이 연구는 드라마 제작환경 변화에 대해 드라마 연출자들이 어떻게 인식하는지 심층인터뷰를 통해 분석했다. 연출자들은 제작환경 변화로 인해 노동환경이 어떻게 변화했다고 인식하는지, 그로 인해 연출자의 위상과 직업 정체성이 어떻게 변화했다고 인식하는지 살펴보았다. 연출자들은 시청률 경쟁이 심화되면서 노동 강도가 강화되고, 드라마 회당 편성시간이 늘어나고 공동연출 시스템이 자리잡으면서 기계적이고 분업적인 노동으로 변했다고 인식했다. 또한 외주제작 활성화로 인해 기형적 제작 시스템이 안착되면서 연출자들은 방송사와 외주사 간 부유하는 노동력...
이 연구는 드라마 제작환경 변화에 대해 드라마 연출자들이 어떻게 인식하는지 심층인터뷰를 통해 분석했다. 연출자들은 제작환경 변화로 인해 노동환경이 어떻게 변화했다고 인식하는지, 그로 인해 연출자의 위상과 직업 정체성이 어떻게 변화했다고 인식하는지 살펴보았다. 연출자들은 시청률 경쟁이 심화되면서 노동 강도가 강화되고, 드라마 회당 편성시간이 늘어나고 공동연출 시스템이 자리잡으면서 기계적이고 분업적인 노동으로 변했다고 인식했다. 또한 외주제작 활성화로 인해 기형적 제작 시스템이 안착되면서 연출자들은 방송사와 외주사 간 부유하는 노동력으로 전락했다고 인식했다. 또한 작가와 연기자의 주요 생산요소가 급부상하면서 연출자들은 상대적으로 하위요소로 여겨지고 이에 따라 소외감과 박탈감을 느끼고 있었으며, 방송사 내에서도 관리자 그룹과 연출자 그룹 사이에 대립적이고 냉소적인 조직 문화가 형성됐다고 보았다. 직업 정체성에 있어서도 임금노동자이면서 창의적이고 독립적인 작업을 해야 하는 이중성과 모순성이 더욱 심화됐다고 인식하고 있었다.
이 연구는 드라마 제작환경 변화에 대해 드라마 연출자들이 어떻게 인식하는지 심층인터뷰를 통해 분석했다. 연출자들은 제작환경 변화로 인해 노동환경이 어떻게 변화했다고 인식하는지, 그로 인해 연출자의 위상과 직업 정체성이 어떻게 변화했다고 인식하는지 살펴보았다. 연출자들은 시청률 경쟁이 심화되면서 노동 강도가 강화되고, 드라마 회당 편성시간이 늘어나고 공동연출 시스템이 자리잡으면서 기계적이고 분업적인 노동으로 변했다고 인식했다. 또한 외주제작 활성화로 인해 기형적 제작 시스템이 안착되면서 연출자들은 방송사와 외주사 간 부유하는 노동력으로 전락했다고 인식했다. 또한 작가와 연기자의 주요 생산요소가 급부상하면서 연출자들은 상대적으로 하위요소로 여겨지고 이에 따라 소외감과 박탈감을 느끼고 있었으며, 방송사 내에서도 관리자 그룹과 연출자 그룹 사이에 대립적이고 냉소적인 조직 문화가 형성됐다고 보았다. 직업 정체성에 있어서도 임금노동자이면서 창의적이고 독립적인 작업을 해야 하는 이중성과 모순성이 더욱 심화됐다고 인식하고 있었다.
This study, conceived of in-depth interviews, examines TV drama directors’ perspectives on the changing production environment, and how this change affects their job identity and status in the TV drama production system. Directors think that labor intensity increases as a result of the growing ratin...
This study, conceived of in-depth interviews, examines TV drama directors’ perspectives on the changing production environment, and how this change affects their job identity and status in the TV drama production system. Directors think that labor intensity increases as a result of the growing ratings competition among TV networks that increase screen time per episode. The co-director system, which was initially intended to lessen labor intensity, only decreases job satisfaction and lowers production value because of the mechanical separation of roles between directors. Furthermore, directors feel deprived and fear that the well-established independent production system corrupts the TV drama market. Directors fear that they become disposable workers because such corruption increases the value of actors and writers exponentially, while directors are kept at a relatively low status in the production hierarchy. Directors are also concerned about the swift deterioration of the relationship between managers/producers and directors, and that there exists a cynical and confrontational atmosphere in the workplace. Consequently, the contradiction of a director’s dual identity - creative/independent artist, and employee of a TV network - increases in the changing production environment of TV drama.
This study, conceived of in-depth interviews, examines TV drama directors’ perspectives on the changing production environment, and how this change affects their job identity and status in the TV drama production system. Directors think that labor intensity increases as a result of the growing ratings competition among TV networks that increase screen time per episode. The co-director system, which was initially intended to lessen labor intensity, only decreases job satisfaction and lowers production value because of the mechanical separation of roles between directors. Furthermore, directors feel deprived and fear that the well-established independent production system corrupts the TV drama market. Directors fear that they become disposable workers because such corruption increases the value of actors and writers exponentially, while directors are kept at a relatively low status in the production hierarchy. Directors are also concerned about the swift deterioration of the relationship between managers/producers and directors, and that there exists a cynical and confrontational atmosphere in the workplace. Consequently, the contradiction of a director’s dual identity - creative/independent artist, and employee of a TV network - increases in the changing production environment of TV drama.
주제어
#생산자 연구 TV 드라마 연출자 드라마 제작환경 외주제작시스템 공동연출 시스템 직업 정체성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.