교량 주변경관에 따른 교량경간장 선호도에 관한 연구 : 대전시 3대하천을 중심으로 A Study on the Preference of Bridge Span Length according to the Surrounding Landscapes of Bridge; Focusing on Three Streams of Daejeon City원문보기
경제개발에 의한 급격한 국토개발로 경제성과 기능중심의 토목구조물로 양적인 교량건설이 급속하게 이루어져 지역특성은 물론, 주변경관과 부조화되고 단순 토목구조물로 지역주민에게 혐오시설로 인식되어 왔다. 그러나 사회·문화적 욕구변화에 따라 복합기능으로서의 아름다운 교량에 대한 가치 재인식은 교량경관에 대한 관심이 고조되고, 또한 경관관련 법령제정에 따른 교량경관디자인이 교량설계의 매우 중요한 필요조건으로 요구되고 있다. 인간과 자연 그리고 기술이 접목된 아름다운 교량은 지역의 상징은 물론, 문화·관광자원으로 지역 활성화와 경쟁력을 강화시키고 있다. 현대에 있어 교량은 이제 통행이라는 단순한 기능 이상의 교량구조 시스템만의 완성이 아니라 도로의 연장선상에서 조형적, 도시 경관적, 환경적 가치와 의미를 지니는 구조물로서 인식되고 있다. 즉, 대부분의 교량이 그 스케일이 광대함으로 인해 노출의 빈도가 많아 주변 경관에 미치는 영향이 지대하다는 맥락에서 볼 때, 이제 교량은 단순한 구조물이기보다는 하나의 거대한 랜드마크적 경관요소로서 교량설계 시 고려되어야 할 필요가 있으며, 교량 자체의 독자적인 ...
경제개발에 의한 급격한 국토개발로 경제성과 기능중심의 토목구조물로 양적인 교량건설이 급속하게 이루어져 지역특성은 물론, 주변경관과 부조화되고 단순 토목구조물로 지역주민에게 혐오시설로 인식되어 왔다. 그러나 사회·문화적 욕구변화에 따라 복합기능으로서의 아름다운 교량에 대한 가치 재인식은 교량경관에 대한 관심이 고조되고, 또한 경관관련 법령제정에 따른 교량경관디자인이 교량설계의 매우 중요한 필요조건으로 요구되고 있다. 인간과 자연 그리고 기술이 접목된 아름다운 교량은 지역의 상징은 물론, 문화·관광자원으로 지역 활성화와 경쟁력을 강화시키고 있다. 현대에 있어 교량은 이제 통행이라는 단순한 기능 이상의 교량구조 시스템만의 완성이 아니라 도로의 연장선상에서 조형적, 도시 경관적, 환경적 가치와 의미를 지니는 구조물로서 인식되고 있다. 즉, 대부분의 교량이 그 스케일이 광대함으로 인해 노출의 빈도가 많아 주변 경관에 미치는 영향이 지대하다는 맥락에서 볼 때, 이제 교량은 단순한 구조물이기보다는 하나의 거대한 랜드마크적 경관요소로서 교량설계 시 고려되어야 할 필요가 있으며, 교량 자체의 독자적인 심미성을 중시하여 구조적 측면만을 고려하기보다는, 교량이 세워질 주변 환경을 아울러서 조화로운 아름다움을 추구하는데 기여하는지를 살펴봐야 한다. 따라서 본 연구는 하천변 이용의 증가에 따른 노출빈도가 높아지고 도시경관 이미지형성에 있어서 중요한 랜드마크 역할을 하는 교량을 연구대상지로하였다. 교량경간장을 변수로 하여, 배경경관에 따른 교량경간장이 선호도에 미치는 영향을 평가하고자한다.
