숭례문 화재 이후 목조문화재 방호대책에 대한 평가 연구 : - 종묘와 4대 궁궐을 중심으로 - An Evaluation Study of Defense Measures for Wooden Cultural Heritage Properties since the Sungnyemun Fire : With a Focus on Jongmyo Shrine and the 4 Main Palaces원문보기
2008년 2월 10일 숭례문 방화사건 이후 정부와 지방자치단체에서는 문화재 방호수준을 높이기 위해 각종 대책들을 추진하였으며, 어느덧 4년의 세월이 흘렀다.
본 연구는 숭례문 화재 이후에 추진된 문화재 방호대책들을 평가해 보고, 숭례문 화재와 같은 참사가 재발될 가능성은 없는지 점검하는데 목적이 있다.
목조 문화재 중 우리나라 대표적인 목조 문화재라 할 수 있는 종묘와 4대 궁궐에 추진된 방호대책을 연구 대상으로 하였으며, 문헌 고찰, 현장 방문, 관계기관에 자료 요청, 전문가 설문조사 등을 통해 숭례문 화재 방호 실패요인을 세부적으로 분석한 후 추진된 대책들과 비교하고 전문가들의 의견을 종합하여 문화재 방호대책을 평가하였다.
문화재청, 서울시, 소방방재청에서 실시한 문화재 방호대책들을 평가하여 얻은 결론은 숭례문 화재 이전 보다는 당연히 문화재 방호수준이 향상되었고, 가장 핵심이 되는 감시․보안시스템도 전문가들의 설문조사 결과 시스템 보완 전・후를 점수로 비교하면 34점에서 82점으로 48점이나 높아진 것으로 평가되었다. 그러나 아직도 100점 만점으로 했을 때 18점이라는 공백이 존재함을 알 수 있고, 다른 분야도 문화재 방호의 목적을 충분히 달성할 수 없는 미완성의 수준임을 알 수 있었다. 따라서 향후 개선책에 대한 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 중첩적인 보안감시 및 침입자 퇴치 시스템을 구축해야 한다.
감시 사각지대 해소와 이중 감시체제 구축, 즉각적인 침입자 퇴치를 위해 조명등 작동, 싸이렌 취명, ...
2008년 2월 10일 숭례문 방화사건 이후 정부와 지방자치단체에서는 문화재 방호수준을 높이기 위해 각종 대책들을 추진하였으며, 어느덧 4년의 세월이 흘렀다.
본 연구는 숭례문 화재 이후에 추진된 문화재 방호대책들을 평가해 보고, 숭례문 화재와 같은 참사가 재발될 가능성은 없는지 점검하는데 목적이 있다.
목조 문화재 중 우리나라 대표적인 목조 문화재라 할 수 있는 종묘와 4대 궁궐에 추진된 방호대책을 연구 대상으로 하였으며, 문헌 고찰, 현장 방문, 관계기관에 자료 요청, 전문가 설문조사 등을 통해 숭례문 화재 방호 실패요인을 세부적으로 분석한 후 추진된 대책들과 비교하고 전문가들의 의견을 종합하여 문화재 방호대책을 평가하였다.
문화재청, 서울시, 소방방재청에서 실시한 문화재 방호대책들을 평가하여 얻은 결론은 숭례문 화재 이전 보다는 당연히 문화재 방호수준이 향상되었고, 가장 핵심이 되는 감시․보안시스템도 전문가들의 설문조사 결과 시스템 보완 전・후를 점수로 비교하면 34점에서 82점으로 48점이나 높아진 것으로 평가되었다. 그러나 아직도 100점 만점으로 했을 때 18점이라는 공백이 존재함을 알 수 있고, 다른 분야도 문화재 방호의 목적을 충분히 달성할 수 없는 미완성의 수준임을 알 수 있었다. 따라서 향후 개선책에 대한 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 중첩적인 보안감시 및 침입자 퇴치 시스템을 구축해야 한다.
감시 사각지대 해소와 이중 감시체제 구축, 즉각적인 침입자 퇴치를 위해 조명등 작동, 싸이렌 취명, 쌍방향 통신 시스템 등의 기능을 보완해야 한다.
둘째, 화재 발생 시 초기 확산방지 기능을 강화해야 한다.
2002년도부터 중지된 단청부분에 대한 방염처리가 이루어질 수 있도록 적극적인 지원이 필요하며, 중요도가 높은 문화재에는 천정 부위에 급속한 연소확산 차단을 위한 투명 방화유리막을 설치하는 것도 필요하다.
셋째, 유관기관 협조체제 구축 및 실효성 있는 정보관리를 위한 조치가 필요하다.
서울소방재난본부와 문화재를 가장 많이 관리하고 있는 종로소방서에 문화재 전담 공무원을 보강하고, 업무추진에 대한 상급기관의 감독체제를 강화해야 한다.
