사회적 취약계층의 문화복지 프로그램 참여특성이 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연구 : 복권기금 문화나눔사업을 중심으로 (A) study on the impact of the participation characteristics in the culture welfare programs of the socially vulnerable on their quality of life : focused on the culture sharing project of the lottery fund원문보기
복지국가의 발전단계 가운데, 현재 우리나라는 ‘복지사회(Welfare Society)’에 대한 국민적 관심이 고조됨에 따라 ‘보편적 복지’가 정치권의 주요 현안이 될 만큼 모든 사회 구성원이 안녕과 행복을 누리는 복지사회로 사회․정치적인 정책 흐름이 전개되고 있다. 이러한 관점에서 ‘문화복지(Culture Welfare)’는 최소한의 기본권 보장에 입각하여 ‘소득보장’만을 추구했던 협의의 사회복지 개념에서 벗어나, 보건․교육․주거 등 광의의 사회복지 개념에 입각해 국가가 지원하는 보편적 사회서비스의 일환이다. 1995년 당시 정부가 ‘문화복지 기획단’을 설립하면서 문화복지는 정책개념으로 사용되기 시작하였으며, 오늘날 문화적 기본권을 공공적으로 보장하는 단계에 이르렀다. 이를 위해 문화관광부에서는 복권기금에서 조성된 공익사업용 기금을 바탕으로 문화복지 차원에서 ‘소외계층 문화향수권’ 신장에 초점을 두고 ‘문화나눔사업’을 운영해오고 있다. ‘복권기금 문화나눔사업’은 ‘문화향수증진을 통한 인간다운 ...
복지국가의 발전단계 가운데, 현재 우리나라는 ‘복지사회(Welfare Society)’에 대한 국민적 관심이 고조됨에 따라 ‘보편적 복지’가 정치권의 주요 현안이 될 만큼 모든 사회 구성원이 안녕과 행복을 누리는 복지사회로 사회․정치적인 정책 흐름이 전개되고 있다. 이러한 관점에서 ‘문화복지(Culture Welfare)’는 최소한의 기본권 보장에 입각하여 ‘소득보장’만을 추구했던 협의의 사회복지 개념에서 벗어나, 보건․교육․주거 등 광의의 사회복지 개념에 입각해 국가가 지원하는 보편적 사회서비스의 일환이다. 1995년 당시 정부가 ‘문화복지 기획단’을 설립하면서 문화복지는 정책개념으로 사용되기 시작하였으며, 오늘날 문화적 기본권을 공공적으로 보장하는 단계에 이르렀다. 이를 위해 문화관광부에서는 복권기금에서 조성된 공익사업용 기금을 바탕으로 문화복지 차원에서 ‘소외계층 문화향수권’ 신장에 초점을 두고 ‘문화나눔사업’을 운영해오고 있다. ‘복권기금 문화나눔사업’은 ‘문화향수증진을 통한 인간다운 삶의 질 향상’이라는 궁극적 목적을 기반으로, 문화향유 경험의 차이에서 비롯된 문화소외현상과 문화양극화 현상을 해소하기 위해 사회․경제적 취약계층을 주 대상으로 다양한 문화복지 프로그램을 전개하고 있다. 그러나 문화복지 차원에서 공적으로 제공된 문화복지 프로그램이 본래 목적대로 실제 참여자들의 정서․인지적 삶의 질에 어떠한 영향을 미쳤는가에 대한 연구는 이루어진 바가 없었다. 따라서 본 연구에서는 현재 ‘복권기금 문화나눔사업’에 참여하고 있는 사회․경제적 취약계층을 대상으로 참여현황과 참여특성을 파악하여 이러한 특성이 정서․인지적 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해, 2장에서는 문화복지의 개념과 문화복지정책 및 복권기금 문화나눔사업에 대해 살펴보고, 사회적 취약계층과 삶의 질에 대해 알아보았다. 3장에서는 독립변수로서 문화복지 프로그램 참여특성과 종속변수로서 사회적 취약계층 삶의 질을 설정하여 연구모형과 구체적 연구방법을 제시하였다. 4장에서는 복권기금 문화나눔사업에 참여한 사회적 취약계층을 대상으로, 문화복지 프로그램 참여특성과 삶의 질에 대해 조사한 결과를 제시하고 분석하였다. 분석 결과, 참여자 대부분이 일회성 참여에 그치고 있으나 참여 욕구를 살펴보았을 때에는 대부분이 다양한 문화프로그램에 대한 참여 욕구를 갖고 있었다. 이에 따른 삶의 질을 살펴본 결과, 프로그램 중에서는 ‘소외계층 문화순회’와 ‘장애인 문화예술교육’이 참여여부에 따른 삶의 질에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 참여한 프로그램과 참여욕구가 다양할수록 삶의 질이 높게 나타나는 것을 볼 수 있었다. 이에 따라 5장에서는 문화복지 프로그램을 통한 사회적 취약계층 삶의 질 향상을 위해 다음과 같은 제언을 제시하였다. 첫째, 프로그램 참여 유무에 따른 삶의 질에 유의미한 차이가 없으므로 보다 전략적이고 전문성 있는 문화복지 프로그램 제공을 위한 구상이 필요하다. 둘째, 수혜자의 인구사회학적 특성과 문화욕구를 반영하여 프로그램이 제공되어야 한다. 셋째, 문화복지 프로그램이 일시적으로 국한되어 제공되기보다 다양한 프로그램을 지속적으로 제공하는 것이 필요하다. 이러한 관점과 개선점이 반영 될 때, 현재 정부의 관심과 예산이 증가되고 있는 문화복지 정책 사업이 앞으로 보다 사업 효과성과 비용 효율성을 높일 수 있을 것으로 기대된다. 또한 문화복지의 궁극적 목적으로서 문화향수증진을 통한 사회적 취약계층의 ‘삶의 질 향상’ 과 정서적 지원을 통한 ‘사회통합’ 의 효과까지 기대할 수 있으리라 생각된다.
