[학위논문]전통 문화를 바탕으로 한 시각디자인 표현 연구 : 한국과 중국의 전통 색, 문자, 문양을 중심으로 A Study of the Relevant Investigation of Visual Presentation Including Traditional Color Solution원문보기
전통 문화의 원소는 디자인의 내재하는 발현 양식으로서, 그 기본적인 기능은 효과적으로 시각정보를 이끌어서 순차적으로 전하는 것이다. 적절하게 전통의 원소를 운용하고 소비자들의 시선을 방문할 수 있도록 디자이너들의 의도대로 재빠르고 효율적으로 작품을 감지하고 최상의 시각효과를 얻다. 본 논문에서는 문헌적 연구방법과 사례분석 연구를 채택하고 있다. 연구는 전통 색, 문자, 문양의 시각표현에 관련된 내용과 한중의 광고디자인 관련 서적들과 학술지, 연구논문과 같은 문헌자료와 인터넷 등의 자료를 수집하여 활용하고자 한다. 본 논문은 중국 전통의 색체, 문자, 문양을 대상으로 중점적으로 2000년부터 지금까지 발표된 공익, 문화, 관광, 상품의 4개 분류 중에 포스터의 시각을 표현 방법을 분석한다. 한중양국 150점 포스터 중에 전통 색, 문자, 문양을 운용한 것은 중국 36점 한국36점으로 분석한다. 그리고 그 결과에 대해 분석한다. 본 논문은 문화 시각의 요인이랑 광고 다자인에 대한 연구를 통해서 한·중의 전통문화에 대한 인식과 발굴을 탐구하고 전통의 요소에 대하여 한계가 깊은 단계의 고려를 한다. 광범위하게 취재하고 자유롭게 개량하고 전통 문화의 예술적 특징을 이용해서 광고 디자인의 정신 관념을 표현하는 것이고 새로운 활력과 새로운 생명을 부여 해 준다. 전통문화가 광고디자인 중에서 중요한 작용을 인식하고 더욱 잘 전통 문화의 정수를 활용해서 광고디자인을 표현하여야 한다. 구체적인 디자인 중 민족의 전통 색, 문자, 문양에 대한 깊은 연구가 있어야 민족의 ...
전통 문화의 원소는 디자인의 내재하는 발현 양식으로서, 그 기본적인 기능은 효과적으로 시각정보를 이끌어서 순차적으로 전하는 것이다. 적절하게 전통의 원소를 운용하고 소비자들의 시선을 방문할 수 있도록 디자이너들의 의도대로 재빠르고 효율적으로 작품을 감지하고 최상의 시각효과를 얻다. 본 논문에서는 문헌적 연구방법과 사례분석 연구를 채택하고 있다. 연구는 전통 색, 문자, 문양의 시각표현에 관련된 내용과 한중의 광고디자인 관련 서적들과 학술지, 연구논문과 같은 문헌자료와 인터넷 등의 자료를 수집하여 활용하고자 한다. 본 논문은 중국 전통의 색체, 문자, 문양을 대상으로 중점적으로 2000년부터 지금까지 발표된 공익, 문화, 관광, 상품의 4개 분류 중에 포스터의 시각을 표현 방법을 분석한다. 한중양국 150점 포스터 중에 전통 색, 문자, 문양을 운용한 것은 중국 36점 한국36점으로 분석한다. 그리고 그 결과에 대해 분석한다. 본 논문은 문화 시각의 요인이랑 광고 다자인에 대한 연구를 통해서 한·중의 전통문화에 대한 인식과 발굴을 탐구하고 전통의 요소에 대하여 한계가 깊은 단계의 고려를 한다. 광범위하게 취재하고 자유롭게 개량하고 전통 문화의 예술적 특징을 이용해서 광고 디자인의 정신 관념을 표현하는 것이고 새로운 활력과 새로운 생명을 부여 해 준다. 전통문화가 광고디자인 중에서 중요한 작용을 인식하고 더욱 잘 전통 문화의 정수를 활용해서 광고디자인을 표현하여야 한다. 구체적인 디자인 중 민족의 전통 색, 문자, 문양에 대한 깊은 연구가 있어야 민족의 심미성과 품격을 창조하는 광고 디자인을 만들 수 있다. 민족문화를 고려하는 동시에 국제화를 고려해야 한다. 민족화의 광고 디자인이라고 해서 반드시 세계적 언어가 되고 본 민족의 알아볼 수 있는 어휘만 있는 것은 아니다. 광고 민족 품격을 형성하는 내재적 특질은 이것들의 원인을 포함한다. 민족화의 상징, 도형기호의 응용(조형과 색), 민족화의 표현 방식, 세계적 창의 고통, 민족성의 사고방법, 심리와 민족문화 습관이다. 이상의 요인을 고려하면 광고디자인의 민족문화를 완성할 수 있다. 광고 디자인은 현대 사람과 사람이 서로 교류의 매개체로 한다. "민족적, 이것이 바로 세계적이다"의 도로를 찾아나가야 한다. 민족문화의 토양에 자리를 잡고, 전통의 학습에 향하고, 그리고 창조성이 있는 전환을 하고, 전통 문화의 기호에 광고디자인에서 "민족성"이 있고 또 "시대성"을 가지고 있어야 한다.
