빈곤 아동은 빈곤가정과 결손가정에서 비롯된다고 볼 수 있다. 또한 빈곤가정과 결손가정은 상호 밀접한 연관을 가지며, 결손가정이 빈곤가정이 될 가능성이 매우 높다. 결손가정은 부 또는 모의 이혼, 사망, 가출 등으로 인하여 한부모, 소년소녀가장가구가 된 경우를 말하며, 최근에는 부모와 같이 살지 않고 조부모, 친척등과 함께 사는 결손가정의 아동도 많이 증가하고 있다. 이렇듯 타인에게 의존적일 수밖에 없는 아동은 스스로가 가족의 경제적 상황을 변화시킬 수가 없어 자신의 의지와는 상관없이 빈곤한 가정의 아동으로 성장 할 수밖에 없다.
최근 빈곤 세습에 대한 우려의 목소리가 커지면서 아동빈곤에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는데 이는 빈곤이 단순한 경제적 결핍뿐만 아니라 아동의 신체적 건강과 인지‧사회‧정서적 발달에 부정적인 영향 미쳐 ...
빈곤 아동은 빈곤가정과 결손가정에서 비롯된다고 볼 수 있다. 또한 빈곤가정과 결손가정은 상호 밀접한 연관을 가지며, 결손가정이 빈곤가정이 될 가능성이 매우 높다. 결손가정은 부 또는 모의 이혼, 사망, 가출 등으로 인하여 한부모, 소년소녀가장가구가 된 경우를 말하며, 최근에는 부모와 같이 살지 않고 조부모, 친척등과 함께 사는 결손가정의 아동도 많이 증가하고 있다. 이렇듯 타인에게 의존적일 수밖에 없는 아동은 스스로가 가족의 경제적 상황을 변화시킬 수가 없어 자신의 의지와는 상관없이 빈곤한 가정의 아동으로 성장 할 수밖에 없다.
최근 빈곤 세습에 대한 우려의 목소리가 커지면서 아동빈곤에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는데 이는 빈곤이 단순한 경제적 결핍뿐만 아니라 아동의 신체적 건강과 인지‧사회‧정서적 발달에 부정적인 영향 미쳐 학습장애, 정서장애로 이어질 수 있으며 이는 학교적응능력을 저하시켜 학업부진, 학교폭력, 학교중퇴 등 비행 및 일탈문제로 연결되어 성인이 된 후에도 실업에 처할 위험이 높고 빈곤의 악순환을 초래할 수 있기 때문이다.
본 연구는 We Start 센터를 이용하고 있는 아동들의 사회적 지지가 학교적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴보고, 이를 통해 빈곤아동의 학교적응을 위한 정책방안을 제언하고자 하는 것을 그 목적으로 하였으며 이를 위해 서울․경기․강원․전남 지역 We Start 센터를 이용하고 있는 아동을 대상으로 조사를 수행하였고 주요 결과는 다음과 같다.
사회적 지지의 대상별로 구분하여 평균을 조사한 결과 양육자(부모님 포함)에 대한 사회적 지지도가 가장 높게 나타난 반면 친구에 대한 사회적 지지도는 대상 중 가장 낮게 나타났고 We start 센터 선생님에 대한 지지도도 상당히 높은 수준을 보였다.
조사응답자의 학교적응에 대하여 학교적응의 하위영역인 학교에 대한 지각, 학교․학급 내 활동성, 학습관련 태도․행동의 세 영역으로 나누어 각 영역별 평균을 측정한 결과 학교에 대한 지각 영역의 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다.
다음으로 사회적 지지와 학교적응 간에 상관관계를 살펴본 결과 사회적 지지와 학교적응 간에는 통계적으로 유의한 양(+)의 상관관계가 존재하고 있음을 알 수 있었다.
사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향을 살펴보기 위해 학교적응의 하위영역별로 학교적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴본 결과 학교에 대한 지각에 영향을 미치는 독립변수는 사회적 지지의 하위 요인 중 부모와 교사로 나타났고 학교․학급 내 활동성에 영향을 미치는 독립변수는 인구사회학적 변인 중 가정의 경제적 여건, 사회적 지지 중 부모와 교사로 나타났으며 학습관련 태도 및 행동에 영향을 미치는 독립변수는 교사의 사회적 지지로 나타났다.
분석결과를 토대로 본 연구에서는 다음과 같이 제언하고자 하였다.
첫째, We Start센터 교사의 사회적 지지가 학교적응에 큰 역할을 담당하지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 We Start센터 교사의 전문성 향상을 위한 지속적인 보수교육에 대한 정책적․제도적 방안들에 대한 연구가 필요하다.
둘째, We Start센터 교사와 상담을 받은 아동은 사회적지지도 높게 나타나고 있다는 것은 We Start센터 교사에 대한 사회복지 상담기법 교육을 통한 상담 전문가로서의 역량을 발휘할 수 있는 기회제공 방안에 대한 연구가 필요하다.
