본 연구는 한 고등학교를 대상으로 선진형 교과교실제를 운영하는 과정에서 나타나는 특징들을 밝혀내고자 하는 질적 사례 연구이다. 연구방법으로는 교과교실제 학교의 교사들과 학생들을 대상으로 2011년 2월부터 2012년 3월까지의 연구기간 동안 참여관찰, 심층면담, 문헌자료 분석의 방법을 통해 자료를 수집하고 그 내용을 분석하였다. 본 연구를 통한 교과교실제 운영 과정에서의 특징은 수업 영역과 학생 생활 영역, 학급 운영 영역에서 두드러지게 나타났으며, 수업 영역에서의 특징은 ‘움직이는 수업’, ‘길어지는 수업’, ‘형식적으로 끌려가...
본 연구는 한 고등학교를 대상으로 선진형 교과교실제를 운영하는 과정에서 나타나는 특징들을 밝혀내고자 하는 질적 사례 연구이다. 연구방법으로는 교과교실제 학교의 교사들과 학생들을 대상으로 2011년 2월부터 2012년 3월까지의 연구기간 동안 참여관찰, 심층면담, 문헌자료 분석의 방법을 통해 자료를 수집하고 그 내용을 분석하였다. 본 연구를 통한 교과교실제 운영 과정에서의 특징은 수업 영역과 학생 생활 영역, 학급 운영 영역에서 두드러지게 나타났으며, 수업 영역에서의 특징은 ‘움직이는 수업’, ‘길어지는 수업’, ‘형식적으로 끌려가기’, ‘친해지며 갈등하는 교사’, ‘생각지 못한 수확’ 등이며, ‘움직이는 수업’의 특징은 ‘책상 배열 바꾸기’와 ‘수준별로 나누기’의 모습으로 나타났다. ‘길어지는 수업’의 특징은 연강제와 블록타임제로 인해 ‘진도 걱정하기’와 ‘시간표 고정시키기’의 모습으로 나타났으며, ‘형식적으로 끌려가기’는 교사의 특성과 교과의 특성이 무시된 채 일괄적인 변화를 시도하는 모습으로 ‘교장에게 끌려가기’와 ‘수동적인 교사들’의 모습으로 나타났다. ‘친해지며 갈등하는 교사’의 특징은 교사들이 동 교과 연구실을 사용하게 되면서 나타나는 특징으로 ‘동 교과로 묶이기’와 ‘강사 때문에 힘들어하기’의 모습으로 나타났다. ‘생각지 못한 수확’의 특징은 수업에 대한 예상지 못한 효과가 나타난 것으로 ‘졸음 깨우기’와 ‘신기하고 재미있어 하기’의 모습으로 나타났다. 학생 생활 영역의 특징들로는 ‘숨바꼭질하기’, ‘두려운 홀로서기’, ‘짐 들고 다니기’, ‘기계로 통제 당하기’, ‘시장통’ 등이 나타났으며, ‘숨바꼭질하기’의 특징은 모든 학생들이 흩어져 지내기 때문에 생겨나는 변화로 ‘친구 찾기’와 ‘담임 찾기’의 모습으로 나타났다. ‘두려운 홀로서기’의 특징은 교과교실제의 운영으로 인해 나타나는 친구간의 변화를 나타내는 것으로 ‘끼리끼리 뭉치기’와 ‘화장실 찾아가기’의 모습으로 나타났으며, ‘짐 들고 다니기’의 특징은 학생 이동과 생활 편의 시설의 불편함으로 인해 나타나는 특징으로 ‘협소한 사물함’과 ‘가방 매고 다니기’의 모습으로 나타났다. ‘기계로 통제 당하기’의 특징은 흩어져 있는 학생들을 통제하기 위한 방안으로 인해 생겨나는 것으로 ‘매정해진 학교’와 ‘섬뜩한 CCTV’의 모습으로 나타났고, ‘시장통’의 특징은 북적거리는 학교 복도의 모습에서 나타나는 것으로 ‘기류 타고 흘러가기’와 ‘어깨 빵 당하기’의 특징을 나타냈다. 