넷째, 소방대의 실질적 훈련, 장비 보강, 문화재 진압방법에 대한 신속한 의사결정권 확보로 화재진압능력을 강화해야 한다.
문화재 구조, 특히 적심 화재 진압방법에 대한 연구가 지속되어야 할 것이며, 진압능력을 향상시키기 위해서 중장비 등 화재진압장비를 보강하고, 한옥구조의 교육장을 지어 실물 적용 진압훈련이 이루어지도록 하여야 한다.
다섯째, 방화범죄 우려자 관리와 목조 문화재 화재 취약성 등에 대한 올바른 홍보로 국가와 국민이 한마음으로 화재예방 및 문화재 지킴이가 되도록 해야 할 것이다.
2008년 2월 10일 숭례문 방화사건 이후 정부와 지방자치단체에서는 문화재 방호수준을 높이기 위해 각종 대책들을 추진하였으며, 어느덧 4년의 세월이 흘렀다.
본 연구는 숭례문 화재 이후에 추진된 문화재 방호대책들을 평가해 보고, 숭례문 화재와 같은 참사가 재발될 가능성은 없는지 점검하는데 목적이 있다.
목조 문화재 중 우리나라 대표적인 목조 문화재라 할 수 있는 종묘와 4대 궁궐에 추진된 방호대책을 연구 대상으로 하였으며, 문헌 고찰, 현장 방문, 관계기관에 자료 요청, 전문가 설문조사 등을 통해 숭례문 화재 방호 실패요인을 세부적으로 분석한 후 추진된 대책들과 비교하고 전문가들의 의견을 종합하여 문화재 방호대책을 평가하였다.
문화재청, 서울시, 소방방재청에서 실시한 문화재 방호대책들을 평가하여 얻은 결론은 숭례문 화재 이전 보다는 당연히 문화재 방호수준이 향상되었고, 가장 핵심이 되는 감시․보안시스템도 전문가들의 설문조사 결과 시스템 보완 전・후를 점수로 비교하면 34점에서 82점으로 48점이나 높아진 것으로 평가되었다. 그러나 아직도 100점 만점으로 했을 때 18점이라는 공백이 존재함을 알 수 있고, 다른 분야도 문화재 방호의 목적을 충분히 달성할 수 없는 미완성의 수준임을 알 수 있었다. 따라서 향후 개선책에 대한 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 중첩적인 보안감시 및 침입자 퇴치 시스템을 구축해야 한다.
감시 사각지대 해소와 이중 감시체제 구축, 즉각적인 침입자 퇴치를 위해 조명등 작동, 싸이렌 취명, 쌍방향 통신 시스템 등의 기능을 보완해야 한다.
둘째, 화재 발생 시 초기 확산방지 기능을 강화해야 한다.
2002년도부터 중지된 단청부분에 대한 방염처리가 이루어질 수 있도록 적극적인 지원이 필요하며, 중요도가 높은 문화재에는 천정 부위에 급속한 연소확산 차단을 위한 투명 방화유리막을 설치하는 것도 필요하다.
셋째, 유관기관 협조체제 구축 및 실효성 있는 정보관리를 위한 조치가 필요하다.
서울소방재난본부와 문화재를 가장 많이 관리하고 있는 종로소방서에 문화재 전담 공무원을 보강하고, 업무추진에 대한 상급기관의 감독체제를 강화해야 한다.
넷째, 소방대의 실질적 훈련, 장비 보강, 문화재 진압방법에 대한 신속한 의사결정권 확보로 화재진압능력을 강화해야 한다.
문화재 구조, 특히 적심 화재 진압방법에 대한 연구가 지속되어야 할 것이며, 진압능력을 향상시키기 위해서 중장비 등 화재진압장비를 보강하고, 한옥구조의 교육장을 지어 실물 적용 진압훈련이 이루어지도록 하여야 한다.
다섯째, 방화범죄 우려자 관리와 목조 문화재 화재 취약성 등에 대한 올바른 홍보로 국가와 국민이 한마음으로 화재예방 및 문화재 지킴이가 되도록 해야 할 것이다.
Since the Sungnyemun fire on February 10, 2008, the government and local governing organizations have promoted various defense measures to improve the level of protection of cultural heritage properties. Four years have passed since then.
The purposes of the present study are to evaluate the defense...
Since the Sungnyemun fire on February 10, 2008, the government and local governing organizations have promoted various defense measures to improve the level of protection of cultural heritage properties. Four years have passed since then.
The purposes of the present study are to evaluate the defense measures of cultural heritage properties that have been adopted since the Sungnyemun fire and to examine the possibility of recurrence of such disaster.
Specifically, the present study evaluated defense measures implemented for Jongmyo Shrine and the 4 main palaces, the representative wooden cultural heritage properties of the country. The contributing factors to the defense failure in the Sungnyemun case were first analyzed in detail by literature review, field visitations, requests of relevant documents from relevant authorities, and a survey of experts. Then the new defense measures were evaluated by comparing them with the main causes of prevention failure of the Sungnyemun fire and also by integrating experts’ opinions.