전통 문화의 원소는 디자인의 내재하는 발현 양식으로서, 그 기본적인 기능은 효과적으로 시각정보를 이끌어서 순차적으로 전하는 것이다. 적절하게 전통의 원소를 운용하고 소비자들의 시선을 방문할 수 있도록 디자이너들의 의도대로 재빠르고 효율적으로 작품을 감지하고 최상의 시각효과를 얻다. 본 논문에서는 문헌적 연구방법과 사례분석 연구를 채택하고 있다. 연구는 전통 색, 문자, 문양의 시각표현에 관련된 내용과 한중의 광고디자인 관련 서적들과 학술지, 연구논문과 같은 문헌자료와 인터넷 등의 자료를 수집하여 활용하고자 한다. 본 논문은 중국 전통의 색체, 문자, 문양을 대상으로 중점적으로 2000년부터 지금까지 발표된 공익, 문화, 관광, 상품의 4개 분류 중에 포스터의 시각을 표현 방법을 분석한다. 한중양국 150점 포스터 중에 전통 색, 문자, 문양을 운용한 것은 중국 36점 한국36점으로 분석한다. 그리고 그 결과에 대해 분석한다. 본 논문은 문화 시각의 요인이랑 광고 다자인에 대한 연구를 통해서 한·중의 전통문화에 대한 인식과 발굴을 탐구하고 전통의 요소에 대하여 한계가 깊은 단계의 고려를 한다. 광범위하게 취재하고 자유롭게 개량하고 전통 문화의 예술적 특징을 이용해서 광고 디자인의 정신 관념을 표현하는 것이고 새로운 활력과 새로운 생명을 부여 해 준다. 전통문화가 광고디자인 중에서 중요한 작용을 인식하고 더욱 잘 전통 문화의 정수를 활용해서 광고디자인을 표현하여야 한다. 구체적인 디자인 중 민족의 전통 색, 문자, 문양에 대한 깊은 연구가 있어야 민족의 심미성과 품격을 창조하는 광고 디자인을 만들 수 있다. 민족문화를 고려하는 동시에 국제화를 고려해야 한다. 민족화의 광고 디자인이라고 해서 반드시 세계적 언어가 되고 본 민족의 알아볼 수 있는 어휘만 있는 것은 아니다. 광고 민족 품격을 형성하는 내재적 특질은 이것들의 원인을 포함한다. 민족화의 상징, 도형기호의 응용(조형과 색), 민족화의 표현 방식, 세계적 창의 고통, 민족성의 사고방법, 심리와 민족문화 습관이다. 이상의 요인을 고려하면 광고디자인의 민족문화를 완성할 수 있다. 광고 디자인은 현대 사람과 사람이 서로 교류의 매개체로 한다. "민족적, 이것이 바로 세계적이다"의 도로를 찾아나가야 한다. 민족문화의 토양에 자리를 잡고, 전통의 학습에 향하고, 그리고 창조성이 있는 전환을 하고, 전통 문화의 기호에 광고디자인에서 "민족성"이 있고 또 "시대성"을 가지고 있어야 한다.
