최근 국가 간 관계형성에 있어 국제문화교류의 중요성 및 필요성은 세계화 현상과 더불어 더욱 더 강조되고 있다. 20여년 전만해도 한국 외교의 주안점은 정무와 안보분야에 국한되어 있었고, 1990년대에는 경제와 통상이 외교의 중요한 분야였기 때문에 국제관계형성에 있어 문화 분야에 대한 국가적 관심은 타 분야에 비해 낮을 수밖에 없는 환경이었다. 하지만, 21세기 오늘날 한류의 세계화와 더불어 문화 분야가 한국외교의 주안점으로 떠오르고 있고, 정부는 문화를 통한 국가이미지 형성과 ‘한국문화의 세계화’에 대한 중요성을 인지하기 시작하였다. 현재 문화교류는 세계화의 급속한 진전에 따라 국제사회에서 국제 정치와 경제를 위한 보조수단으로써 뿐만 아니라 교류 그 자체를 통한 각국의 문화예술발전과 문화정체성을 확립하는 중요한 역할까지 수행하게 되면서 각국은 국제 흐름에 부응하는 동시에, 민족적·국가적 문화정체성을 지키려는 많은 노력을 기울이고 있다. 한국 또한 이와 같은 세계화의 흐름에 발맞춰 국제문화교류에 힘쓰고는 있지만, 여전히 많은 부분에서 한계와 문제점을 드러내고 있다. 무엇보다 한국의 주 문화교류는 아시아, 미국, 주요 유럽국(영국, 프랑스, 독일)을 중심으로 이루어지고 있고, 여전히 국가 간 관계형성에 있어 문화교류보다는 경제교류를 중시한다는 점에서 국제문화교류의 한계가 여실히 드러나고 있다. 본 논문에서는 한국의 이러한 국제문화교류의 한계와 문제점을 극복하기 위해 아시아, 미국 등을 중심으로 진행되고 있는 한국의 국제문화교류를 그동안 문화교류가 활성화되고 있지 않았던 지역까지 그 범위를 확대할 필요성이 있음을 강조 하고자한다. 이에 분석할 사례국가로 중부유럽에 속하는 국가인 “체코”를 선택하였는데 그 이유는 다음과 같다. 다양한 문화가 공존하고, 급변하는 정치·경제·사회 속에서 빠르게 안정을 찾으며 경제적 성장을 이루고 있는 중·동부유럽국가들, 특히 체코는 국가 간 수교이후 우리나라 기업들의 진출과 더불어 국가 인지도가 상승하고 있으며, 그들의 문화에 대한 관심도도 증가하고 있다. 현지 지역민들 또한 한국기업의 현지진출에 따라 한국문화에 대한 관심이 증대하고 있다. 하지만, 한국문화에 대한 홍보가 구체적이고 장기적으로 이루어지지 않고 있고, 문화교류가 타 국가에 비해 제한적으로 이루어지고 있기 때문에 현지인들의 한국문화에 대한 인지도와 관심도는 그리 높지 않은 편이다. 또한, 90년대 초반까지만 ...
