[학위논문]지방정부공무원들의 퇴직준비교육 프로그램 요구분석과 설계 A Study of Needs Analysis and Design for Retirement Preparation Education Program of Local Government Officials원문보기
본 연구는 지방정부공무원들의 퇴직준비도와 퇴직에 대한 인식, 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구와 현재 공무원교육기관에서 실시중인 퇴직준비과정교육 프로그램에 대한 만족도를 분석하여 퇴직예정 공무원들이 현실적으로 원하는 퇴직준비교육 프로그램 교육내용과 운영방안을 구체적으로 설계하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째로 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직 준비도(readiness)는 어떠한가, 둘째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 만족도(satisfaction)는 어떠한가, 셋째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구(needs)는 어떠한가, 넷째 지방정부 퇴직예정 공무원들을 위해 적절한 퇴직준비교육 설계(...
본 연구는 지방정부공무원들의 퇴직준비도와 퇴직에 대한 인식, 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구와 현재 공무원교육기관에서 실시중인 퇴직준비과정교육 프로그램에 대한 만족도를 분석하여 퇴직예정 공무원들이 현실적으로 원하는 퇴직준비교육 프로그램 교육내용과 운영방안을 구체적으로 설계하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째로 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직 준비도(readiness)는 어떠한가, 둘째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 만족도(satisfaction)는 어떠한가, 셋째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구(needs)는 어떠한가, 넷째 지방정부 퇴직예정 공무원들을 위해 적절한 퇴직준비교육 설계(design) 프로그램은 무엇인가? 이 연구문제를 규명하기 위하여 관련 이론 및 선행연구 중심의 문헌분석과 2010년도 행정안전부 주관으로 실시된 행복한 퇴직설계과정교육 프로그램을 수강한 422명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS Win14.0 통계 패키지를 사용하여 분석하였으며, 적용된 통계방법으로는 빈도분석, t-test, 일원분산분석, 탐색적 요인분석, IPA(Importance-Performance Analysis)이며 통계적 유의수준은 95%로 설정하였다. 이 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 퇴직준비도를 분석한 결과 전체 응답자의 상당수(34.1%)가 퇴직 후 생활계획을 충분히 세우지 못한 것으로 나타났다. 퇴직 후 직업계획은 55.7%가 재취업이나 창업 계획이 있는 것으로 조사되었으며, 재취업이나 창업을 희망 하는 이유는 일 자체에 대한 즐거움 때문이라는 응답이 가장 많았다. 한편 퇴직 후 재취업이나 창업 계획이 없는 이유로는 여유로운 삶을 즐기고 싶어서가 가장 많은 것으로 나타났다. 퇴직 후 직면할 가장 큰 문제점으로는 건강문제가 가장 많았다. 퇴직준비교육의 필요성에 대해서는 응답자의 92.5%가 퇴직준비교육이 필요하다고 인식하였으며, 특히 5급 이상 공무원과 재취업 및 창업 계획이 있는 공무원 집단에서 퇴직교육의 필요성에 대한 인식이 높았다. 퇴직준비교육의 적절한 실시 시기는 퇴직 3년 전부터 시작하는 것이 바람직하다는 응답자가 가장 많은 것으로 나타났다. 퇴직에 대한 인식은 남성보다는 여성이, 배우자가 직업이 있는 경우, 재취업 및 창업 계획이 없는 경우가 그렇지 않은 경우보다 퇴직에 대한 긍정적인 인식을 갖고 있었다. 