$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

부모가 지각한 가족건강성, 사회적 지지, 부모효능감이 자녀의 학교적응에 미치는 영향
The Effect of the Children's School Adjustment on Family Strength, Social Support and Parental Efficacy according to Their Parents Perception 원문보기

한국지역사회생활과학회지 = The Korean Journal of Community Living Science, v.24 no.1, 2013년, pp.13 - 25  

이지훈 (순천시건강가정지원센터) ,  박옥임 (순천대학교 사회복지학부) ,  김진희 (전남대학교 생활환경복지학과) ,  박준섭 (초당대학교 사회복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the effect of the children's school adjustment on family strength, social support and parental efficacy according to their parents perception and to submit basic material to recognize the necessity of strengthening parental capability for enhancing children's...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 부모가 지각하는 가족건강성이 높을수록 자녀의 학교적응에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대하고, 이를 통하여 부모가 지각하는 가족건강성이 자녀의 학교적응에 미치는 영향을 규명하는 것에 이 연구의 의의를 둘 수 있다.
  • 건강한 가족적 접근의 많은 선행 연구 중에 가정의 환경적 조건이 아닌 가정의 존립과 유지를 가능하게 하는 부모의 가족건강성, 사회적 지지, 부모효능감에 대한 연구는 그다지 많지 않다. 이 연구에서는 가정 문제의 예방적 접근으로 가정환경 중 부모가 지각한 가족건강성, 사회적 지지, 부모효능감이 자녀의 학교적응에 어떠한 영향이 미치는지 알고자 하였다.
  • 이상에서 살펴본 바와 같이 가족건강성은 학교적응에 긍정적인 영향을 주는 변인임을 알 수 있다. 이 연구에서는 가족건강성을 가족원 상호 간에 규칙적이고 다양한 상호작용을 적절하게 수행하며, 가족의 공동체적ㆍ정서적ㆍ도덕(가치)적 관계 향상을 도모함으로써 신체적ㆍ정신적ㆍ사회적으로 안정된 상태를 유지하는 가족으로 정의하고자 한다.
  • 이상의 선행연구에서 살펴본 바와 같이, 부모가 지각하는 가족건강성과 사회적 지지, 부모효능감이 자녀의 학교적응에 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있다. 이 연구에서는 부모가 지각하는 가족건강성, 사회적 지지, 부모효능감이 자녀의 학교적응에 미치는 영향을 연구를 하고자 한다.
  • 이와 같이 볼 때, 부모가 인식하는 부모효능감은 부모의 자기효능감의 정도에 따라 자녀에 미치는 영향력이 다르게 작용하며 자녀의 적응이나 발달 측면에서 중요한 요소로서의 의미를 가지게 된다. 이 연구에서는 부모효능감에 따른 자녀에 미치는 영향 중 자녀의 학교적응에 대해 알아보고자 한다.
  • 하지만 대부분의 선행연구는 아동, 청소년을 대상으로 상관관계를 조사하였고, 부모가 지각한 사회적 지지가 자녀의 학교적응에 미치는 연구는 많지 않다. 이 연구에서는 사회적 지지에 따라 부모가 지각한 사회적지지가 자녀의 학교 적응에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
  • 자녀의 학교적응에 대한 변인들의 상대적 영향력을 살펴보면 가족건강성과 부모효능감이 가장 중요한 예측변인이며, 학교적응에 중요한 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 이번 연구에서는 자녀의 학교적응에 영향을 미치는 영향 요인으로 부모가 지각한 가족건강성과 부모효능감을 확인하였다. 가족이라고 인지하며 부모 역할을 잘 할 수 있다는 부모효능감이 자녀의 학교 적응에 영향을 준다는 결과를 확인했다.

