[학위논문]사회서비스 바우처 이용자의 정보가용성과 서비스선택성이 서비스 질에 미치는 영향 : 사회적 기업에 대한 신뢰의 매개효과를 중심으로 Impacts of Voucher Users' Information Availability and Choice Characteristics on the Quality of Social Services : Focused on the Mediating Effects of Trust on Social Enterprises원문보기
본 연구는 이용자의 영향력을 신장시키는 서비스의 정보가용성과 서비스 선택권이 서비스 제공기관인 사회서비스형 사회적 기업에 대한 신뢰를 매개변인으로 하여 서비스 질에 미치는 영향력을 분석하는 것이다.
전국의 사회서비스형 사회적 기업 26개 기관에서 설문에 응한 10개 기관에서 회수한 430개 중 425개의 설문을 SPSS 19와 ...
본 연구는 이용자의 영향력을 신장시키는 서비스의 정보가용성과 서비스 선택권이 서비스 제공기관인 사회서비스형 사회적 기업에 대한 신뢰를 매개변인으로 하여 서비스 질에 미치는 영향력을 분석하는 것이다.
전국의 사회서비스형 사회적 기업 26개 기관에서 설문에 응한 10개 기관에서 회수한 430개 중 425개의 설문을 SPSS 19와 AMOS 19.0으로 분석을 해본 결과 다음과 같은 결과를 알 수 있었다.
첫째, 서비스 선택성은 서비스 질에 직·간접적인 영향을 미치지 않고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 이용자의 정보가용성도 서비스 질에 직접적인 영향을 미치고 있지 않다.
셋째, 이용자의 정보가용성이 서비스제공기관인 사회적 기업에 대한 신뢰가 매개변수로 역할을 할 때 서비스 질에 영향을 미친다.
결론적으로 우리나라에서 2007년부터 도입된 바우처제도는 아직까지 시장화기제인 서비스선택성과 정보가용성이 실제로는 제대로 작동되고 있지 않은 현실이고 따라서 서비스 질에 영향을 미치는 직접적인 요인이 되고 있지 못하다. 다만 서비스 제공기관으로 사회서비스 확충정책에 따라 다수의 비영리기관이 전화한 사회적 기업에 대한 신뢰를 매개로 하고 있을 때에 서비스 질이 높아진다는 사실을 확인하였다. 이는 서비스 기관에 대한 신뢰가 서비스 질에 대한 평가를 하는데 매우 중요한 매개역할로 작용하고 있다는 것을 알 수 있다.
이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 해보면, 첫째 바우처 서비스가 공공성을 확보하고 이용자 중심성을 구현하기 위해서는 적어도 서비스 제공자나 기관에 대한 최소 품질관리 시스템을 확보하여야 한다. 둘째, 이용자에 대한 정보제공과 지원체계를 확보하고 서비스 선택을 확대할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 그동안 정부를 대신하여 사회서비스 생산과 전달을 담당했던 민간비영리조직의 경험적 자산을 도외시 하지 않고 사회서비스 시장형성을 가능케 할 사회적 기업의 활성화에 더 많은 노력을 기울여야할 것이다. 마지막으로 사회적 책무성을 띠는 사회서비스의 품질향상은 서비스 이용자를 보호하는 것뿐 아니라 돌봄노동을 수행하는 인력과 노동조건에 대한 관심을 기울여야 한다.
본 연구는 이용자의 영향력을 신장시키는 서비스의 정보가용성과 서비스 선택권이 서비스 제공기관인 사회서비스형 사회적 기업에 대한 신뢰를 매개변인으로 하여 서비스 질에 미치는 영향력을 분석하는 것이다.
전국의 사회서비스형 사회적 기업 26개 기관에서 설문에 응한 10개 기관에서 회수한 430개 중 425개의 설문을 SPSS 19와 AMOS 19.0으로 분석을 해본 결과 다음과 같은 결과를 알 수 있었다.
첫째, 서비스 선택성은 서비스 질에 직·간접적인 영향을 미치지 않고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 이용자의 정보가용성도 서비스 질에 직접적인 영향을 미치고 있지 않다.
셋째, 이용자의 정보가용성이 서비스제공기관인 사회적 기업에 대한 신뢰가 매개변수로 역할을 할 때 서비스 질에 영향을 미친다.
결론적으로 우리나라에서 2007년부터 도입된 바우처제도는 아직까지 시장화기제인 서비스선택성과 정보가용성이 실제로는 제대로 작동되고 있지 않은 현실이고 따라서 서비스 질에 영향을 미치는 직접적인 요인이 되고 있지 못하다. 다만 서비스 제공기관으로 사회서비스 확충정책에 따라 다수의 비영리기관이 전화한 사회적 기업에 대한 신뢰를 매개로 하고 있을 때에 서비스 질이 높아진다는 사실을 확인하였다. 이는 서비스 기관에 대한 신뢰가 서비스 질에 대한 평가를 하는데 매우 중요한 매개역할로 작용하고 있다는 것을 알 수 있다.
