본 연구는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 중심으로 지도하는 교수-학습 과정을 구안하고, 이를 실제 교육 현장에 적용하여 그 효과를 알아보는 데 목적이 있다.
본 연구는 중학교 때 비음화․유음화 현상을 배웠음에도 불구하고 그 현상들이 나타나는 발음을 정확하게 하지 못하는 고등학교 2학년 학생들을 연구 대상으로 삼았다. 기존에 배웠던 현상 중심 교육과 본고의 원리 중심 교육을 비교, 대조하기 위해서이다. 이를 통하여 문법 교육에서 원리 중심 교육의 중요성을 보여주고자 하였다.
본 연구는 다음의 과정으로 진행되었다.
먼저 2장에서는 ‘비음화․유음화’와 관련된 내용을 현행 교육과정인 2007 개정 교육과정의 측면과 개정 교육과정에 따른 16종 검정 교과서 측면으로 나누어 이전 교육과정이나 교과서와 비교했을 때 변화된 점들을 살펴보았다. 그 결과 음운 체계와 관련지어 탐구 학습 방법으로 지도하라는 교육과정의 내용과 탐구 학습의 구체적인 단계를 학습활동으로 제시한 몇 몇 검정 교과서의 내용을 반영하여 학생들로 하여금 원리를 탐구할 수 있게 하는 교수-학습 과정을 구안할 필요가 있음을 인식하였다.
3장에서는 2장의 내용을 반영하여 비음화․유음화 현상의 원리 중심 지도 전략을 구체적으로 세웠다. 먼저 내용 측면에서는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 밝히는 과정을 보여주고 이를 기존 연구의 내용과 관련지어 검증하였다. 이것은 곧 학생들이 원리를 터득하는 과정에서 자음 체계표 활용의 가능성을 입증한 것이다. 이를 통해 실제 구현하는 교수-학습 과정에서 자음 체계표를 활용하는 전략을 세웠다. 형식 측면에서는 문법 교육에 있어 현행 교육과정이나 교과서 구성이 지향하고 있는 탐구 학습의 단계를 ‘도입-전개-정리’라는 일반적인 수업 전개 과정과 엮어 교수-학습 단계를 계획하였다. 특히 탐구 학습의 전 과정을 살리면서도 부담 없이 수업이 진행될 수 있게 하는 데 중점을 두어 계획하였다. 또한 ...
본 연구는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 중심으로 지도하는 교수-학습 과정을 구안하고, 이를 실제 교육 현장에 적용하여 그 효과를 알아보는 데 목적이 있다.
본 연구는 중학교 때 비음화․유음화 현상을 배웠음에도 불구하고 그 현상들이 나타나는 발음을 정확하게 하지 못하는 고등학교 2학년 학생들을 연구 대상으로 삼았다. 기존에 배웠던 현상 중심 교육과 본고의 원리 중심 교육을 비교, 대조하기 위해서이다. 이를 통하여 문법 교육에서 원리 중심 교육의 중요성을 보여주고자 하였다.
본 연구는 다음의 과정으로 진행되었다.
먼저 2장에서는 ‘비음화․유음화’와 관련된 내용을 현행 교육과정인 2007 개정 교육과정의 측면과 개정 교육과정에 따른 16종 검정 교과서 측면으로 나누어 이전 교육과정이나 교과서와 비교했을 때 변화된 점들을 살펴보았다. 그 결과 음운 체계와 관련지어 탐구 학습 방법으로 지도하라는 교육과정의 내용과 탐구 학습의 구체적인 단계를 학습활동으로 제시한 몇 몇 검정 교과서의 내용을 반영하여 학생들로 하여금 원리를 탐구할 수 있게 하는 교수-학습 과정을 구안할 필요가 있음을 인식하였다.
3장에서는 2장의 내용을 반영하여 비음화․유음화 현상의 원리 중심 지도 전략을 구체적으로 세웠다. 먼저 내용 측면에서는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 밝히는 과정을 보여주고 이를 기존 연구의 내용과 관련지어 검증하였다. 이것은 곧 학생들이 원리를 터득하는 과정에서 자음 체계표 활용의 가능성을 입증한 것이다. 이를 통해 실제 구현하는 교수-학습 과정에서 자음 체계표를 활용하는 전략을 세웠다. 형식 측면에서는 문법 교육에 있어 현행 교육과정이나 교과서 구성이 지향하고 있는 탐구 학습의 단계를 ‘도입-전개-정리’라는 일반적인 수업 전개 과정과 엮어 교수-학습 단계를 계획하였다. 특히 탐구 학습의 전 과정을 살리면서도 부담 없이 수업이 진행될 수 있게 하는 데 중점을 두어 계획하였다. 또한 음운 규칙이 적용되는 순서나 유음화의 예외 사항들에 대한 심화 탐구 학습까지 가능하게 하기 위해서 블록타임을 이용할 전략을 세웠다. 이를 통해 ‘원리 중심’이라는 내용도 살리고, ‘탐구 학습’이라는 방법도 살릴 수 있는 방법을 모색하였다.