최근 국가 간 관계형성에 있어 국제문화교류의 중요성 및 필요성은 세계화 현상과 더불어 더욱 더 강조되고 있다. 20여년 전만해도 한국 외교의 주안점은 정무와 안보분야에 국한되어 있었고, 1990년대에는 경제와 통상이 외교의 중요한 분야였기 때문에 국제관계형성에 있어 문화 분야에 대한 국가적 관심은 타 분야에 비해 낮을 수밖에 없는 환경이었다. 하지만, 21세기 오늘날 한류의 세계화와 더불어 문화 분야가 한국외교의 주안점으로 떠오르고 있고, 정부는 문화를 통한 국가이미지 형성과 ‘한국문화의 세계화’에 대한 중요성을 인지하기 시작하였다. 현재 문화교류는 세계화의 급속한 진전에 따라 국제사회에서 국제 정치와 경제를 위한 보조수단으로써 뿐만 아니라 교류 그 자체를 통한 각국의 문화예술발전과 문화정체성을 확립하는 중요한 역할까지 수행하게 되면서 각국은 국제 흐름에 부응하는 동시에, 민족적·국가적 문화정체성을 지키려는 많은 노력을 기울이고 있다. 한국 또한 이와 같은 세계화의 흐름에 발맞춰 국제문화교류에 힘쓰고는 있지만, 여전히 많은 부분에서 한계와 문제점을 드러내고 있다. 무엇보다 한국의 주 문화교류는 아시아, 미국, 주요 유럽국(영국, 프랑스, 독일)을 중심으로 이루어지고 있고, 여전히 국가 간 관계형성에 있어 문화교류보다는 경제교류를 중시한다는 점에서 국제문화교류의 한계가 여실히 드러나고 있다. 본 논문에서는 한국의 이러한 국제문화교류의 한계와 문제점을 극복하기 위해 아시아, 미국 등을 중심으로 진행되고 있는 한국의 국제문화교류를 그동안 문화교류가 활성화되고 있지 않았던 지역까지 그 범위를 확대할 필요성이 있음을 강조 하고자한다. 이에 분석할 사례국가로 중부유럽에 속하는 국가인 “체코”를 선택하였는데 그 이유는 다음과 같다. 다양한 문화가 공존하고, 급변하는 정치·경제·사회 속에서 빠르게 안정을 찾으며 경제적 성장을 이루고 있는 중·동부유럽국가들, 특히 체코는 국가 간 수교이후 우리나라 기업들의 진출과 더불어 국가 인지도가 상승하고 있으며, 그들의 문화에 대한 관심도도 증가하고 있다. 현지 지역민들 또한 한국기업의 현지진출에 따라 한국문화에 대한 관심이 증대하고 있다. 하지만, 한국문화에 대한 홍보가 구체적이고 장기적으로 이루어지지 않고 있고, 문화교류가 타 국가에 비해 제한적으로 이루어지고 있기 때문에 현지인들의 한국문화에 대한 인지도와 관심도는 그리 높지 않은 편이다. 또한, 90년대 초반까지만 해도 정치적으로 사회주의체제를 유지하며 폐쇄적인 대외정책을 폈던 중·동부유럽 국가들은 동일한 체제를 유지했던 북한과의 수교가 남한에 비해 이른 시기에 이루어졌다는 점에서 한국문화에 대한 잘못된 인식을 지니고 있을 가능성이 크다. 이와 반대로 체코 문화는 2004년 대한항공 프라하직항 취항과 2005년 드라마 ‘프라하의 연인’이 한국 방영 이후, 그 관심이 높아지기 시작했다. 이후, 2009년에 한국 내 체코정보문화원이 들어서면서 체코 관련 전시 및 정보 제공 등이 적극적으로 이루어지고, 체코 뮤지컬, 영화, 음악 등 다양한 콘텐츠들이 한국에 소개되고 있다. 하지만, 여전히 체코 문화와 관련된 지역문화전문가들이 소수라는 점에서 체코 문화를 알리는데 있어 한계가 있다. 이처럼 한국과 체코, 양국의 문화교류는 2010년 수교 20주년을 맞으면서 활성화 되고는 있으나 아직까지는 여러 가지로 한계와 문제점을 안고 있다. 그러나 양국에게 있어서 체코와 한국은 문화산업의 시장 확장에 있어서 서로에게 미개척지인 만큼 앞으로 문화교류가 증대될 가능성이 충분하다는 점에서 본 연구는 의미가 있다. 그렇기 때문에 본 논문에서는 한·체코 문화교류 현황 및 콘텐츠 내용 분석을 살펴봄으로써 한·체코 문화교류 콘텐츠의 활용 및 활성화 방안을 제안하고자 한다. 또한, 이 내용들을 바탕으로 한국과 그동안 교류가 많지 않았던 기타 국가들과의 문화교류가 활성화 되는데 있어 필요한 시사점 제시 및 방안 모색에 있어서 조금이라도 일조하고자 한다.