가설 설정

  • 핵가족화ㆍ개인화 되어 있는 현대 사회에서 가족 뿐 아니라 가족외의 사회적 지지 역할에 대한 필요성이 대두되는 것을 알 수 있다. 가정은 인간이 사회화 하는 과정을 경험하는 최초의 장소이다. 인간이 태어나 가정에서 겪게 되는 모든 경험들이 평생에 걸쳐 한 인간의 습관이나 지능ㆍ행동ㆍ정서ㆍ성격발달에 영향을 미친다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
건강한 가족이란 무엇인가? 건강한 가족이라 함은 스트레스와 가족의 문제에 효율적인 방식으로 대처할 수 있고, 가족체계 내ㆍ외적으로 대처자원을 소유하고 활용할 수있으며, 스트레스와 가족 문제를 효과적으로 극복함으로써 적절한 응집성, 적응성, 만족도를 유지할 수 있는 가족(Olson & McCubbin 1983)이라고 하였다. Yoo(2004)는 가족관계에 대한 성원들의 만족도가 높고, 서로의 욕구를 충족시켜주는 가족이라 보았다.
자녀의 행동을 변화시키는데 있어 가장 중요한 요소는 무엇인가? 자녀의 행동을 변화시키는데 있어 가장 중요한 요소는 자녀의 성장발육과 그에 따른 기대에 대한 부모의 인지 및 태도라고 보았다(McGillicud dy-DeLisi 1985). 또한 자녀에 대한 부모의 태도는 부모 혼자 스스로 생성, 터득하는 것이 아니라 주위환경과 주고받는 자극 가운데에서 배우고 느끼고 모방함으로써 습득된다는 것이다.
학교적응을 이해하기 위해서, 이와 관련되는 가족관련 변인에 대한 탐색이 중요한 이유는 무엇인가? 또한 자녀에 대한 부모의 태도는 부모 혼자 스스로 생성, 터득하는 것이 아니라 주위환경과 주고받는 자극 가운데에서 배우고 느끼고 모방함으로써 습득된다는 것이다. 심각한 가정불화, 자녀에 대한 무관심 혹은 과도한 기대, 부적절한 양육태도와 같은 상황은 청소년들의 발달을 위협하여 가정의 실패는 곧 학교생활의 실패로 이어질 가능성이 크다(Ryu 2003). 따라서 학교적응을 이해하기 위해서는 이와 관련되는 가족관련 변인에 대한 탐색이 중요하다.
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (51)

  1. Ahn IY(2005) A study on the correlation of selfefficacy, family strengths and school-related adjustment with depression of adolescent. MS thesis, The graduate school of education Kung hee University 

  2. Choe HS(2002) Effects of mother's perceived social support, stress, and child's temperament on mother's parenting self - efficacy. Doctor's thesis, The graduate school of Korea University 

  3. Choi JA(1996) The perceived social support of children and adjustment. Doctor's thesis, The graduate school of Chonnam National University 

  4. Choi JD(2005) The effects of perceived social support and parents' rearing attitudes on school adjustment among middle school students. MS thesis, The graduate school of Konkuk University 

  5. Choi KW(2010) The effects of family strengths perceived by children on emotional intelligence. MS thesis, The graduate school of Sookmyung Women's University 

  6. Cohen S, Hoberman H(1983) Positive event and social as buffers of life stress. J Appl Soc Psychol 13(2), 99-125 

  7. Coleman P, Karraker K(1997) Self-efficacy and parenting quality: Findings and future applications. Develop Rev 18, 47-85 

  8. Curran D(1983) Traits of a healthy family. MI: Winston Press, Inc. 

  9. Dorsey S, Klein K, Forehand R (1999) Parenting self-efficacy of HIV-infected mothers: The role of social support. J Marriage Family 61(2), 295-305 

  10. Eo EJ, Yoo YJ(1995) A study on the development of the scale for measuring family strengths. J Korean Home Econ Assoc 13(1), 145-156 

  11. Gibaud-Wallston J, Wandersman LP(1978) Development and utility of the parenting sense of competence scale. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association, Toronto 

  12. Goo JE(2000) The relationships between self-resilience, positive emotion, social support and adolescents' adjustment in family life.school life. MS thesis, The graduate school of Pusan National University 

  13. Han YS(2006) A study of relationship between children's perception of family strengths and parental child rearing attitude and behavior problems : Focused on 5th and 6th grade students in elementary school. MS thesis, The graduate school of Hannam University 

  14. Han MH(1996) A study on stress, perceived social supports, and behavior problems of children. MS thesis, The graduate school of Seoul National University 

  15. House J(1981) Work stress and social support. Massachusetts : Addison-Wesley Publishing Co. 

  16. Hwang IS(2004) Midlife adults' ego-identity and their perceived family strengths. MS thesis, The graduate school of Seoul National University 

  17. Jang SH(2010) A structural analysis on family strengths, social support, self-efficacy and school adjustment of adolescents in alternative schools. Doctor's thesis, The graduate school of Konkuk University 

  18. Jeon GY, Kim SK(2007) The effects of marital parenting stress with preschool children on parenting attitudes. J Korean Home Econ Assoc 43(1), 35-51 

  19. Kang GD(2007) Relations of school adaption and social support in addition to child stress. MS thesis, The graduate school of Kangwon National University 

  20. Kim GH(1997) Social Support and School adjustment of middle school students. MS thesis, The graduate school of Chonnam National University 

  21. Kim HM, Doh HS(2004) Maternal parenting stress, efficacy and behavior: Relations to children's social competence. Korean J Child Stud 25(6), 279-298 