4장에서는 3장의 지도 전략을 토대로 비음화․유음화 현상의 원리 중심 교수-학습 과정을 실제로 구현한 내용을 담았다. 블록타임 1차시와 2차시로 나누어 각 단계에서 수업이 어떻게 이루어졌는지, 수업할 때의 주의점 등을 구체적으로 설명하였다. 탐구 학습 과정에서 학생 개개인의 성취도를 높이기 위해 개별 활동, 짝꿍 활동, 모둠 활동, 전체 활동 등의 다양한 활동 형태를 학습 내용이나 단계에 따라 적절하게 활용하는 과정도 보여주었다. 실제 수업에서 활용한 학습지 내용이나 학생들이 도출해 낸 결론 등을 예로 들어 구체적으로 설명하였다. 원리 중심 교수-학습이 이루어지기 전과 후, 설문 조사와 면담 조사를 통해 대상 학생들의 실태를 분석함으로써 실제 구현한 ‘자음 체계표를 활용한 원리 중심 교수-학습’의 효과를 확인하였다.
본 연구는 탐구 학습 방법을 활용하여 비음화․유음화의 현상이 아닌 원리를 학습자가 스스로 터득할 수 있게 하는 지도 방안을 연구하는 데 중점을 두었다. 하지만 무엇보다도 모국어 학습자로서 언어 습득 초기 단계부터 수없이 배우고 익혀왔던 국어의 자음 체계를 활용하여 음운 현상의 원리를 좀 더 쉽게 탐구하는 지도 방안을 제시함으로써 파편적인 문법 교육에서 벗어나 연계성을 살린 문법 교육이 가능함을 보여주고자 한 점에 그 의의를 두고자 한다.
주요어(Keyword) : 원리 중심, 자음 체계표, 탐구 학습, 블록타임, 비음화, 유음화, 공명도 위계, 조음위치, 조음방법, 동화주
본 연구는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 중심으로 지도하는 교수-학습 과정을 구안하고, 이를 실제 교육 현장에 적용하여 그 효과를 알아보는 데 목적이 있다.
본 연구는 중학교 때 비음화․유음화 현상을 배웠음에도 불구하고 그 현상들이 나타나는 발음을 정확하게 하지 못하는 고등학교 2학년 학생들을 연구 대상으로 삼았다. 기존에 배웠던 현상 중심 교육과 본고의 원리 중심 교육을 비교, 대조하기 위해서이다. 이를 통하여 문법 교육에서 원리 중심 교육의 중요성을 보여주고자 하였다.
본 연구는 다음의 과정으로 진행되었다.
먼저 2장에서는 ‘비음화․유음화’와 관련된 내용을 현행 교육과정인 2007 개정 교육과정의 측면과 개정 교육과정에 따른 16종 검정 교과서 측면으로 나누어 이전 교육과정이나 교과서와 비교했을 때 변화된 점들을 살펴보았다. 그 결과 음운 체계와 관련지어 탐구 학습 방법으로 지도하라는 교육과정의 내용과 탐구 학습의 구체적인 단계를 학습활동으로 제시한 몇 몇 검정 교과서의 내용을 반영하여 학생들로 하여금 원리를 탐구할 수 있게 하는 교수-학습 과정을 구안할 필요가 있음을 인식하였다.
3장에서는 2장의 내용을 반영하여 비음화․유음화 현상의 원리 중심 지도 전략을 구체적으로 세웠다. 먼저 내용 측면에서는 자음 체계표를 활용하여 비음화․유음화 현상의 원리를 밝히는 과정을 보여주고 이를 기존 연구의 내용과 관련지어 검증하였다. 이것은 곧 학생들이 원리를 터득하는 과정에서 자음 체계표 활용의 가능성을 입증한 것이다. 이를 통해 실제 구현하는 교수-학습 과정에서 자음 체계표를 활용하는 전략을 세웠다. 형식 측면에서는 문법 교육에 있어 현행 교육과정이나 교과서 구성이 지향하고 있는 탐구 학습의 단계를 ‘도입-전개-정리’라는 일반적인 수업 전개 과정과 엮어 교수-학습 단계를 계획하였다. 특히 탐구 학습의 전 과정을 살리면서도 부담 없이 수업이 진행될 수 있게 하는 데 중점을 두어 계획하였다. 또한 음운 규칙이 적용되는 순서나 유음화의 예외 사항들에 대한 심화 탐구 학습까지 가능하게 하기 위해서 블록타임을 이용할 전략을 세웠다. 이를 통해 ‘원리 중심’이라는 내용도 살리고, ‘탐구 학습’이라는 방법도 살릴 수 있는 방법을 모색하였다.