최근 국가 간 관계형성에 있어 국제문화교류의 중요성 및 필요성은 세계화 현상과 더불어 더욱 더 강조되고 있다. 20여년 전만해도 한국 외교의 주안점은 정무와 안보분야에 국한되어 있었고, 1990년대에는 경제와 통상이 외교의 중요한 분야였기 때문에 국제관계형성에 있어 문화 분야에 대한 국가적 관심은 타 분야에 비해 낮을 수밖에 없는 환경이었다. 하지만, 21세기 오늘날 한류의 세계화와 더불어 문화 분야가 한국외교의 주안점으로 떠오르고 있고, 정부는 문화를 통한 국가이미지 형성과 ‘한국문화의 세계화’에 대한 중요성을 인지하기 시작하였다. 현재 문화교류는 세계화의 급속한 진전에 따라 국제사회에서 국제 정치와 경제를 위한 보조수단으로써 뿐만 아니라 교류 그 자체를 통한 각국의 문화예술발전과 문화정체성을 확립하는 중요한 역할까지 수행하게 되면서 각국은 국제 흐름에 부응하는 동시에, 민족적·국가적 문화정체성을 지키려는 많은 노력을 기울이고 있다. 한국 또한 이와 같은 세계화의 흐름에 발맞춰 국제문화교류에 힘쓰고는 있지만, 여전히 많은 부분에서 한계와 문제점을 드러내고 있다. 무엇보다 한국의 주 문화교류는 아시아, 미국, 주요 유럽국(영국, 프랑스, 독일)을 중심으로 이루어지고 있고, 여전히 국가 간 관계형성에 있어 문화교류보다는 경제교류를 중시한다는 점에서 국제문화교류의 한계가 여실히 드러나고 있다. 본 논문에서는 한국의 이러한 국제문화교류의 한계와 문제점을 극복하기 위해 아시아, 미국 등을 중심으로 진행되고 있는 한국의 국제문화교류를 그동안 문화교류가 활성화되고 있지 않았던 지역까지 그 범위를 확대할 필요성이 있음을 강조 하고자한다. 이에 분석할 사례국가로 중부유럽에 속하는 국가인 “체코”를 선택하였는데 그 이유는 다음과 같다. 다양한 문화가 공존하고, 급변하는 정치·경제·사회 속에서 빠르게 안정을 찾으며 경제적 성장을 이루고 있는 중·동부유럽국가들, 특히 체코는 국가 간 수교이후 우리나라 기업들의 진출과 더불어 국가 인지도가 상승하고 있으며, 그들의 문화에 대한 관심도도 증가하고 있다. 현지 지역민들 또한 한국기업의 현지진출에 따라 한국문화에 대한 관심이 증대하고 있다. 하지만, 한국문화에 대한 홍보가 구체적이고 장기적으로 이루어지지 않고 있고, 문화교류가 타 국가에 비해 제한적으로 이루어지고 있기 때문에 현지인들의 한국문화에 대한 인지도와 관심도는 그리 높지 않은 편이다. 또한, 90년대 초반까지만 해도 정치적으로 사회주의체제를 유지하며 폐쇄적인 대외정책을 폈던 중·동부유럽 국가들은 동일한 체제를 유지했던 북한과의 수교가 남한에 비해 이른 시기에 이루어졌다는 점에서 한국문화에 대한 잘못된 인식을 지니고 있을 가능성이 크다. 이와 반대로 체코 문화는 2004년 대한항공 프라하직항 취항과 2005년 드라마 ‘프라하의 연인’이 한국 방영 이후, 그 관심이 높아지기 시작했다. 이후, 2009년에 한국 내 체코정보문화원이 들어서면서 체코 관련 전시 및 정보 제공 등이 적극적으로 이루어지고, 체코 뮤지컬, 영화, 음악 등 다양한 콘텐츠들이 한국에 소개되고 있다. 하지만, 여전히 체코 문화와 관련된 지역문화전문가들이 소수라는 점에서 체코 문화를 알리는데 있어 한계가 있다. 이처럼 한국과 체코, 양국의 문화교류는 2010년 수교 20주년을 맞으면서 활성화 되고는 있으나 아직까지는 여러 가지로 한계와 문제점을 안고 있다. 그러나 양국에게 있어서 체코와 한국은 문화산업의 시장 확장에 있어서 서로에게 미개척지인 만큼 앞으로 문화교류가 증대될 가능성이 충분하다는 점에서 본 연구는 의미가 있다. 그렇기 때문에 본 논문에서는 한·체코 문화교류 현황 및 콘텐츠 내용 분석을 살펴봄으로써 한·체코 문화교류 콘텐츠의 활용 및 활성화 방안을 제안하고자 한다. 또한, 이 내용들을 바탕으로 한국과 그동안 교류가 많지 않았던 기타 국가들과의 문화교류가 활성화 되는데 있어 필요한 시사점 제시 및 방안 모색에 있어서 조금이라도 일조하고자 한다.