둘째, 행정안전부에서 지방정부 퇴직예정 공무원들을 대상으로 운영항고 있는 행복한 퇴직설계과정교육 프로그램의 만족도는 ‘보통’ 정도(3.27/5점)로 나타났으며 남성보다는 여성이 높게 나타났고, 직급, 재취업 및 창업계획 유무에 따라서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 개선사항으로는 현장실습 또는 방문교육, 퇴직 후 여러 분야에 대한 선배들의 성공사례를 중심으로 프로그램이 운영되었으면 좋겠다는 의견이 많았으며, 추가적으로 필요한 교육 내용으로는 건강, 노인복지, 인터넷 및 컴퓨터, 사회봉사 및 취미, 평생교육, 죽음 및 사별 준비 관련 교육 순으로 나타났다. 셋째, 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구를 분석한 결과, 남성의 경우 자산관리 및 자기계발 영역, 여성의 경우 노화, 생애 이해, 인간관계 영역, 5급 이상 공무원들의 경우 재무관리 영역, 6급 이하 공무원들의 경우 건강관리 및 새로운 정보 영역, 배우자가 직업이 있는 경우 평생학습 영역, 배우자가 직업이 없는 경우 목표설정 및 자산관리 영역, 재취업 및 창업 계획이 있는 경우 자기계발 영역, 재취업 및 창업 계획이 없는 경우 평생학습 및 자산관리 영역에 대한 교육이 집중적으로 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 퇴직준비교육 프로그램 내용과 운영방법에 관한 설계는 사전교육과 본 교육, 사후교육으로 이루어진다. 사전교육 프로그램은 퇴직에 대한 인식과 자기발견 및 퇴직준비 등으로, 본 교육은 퇴직 후 계획 요구분석을 통한 필수과목인 생애설계, 여가활용, 건강관리 등의 과목과 재취업, 창업 등의 분반운영의 선택과목 및 가족동반 교육으로 구성되었다. 사후교육은 퇴직 후 1년 후부터 본인의 희망에 따라 지속적으로 교육을 받을 수 있도록 본 교육 프로그램의 재교육과 생애관리 프로그램으로 구성하였다. 또한 퇴직준비교육 프로그램 내용 구성 및 운영방안의 효용성을 알아보고자 11개 광역시·도 지방정부 교육프로그램 설계 및 개발 담당 전문교수 또는 담당 공무원 19명의 의견을 수렴한 결과, 본 연구에서 개발된 퇴직준비교육 프로그램 설계에 대해 전반적으로 매우 긍정적인 평가를 하였다. 현재 우리나라 공무원 퇴직준비교육은 주로 해당 기관에서만 이루어지고 있기 때문에 퇴직예정자들에게 일방적인 취업정보만을 제공하고 단순히 직업교육 프로그램만을 제공하는 등 실제적인 도움을 제공하는데 한계가 따른다. 앞으로는 고령화 사회를 준비하는 차원에서 퇴직예정자의 개인적, 사회적 특성을 보다 구체적으로 파악하여 퇴직자들의 요구에 맞는 다양한 교육 프로그램을 개발하고, 퇴직 후에도 지속적인 관심
본 연구는 지방정부공무원들의 퇴직준비도와 퇴직에 대한 인식, 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구와 현재 공무원교육기관에서 실시중인 퇴직준비과정교육 프로그램에 대한 만족도를 분석하여 퇴직예정 공무원들이 현실적으로 원하는 퇴직준비교육 프로그램 교육내용과 운영방안을 구체적으로 설계하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째로 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직 준비도(readiness)는 어떠한가, 둘째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 만족도(satisfaction)는 어떠한가, 셋째 지방정부 퇴직예정 공무원들의 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구(needs)는 어떠한가, 넷째 지방정부 퇴직예정 공무원들을 위해 적절한 퇴직준비교육 설계(design) 프로그램은 무엇인가? 이 연구문제를 규명하기 위하여 관련 이론 및 선행연구 중심의 문헌분석과 2010년도 행정안전부 주관으로 실시된 행복한 퇴직설계과정교육 프로그램을 수강한 422명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료 분석은 SPSS Win14.0 통계 패키지를 사용하여 분석하였으며, 적용된 통계방법으로는 빈도분석, t-test, 일원분산분석, 탐색적 요인분석, IPA(Importance-Performance Analysis)이며 통계적 유의수준은 95%로 설정하였다. 