학급 운영 영역에서의 특징들은 ‘전달이 안돼요’, ‘우리학급에 집착하기’, ‘담임의 가슴앓이’, ‘우리 공간 지키기’ 등으로 나타났으며, ‘전달이 안돼요’의 특징은 담임교사와 학생들이 함께할 시간이 부족함으로 인해 생겨하는 것으로 ‘종례하고 싶어 하기’와 ‘명확하지 않는 전달 내용’의 모습으로 나타났다. ‘우리학급에 집착하기’의 특징은 학급 운영이 어려운 여건 속에서도 학생들이 자신의 학급에 대한 애착 정도를 나타내는 것으로 ‘우리 학급 교실에서 모이기’와 ‘학급 시간 만들기’의 특징으로 나타났다. ‘담임의 가슴앓이’의 특징은 담임교사와 학급 학생들의 속내를 나타내는 것으로 ‘답답해하기’와 ‘담임 안쓰러워하기’의 모습으로 나타났고, ‘우리 공간 지키기’의 특징은 사라진 학급 교실에 대한 학생들의 태도를 보여주는 것으로 ‘책상 속 쓰레기 치우기’와 ‘학급 교실 책임지기’의 모습으로 나타났다. 교과교실제 운영 과정에서의 특징을 바탕으로 본 연구의 의의를 도출하면 다음과 같다. 첫째, 교과교실제 학교의 수업은 학습자 중심의 수업으로 개선되고 있으며, 이를 교사와 학생들이 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 교과교실제를 운영하는 시범적인 단계에서 나타나는 문제점들이 있으나 수업 시간에 학생들의 활동과 참여가 많아졌으며, 이러한 변화에 대해 학생들이 재미있어하고, 교사들은 스스로 변화되고자 더욱 노력하고 있다. 둘째, 교과교실제 학교는 생활 속 편의를 제공하기 위한 시설들이 제 기능을 발휘하지 못함으로 인해 많은 불편함을 겪고 있는 것으로 나타났다. 잃어버린 학급 교실을 대신해 줄 홈베이스, 도서관, 러닝스페이스, 사물함, 탈의실 등의 시설들이 갖추어져 있기만 할 뿐 심리적․교육적 기능을 다하지 못하고 있는 것이다. 운영 초기에는 변화된 시설들에 대한 신기함과 자랑스러움이 교과교실제 운영에 대한 불만을 어느 정도 상쇄해 줄 수 있었으나 시간이 갈수록 갖추어진 시설들의 불편함은 학생들의 불만을 가중시키고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교과교실제 학교의 학생들은 여전히 자신의 학급에 대해 집착이 큰 것으로 나타났다. 교과교실제의 운영으로 인해 학생들에게는 주변의 방해 없이 혼자서 생활할 수 있는 여건이 마련되었음에도 불구하고 오히려 학생들은 소속감을 잃고 혼자되는 것을 두려워하고 있다. 따라서 여전히 교과교실제 학교의 학생들은 담임교사에 대한 의지가 강하고 학급 친구들과 함께하는 시간을 원하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 교과교실제 운영을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교과교실제 학교에서의 수업 운영을 위해서는 정해진 수업 방식과 모형을 적용할 것이 아니라 해당 교과의 특성 및 교사와 학생들의 선택에 의해 자유롭게 적용할 수 있는 환경 구축이 필요하다. 둘째, 교과교실제 학교에서는 학생들의 이동을 최소화하기 위해 블록타임제 수업 방식보다는 연강제 수업 방식을 적극 활용할 필요가 있다. 셋째, 교과교실제 학교에서는 유휴 공간을 더욱 많이 확보해야할 필요가 있다. 넷째, 교과교실제 학교에서는 학년제를 포기할 것이 아니라 학년제 운영을 위한 환경을 갖추어 줄 수 있도록 더 많은 노력을 기울여야 한다. 주요어 : 고등학교, 교과교실제, 수업시간 재미있어 하기, 어깨 빵 당하기, 답답해하기, 연강제, 학년제