Recently, the importance and the necessity of International cultural exchange is being emphasized with the globalization in the formation of relations between the nations. 20 years ago, the main focus of Korean foreign diplomacy was limited in the state affairs and the security issues. Also, since t...
Recently, the importance and the necessity of International cultural exchange is being emphasized with the globalization in the formation of relations between the nations. 20 years ago, the main focus of Korean foreign diplomacy was limited in the state affairs and the security issues. Also, since the international economy and trade was the quite important part in Korean diplomacy in 1990s, the environment of giving a national interest in cultural part was very low compared to other parts. However, with the Korean globalization today, the cultural part is rising as the main focus of Korean diplomacy in this 21st century, and the government is starting to realize the importance of the formation of global image of Korea through the culture and the ‘Globalization of Korean culture’ itself. As of right now, not only the cultural relation becoming the sub-method of national politics and the economy in the international society with the rapid development of globalization, but also becoming as the important part of establishing the nations’ development of cultural arts and the cultural identity through the exchange itself. With that, each nations are trying to fulfill the international flow, and also are trying hard to take care of the ethnic, national identity. Korea is also trying hard on the international cultural relations with this flow of globalization, however, still shows some limits and problems in many parts. Most of all, Korea’s cultural exchange is mainly comprised of Asia, United States, and the major European countries, such as England, France, and Germany. The formation of relations between the countries is still mainly in the economic exchange, not in the cultural exchange, and this shows the obvious limitation in international cultural relations. This paper suggests the importance of the range expansion in cultural relations with the lethargic nations other than having a relationship with Asia, and the United States to overcome the limitation and the problem of not being communicated with them. We decided to talk about “The Czech Republic" in the Central Europe as an example because of the following reasons. Eastern and central European countries are such a melting pot and also have been quickly established the stability with the economic growth. The Czech Republic, especially, is becoming high on national awareness after establishing diplomatic ties with Korea and the Korean enterprises being settled in there. The local residents are also giving a big interest to the Korean culture with the on-site expansion of Korean companies. However, the level of awareness and the interest of local residents in Korean culture is not big enough since the promotion of Korean culture is limited, not detailed and the term is not long enough yet. Plus, Eastern and central European nations might have a negative idea of Korean culture since they have maintained the Socialist system with the closed foreign policy by the early 1990’s, and have had an earlier relationship with North Korea than with South Korea. On the other hand, the Czech Republic culture started to give a lot of attention to Korean culture since 2004 and 2005, by making a direct flight to Prague at Korean Airline, and by showing the TV show ‘Lovers in Prague’ on air. After such a thing happened, many Czech Republic’s contents such as musicals, movies, and songs are being introduced to Korea after the Cultural Institute of the Czech Republic came into Korea in 2009. However, there is still a limit to introduce the Czech Republic culture since the regional culture experts, who are connected to the Czech Republic culture, are not enough yet. So, the cultural exchange between Republic of Korea and the Czech Republic is being active for 20 years after 2010, however, too many problems and limits are still shown. This study still represents much because the cultural exchange can be quite largely increased since the Czech Republic and Korea are both an untapped territory of cultural industry expansion to each other. Therefore, this paper suggests several ways to activate the cultural exchange between Korea and the Czech Republic by looking through the present condition of our cultural relations. Also, based on the contents, we want to contribute by giving suggestions and a consideration on important current affairs in order to invigorate the cultural relations between the countries that have not been quite active.