4장에서는 3장의 지도 전략을 토대로 비음화․유음화 현상의 원리 중심 교수-학습 과정을 실제로 구현한 내용을 담았다. 블록타임 1차시와 2차시로 나누어 각 단계에서 수업이 어떻게 이루어졌는지, 수업할 때의 주의점 등을 구체적으로 설명하였다. 탐구 학습 과정에서 학생 개개인의 성취도를 높이기 위해 개별 활동, 짝꿍 활동, 모둠 활동, 전체 활동 등의 다양한 활동 형태를 학습 내용이나 단계에 따라 적절하게 활용하는 과정도 보여주었다. 실제 수업에서 활용한 학습지 내용이나 학생들이 도출해 낸 결론 등을 예로 들어 구체적으로 설명하였다. 원리 중심 교수-학습이 이루어지기 전과 후, 설문 조사와 면담 조사를 통해 대상 학생들의 실태를 분석함으로써 실제 구현한 ‘자음 체계표를 활용한 원리 중심 교수-학습’의 효과를 확인하였다.
본 연구는 탐구 학습 방법을 활용하여 비음화․유음화의 현상이 아닌 원리를 학습자가 스스로 터득할 수 있게 하는 지도 방안을 연구하는 데 중점을 두었다. 하지만 무엇보다도 모국어 학습자로서 언어 습득 초기 단계부터 수없이 배우고 익혀왔던 국어의 자음 체계를 활용하여 음운 현상의 원리를 좀 더 쉽게 탐구하는 지도 방안을 제시함으로써 파편적인 문법 교육에서 벗어나 연계성을 살린 문법 교육이 가능함을 보여주고자 한 점에 그 의의를 두고자 한다.
주요어(Keyword) : 원리 중심, 자음 체계표, 탐구 학습, 블록타임, 비음화, 유음화, 공명도 위계, 조음위치, 조음방법, 동화주
The purpose of this research was to design a principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization using a phonetic chart of the Korean consonants and to find out the effect of the teaching method in real instructions at school.
The subjects of this research were second year hig...
The purpose of this research was to design a principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization using a phonetic chart of the Korean consonants and to find out the effect of the teaching method in real instructions at school.
The subjects of this research were second year high school students in 2011, who did not understand exactly nasalization and lateralization of Korean consonants although they had already learned those kinds of coarticulation. The sampling was intended to compare the principle-oriented teaching method of this article with existing phenomena-oriented teaching methods. The ultimate goal of this study was to show the importance of principle-oriented teaching in Korean grammar education.
The study was conducted on the following process:
In chapter 2, I analyzed revised points about the nasalization and lateralization on 2007 Revised National Curriculum and its sixteen kinds of authorized textbooks, comparing with those of the previous national curriculums and their textbooks. As a result, 2007 Revised National Curriculum pointed out that phonological articulations should be taught in connection with phonological system and student research learning strategy, and some textbooks also offered specific process of the student research. Reflecting these directions, teachers need to design a new teaching-learning method in order to make students themselves study principle of phonological coarticulation.
In chapter 3, based on chapter 2, I designed specific strategies of principle-oriented teaching method. First, on the content aspect of the teaching method, it was presented how to explain the principle of nasalization and lateralization using Korean consonant charts. The effect of the process was tested related to the previous pedagogical researches; it was found out that using the consonant charts in teaching the principle was effective. Based on the result, strategies of using consonant charts in the real instruction were planned. On the formal aspect of the teaching method, student research learning strategy, supported by 2007 Revised National Curriculum and its textbooks, was embedded in the general teaching-learning process(Introduction-Development-Arrangement). While actively adopting the whole process of student research learning, this teaching-learning process placed major emphasis on the point that student research activities would not be burdensome in the formal instructions at high school. Besides, "Block Time" strategy for time allotment was established in order to give students chances of further study to apply given rules of coarticulation to real examples and to study exceptions of the rules. Combining block time strategy and student research learning strategy, both 'principle-oriented' and 'students research' could be put to work at the same time.