복지국가의 발전단계 가운데, 현재 우리나라는 ‘복지사회(Welfare Society)’에 대한 국민적 관심이 고조됨에 따라 ‘보편적 복지’가 정치권의 주요 현안이 될 만큼 모든 사회 구성원이 안녕과 행복을 누리는 복지사회로 사회․정치적인 정책 흐름이 전개되고 있다. 이러한 관점에서 ‘문화복지(Culture Welfare)’는 최소한의 기본권 보장에 입각하여 ‘소득보장’만을 추구했던 협의의 사회복지 개념에서 벗어나, 보건․교육․주거 등 광의의 사회복지 개념에 입각해 국가가 지원하는 보편적 사회서비스의 일환이다. 1995년 당시 정부가 ‘문화복지 기획단’을 설립하면서 문화복지는 정책개념으로 사용되기 시작하였으며, 오늘날 문화적 기본권을 공공적으로 보장하는 단계에 이르렀다. 이를 위해 문화관광부에서는 복권기금에서 조성된 공익사업용 기금을 바탕으로 문화복지 차원에서 ‘소외계층 문화향수권’ 신장에 초점을 두고 ‘문화나눔사업’을 운영해오고 있다. ‘복권기금 문화나눔사업’은 ‘문화향수증진을 통한 인간다운 삶의 질 향상’이라는 궁극적 목적을 기반으로, 문화향유 경험의 차이에서 비롯된 문화소외현상과 문화양극화 현상을 해소하기 위해 사회․경제적 취약계층을 주 대상으로 다양한 문화복지 프로그램을 전개하고 있다. 그러나 문화복지 차원에서 공적으로 제공된 문화복지 프로그램이 본래 목적대로 실제 참여자들의 정서․인지적 삶의 질에 어떠한 영향을 미쳤는가에 대한 연구는 이루어진 바가 없었다. 따라서 본 연구에서는 현재 ‘복권기금 문화나눔사업’에 참여하고 있는 사회․경제적 취약계층을 대상으로 참여현황과 참여특성을 파악하여 이러한 특성이 정서․인지적 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 이를 위해, 2장에서는 문화복지의 개념과 문화복지정책 및 복권기금 문화나눔사업에 대해 살펴보고, 사회적 취약계층과 삶의 질에 대해 알아보았다. 3장에서는 독립변수로서 문화복지 프로그램 참여특성과 종속변수로서 사회적 취약계층 삶의 질을 설정하여 연구모형과 구체적 연구방법을 제시하였다. 4장에서는 복권기금 문화나눔사업에 참여한 사회적 취약계층을 대상으로, 문화복지 프로그램 참여특성과 삶의 질에 대해 조사한 결과를 제시하고 분석하였다. 분석 결과, 참여자 대부분이 일회성 참여에 그치고 있으나 참여 욕구를 살펴보았을 때에는 대부분이 다양한 문화프로그램에 대한 참여 욕구를 갖고 있었다. 이에 따른 삶의 질을 살펴본 결과, 프로그램 중에서는 ‘소외계층 문화순회’와 ‘장애인 문화예술교육’이 참여여부에 따른 삶의 질에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며 참여한 프로그램과 참여욕구가 다양할수록 삶의 질이 높게 나타나는 것을 볼 수 있었다. 이에 따라 5장에서는 문화복지 프로그램을 통한 사회적 취약계층 삶의 질 향상을 위해 다음과 같은 제언을 제시하였다. 첫째, 프로그램 참여 유무에 따른 삶의 질에 유의미한 차이가 없으므로 보다 전략적이고 전문성 있는 문화복지 프로그램 제공을 위한 구상이 필요하다. 둘째, 수혜자의 인구사회학적 특성과 문화욕구를 반영하여 프로그램이 제공되어야 한다. 셋째, 문화복지 프로그램이 일시적으로 국한되어 제공되기보다 다양한 프로그램을 지속적으로 제공하는 것이 필요하다. 이러한 관점과 개선점이 반영 될 때, 현재 정부의 관심과 예산이 증가되고 있는 문화복지 정책 사업이 앞으로 보다 사업 효과성과 비용 효율성을 높일 수 있을 것으로 기대된다. 또한 문화복지의 궁극적 목적으로서 문화향수증진을 통한 사회적 취약계층의 ‘삶의 질 향상’ 과 정서적 지원을 통한 ‘사회통합’ 의 효과까지 기대할 수 있으리라 생각된다.
As people’s interests in the Welfare Society have risen in Korea to the point where the universal welfare becomes important in the political community, the socio-political policies focus on the welfare society where all the members can enjoy peace and happiness. Beyond the narrow sense of the social...
As people’s interests in the Welfare Society have risen in Korea to the point where the universal welfare becomes important in the political community, the socio-political policies focus on the welfare society where all the members can enjoy peace and happiness. Beyond the narrow sense of the social welfare which only sought for the income security as the minimum basic human rights, the Culture Welfare grounded on the broad sense of the social welfare including health, education and dwelling is a part of the universal social service which is supported by a nation. With the establishment of the Culture Welfare Planning Task Force in 1995 by the Korean government, the culture welfare has been recognized as policy and developed to the extent of publicly guaranteeing the basic cultural rights. Taking advantage of the public service fund raised by the lottery fund, the Ministry of Culture and Tourism has run the Culture Sharing Project for the culture welfare with a focus on enhancing the cultural rights of the underprivileged. With the ultimate aim to improve the quality of life through the cultural