이 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 퇴직준비도를 분석한 결과 전체 응답자의 상당수(34.1%)가 퇴직 후 생활계획을 충분히 세우지 못한 것으로 나타났다. 퇴직 후 직업계획은 55.7%가 재취업이나 창업 계획이 있는 것으로 조사되었으며, 재취업이나 창업을 희망 하는 이유는 일 자체에 대한 즐거움 때문이라는 응답이 가장 많았다. 한편 퇴직 후 재취업이나 창업 계획이 없는 이유로는 여유로운 삶을 즐기고 싶어서가 가장 많은 것으로 나타났다. 퇴직 후 직면할 가장 큰 문제점으로는 건강문제가 가장 많았다. 퇴직준비교육의 필요성에 대해서는 응답자의 92.5%가 퇴직준비교육이 필요하다고 인식하였으며, 특히 5급 이상 공무원과 재취업 및 창업 계획이 있는 공무원 집단에서 퇴직교육의 필요성에 대한 인식이 높았다. 퇴직준비교육의 적절한 실시 시기는 퇴직 3년 전부터 시작하는 것이 바람직하다는 응답자가 가장 많은 것으로 나타났다. 퇴직에 대한 인식은 남성보다는 여성이, 배우자가 직업이 있는 경우, 재취업 및 창업 계획이 없는 경우가 그렇지 않은 경우보다 퇴직에 대한 긍정적인 인식을 갖고 있었다. 둘째, 행정안전부에서 지방정부 퇴직예정 공무원들을 대상으로 운영항고 있는 행복한 퇴직설계과정교육 프로그램의 만족도는 ‘보통’ 정도(3.27/5점)로 나타났으며 남성보다는 여성이 높게 나타났고, 직급, 재취업 및 창업계획 유무에 따라서는 통계적으로 유의한 차이가 없었다. 개선사항으로는 현장실습 또는 방문교육, 퇴직 후 여러 분야에 대한 선배들의 성공사례를 중심으로 프로그램이 운영되었으면 좋겠다는 의견이 많았으며, 추가적으로 필요한 교육 내용으로는 건강, 노인복지, 인터넷 및 컴퓨터, 사회봉사 및 취미, 평생교육, 죽음 및 사별 준비 관련 교육 순으로 나타났다. 셋째, 퇴직준비교육 프로그램에 대한 요구를 분석한 결과, 남성의 경우 자산관리 및 자기계발 영역, 여성의 경우 노화, 생애 이해, 인간관계 영역, 5급 이상 공무원들의 경우 재무관리 영역, 6급 이하 공무원들의 경우 건강관리 및 새로운 정보 영역, 배우자가 직업이 있는 경우 평생학습 영역, 배우자가 직업이 없는 경우 목표설정 및 자산관리 영역, 재취업 및 창업 계획이 있는 경우 자기계발 영역, 재취업 및 창업 계획이 없는 경우 평생학습 및 자산관리 영역에 대한 교육이 집중적으로 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 퇴직준비교육 프로그램 내용과 운영방법에 관한 설계는 사전교육과 본 교육, 사후교육으로 이루어진다. 사전교육 프로그램은 퇴직에 대한 인식과 자기발견 및 퇴직준비 등으로, 본 교육은 퇴직 후 계획 요구분석을 통한 필수과목인 생애설계, 여가활용, 건강관리 등의 과목과 재취업, 창업 등의 분반운영의 선택과목 및 가족동반 교육으로 구성되었다. 사후교육은 퇴직 후 1년 후부터 본인의 희망에 따라 지속적으로 교육을 받을 수 있도록 본 교육 프로그램의 재교육과 생애관리 프로그램으로 구성하였다. 또한 퇴직준비교육 프로그램 내용 구성 및 운영방안의 효용성을 알아보고자 11개 광역시·도 지방정부 교육프로그램 설계 및 개발 담당 전문교수 또는 담당 공무원 19명의 의견을 수렴한 결과, 본 연구에서 개발된 퇴직준비교육 프로그램 설계에 대해 전반적으로 매우 긍정적인 평가를 하였다. 현재 우리나라 공무원 퇴직준비교육은 주로 해당 기관에서만 이루어지고 있기 때문에 퇴직예정자들에게 일방적인 취업정보만을 제공하고 단순히 직업교육 프로그램만을 제공하는 등 실제적인 도움을 제공하는데 한계가 따른다. 앞으로는 고령화 사회를 준비하는 차원에서 퇴직예정자의 개인적, 사회적 특성을 보다 구체적으로 파악하여 퇴직자들의 요구에 맞는 다양한 교육 프로그램을 개발하고, 퇴직 후에도 지속적인 관심
The purpose of this study is to investigate differences between the retirement readiness of local government retirement-planned workers and their awareness of retirement and demands for the pre-retirement education program by the socio-demographic characteristics of research subjects. In addition, i...