In chapter 4, based on the strategies of chapter 3, I described the actual school instruction in which the principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization was used. Divided into two sessions of the block time, the actual process of instruction and some important points to be considered during the class were illustrated specifically. Also, it was presented how to use various activities such as individual work, pair work, group work and whole class work during each stage of the instruction so as to enhance individual students' performance. Detailed examples, such as handout used in the actual lesson and students' results of their research, were also demonstrated. Finally, survey on students before and after the teaching, using both questionnaire and interview, showed that the principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization with a phonetic chart of the Korean consonants was effective.
This research placed the emphasis on how to make learners grasp not individual phenomenon but the principle of nasalization and lateralizationin, using student research learning strategy. Most of all, however, it can be regarded as meaningful to suggest a possible way of synthetic and connected grammar education further away from the existing fragmented Korean grammar education by showing how to use consonants system in the principle-oriented teaching, which learners as Korean native speakers have repeatedly learned from the beginning stage of language learning development.
Keyword: principle-oriented, a phonetic chart of the Korean consonant, students research learning strategy, block time, nasalization, lateralization, hierarchy of resonance, place of articulation, manner of articulation, assimilative agent
The purpose of this research was to design a principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization using a phonetic chart of the Korean consonants and to find out the effect of the teaching method in real instructions at school.
The subjects of this research were second year high school students in 2011, who did not understand exactly nasalization and lateralization of Korean consonants although they had already learned those kinds of coarticulation. The sampling was intended to compare the principle-oriented teaching method of this article with existing phenomena-oriented teaching methods. The ultimate goal of this study was to show the importance of principle-oriented teaching in Korean grammar education.
The study was conducted on the following process:
In chapter 2, I analyzed revised points about the nasalization and lateralization on 2007 Revised National Curriculum and its sixteen kinds of authorized textbooks, comparing with those of the previous national curriculums and their textbooks. As a result, 2007 Revised National Curriculum pointed out that phonological articulations should be taught in connection with phonological system and student research learning strategy, and some textbooks also offered specific process of the student research. Reflecting these directions, teachers need to design a new teaching-learning method in order to make students themselves study principle of phonological coarticulation.
In chapter 3, based on chapter 2, I designed specific strategies of principle-oriented teaching method. First, on the content aspect of the teaching method, it was presented how to explain the principle of nasalization and lateralization using Korean consonant charts. The effect of the process was tested related to the previous pedagogical researches; it was found out that using the consonant charts in teaching the principle was effective. Based on the result, strategies of using consonant charts in the real instruction were planned. On the formal aspect of the teaching method, student research learning strategy, supported by 2007 Revised National Curriculum and its textbooks, was embedded in the general teaching-learning process(Introduction-Development-Arrangement). While actively adopting the whole process of student research learning, this teaching-learning process placed major emphasis on the point that student research activities would not be burdensome in the formal instructions at high school. Besides, "Block Time" strategy for time allotment was established in order to give students chances of further study to apply given rules of coarticulation to real examples and to study exceptions of the rules. Combining block time strategy and student research learning strategy, both 'principle-oriented' and 'students research' could be put to work at the same time.
In chapter 4, based on the strategies of chapter 3, I described the actual school instruction in which the principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization was used. Divided into two sessions of the block time, the actual process of instruction and some important points to be considered during the class were illustrated specifically. Also, it was presented how to use various activities such as individual work, pair work, group work and whole class work during each stage of the instruction so as to enhance individual students' performance. Detailed examples, such as handout used in the actual lesson and students' results of their research, were also demonstrated. Finally, survey on students before and after the teaching, using both questionnaire and interview, showed that the principle-oriented teaching method of nasalization and lateralization with a phonetic chart of the Korean consonants was effective.
This research placed the emphasis on how to make learners grasp not individual phenomenon but the principle of nasalization and lateralizationin, using student research learning strategy. Most of all, however, it can be regarded as meaningful to suggest a possible way of synthetic and connected grammar education further away from the existing fragmented Korean grammar education by showing how to use consonants system in the principle-oriented teaching, which learners as Korean native speakers have repeatedly learned from the beginning stage of language learning development.
Keyword: principle-oriented, a phonetic chart of the Korean consonant, students research learning strategy, block time, nasalization, lateralization, hierarchy of resonance, place of articulation, manner of articulation, assimilative agent
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.