소집단 협동학습과 피드백 유형 학습이 수학 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향 비교 The Comparison of Subgroup Cooperative Learning Effect and Feedback Learning Type Effect on Mathematical Attitude and Academic Achievement원문보기
본 연구의 목적은 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습이 수학 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향 비교를 분석함으로써, 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습 집단간에 학업성취도와 수학 학습태도에서 유의미한 차이가 있는가? 위 연구문제를 해결하기 위해 전남 ○○군에 소재하고 있는 Y 중학교 1학년 2학급을 선정하였다. 두 학급 중 한 학급은 소집단 협동학습을 하는 실험집단이고 나머...
본 연구의 목적은 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습이 수학 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향 비교를 분석함으로써, 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습 집단간에 학업성취도와 수학 학습태도에서 유의미한 차이가 있는가? 위 연구문제를 해결하기 위해 전남 ○○군에 소재하고 있는 Y 중학교 1학년 2학급을 선정하였다. 두 학급 중 한 학급은 소집단 협동학습을 하는 실험집단이고 나머지 한 학급은 피드백 유형 학습을 하는 비교집단이다. 수학 학습태도 검사는 사전, 사후 모두 다른 검사지를 사용하였고, 학업성취도의 사전검사는 중간고사로 대체하였으며, 사후검사는 각 소단원이 끝난 후 총 1회 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 -검정을 통하여 분석하였고 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 학업성취도에서 피드백 유형 학습이 소집단 협동학습보다 더 효과적이고, 수학 학습태도에서 피드백 유형 학습이 소집단 협동학습보다 더 효과적이다. 그러나 우리가 좀 더 많은 장기적인 실험기간이 필요할 것으로 보인다.
본 연구의 목적은 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습이 수학 학습태도와 학업성취도에 미치는 영향 비교를 분석함으로써, 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 소집단 협동학습과 피드백 유형 학습 집단간에 학업성취도와 수학 학습태도에서 유의미한 차이가 있는가? 위 연구문제를 해결하기 위해 전남 ○○군에 소재하고 있는 Y 중학교 1학년 2학급을 선정하였다. 두 학급 중 한 학급은 소집단 협동학습을 하는 실험집단이고 나머지 한 학급은 피드백 유형 학습을 하는 비교집단이다. 수학 학습태도 검사는 사전, 사후 모두 다른 검사지를 사용하였고, 학업성취도의 사전검사는 중간고사로 대체하였으며, 사후검사는 각 소단원이 끝난 후 총 1회 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 -검정을 통하여 분석하였고 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 학업성취도에서 피드백 유형 학습이 소집단 협동학습보다 더 효과적이고, 수학 학습태도에서 피드백 유형 학습이 소집단 협동학습보다 더 효과적이다. 그러나 우리가 좀 더 많은 장기적인 실험기간이 필요할 것으로 보인다.
The purpose of this study is to compare two types of learning process, i.e. subgroup cooperative learning and feedback learning type and to analyze. it's effects on mathematical attitude and academic achievement, respectively. In order to perform this study, two classes among 1st grade at Y middle s...
The purpose of this study is to compare two types of learning process, i.e. subgroup cooperative learning and feedback learning type and to analyze. it's effects on mathematical attitude and academic achievement, respectively. In order to perform this study, two classes among 1st grade at Y middle school located in Jeonnam have been selected. These two classes were devided into two types of learning process as described in previous paragraph. To study the effect of these two types of learning process on mathematical attitude, we used inspection pre-inspection and post-inspection. However, we replaced pre-inspection for studying its effects on academic achievement by a midterm examination. The post-inspections has been carried out over one time after each small chapter was over. we analyzed the collected date for the research by means of Z-test. In this study we found that subgroup feedback learning type is more effective than subgroup cooperative learning type in term of academic achievement. In the other hand, in the term of mathematical attitude is more effective the subgroup cooperative learning type. Another intensive research need to be conducted for further studise.
The purpose of this study is to compare two types of learning process, i.e. subgroup cooperative learning and feedback learning type and to analyze. it's effects on mathematical attitude and academic achievement, respectively. In order to perform this study, two classes among 1st grade at Y middle school located in Jeonnam have been selected. These two classes were devided into two types of learning process as described in previous paragraph. To study the effect of these two types of learning process on mathematical attitude, we used inspection pre-inspection and post-inspection. However, we replaced pre-inspection for studying its effects on academic achievement by a midterm examination. The post-inspections has been carried out over one time after each small chapter was over. we analyzed the collected date for the research by means of Z-test. In this study we found that subgroup feedback learning type is more effective than subgroup cooperative learning type in term of academic achievement. In the other hand, in the term of mathematical attitude is more effective the subgroup cooperative learning type. Another intensive research need to be conducted for further studise.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.