이러한 연구결과를 바탕으로 제언을 해보면, 첫째 바우처 서비스가 공공성을 확보하고 이용자 중심성을 구현하기 위해서는 적어도 서비스 제공자나 기관에 대한 최소 품질관리 시스템을 확보하여야 한다. 둘째, 이용자에 대한 정보제공과 지원체계를 확보하고 서비스 선택을 확대할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 그동안 정부를 대신하여 사회서비스 생산과 전달을 담당했던 민간비영리조직의 경험적 자산을 도외시 하지 않고 사회서비스 시장형성을 가능케 할 사회적 기업의 활성화에 더 많은 노력을 기울여야할 것이다. 마지막으로 사회적 책무성을 띠는 사회서비스의 품질향상은 서비스 이용자를 보호하는 것뿐 아니라 돌봄노동을 수행하는 인력과 노동조건에 대한 관심을 기울여야 한다.
It has been 5 years since the voucher program was introduced into Korea by marketization of social service. There is need to analyze empirically whether the voucher program guarantees the quality by consumer choice, which is part of market system. Therefore, this study aims to analyze the impacts of...
It has been 5 years since the voucher program was introduced into Korea by marketization of social service. There is need to analyze empirically whether the voucher program guarantees the quality by consumer choice, which is part of market system. Therefore, this study aims to analyze the impacts of the information availability and the choice characteristics, which boost user's leverage, on the quality of service with the trust on social service type social enterprise as a mediation variable.
For this study, 430 survey questionnaires were collected from 10 social service type social enterprises that answered among 26 social enterprises within nation. The collected questionnaires were analyzed by using SPSS 19 and AMOS 19.0, and the major findings are as follow:
First, it was found that consumer choice does not impact directly nor indirectly on the quality of service.
Second, the information availability does not have direct impact on the quality of service.
Third, the information availability impacts on the quality of service, when trust on the social enterprise, which provides the service, acts as a mediation variable.
To conclude, the voucher program has been introduced since 2007, however information availability and choice characteristics that are marketized mechanism do not operate properly in reality. Thus, they have not become main factors for the quality of service. A number of service providers have changed from non-profit organizations to social enterprises due to the policy of expanding social services. From this study, it was found that the trust on service providers is significant to raise the quality of service, when it works as a mediation variable.
To make suggestions based on the outcomes of this study; firstly,
quality control system on service providers or organizations has to be secured to make voucher service user-centered and to have publicness. Secondly, consumer choice should be expanded by providing information and support system for service users. Thirdly, the experience of private non-profit organizations, which used to be in charge of social service production and delivery instead of the government, should not be ignored and vitalization of social enterprises that will make social service maketized should be focused. Lastly, quality improvement of social service, which has social responsibility, not only protects the service users, but also should be concerned about caregivers and labor conditions.
It has been 5 years since the voucher program was introduced into Korea by marketization of social service. There is need to analyze empirically whether the voucher program guarantees the quality by consumer choice, which is part of market system. Therefore, this study aims to analyze the impacts of the information availability and the choice characteristics, which boost user's leverage, on the quality of service with the trust on social service type social enterprise as a mediation variable.
For this study, 430 survey questionnaires were collected from 10 social service type social enterprises that answered among 26 social enterprises within nation. The collected questionnaires were analyzed by using SPSS 19 and AMOS 19.0, and the major findings are as follow:
First, it was found that consumer choice does not impact directly nor indirectly on the quality of service.
Second, the information availability does not have direct impact on the quality of service.
Third, the information availability impacts on the quality of service, when trust on the social enterprise, which provides the service, acts as a mediation variable.
To conclude, the voucher program has been introduced since 2007, however information availability and choice characteristics that are marketized mechanism do not operate properly in reality. Thus, they have not become main factors for the quality of service. A number of service providers have changed from non-profit organizations to social enterprises due to the policy of expanding social services. From this study, it was found that the trust on service providers is significant to raise the quality of service, when it works as a mediation variable.
To make suggestions based on the outcomes of this study; firstly,
quality control system on service providers or organizations has to be secured to make voucher service user-centered and to have publicness. Secondly, consumer choice should be expanded by providing information and support system for service users. Thirdly, the experience of private non-profit organizations, which used to be in charge of social service production and delivery instead of the government, should not be ignored and vitalization of social enterprises that will make social service maketized should be focused. Lastly, quality improvement of social service, which has social responsibility, not only protects the service users, but also should be concerned about caregivers and labor conditions.
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