Recently, the importance and the necessity of International cultural exchange is being emphasized with the globalization in the formation of relations between the nations. 20 years ago, the main focus of Korean foreign diplomacy was limited in the state affairs and the security issues. Also, since the international economy and trade was the quite important part in Korean diplomacy in 1990s, the environment of giving a national interest in cultural part was very low compared to other parts. However, with the Korean globalization today, the cultural part is rising as the main focus of Korean diplomacy in this 21st century, and the government is starting to realize the importance of the formation of global image of Korea through the culture and the ‘Globalization of Korean culture’ itself. As of right now, not only the cultural relation becoming the sub-method of national politics and the economy in the international society with the rapid development of globalization, but also becoming as the important part of establishing the nations’ development of cultural arts and the cultural identity through the exchange itself. With that, each nations are trying to fulfill the international flow, and also are trying hard to take care of the ethnic, national identity. Korea is also trying hard on the international cultural relations with this flow of globalization, however, still shows some limits and problems in many parts. Most of all, Korea’s cultural exchange is mainly comprised of Asia, United States, and the major European countries, such as England, France, and Germany. The formation of relations between the countries is still mainly in the economic exchange, not in the cultural exchange, and this shows the obvious limitation in international cultural relations. This paper suggests the importance of the range expansion in cultural relations with the lethargic nations other than having a relationship with Asia, and the United States to overcome the limitation and the problem of not being communicated with them. We decided to talk about “The Czech Republic" in the Central Europe as an example because of the following reasons. Eastern and central European countries are such a melting pot and also have been quickly established the stability with the economic growth. The Czech Republic, especially, is becoming high on national awareness after establishing diplomatic ties with Korea and the Korean enterprises being settled in there. The local residents are also giving a big interest to the Korean culture with the on-site expansion of Korean companies. However, the level of awareness and the interest of local residents in Korean culture is not big enough since the promotion of Korean culture is limited, not detailed and the term is not long enough yet. Plus, Eastern and central European nations might have a negative idea of Korean culture since they have maintained the Socialist system with the closed foreign policy by the early 1990’s, and have had an earlier relationship with North Korea than with South Korea. On the other hand, the Czech Republic culture started to give a lot of attention to Korean culture since 2004 and 2005, by making a direct flight to Prague at Korean Airline, and by showing the TV show ‘Lovers in Prague’ on air. After such a thing happened, many Czech Republic’s contents such as musicals, movies, and songs are being introduced to Korea after the Cultural Institute of the Czech Republic came into Korea in 2009. However, there is still a limit to introduce the Czech Republic culture since the regional culture experts, who are connected to the Czech Republic culture, are not enough yet. So, the cultural exchange between Republic of Korea and the Czech Republic is being active for 20 years after 2010, however, too many problems and limits are still shown. This study still represents much because the cultural exchange can be quite largely increased since the Czech Republic and Korea are both an untapped territory of cultural industry expansion to each other. Therefore, this paper suggests several ways to activate the cultural exchange between Korea and the Czech Republic by looking through the present condition of our cultural relations. Also, based on the contents, we want to contribute by giving suggestions and a consideration on important current affairs in order to invigorate the cultural relations between the countries that have not been quite active.
주제어
#국제문화교류 한국과 체코의 문화교류 체코 내 한국문화콘텐츠 한국 내 체코문화콘텐츠 문화교류활성화 체코문화 한류
학위논문 정보
저자
최아름
학위수여기관
韓國外國語大學校 大學院
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
류정아
발행연도
2012
총페이지
ix, 145 p.
키워드
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