본 연구는 한 고등학교를 대상으로 선진형 교과교실제를 운영하는 과정에서 나타나는 특징들을 밝혀내고자 하는 질적 사례 연구이다. 연구방법으로는 교과교실제 학교의 교사들과 학생들을 대상으로 2011년 2월부터 2012년 3월까지의 연구기간 동안 참여관찰, 심층면담, 문헌자료 분석의 방법을 통해 자료를 수집하고 그 내용을 분석하였다. 본 연구를 통한 교과교실제 운영 과정에서의 특징은 수업 영역과 학생 생활 영역, 학급 운영 영역에서 두드러지게 나타났으며, 수업 영역에서의 특징은 ‘움직이는 수업’, ‘길어지는 수업’, ‘형식적으로 끌려가기’, ‘친해지며 갈등하는 교사’, ‘생각지 못한 수확’ 등이며, ‘움직이는 수업’의 특징은 ‘책상 배열 바꾸기’와 ‘수준별로 나누기’의 모습으로 나타났다. ‘길어지는 수업’의 특징은 연강제와 블록타임제로 인해 ‘진도 걱정하기’와 ‘시간표 고정시키기’의 모습으로 나타났으며, ‘형식적으로 끌려가기’는 교사의 특성과 교과의 특성이 무시된 채 일괄적인 변화를 시도하는 모습으로 ‘교장에게 끌려가기’와 ‘수동적인 교사들’의 모습으로 나타났다. ‘친해지며 갈등하는 교사’의 특징은 교사들이 동 교과 연구실을 사용하게 되면서 나타나는 특징으로 ‘동 교과로 묶이기’와 ‘강사 때문에 힘들어하기’의 모습으로 나타났다. ‘생각지 못한 수확’의 특징은 수업에 대한 예상지 못한 효과가 나타난 것으로 ‘졸음 깨우기’와 ‘신기하고 재미있어 하기’의 모습으로 나타났다. 학생 생활 영역의 특징들로는 ‘숨바꼭질하기’, ‘두려운 홀로서기’, ‘짐 들고 다니기’, ‘기계로 통제 당하기’, ‘시장통’ 등이 나타났으며, ‘숨바꼭질하기’의 특징은 모든 학생들이 흩어져 지내기 때문에 생겨나는 변화로 ‘친구 찾기’와 ‘담임 찾기’의 모습으로 나타났다. ‘두려운 홀로서기’의 특징은 교과교실제의 운영으로 인해 나타나는 친구간의 변화를 나타내는 것으로 ‘끼리끼리 뭉치기’와 ‘화장실 찾아가기’의 모습으로 나타났으며, ‘짐 들고 다니기’의 특징은 학생 이동과 생활 편의 시설의 불편함으로 인해 나타나는 특징으로 ‘협소한 사물함’과 ‘가방 매고 다니기’의 모습으로 나타났다. ‘기계로 통제 당하기’의 특징은 흩어져 있는 학생들을 통제하기 위한 방안으로 인해 생겨나는 것으로 ‘매정해진 학교’와 ‘섬뜩한 CCTV’의 모습으로 나타났고, ‘시장통’의 특징은 북적거리는 학교 복도의 모습에서 나타나는 것으로 ‘기류 타고 흘러가기’와 ‘어깨 빵 당하기’의 특징을 나타냈다. 학급 운영 영역에서의 특징들은 ‘전달이 안돼요’, ‘우리학급에 집착하기’, ‘담임의 가슴앓이’, ‘우리 공간 지키기’ 등으로 나타났으며, ‘전달이 안돼요’의 특징은 담임교사와 학생들이 함께할 시간이 부족함으로 인해 생겨하는 것으로 ‘종례하고 싶어 하기’와 ‘명확하지 않는 전달 내용’의 모습으로 나타났다. ‘우리학급에 집착하기’의 특징은 학급 운영이 어려운 여건 속에서도 학생들이 자신의 학급에 대한 애착 정도를 나타내는 것으로 ‘우리 학급 교실에서 모이기’와 ‘학급 시간 만들기’의 특징으로 나타났다. ‘담임의 가슴앓이’의 특징은 담임교사와 학급 학생들의 속내를 나타내는 것으로 ‘답답해하기’와 ‘담임 안쓰러워하기’의 모습으로 나타났고, ‘우리 공간 지키기’의 특징은 사라진 학급 교실에 대한 학생들의 태도를 보여주는 것으로 ‘책상 속 쓰레기 치우기’와 ‘학급 교실 책임지기’의 모습으로 나타났다. 