미디어 환경 변화에 따른 영상 광고 제작 과정의 변화 : 롯데 칠성음료 '2% 부족할 때' 광고캠페인 사례연구 (A) study on the changes in the production process for commercial film accoding to the change in media environment원문보기
본 연구는 급변하는 미디어 환경 속에 국내 영상 광고 제작 시스템이 어떻게 변화하고 있는지에 대하여 파악해 보고자 하는 의도에서 출발하고 있다. 또한 국내 최초 방송광고에 컬러태그를 도입하여 성공적 광고 캠페인을 펼친 롯데 칠성 음료‘2% 부족할 때’광고를 Pre-Production 과정부터 마지막 과정인 Post-Production 과정까지의 전체적인 광고 제작 과정을 사례로 들어 연구 주제와 함께 성공적인 광고가 탄생하기까지의 제작 과정을 상세히 살펴 볼 수 있다. 본 연구의 사례인 2010년‘2% 부족할 때’캠페인은 미디어 환경변화에 빠르게 대처하여 스마트폰을 이용한 다양한 기획 구성안을 바탕으로 성공적인 마케팅 효과를 얻어 낼 수 있었다. 그 결과 전년대비 30%까지 상승한 매출과 함께‘2010년 대한민국 광고대상’에서 ...
본 연구는 급변하는 미디어 환경 속에 국내 영상 광고 제작 시스템이 어떻게 변화하고 있는지에 대하여 파악해 보고자 하는 의도에서 출발하고 있다. 또한 국내 최초 방송광고에 컬러태그를 도입하여 성공적 광고 캠페인을 펼친 롯데 칠성 음료‘2% 부족할 때’광고를 Pre-Production 과정부터 마지막 과정인 Post-Production 과정까지의 전체적인 광고 제작 과정을 사례로 들어 연구 주제와 함께 성공적인 광고가 탄생하기까지의 제작 과정을 상세히 살펴 볼 수 있다. 본 연구의 사례인 2010년‘2% 부족할 때’캠페인은 미디어 환경변화에 빠르게 대처하여 스마트폰을 이용한 다양한 기획 구성안을 바탕으로 성공적인 마케팅 효과를 얻어 낼 수 있었다. 그 결과 전년대비 30%까지 상승한 매출과 함께‘2010년 대한민국 광고대상’에서 TV, SP 부문 금상 및 양방향 부문 특별상 등 3관왕을 차지하고 ‘올해의 광고상’을 받았으며 해외에서는 칸 국제 광고제, 클리오 국제광고제와 함께 세계 3대 광고제 중 하나인 뉴욕 페스티벌에서 전 세계 60여 개국의 작품과 경쟁하며 ‘2011년 뉴욕 페스티벌’ 마케팅 효과, 통합 마케팅, 디자인 3개 부문에서 각각 은상, 동상, 파이널리스트를 수상하며 국내외적으로 작품성을 인정받았다. 이처럼 현 시대의 광고 패러다임은 미디어 2.0, 웹 2.0 등 미디어의 급속한 발전으로 인해 4대 매체를 이용한 과거의 일방적 커뮤니케이션 보다는 양방향 커뮤니케이션방식으로 변화하고 있다. 이에 본 논문에서는 이러한 미디어 환경 변화가 실질적인 광고 제작 시스템에 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대하여 실제로 연구자가 PD로 참여했었던 ‘2% 부족할 때’광고 캠페인 사례와 광고 제작 현업에 있는 감독, PD, 기획실장, 편집자, 2D작업자까지 제작과정의 각 단계 별 전문가들과의 심층인터뷰를 통해 본 논문의 연구 문제에 대하여 살펴볼 수 있었다. 그 결과 기획부터 후반작업까지 전반적으로 큰 변화가 일어난 것을 연구 결과로 도출해 낼 수 있었다. 또한 앞으로 미디어 환경의 변화는 더욱 빠르게 진행 될 것이고 이에 적응하지 못하는 사람들은 결국 도태 될 것이라는 예측도 할 수 있었다. 사실 본 연구에는 실질적인 광고 현업에서 진행되고 있는 제작 시스템을 살펴보고 어떻게 변화하고 있는지를 이론적 고찰이나 표면적인 접근이 아닌 최대한 살아있는 현장의 소리를 생생하게 담을 수 있도록 노력하였다. 그 결과 가장 큰 변화에는 이전과 동일한 제작환경 속에 더 다양한 구성을 할 수 있다는 점을 들 수 있고 촬영과정 속에서도 디지털 장비의 도입으로 인해 35mm 필름카메라를 사용했을 때 느낄 수 있는 필름비용의 부담감, 촬영 장소에서의 공간 활용도, 날씨의 영향 등 여러 가지 다양한 부분에서 조금 더 용이하게 촬영을 할 수 있게 되었고 이로 인해 모든 스텝 및 모델이 작품에 집중 할 수 있게 되었다. 그 밖에도 디지털화로 인한 후반과정에서의 텔레시네(Telecine)과정 배제, 영상 합성 및 이미지 수정 작업의 용이함 등 본 연구는 항상 변화하고 있는 광고 제작 과정을 그대로 옮겨 놓으려 노력하였다.