경제개발에 의한 급격한 국토개발로 경제성과 기능중심의 토목구조물로 양적인 교량건설이 급속하게 이루어져 지역특성은 물론, 주변경관과 부조화되고 단순 토목구조물로 지역주민에게 혐오시설로 인식되어 왔다. 그러나 사회·문화적 욕구변화에 따라 복합기능으로서의 아름다운 교량에 대한 가치 재인식은 교량경관에 대한 관심이 고조되고, 또한 경관관련 법령제정에 따른 교량경관디자인이 교량설계의 매우 중요한 필요조건으로 요구되고 있다. 인간과 자연 그리고 기술이 접목된 아름다운 교량은 지역의 상징은 물론, 문화·관광자원으로 지역 활성화와 경쟁력을 강화시키고 있다. 현대에 있어 교량은 이제 통행이라는 단순한 기능 이상의 교량구조 시스템만의 완성이 아니라 도로의 연장선상에서 조형적, 도시 경관적, 환경적 가치와 의미를 지니는 구조물로서 인식되고 있다. 즉, 대부분의 교량이 그 스케일이 광대함으로 인해 노출의 빈도가 많아 주변 경관에 미치는 영향이 지대하다는 맥락에서 볼 때, 이제 교량은 단순한 구조물이기보다는 하나의 거대한 랜드마크적 경관요소로서 교량설계 시 고려되어야 할 필요가 있으며, 교량 자체의 독자적인 심미성을 중시하여 구조적 측면만을 고려하기보다는, 교량이 세워질 주변 환경을 아울러서 조화로운 아름다움을 추구하는데 기여하는지를 살펴봐야 한다. 따라서 본 연구는 하천변 이용의 증가에 따른 노출빈도가 높아지고 도시경관 이미지형성에 있어서 중요한 랜드마크 역할을 하는 교량을 연구대상지로하였다. 교량경간장을 변수로 하여, 배경경관에 따른 교량경간장이 선호도에 미치는 영향을 평가하고자한다.
Since a large number of bridges were rapidly constructed under the economic and functional-oriented civil engineering due to the rapid national land development, caused by economic development, these bridges have been recognized as unpleasant facilities by local residents because of disharmony with ...
Since a large number of bridges were rapidly constructed under the economic and functional-oriented civil engineering due to the rapid national land development, caused by economic development, these bridges have been recognized as unpleasant facilities by local residents because of disharmony with surrounding landscapes and regional characteristics. However, as interest in bridge landscape has been increasing thanks to a new understanding of beautiful bridges as complex functions in accordance with the change of social and cultural desires. In addition, bridge landscape design according to the enactment of landscape related laws has been demanded as a crucial prerequisite. Beautiful bridges in combination of human beings, nature, and technology, have performed a role of strengthening of regional revitalization and competitiveness edge as cultural and tourism resources as well as a regional symbol. In contemporary society, bridges are recognized as constructions that contain figurative, urban, scenic, and environmental values and meanings as an extension of the road instead of completing the system of bridge structure as a simple function of passage. In other words, in view of the vast scale of bridges, having a great effect on surrounding landscape due to the great number of frequence exposure, bridge should be considered as a landscape factor of a huge landmark rather than a simple construction. Therefore, the thing that should be taken into account is whether the construction of bridge contributes to the pursuit of harmonious beauty with surrounding environment or not ahead of structural aspect, putting weight on the unique aesthetics of the bridge itself. Accordingly, as study subjects, this study set the bridges, playing a role of important landmarks in the image formation of urban landscape and enhancing exposure frequence in accordance with the increase of use on the skirts of the river. This study aims to evaluate the effect of the span length of the bridge according to background landscape on the preference by setting the span length of the bridge as variable.
Since a large number of bridges were rapidly constructed under the economic and functional-oriented civil engineering due to the rapid national land development, caused by economic development, these bridges have been recognized as unpleasant facilities by local residents because of disharmony with surrounding landscapes and regional characteristics. However, as interest in bridge landscape has been increasing thanks to a new understanding of beautiful bridges as complex functions in accordance with the change of social and cultural desires. In addition, bridge landscape design according to the enactment of landscape related laws has been demanded as a crucial prerequisite. Beautiful bridges in combination of human beings, nature, and technology, have performed a role of strengthening of regional revitalization and competitiveness edge as cultural and tourism resources as well as a regional symbol. In contemporary society, bridges are recognized as constructions that contain figurative, urban, scenic, and environmental values and meanings as an extension of the road instead of completing the system of bridge structure as a simple function of passage. In other words, in view of the vast scale of bridges, having a great effect on surrounding landscape due to the great number of frequence exposure, bridge should be considered as a landscape factor of a huge landmark rather than a simple construction. Therefore, the thing that should be taken into account is whether the construction of bridge contributes to the pursuit of harmonious beauty with surrounding environment or not ahead of structural aspect, putting weight on the unique aesthetics of the bridge itself. Accordingly, as study subjects, this study set the bridges, playing a role of important landmarks in the image formation of urban landscape and enhancing exposure frequence in accordance with the increase of use on the skirts of the river. This study aims to evaluate the effect of the span length of the bridge according to background landscape on the preference by setting the span length of the bridge as variable.
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