교과교실제 운영 과정에서의 특징을 바탕으로 본 연구의 의의를 도출하면 다음과 같다. 첫째, 교과교실제 학교의 수업은 학습자 중심의 수업으로 개선되고 있으며, 이를 교사와 학생들이 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 교과교실제를 운영하는 시범적인 단계에서 나타나는 문제점들이 있으나 수업 시간에 학생들의 활동과 참여가 많아졌으며, 이러한 변화에 대해 학생들이 재미있어하고, 교사들은 스스로 변화되고자 더욱 노력하고 있다. 둘째, 교과교실제 학교는 생활 속 편의를 제공하기 위한 시설들이 제 기능을 발휘하지 못함으로 인해 많은 불편함을 겪고 있는 것으로 나타났다. 잃어버린 학급 교실을 대신해 줄 홈베이스, 도서관, 러닝스페이스, 사물함, 탈의실 등의 시설들이 갖추어져 있기만 할 뿐 심리적․교육적 기능을 다하지 못하고 있는 것이다. 운영 초기에는 변화된 시설들에 대한 신기함과 자랑스러움이 교과교실제 운영에 대한 불만을 어느 정도 상쇄해 줄 수 있었으나 시간이 갈수록 갖추어진 시설들의 불편함은 학생들의 불만을 가중시키고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 교과교실제 학교의 학생들은 여전히 자신의 학급에 대해 집착이 큰 것으로 나타났다. 교과교실제의 운영으로 인해 학생들에게는 주변의 방해 없이 혼자서 생활할 수 있는 여건이 마련되었음에도 불구하고 오히려 학생들은 소속감을 잃고 혼자되는 것을 두려워하고 있다. 따라서 여전히 교과교실제 학교의 학생들은 담임교사에 대한 의지가 강하고 학급 친구들과 함께하는 시간을 원하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 교과교실제 운영을 위한 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 교과교실제 학교에서의 수업 운영을 위해서는 정해진 수업 방식과 모형을 적용할 것이 아니라 해당 교과의 특성 및 교사와 학생들의 선택에 의해 자유롭게 적용할 수 있는 환경 구축이 필요하다. 둘째, 교과교실제 학교에서는 학생들의 이동을 최소화하기 위해 블록타임제 수업 방식보다는 연강제 수업 방식을 적극 활용할 필요가 있다. 셋째, 교과교실제 학교에서는 유휴 공간을 더욱 많이 확보해야할 필요가 있다. 넷째, 교과교실제 학교에서는 학년제를 포기할 것이 아니라 학년제 운영을 위한 환경을 갖추어 줄 수 있도록 더 많은 노력을 기울여야 한다. 주요어 : 고등학교, 교과교실제, 수업시간 재미있어 하기, 어깨 빵 당하기, 답답해하기, 연강제, 학년제
This study is the qualitative case study that is meant to turn out the features of the system of advanced departmental classroom for a highschool. The data of this study are analyzed based on participant observation, high-impact interview questions and literature analysis from Feb. 2011 to Mar. 2012...