마지막으로 We Start센터에 대한 새로운 위상 설립이 필요하다. 의도치 않은 낙인의 효과를 발생시키는 빈곤아동을 위한 시설이 아닌 누구나 이용하는 시설로 인지할 수 있도록 하는 후속 연구가 이루어져 보완되어야 할 것이다.
주제어 : 빈곤아동, We start 센터, 사회적지지, 학교적응
빈곤 아동은 빈곤가정과 결손가정에서 비롯된다고 볼 수 있다. 또한 빈곤가정과 결손가정은 상호 밀접한 연관을 가지며, 결손가정이 빈곤가정이 될 가능성이 매우 높다. 결손가정은 부 또는 모의 이혼, 사망, 가출 등으로 인하여 한부모, 소년소녀가장가구가 된 경우를 말하며, 최근에는 부모와 같이 살지 않고 조부모, 친척등과 함께 사는 결손가정의 아동도 많이 증가하고 있다. 이렇듯 타인에게 의존적일 수밖에 없는 아동은 스스로가 가족의 경제적 상황을 변화시킬 수가 없어 자신의 의지와는 상관없이 빈곤한 가정의 아동으로 성장 할 수밖에 없다.
최근 빈곤 세습에 대한 우려의 목소리가 커지면서 아동빈곤에 대한 사회적 관심이 높아지고 있는데 이는 빈곤이 단순한 경제적 결핍뿐만 아니라 아동의 신체적 건강과 인지‧사회‧정서적 발달에 부정적인 영향 미쳐 학습장애, 정서장애로 이어질 수 있으며 이는 학교적응능력을 저하시켜 학업부진, 학교폭력, 학교중퇴 등 비행 및 일탈문제로 연결되어 성인이 된 후에도 실업에 처할 위험이 높고 빈곤의 악순환을 초래할 수 있기 때문이다.
본 연구는 We Start 센터를 이용하고 있는 아동들의 사회적 지지가 학교적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴보고, 이를 통해 빈곤아동의 학교적응을 위한 정책방안을 제언하고자 하는 것을 그 목적으로 하였으며 이를 위해 서울․경기․강원․전남 지역 We Start 센터를 이용하고 있는 아동을 대상으로 조사를 수행하였고 주요 결과는 다음과 같다.
사회적 지지의 대상별로 구분하여 평균을 조사한 결과 양육자(부모님 포함)에 대한 사회적 지지도가 가장 높게 나타난 반면 친구에 대한 사회적 지지도는 대상 중 가장 낮게 나타났고 We start 센터 선생님에 대한 지지도도 상당히 높은 수준을 보였다.
조사응답자의 학교적응에 대하여 학교적응의 하위영역인 학교에 대한 지각, 학교․학급 내 활동성, 학습관련 태도․행동의 세 영역으로 나누어 각 영역별 평균을 측정한 결과 학교에 대한 지각 영역의 만족도가 가장 높은 것으로 나타났다.
다음으로 사회적 지지와 학교적응 간에 상관관계를 살펴본 결과 사회적 지지와 학교적응 간에는 통계적으로 유의한 양(+)의 상관관계가 존재하고 있음을 알 수 있었다.
사회적 지지가 학교적응에 미치는 영향을 살펴보기 위해 학교적응의 하위영역별로 학교적응에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴본 결과 학교에 대한 지각에 영향을 미치는 독립변수는 사회적 지지의 하위 요인 중 부모와 교사로 나타났고 학교․학급 내 활동성에 영향을 미치는 독립변수는 인구사회학적 변인 중 가정의 경제적 여건, 사회적 지지 중 부모와 교사로 나타났으며 학습관련 태도 및 행동에 영향을 미치는 독립변수는 교사의 사회적 지지로 나타났다.
분석결과를 토대로 본 연구에서는 다음과 같이 제언하고자 하였다.
첫째, We Start센터 교사의 사회적 지지가 학교적응에 큰 역할을 담당하지 못하는 것으로 나타났다. 따라서 We Start센터 교사의 전문성 향상을 위한 지속적인 보수교육에 대한 정책적․제도적 방안들에 대한 연구가 필요하다.
둘째, We Start센터 교사와 상담을 받은 아동은 사회적지지도 높게 나타나고 있다는 것은 We Start센터 교사에 대한 사회복지 상담기법 교육을 통한 상담 전문가로서의 역량을 발휘할 수 있는 기회제공 방안에 대한 연구가 필요하다.
마지막으로 We Start센터에 대한 새로운 위상 설립이 필요하다. 의도치 않은 낙인의 효과를 발생시키는 빈곤아동을 위한 시설이 아닌 누구나 이용하는 시설로 인지할 수 있도록 하는 후속 연구가 이루어져 보완되어야 할 것이다.
주제어 : 빈곤아동, We start 센터, 사회적지지, 학교적응
It is common to find poor children from poor and broken families. Moreover, poor and broken family have strong mutual connection and broken families have a high possibility of assuming poverty. Cases with single parent or absence of both parents due to divorcement, death, or elopement are defined as...