Traditional culture elements as the internal form design, its basic function is effectively guide and transfer visual information. Properly by using traditional elements, can let consumer line of sight according to designer's intentions, fast and efficient work to perceive, obtain the best visual ef...
Traditional culture elements as the internal form design, its basic function is effectively guide and transfer visual information. Properly by using traditional elements, can let consumer line of sight according to designer's intentions, fast and efficient work to perceive, obtain the best visual effects. This paper mainly through to the previous literature and case analysis. To the traditional color and word, pattern of visual performance related books, periodicals, paper of collection of data and others. In the 2000 years since the start of the publication of the public welfare, culture, tourism, commodities and four poster classification, the two countries in the 150 posters of a selection of traditional color, text, about the use of the design of posters and China, South Korea and a poster. Through to the traditional Chinese colour, text, designs for the object, choose the poster for the analysis of the visual method. Through to the culture vision factors and advertising design, and discuss the traditional culture of China and South Korea's knowledge and discover, to the traditional elements do a deep consideration; Through the widely materials, free to improvement and use traditional culture and art performance characteristics of modern advertisement design spiritual idea, give it new vigor and new life. To realize the traditional culture in the modern advertisement design, the importance of the traditional culture essence better applied to advertising design. From the above research reveals, nationalization and localization in the design of modern advertising as a performance of the involved are various factors. In considering the nationalization at the same time, also want to consider the international advertising communication factors. In the process of nationalization, related to national customs and taboos, geographical environment, the difference of the climate differences. Nationalization of advertisement design must become a world language, not only this nation can read the words. Otherwise, it will be a failure. Therefore, advertising of the formation of the national style inner qualities include these factors: the symbol of the nationalization of graphic symbols application (modelling and colour), nationalization expression way, worldwide creative communication, national way of thinking, psychological and national cultural habits. Only the comprehensive consideration of the above factors, to complete the nationalization of advertisement design. And advertising design as the carrier of social communication between people, to get out of a "national, is the world of" road, is rooted in the soil to the traditional national culture, learning, and creative changes, so traditional culture symbol in the advertising design has both the "national" and "The Times".
Traditional culture elements as the internal form design, its basic function is effectively guide and transfer visual information. Properly by using traditional elements, can let consumer line of sight according to designer's intentions, fast and efficient work to perceive, obtain the best visual effects. This paper mainly through to the previous literature and case analysis. To the traditional color and word, pattern of visual performance related books, periodicals, paper of collection of data and others. In the 2000 years since the start of the publication of the public welfare, culture, tourism, commodities and four poster classification, the two countries in the 150 posters of a selection of traditional color, text, about the use of the design of posters and China, South Korea and a poster. Through to the traditional Chinese colour, text, designs for the object, choose the poster for the analysis of the visual method. Through to the culture vision factors and advertising design, and discuss the traditional culture of China and South Korea's knowledge and discover, to the traditional elements do a deep consideration; Through the widely materials, free to improvement and use traditional culture and art performance characteristics of modern advertisement design spiritual idea, give it new vigor and new life. To realize the traditional culture in the modern advertisement design, the importance of the traditional culture essence better applied to advertising design. From the above research reveals, nationalization and localization in the design of modern advertising as a performance of the involved are various factors. In considering the nationalization at the same time, also want to consider the international advertising communication factors. In the process of nationalization, related to national customs and taboos, geographical environment, the difference of the climate differences. Nationalization of advertisement design must become a world language, not only this nation can read the words. Otherwise, it will be a failure. Therefore, advertising of the formation of the national style inner qualities include these factors: the symbol of the nationalization of graphic symbols application (modelling and colour), nationalization expression way, worldwide creative communication, national way of thinking, psychological and national cultural habits. Only the comprehensive consideration of the above factors, to complete the nationalization of advertisement design. And advertising design as the carrier of social communication between people, to get out of a "national, is the world of" road, is rooted in the soil to the traditional national culture, learning, and creative changes, so traditional culture symbol in the advertising design has both the "national" and "The Times".
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