This study is the qualitative case study that is meant to turn out the features of the system of advanced departmental classroom for a highschool. The data of this study are analyzed based on participant observation, high-impact interview questions and literature analysis from Feb. 2011 to Mar. 2012 for teachers and students at a highschool. The features of the system of departmental classroom through this study stand out as domains of the class ,students' life and the classroom management. The features of the domain of the class are 'moving class', 'extended class time', 'being drawn formally', 'becoming intimate and conflicted teachers', 'unexpected fruits.' 'Moving class' is featured as 'desk rearrangement ', 'grouping by abilities.' 'Extended class time' is featured as 'concerning progress of the class', 'fixing time schedule' and 'being drawn formally' is characterized as 'being drawn toward the principal', 'passive teachers' in the form of trying for a change regardless of characters of teachers and subjects. 'Becoming intimate and conflicted teachers' is characterized as 'being tied in a same subject', 'being stressed by a temporary instructor' revealed while each teacher of a same subject stays at a same teacher's room. 'Unexpected fruits' is characterized as 'waking', 'being amazed and having fun.' The features of the domain of students' life are 'hide and seek', 'afraid being alone' ,'carrying personal belongings', 'being controlled by machine' and 'traditional market' ,and 'hide and seek' is characterized as 'finding friends' and 'finding homeroom teacher', which is occurred by the situation that every student spends time separately. 'Afraid being independent' is featured as 'getting together with close friends' and 'staying at a restroom', which is the change of relationship among friends occurred by operating this system. ‘Carrying personal belongings' is characterized as 'too small cabinet' and 'hanging out with backpack' , which is because students feel uncomfortable using convenient facilities ,and 'being controlled by machine' ,a method to control scattered students is featured as 'merciless school' and 'freaky CCTV'. 'Traditional market' that is the feature of crowded school corridors is characterized as 'riding a current' and 'being hit by shoulders'. The domain of the classroom management is characterized as 'difficult message delivery', 'cling to their own classroom', 'teacher's heartbreak' and 'guarding their spaces' ,and 'difficult message delivery' is characterized as 'wanting end-day meeting', 'ambiguous delivery massages', which is occurred by the lack of time that teachers and students want to get together. 'Cling to their own classroom' that is related to attachment to their classroom despite the difficult classroom management is featured as 'getting together their own classroom' and 'making homeroom time'. 'Teacher's heartbreak' that shows students' inner thought is featured as 'feeling frustrated' and 'feeling sorry for their homeroom teacher' ,and 'guarding their spaces' that shows students' attitude for lost their classroom is featured as 'cleaning up trash in the desk' and 'feeling responsible for their homeroom.' The meaning of this study based on the features of the system of departmental classroom is as follows: First, the classes of a school where operates this system have been improving to the student-centered classes and teachers and students are positively aware of this. Although there are a few problems that appear in the trial steps, the participation of students is increasing , students are having fun experiencing this shift and teachers try to change for themselves. Second, students at a school where operates this system seem to feel uncomfortable because the convenient facilities aren't functioning. Homebase, library, learning space, cabinets and locker rooms are not fully functioning as educational and emotionally comforting spaces instead of homerooms. In the early step to the management of this system the dissatisfaction with this system could be cancelled out by the amazement and pride of this system ,but as time goes by the inconvenience of using school's facilities intensified students dissatisfaction. Third, students at a school where operate this system still cling to their own classroom strongly. Even if students have lots of chances of being independent without any disturbance, they rather feel afraid of being alone not belonging to anywhere. Therefore, they are much dependent on their homeroom teacher and still want some time when they get together with their classmates. The proposal for operation the system of departmental classroom based on the results of this study is as follows. First, to operate the classes in this system, it is needed not to apply fixed manners for the classes but to establish the environment reflecting the features of each subject and the choice of teachers and students. Second, it is needed to operate the system of a course of lecture more than the block time to minimize students' movement. Third, more resting spaces for students are required. Lastly, schools which are operating this system should make much more effort to establish the environment for operating graded school system ,not abandoning it. Key words : highschool, the system of departmental classroom, having fun during class time, being hit by shoulders, feeling frustrated, the system of a course of lecture, graded school system