It is common to find poor children from poor and broken families. Moreover, poor and broken family have strong mutual connection and broken families have a high possibility of assuming poverty. Cases with single parent or absence of both parents due to divorcement, death, or elopement are defined as broken families and recently the number of children from broken families living with grandparents or relatives without their parents is substantially increasing. Thus, children, naturally dependent and unable to change the financial state of their family, are brought up in poverty regardless of their will.
Lately, as the concerns about inheriting poverty are voiced social concerns over child poverty is becoming high. This is so because poverty is not a simple financial stain but it has negative impact on physical health, intelligence, social and emotional development of children which could lead to learning or emotional disability. This will then lower school adjustment ability and lead to juvenile delinquency and problems of deviation such as academic underachievement, school violence and school dropout. Overall, these problems will bring high-risk of becoming unemployed and produce vicious circle of poverty.
This study aims to examine the effects of social support on school adjustment among children at We Start center and propose policy alternatives for school adjustment of poor children. Research was carried out by surveying children at We Start centers located in Seoul, Gyeonggi, Gangwon and South Jeolla and main results are as follows.
According to the survey, social support of fosters(including parents) scored the highest while that of friends scored the lowest and level of support of We Start center teachers scored substantially high.
Judging from the result of the survey done through dividing school adjustment into three sub-categories - perception on school, activeness in school and class and attitude and behavior related to studies - the perception on school had the highest satisfaction level.
Through observing the correlation between social support and school adjustment it was found that social support and school adjustment have statistically significant positive correlation.
The effect of social support on school adjustment was examined by sub-categorizing school adjustment and it was found that the independent variable affecting perception on school is parents and teachers, a sub-factor of social support, and financial condition among socio-demographic variable and parents and teachers among social support affecting activeness in school and class. Lastly, the independent variable affecting attitude and behavior related to studies is social support of teachers.
Based on the analysis of this study suggestions such as below could be made.
Firstly, it showed that the social support of We Start center teachers do not undertake a large role in school adjustment. Therefore, studies on political and institutional schemes on continuous in-service education to enhance professionalism of We Start teachers are necessary.
Secondly, the high level of social support of children, who had counselling sessions with We Start center teachers, means that studies on providing chances to We Start teachers to perform as a counselling professional through education on social welfare counseling technique are in need.
Lastly, there is a need to establish a new position of We Start center. Future studies should focus on recognizing the center as a facility open to anyone rather than a facility for poor children resulting unintentional stigmatization.
keyword : poor children, We start Center, social support, school adjustment
It is common to find poor children from poor and broken families. Moreover, poor and broken family have strong mutual connection and broken families have a high possibility of assuming poverty. Cases with single parent or absence of both parents due to divorcement, death, or elopement are defined as broken families and recently the number of children from broken families living with grandparents or relatives without their parents is substantially increasing. Thus, children, naturally dependent and unable to change the financial state of their family, are brought up in poverty regardless of their will.
Lately, as the concerns about inheriting poverty are voiced social concerns over child poverty is becoming high. This is so because poverty is not a simple financial stain but it has negative impact on physical health, intelligence, social and emotional development of children which could lead to learning or emotional disability. This will then lower school adjustment ability and lead to juvenile delinquency and problems of deviation such as academic underachievement, school violence and school dropout. Overall, these problems will bring high-risk of becoming unemployed and produce vicious circle of poverty.
This study aims to examine the effects of social support on school adjustment among children at We Start center and propose policy alternatives for school adjustment of poor children. Research was carried out by surveying children at We Start centers located in Seoul, Gyeonggi, Gangwon and South Jeolla and main results are as follows.
According to the survey, social support of fosters(including parents) scored the highest while that of friends scored the lowest and level of support of We Start center teachers scored substantially high.
Judging from the result of the survey done through dividing school adjustment into three sub-categories - perception on school, activeness in school and class and attitude and behavior related to studies - the perception on school had the highest satisfaction level.
Through observing the correlation between social support and school adjustment it was found that social support and school adjustment have statistically significant positive correlation.
The effect of social support on school adjustment was examined by sub-categorizing school adjustment and it was found that the independent variable affecting perception on school is parents and teachers, a sub-factor of social support, and financial condition among socio-demographic variable and parents and teachers among social support affecting activeness in school and class. Lastly, the independent variable affecting attitude and behavior related to studies is social support of teachers.
Based on the analysis of this study suggestions such as below could be made.
Firstly, it showed that the social support of We Start center teachers do not undertake a large role in school adjustment. Therefore, studies on political and institutional schemes on continuous in-service education to enhance professionalism of We Start teachers are necessary.
Secondly, the high level of social support of children, who had counselling sessions with We Start center teachers, means that studies on providing chances to We Start teachers to perform as a counselling professional through education on social welfare counseling technique are in need.
Lastly, there is a need to establish a new position of We Start center. Future studies should focus on recognizing the center as a facility open to anyone rather than a facility for poor children resulting unintentional stigmatization.
keyword : poor children, We start Center, social support, school adjustment
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