본 연구는 급변하는 미디어 환경 속에 국내 영상 광고 제작 시스템이 어떻게 변화하고 있는지에 대하여 파악해 보고자 하는 의도에서 출발하고 있다. 또한 국내 최초 방송광고에 컬러태그를 도입하여 성공적 광고 캠페인을 펼친 롯데 칠성 음료‘2% 부족할 때’광고를 Pre-Production 과정부터 마지막 과정인 Post-Production 과정까지의 전체적인 광고 제작 과정을 사례로 들어 연구 주제와 함께 성공적인 광고가 탄생하기까지의 제작 과정을 상세히 살펴 볼 수 있다. 본 연구의 사례인 2010년‘2% 부족할 때’캠페인은 미디어 환경변화에 빠르게 대처하여 스마트폰을 이용한 다양한 기획 구성안을 바탕으로 성공적인 마케팅 효과를 얻어 낼 수 있었다. 그 결과 전년대비 30%까지 상승한 매출과 함께‘2010년 대한민국 광고대상’에서 TV, SP 부문 금상 및 양방향 부문 특별상 등 3관왕을 차지하고 ‘올해의 광고상’을 받았으며 해외에서는 칸 국제 광고제, 클리오 국제광고제와 함께 세계 3대 광고제 중 하나인 뉴욕 페스티벌에서 전 세계 60여 개국의 작품과 경쟁하며 ‘2011년 뉴욕 페스티벌’ 마케팅 효과, 통합 마케팅, 디자인 3개 부문에서 각각 은상, 동상, 파이널리스트를 수상하며 국내외적으로 작품성을 인정받았다. 이처럼 현 시대의 광고 패러다임은 미디어 2.0, 웹 2.0 등 미디어의 급속한 발전으로 인해 4대 매체를 이용한 과거의 일방적 커뮤니케이션 보다는 양방향 커뮤니케이션방식으로 변화하고 있다. 이에 본 논문에서는 이러한 미디어 환경 변화가 실질적인 광고 제작 시스템에 어떠한 영향을 미치고 있는지에 대하여 실제로 연구자가 PD로 참여했었던 ‘2% 부족할 때’광고 캠페인 사례와 광고 제작 현업에 있는 감독, PD, 기획실장, 편집자, 2D작업자까지 제작과정의 각 단계 별 전문가들과의 심층인터뷰를 통해 본 논문의 연구 문제에 대하여 살펴볼 수 있었다. 그 결과 기획부터 후반작업까지 전반적으로 큰 변화가 일어난 것을 연구 결과로 도출해 낼 수 있었다. 또한 앞으로 미디어 환경의 변화는 더욱 빠르게 진행 될 것이고 이에 적응하지 못하는 사람들은 결국 도태 될 것이라는 예측도 할 수 있었다. 사실 본 연구에는 실질적인 광고 현업에서 진행되고 있는 제작 시스템을 살펴보고 어떻게 변화하고 있는지를 이론적 고찰이나 표면적인 접근이 아닌 최대한 살아있는 현장의 소리를 생생하게 담을 수 있도록 노력하였다. 그 결과 가장 큰 변화에는 이전과 동일한 제작환경 속에 더 다양한 구성을 할 수 있다는 점을 들 수 있고 촬영과정 속에서도 디지털 장비의 도입으로 인해 35mm 필름카메라를 사용했을 때 느낄 수 있는 필름비용의 부담감, 촬영 장소에서의 공간 활용도, 날씨의 영향 등 여러 가지 다양한 부분에서 조금 더 용이하게 촬영을 할 수 있게 되었고 이로 인해 모든 스텝 및 모델이 작품에 집중 할 수 있게 되었다. 그 밖에도 디지털화로 인한 후반과정에서의 텔레시네(Telecine)과정 배제, 영상 합성 및 이미지 수정 작업의 용이함 등 본 연구는 항상 변화하고 있는 광고 제작 과정을 그대로 옮겨 놓으려 노력하였다.
The study has its purpose on examining the changes in the production system for domestic commercial films according to the rapidly changing media environment. By studying the overall commercial film producing process of the commercial film from pre-production stage to the post-production stage for a...