rights promotion, the Culture Sharing Project of the Lottery Fund provides various culture welfare programs mainly for the socio-economically disadvantaged in order to address the cultural alienation and polarization caused by the different cultural experiences. However, there has been no study whether and how the public culture welfare programs affect the emotional and cognitive life of the participants. Therefore, the study examined the participation of the socio-economically vulnerable in the Culture Sharing Project of the Lottery Fund, the characteristics of the participation and how such characteristics affect the emotional and cognitive life of the participants. The Chapter 2 studied the concept of the culture welfare, and looked into the culture welfare policy, the culture sharing project of the lottery fund, the socially neglected and the quality of life. The Chapter 3 set up the characteristics of the participation in the culture welfare programs as independent variable and the quality of life for the underprivileged as subordinate variable, and suggested the study model and the concrete study methods. The Chapter 4 presented and analyzed the study result of the participation characteristics in the culture welfare programs and the quality of life for the socially vulnerable who took part in the sharing project of the lottery fund. The result showed that most of the participation in the programs was just a one-time event, but the desires to join the various cultural programs were strong. And, there was a meaningful difference in the quality of life between the participants and the non-participants, among other programs, in the Culture Tour for the Underprivileged and the Arts and Culture Education for the Physically Challenged. And, the more diverse programs and desires were shown, the higher quality of life was achieved. The Chapter 5 suggested the following advice to improve the quality of life for the socially neglected through the culture welfare programs: First, it is necessary to development more strategic and professional culture welfare programs as there was no stark contrast in the quality of life between the participants and the non-participants in the programs. Second, the beneficiaries’ demographic characteristics and their cultural desires should be considered when the programs are provided. Third, it is essential to offer various culture welfare programs on a constant basis instead of being one-time only. When such views and improvement ideas are reflected, it is expected that the culture welfare policy business to which the government directs more attention and money will bring better business effectiveness and cost efficiency. In addition, the social integration, the ultimate goal of the culture welfare, can be achieved by enhancing the quality of life for the disadvantaged and providing the emotional support with the promotion of the cultural rights.