The purpose of this study is to investigate differences between the retirement readiness of local government retirement-planned workers and their awareness of retirement and demands for the pre-retirement education program by the socio-demographic characteristics of research subjects. In addition, it also attempts to suggest the design of a new pre-retirement education program and its operation plan by analyzing their satisfaction in the present pre-retirement education program conducted by educational institutes for government workers. The study established the following research questions. First, how is the retirement readiness of local government retirement-planned workers? Second, how is their satisfaction in the present pre-retirement education program? Third, what are their demands for the pre-retirement education program? Fourth, what is an appropriate design of the pre-retirement education program content and operational strategies for local government retirement-planned workers? In order to answer to the research questions, the study conducted a survey targeting 422 local government workers who had completed 'Happy Retirement Design Course Education Program' provided by the Ministry of Public Administration and Security in 2011, while analyzing the related theories and previous research-centered literature. The SPSS Win14.0 was used to analyze the data, and statistical methods applied to this study were frequency analysis, t-test, One-way ANOVA, exploratory factor analysis and IPA (Importance-Performance Analysis), and the statistical significance level was set up as 95%. Firstly, as a result of analyzing the retirement readiness, it was found that 34.1% of all the respondents didn't make sufficient retirement plans. As for the occupational plan after retirement, 55.7% of the government workers were found to have plans of re-employment or starting up their own businesses, out of whom the majority of the respondents (39.8%) said it was because of the pleasure of work itself. There were a little more respondents (52.7%) who would be re-employed or start up their own businesses regardless of kinds of jobs than those who desired to choose jobs similar to their present jobs (47.3%). Meanwhile, out of those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses, the majority (59.7%) responded it was because they wanted to enjoy a comfortable and leisurely lifestyle after retirement. For the biggest concern after retirement, the majority of the respondents (41.7%) pointed out health-related problems, and almost all the respondents (92.5%) were aware of the necessity of pre-retirement education. As a result of examining differences in their awareness of the necessity of pre-retirement education by the main characteristics of research subjects, it was found that government workers over the fifth rank and those who have plans of re-employment or starting up their own businesses had higher awareness of the necessity of pre-retirement education. As for a proper period of conducting pre-retirement education, the majority of the respondents (41.3%) said it would be desirable to start the education 3 years before retirement. There were more respondents who had positive awareness of retirement in general, females than males, those whose spouses had jobs than the others and those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses than the others. Secondly, as a result of investigating their satisfaction in 'Happy Retirement Design Course Education Program' provided by the Ministry of Public Administration and Security for local government retirement-planned workers, it was found that the average point was 3.27 on a 5-point scale, and males were higher than females, but there was no statistically significant difference found in the official rank and whether or not they had plans of re-employment or starting up their own businesses. For improvements of the present pre-retirement education program, many of the respondents showed such opinions as on-job training, visiting education and programs focusing on successful retirement cases in various fields, and for additional education contents, they suggested courses related to health, senior citizens' welfare, internet and computer, social service and hobby, lifelong education and preparation for death and bereavement in order. Thirdly, as a result of analyzing their demands for the present pre-retirement education program, it was found that education in the domains of asset management and self-improvement should be intensively conducted for males, in the domains of aging, lifetime understanding and human relations for females, in the domain of financial management for government workers over the fifth rank, in the domains of health management and new information for government workers below the sixth rank, in the domain of lifelong learning for those whose spouses had jobs, in the domains of goal establishment and asset management for those whose spouses didn't have jobs, in the domain of self-development for those who have plans of re-employment or starting up their own businesses and in the domain of lifelong learning and asset management for those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses. Fourthly, the pre-retirement education program can be largely divided into pre-education, main education and post-education. The pre-education program consists of the awareness of retirement, self-development and preparation for retirement, the main education consists of required courses, such as lifetime design, how to use leisure time and health management through an analysis of their demands for after-retirement plans, and elective courses, such as re-employment and starting up a new business, in addition to family-accompanied education. The post-education consists of a refresher course of this education program and a lifetime management program for those who wan