The study has its purpose on examining the changes in the production system for domestic commercial films according to the rapidly changing media environment. By studying the overall commercial film producing process of the commercial film from pre-production stage to the post-production stage for a beverage called ‘When it lacks 2%’ of Lotte Chilsung Company, which performed a successful advertisement campaign by adding color tag for the first time in Korea, it is able to look over the details about creating an advertisement as well as the topic of the study. The advertisement campaign for the beverage ‘When it lacks 2%’ , which is the subject case of the study, was able to gain successful marketing effect based on the various production plan using the smartphones by coping rapidly with the changes in media environment. As the result, the sales have increased by 30% compare to that of the last year and the advertisement film won three first prizes in TV, SP field, and bi-directional with ‘the commercial of the year’ prize in ‘2010 Korea Advertisement Film Award’. The quality of the advertisement was recognized in domestic and overseas as the advertisement film competed with the advertisement from 60 nations at the New York Festival, which is one of the three biggest national advertisement film festivals along with Cannes International Advertising Festival and Clio Awards, to receive the second prize, third prize, and finalist in Marketing effect field, unification marketing field, and design field as in order. Accordingly, the current paradigm for advertisement is changing from the one-way communication using the four big mass media to bi-directional communication due to the rapid development of media such as Media 2.0 and Web 2.0. Therefore, the study examined the research question through the advertisement campaign of ‘When it lacks 2%’ that the researcher participated and performed in-depth interviewed the experts of each stage such as supervisor, PD, the head of the project department, editor, and 2D operator who are currently in advertising business in order to figure out the effect of change in media environment in practical advertisement film production system. As the result of the study, it was shown that there was a significant change from the pre-work to post-work. There were predictions that the media environment will be processed rapidly and the companies or suppliers who are not able to get accustomed to the rapid change will be fallen behind. In fact, the study tried to include vivid image of the advertisement film production site instead of the theoretical consideration or apparent approach by looking at the production system that are used in the current actual advertising business. As the result, the most significant change was shown to be the fact that more various compositions can be created in the same production environment as previous sites. Also, it became easier to shoot a film regardless of the feeling of burden that are created when using 35mm film camera, usage of space in a shooting location, and effect of weather due to the application of digital equipment and thus it became easier for all the staffs and models to focus on the film better. Other than the points mentioned above, the study tried its best to describe the post-work process in advertisement film production that is constantly changing, i.e. synthesizing image, editing image, exclusion of Telecine process, due to the digitalization.
The study has its purpose on examining the changes in the production system for domestic commercial films according to the rapidly changing media environment. By studying the overall commercial film producing process of the commercial film from pre-production stage to the post-production stage for a beverage called ‘When it lacks 2%’ of Lotte Chilsung Company, which performed a successful advertisement campaign by adding color tag for the first time in Korea, it is able to look over the details about creating an advertisement as well as the topic of the study. The advertisement campaign for the beverage ‘When it lacks 2%’ , which is the subject case of the study, was able to gain successful marketing effect based on the various production plan using the smartphones by coping rapidly with the changes in media environment. As the result, the sales have increased by 30% compare to that of the last year and the advertisement film won three first prizes in TV, SP field, and bi-directional with ‘the commercial of the year’ prize in ‘2010 Korea Advertisement Film Award’. The quality of the advertisement was recognized in domestic and overseas as the advertisement film competed with the advertisement from 60 nations at the New York Festival, which is one of the three biggest national advertisement film festivals along with Cannes International Advertising Festival and Clio Awards, to receive the second prize, third prize, and finalist in Marketing effect field, unification marketing field, and design field as in order. Accordingly, the current paradigm for advertisement is changing from the one-way communication using the four big mass media to bi-directional communication due to the rapid development of media such as Media 2.0 and Web 2.0. Therefore, the study examined the research question through the advertisement campaign of ‘When it lacks 2%’ that the researcher participated and performed in-depth interviewed the experts of each stage such as supervisor, PD, the head of the project department, editor, and 2D operator who are currently in advertising business in order to figure out the effect of change in media environment in practical advertisement film production system. As the result of the study, it was shown that there was a significant change from the pre-work to post-work. There were predictions that the media environment will be processed rapidly and the companies or suppliers who are not able to get accustomed to the rapid change will be fallen behind. In fact, the study tried to include vivid image of the advertisement film production site instead of the theoretical consideration or apparent approach by looking at the production system that are used in the current actual advertising business. As the result, the most significant change was shown to be the fact that more various compositions can be created in the same production environment as previous sites. Also, it became easier to shoot a film regardless of the feeling of burden that are created when using 35mm film camera, usage of space in a shooting location, and effect of weather due to the application of digital equipment and thus it became easier for all the staffs and models to focus on the film better. Other than the points mentioned above, the study tried its best to describe the post-work process in advertisement film production that is constantly changing, i.e. synthesizing image, editing image, exclusion of Telecine process, due to the digitalization.
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