As people’s interests in the Welfare Society have risen in Korea to the point where the universal welfare becomes important in the political community, the socio-political policies focus on the welfare society where all the members can enjoy peace and happiness. Beyond the narrow sense of the social welfare which only sought for the income security as the minimum basic human rights, the Culture Welfare grounded on the broad sense of the social welfare including health, education and dwelling is a part of the universal social service which is supported by a nation. With the establishment of the Culture Welfare Planning Task Force in 1995 by the Korean government, the culture welfare has been recognized as policy and developed to the extent of publicly guaranteeing the basic cultural rights. Taking advantage of the public service fund raised by the lottery fund, the Ministry of Culture and Tourism has run the Culture Sharing Project for the culture welfare with a focus on enhancing the cultural rights of the underprivileged. With the ultimate aim to improve the quality of life through the cultural rights promotion, the Culture Sharing Project of the Lottery Fund provides various culture welfare programs mainly for the socio-economically disadvantaged in order to address the cultural alienation and polarization caused by the different cultural experiences. However, there has been no study whether and how the public culture welfare programs affect the emotional and cognitive life of the participants. Therefore, the study examined the participation of the socio-economically vulnerable in the Culture Sharing Project of the Lottery Fund, the characteristics of the participation and how such characteristics affect the emotional and cognitive life of the participants. The Chapter 2 studied the concept of the culture welfare, and looked into the culture welfare policy, the culture sharing project of the lottery fund, the socially neglected and the quality of life. The Chapter 3 set up the characteristics of the participation in the culture welfare programs as independent variable and the quality of life for the underprivileged as subordinate variable, and suggested the study model and the concrete study methods. The Chapter 4 presented and analyzed the study result of the participation characteristics in the culture welfare programs and the quality of life for the socially vulnerable who took part in the sharing project of the lottery fund. The result showed that most of the participation in the programs was just a one-time event, but the desires to join the various cultural programs were strong. And, there was a meaningful difference in the quality of life between the participants and the non-participants, among other programs, in the Culture Tour for the Underprivileged and the Arts and Culture Education for the Physically Challenged. And, the more diverse programs and desires were shown, the higher quality of life was achieved. The Chapter 5 suggested the following advice to improve the quality of life for the socially neglected through the culture welfare programs: First, it is necessary to development more strategic and professional culture welfare programs as there was no stark contrast in the quality of life between the participants and the non-participants in the programs. Second, the beneficiaries’ demographic characteristics and their cultural desires should be considered when the programs are provided. Third, it is essential to offer various culture welfare programs on a constant basis instead of being one-time only. When such views and improvement ideas are reflected, it is expected that the culture welfare policy business to which the government directs more attention and money will bring better business effectiveness and cost efficiency. In addition, the social integration, the ultimate goal of the culture welfare, can be achieved by enhancing the quality of life for the disadvantaged and providing the emotional support with the promotion of the cultural rights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.