This study is the qualitative case study that is meant to turn out the features of the system of advanced departmental classroom for a highschool. The data of this study are analyzed based on participant observation, high-impact interview questions and literature analysis from Feb. 2011 to Mar. 2012 for teachers and students at a highschool. The features of the system of departmental classroom through this study stand out as domains of the class ,students' life and the classroom management. The features of the domain of the class are 'moving class', 'extended class time', 'being drawn formally', 'becoming intimate and conflicted teachers', 'unexpected fruits.' 'Moving class' is featured as 'desk rearrangement ', 'grouping by abilities.' 'Extended class time' is featured as 'concerning progress of the class', 'fixing time schedule' and 'being drawn formally' is characterized as 'being drawn toward the principal', 'passive teachers' in the form of trying for a change regardless of characters of teachers and subjects. 'Becoming intimate and conflicted teachers' is characterized as 'being tied in a same subject', 'being stressed by a temporary instructor' revealed while each teacher of a same subject stays at a same teacher's room. 'Unexpected fruits' is characterized as 'waking', 'being amazed and having fun.' The features of the domain of students' life are 'hide and seek', 'afraid being alone' ,'carrying personal belongings', 'being controlled by machine' and 'traditional market' ,and 'hide and seek' is characterized as 'finding friends' and 'finding homeroom teacher', which is occurred by the situation that every student spends time separately. 'Afraid being independent' is featured as 'getting together with close friends' and 'staying at a restroom', which is the change of relationship among friends occurred by operating this system. ‘Carrying personal belongings' is characterized as 'too small cabinet' and 'hanging out with backpack' , which is because students feel uncomfortable using convenient facilities ,and 'being controlled by machine' ,a method to control scattered students is featured as 'merciless school' and 'freaky CCTV'. 'Traditional market' that is the feature of crowded school corridors is characterized as 'riding a current' and 'being hit by shoulders'. The domain of the classroom management is characterized as 'difficult message delivery', 'cling to their own classroom', 'teacher's heartbreak' and 'guarding their spaces' ,and 'difficult message delivery' is characterized as 'wanting end-day meeting', 'ambiguous delivery massages', which is occurred by the lack of time that teachers and students want to get together. 'Cling to their own classroom' that is related to attachment to their classroom despite the difficult classroom management is featured as 'getting together their own classroom' and 'making homeroom time'. 'Teacher's heartbreak' that shows students' inner thought is featured as 'feeling frustrated' and 'feeling sorry for their homeroom teacher' ,and 'guarding their spaces' that shows students' attitude for lost their classroom is featured as 'cleaning up trash in the desk' and 'feeling responsible for their homeroom.' The meaning of this study based on the features of the system of departmental classroom is as follows: First, the classes of a school where operates this system have been improving to the student-centered classes and teachers and students are positively aware of this. Although there are a few problems that appear in the trial steps, the participation of students is increasing , students are having fun experiencing this shift and teachers try to change for themselves. Second, students at a school where operates this system seem to feel uncomfortable because the convenient facilities aren't functioning. Homebase, library, learning space, cabinets and locker rooms are not fully functioning as educational and emotionally comforting spaces instead of homerooms. In the early step to the management of this system the dissatisfaction with this system could be cancelled out by the amazement and pride of this system ,but as time goes by the inconvenience of using school's facilities intensified students dissatisfaction. Third, students at a school where operate this system still cling to their own classroom strongly. Even if students have lots of chances of being independent without any disturbance, they rather feel afraid of being alone not belonging to anywhere. Therefore, they are much dependent on their homeroom teacher and still want some time when they get together with their classmates. The proposal for operation the system of departmental classroom based on the results of this study is as follows. First, to operate the classes in this system, it is needed not to apply fixed manners for the classes but to establish the environment reflecting the features of each subject and the choice of teachers and students. Second, it is needed to operate the system of a course of lecture more than the block time to minimize students' movement. Third, more resting spaces for students are required. Lastly, schools which are operating this system should make much more effort to establish the environment for operating graded school system ,not abandoning it. Key words : highschool, the system of departmental classroom, having fun during class time, being hit by shoulders, feeling frustrated, the system of a course of lecture, graded school system
주제어
#교과교실제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.