The evaluation of the defense measures adopted by the Cultural Heritage Administration, the City of Seoul, and the National Emergency Maintenance Agency revealed that the levels of protection of cultural heritage properties have improved since the Sungnyemun fire. According to the survey of experts, the security surveillance systems, which are the core of the defense measures, have been enhanced as well. The total score increased from 34 to 82 after the supplementation of those systems. However, the current score is still 18 points below the perfect score of 100. Other aspects of the defense measures were also found to require further improvement to fully accomplish the protection of cultural heritage properties. Therefore, several suggestions have been made.
First, nested security surveillance and intruder alert systems need to be implemented. The following capacities should be enhanced: elimination of surveillance blind spot, implementation of dual surveillance system, operation of lighting for immediate intruder control, siren whistling, and two-way communication systems.
Second, the capacity to extinguish fire at its early stage should be strengthened. More active support is needed for the fireproofing of "dancheong", which was discontinued in 2002. For high-priority cultural heritage properties, installation of transparent fire-resistant glass is required to prevent the spread of fire on the ceiling area.
Third, implementation of cooperative network among relevant administrative authorities and measures for more efficient information management are necessary. More government officials need to be dedicated to cultural heritage property protection, especially in Seoul Fire Disaster Headquarters and Jongno fire department, which manages the most number of cultural heritage properties. Supervisory administration of relevant higher officials needs to be enhanced.
Fourth, more practical training of the fire brigade, equipment reinforcement, and more efficient decision-making in fire suppression will reinforce the capacity of fire control. More research on the structure of cultural heritage properties, especially on suppression of red heart fire, should be conducted. Fire suppression equipment needs to be reinforced with heavy machinery to increase fire control capacity and Korean-style buildings need to be constructed as training facilities to conduct more practical fire suppression training.
Fifth, the government may want to maintain national arsonist registry and conduct appropriate public advertisement of cultural heritage properties’ vulnerability to fire, which will promote the awareness of fire prevention and cultural heritage property protection among the public.
Since the Sungnyemun fire on February 10, 2008, the government and local governing organizations have promoted various defense measures to improve the level of protection of cultural heritage properties. Four years have passed since then.
The purposes of the present study are to evaluate the defense measures of cultural heritage properties that have been adopted since the Sungnyemun fire and to examine the possibility of recurrence of such disaster.
Specifically, the present study evaluated defense measures implemented for Jongmyo Shrine and the 4 main palaces, the representative wooden cultural heritage properties of the country. The contributing factors to the defense failure in the Sungnyemun case were first analyzed in detail by literature review, field visitations, requests of relevant documents from relevant authorities, and a survey of experts. Then the new defense measures were evaluated by comparing them with the main causes of prevention failure of the Sungnyemun fire and also by integrating experts’ opinions.
The evaluation of the defense measures adopted by the Cultural Heritage Administration, the City of Seoul, and the National Emergency Maintenance Agency revealed that the levels of protection of cultural heritage properties have improved since the Sungnyemun fire. According to the survey of experts, the security surveillance systems, which are the core of the defense measures, have been enhanced as well. The total score increased from 34 to 82 after the supplementation of those systems. However, the current score is still 18 points below the perfect score of 100. Other aspects of the defense measures were also found to require further improvement to fully accomplish the protection of cultural heritage properties. Therefore, several suggestions have been made.
First, nested security surveillance and intruder alert systems need to be implemented. The following capacities should be enhanced: elimination of surveillance blind spot, implementation of dual surveillance system, operation of lighting for immediate intruder control, siren whistling, and two-way communication systems.
Second, the capacity to extinguish fire at its early stage should be strengthened. More active support is needed for the fireproofing of "dancheong", which was discontinued in 2002. For high-priority cultural heritage properties, installation of transparent fire-resistant glass is required to prevent the spread of fire on the ceiling area.
Third, implementation of cooperative network among relevant administrative authorities and measures for more efficient information management are necessary. More government officials need to be dedicated to cultural heritage property protection, especially in Seoul Fire Disaster Headquarters and Jongno fire department, which manages the most number of cultural heritage properties. Supervisory administration of relevant higher officials needs to be enhanced.
Fourth, more practical training of the fire brigade, equipment reinforcement, and more efficient decision-making in fire suppression will reinforce the capacity of fire control. More research on the structure of cultural heritage properties, especially on suppression of red heart fire, should be conducted. Fire suppression equipment needs to be reinforced with heavy machinery to increase fire control capacity and Korean-style buildings need to be constructed as training facilities to conduct more practical fire suppression training.
Fifth, the government may want to maintain national arsonist registry and conduct appropriate public advertisement of cultural heritage properties’ vulnerability to fire, which will promote the awareness of fire prevention and cultural heritage property protection among the public.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.