  22. Kim MS(1995) The relation between social support and maladjustment of children. Doctor's thesis, The graduate school of Sookmyung Women's University 

  23. Kim YG(2008) A study of family strengths, selfesteem, adjustment to school life perceived by adolescent. MS thesis, The graduate school of Chonnam National University 

  24. Koo SJ, Choi BG(1998) The relationships between maternal variables and children's social competence. J Korean Home Econ Assoc 36(1), 23-34 

  25. Lee EO(2008) Analysis of the relationship of parenting attitude and social support perceived by elementary school children with children's school adjustment. MS thesis, The graduate school of Chuncheon National University of Education 

  26. Lee HJ(1999) A study on the relationship between self-esteem and adaptation of school life. MS thesis, The graduate school of Inha University 

  27. Lee JA(2007) The effect of parenting, social support and ego-resilience of single-parent-family children on the psychological adjustment. MS thesis, The graduate school of Hanyang University 

  28. Lee JS(2004) Preschool children's representation of attachment: Associations with reacher-child relationship and social competence. Doctor's thesis, The graduate school of Kyunghee University 

  29. Lee KE(2003) Family volunteering and the family healthy. Korean J Soc Welfare 52, 63-87 

  30. Lee WS(2007) Social work with families. Seoul : Hakjisa 

  31. Lim HA, Lee IS(2006) A study on the adolescents' family strengths and school adjustment. J Child Educ 15(2), 37-62 

  32. McGillicuddy-DeLisi AV(1985) The relationship between parental beliefs and children's cognitive level. In I. E. Sigel(ed.). Parental Belief Systems. Hillsdale. N. J. : Erlbaum, p56 

  33. Nam YJ(2008) Impact on juvenile's school adaptation by family strengths : Focusing on mediation effect by self-esteem. MS thesis, The graduate school of Soongsil University 

  34. Nam YJ, Park TY(2009) The mediating effect of self-esteem in the relation between adolescent's family strengths and school adaptation. Korean J Youth Stud 16(4), 47-71 

  35. Nondell S, Tyler FB(1981) Parental competence and styles of problem-solving/play behavior with children. Develop Psychol 17, 73-78 

  36. Olson DH, McCubbin HW(1983) Families, What makes them work. CA: Sage, Beverly Hills 

  37. Olson DH, Russell CS, Sprenkle DH(1983) Circumplex model of marital and family systems: VI. Theoretical update. Family Process 22, 69-83 

  38. Otto HA(1962) What is strong family?. Marriage Family Living 24, 77-80 

  39. Park JH(2003) On the relationship between adolescent's perception of stress, self-efficacy, psychological well-being and social support. MS thesis, The graduate school of Sogang University 

  40. Park JW(2011) The impact of family resilience and social support affecting the psychological welfare of single parents and their adolescents. Doctor's thesis, The graduate school of Chonnam National University 

  41. Park MJ, Hwang KA(2007) An impact of perceived family strength on adolescent's school adjustment. Korean J Human Ecol 10(2), 43-51 

  42. Ryu KH(2003) Family-related variables affecting adolescents' school life maladjustment. J Korean Home Econ Assoc 41(12), 147-168 

  43. Shin HJ(2004) Relationship of mother's school adjustment expectation with her preschool child, parenting efficacy, and competence assessment. MS thesis, The graduate school of Sookmyung Women's University 

  44. Shin SJ(1997) Effects of stress, social support and efficacy on mothers' parenting behaviors. Doctor's thesis, The graduate school of Yonsei University 

  45. Stinnett N, DeFrain J(1985) Secrets of strong families. Boston : Little, Brown & Co. 

  46. Yang JE(2007) The effects of a group music psychotherapy program on parenting stress, and self-efficacy in mothers of children with disabilities. Korean J Music Ther Educ 4(1), 1-20 

  47. Yang SM, Yoo YJ(2003) Effects of self-esteem, healthiness of family, and socio-demographic variables on the school life adjustment in rural adolescents. J Korean Home Econ Assoc 41(9), 121-134 

  48. Yoo GS(2004) A survey on the elements of strong families: Focusing on family systems and family strengths. J Family Relat 9(2), 25-42 

  49. Yoo YD(2010) Influence of study-motivations by family strengths and self-efficacy from the view point of junior high school students. MS thesis, The graduate school of Dongguk University 

  50. Yoo YJ(2009) Understanding of strong family. Paju : Kyomunsa 

  51. Yoon EM(2004) The relations between maternal's parental efficacy and parental behaviors and children's social competency. MS thesis, The graduate school of Hannam University 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD

오픈액세스 학술지에 출판된 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로