the minor seventh and cluster chord. Besides, major and minor were utilized together. His misical thinking is well represented in the string quartet, and it could be said that it shows all his musical techniques and ideas. Particularly, Bartok’s String Quartet No.4, which opened up his last period, made new attempts form diverse angles to reinvent his peculiar harmonical language and the structural develoment, and approached folk music in new perspective. The String Quartet No.4 discussed in this study was generated in his best days, and that allows listeners to deive into his independent musical world.
Bela Bartok, A. Schoenberg and I. Stravinsky are all called one of the leading composers in the 20th-century music. Specifically, Bela Bartok created his own unique music based on the hungarian folk music. Bartok’s six String Quartets represent his essential style and in which way his highly individual and creative idiom developed. Especially, the String Quartet No.4 Was composed when he was at the peak of his career. Among the six String Quartets, the No.4 is most atonal, chromati c and dissonant. The purpose of this study was to examine each movement of the String Quartet No.4 in terms of form, meter and tempo and to analyze its harmony and folk elements. In form, the first one is sonata, and the sencond and fourth are of ternary form in scherzo. The third are in ternary form. And the fifth is Rondo. Overall, there is consistency and unity between every moverment, which was arranged in the ‘arch form.’ Concerning harmony, the dominant interval is the second shown in the first theme in the first movement, and there appear various types of additional intervals, such as the seventh of its transpositioned form, the different types of dissonant strong harmony were in balanced use, including triad chord, augmented triad chord, chord of the minor seventh and cluster chord. Besides, major and minor were utilized together. His misical thinking is well represented in the string quartet, and it could be said that it shows all his musical techniques and ideas. Particularly, Bartok’s String Quartet No.4, which opened up his last period, made new attempts form diverse angles to reinvent his peculiar harmonical language and the structural develoment, and approached folk music in new perspective. The String Quartet No.4 discussed in this study was generated in his best days, and that allows listeners to deive into his independent musical world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.