The purpose of this study is to investigate differences between the retirement readiness of local government retirement-planned workers and their awareness of retirement and demands for the pre-retirement education program by the socio-demographic characteristics of research subjects. In addition, it also attempts to suggest the design of a new pre-retirement education program and its operation plan by analyzing their satisfaction in the present pre-retirement education program conducted by educational institutes for government workers. The study established the following research questions. First, how is the retirement readiness of local government retirement-planned workers? Second, how is their satisfaction in the present pre-retirement education program? Third, what are their demands for the pre-retirement education program? Fourth, what is an appropriate design of the pre-retirement education program content and operational strategies for local government retirement-planned workers? In order to answer to the research questions, the study conducted a survey targeting 422 local government workers who had completed 'Happy Retirement Design Course Education Program' provided by the Ministry of Public Administration and Security in 2011, while analyzing the related theories and previous research-centered literature. The SPSS Win14.0 was used to analyze the data, and statistical methods applied to this study were frequency analysis, t-test, One-way ANOVA, exploratory factor analysis and IPA (Importance-Performance Analysis), and the statistical significance level was set up as 95%. Firstly, as a result of analyzing the retirement readiness, it was found that 34.1% of all the respondents didn't make sufficient retirement plans. As for the occupational plan after retirement, 55.7% of the government workers were found to have plans of re-employment or starting up their own businesses, out of whom the majority of the respondents (39.8%) said it was because of the pleasure of work itself. There were a little more respondents (52.7%) who would be re-employed or start up their own businesses regardless of kinds of jobs than those who desired to choose jobs similar to their present jobs (47.3%). Meanwhile, out of those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses, the majority (59.7%) responded it was because they wanted to enjoy a comfortable and leisurely lifestyle after retirement. For the biggest concern after retirement, the majority of the respondents (41.7%) pointed out health-related problems, and almost all the respondents (92.5%) were aware of the necessity of pre-retirement education. As a result of examining differences in their awareness of the necessity of pre-retirement education by the main characteristics of research subjects, it was found that government workers over the fifth rank and those who have plans of re-employment or starting up their own businesses had higher awareness of the necessity of pre-retirement education. As for a proper period of conducting pre-retirement education, the majority of the respondents (41.3%) said it would be desirable to start the education 3 years before retirement. There were more respondents who had positive awareness of retirement in general, females than males, those whose spouses had jobs than the others and those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses than the others. Secondly, as a result of investigating their satisfaction in 'Happy Retirement Design Course Education Program' provided by the Ministry of Public Administration and Security for local government retirement-planned workers, it was found that the average point was 3.27 on a 5-point scale, and males were higher than females, but there was no statistically significant difference found in the official rank and whether or not they had plans of re-employment or starting up their own businesses. For improvements of the present pre-retirement education program, many of the respondents showed such opinions as on-job training, visiting education and programs focusing on successful retirement cases in various fields, and for additional education contents, they suggested courses related to health, senior citizens' welfare, internet and computer, social service and hobby, lifelong education and preparation for death and bereavement in order. Thirdly, as a result of analyzing their demands for the present pre-retirement education program, it was found that education in the domains of asset management and self-improvement should be intensively conducted for males, in the domains of aging, lifetime understanding and human relations for females, in the domain of financial management for government workers over the fifth rank, in the domains of health management and new information for government workers below the sixth rank, in the domain of lifelong learning for those whose spouses had jobs, in the domains of goal establishment and asset management for those whose spouses didn't have jobs, in the domain of self-development for those who have plans of re-employment or starting up their own businesses and in the domain of lifelong learning and asset management for those who didn't have plans of re-employment or starting up their own businesses. Fourthly, the pre-retirement education program can be largely divided into pre-education, main education and post-education. The pre-education program consists of the awareness of retirement, self-development and preparation for retirement, the main education consists of required courses, such as lifetime design, how to use leisure time and health management through an analysis of their demands for after-retirement plans, and elective courses, such as re-employment and starting up a new business, in addition to family-accompanied education. The post-education consists of a refresher course of this education program and a lifetime management program for those who wan
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