脈診은 『黃帝內經』이래로 한의학의 중요한 診斷 方法 중 하나이다. 氣口人迎脈法은 『黃帝內經』에 기재된 脈法(動脈法, 三部九候脈法, 人迎氣口脈法, 寸口脈法) 중 하나로서 脈倍와 脈象을 통해 病所와 病症을 類推하였다. 3세기 무렵, 『脈經』에서 氣口人迎脈의 위치를 氣口脈은 右關前一分으로 人迎脈은 左關前一分으로 定議하였다. 13세기 중엽의 脈學書인『脈訣指掌病式圖說』에서는 氣口人迎脈에 관하여 상세히 기술하였다. 『脈訣指掌病式圖說』에서는 『脈經』에서 정의한 關前一分을 寸과 關의 경계로 보고 그림으로 그려서 설명하였다. 또한 氣口脈과 人迎脈의 세부 항목에 관하여 그림을 삽입하여 解釋方法과 病症에 대하여 자세히 기재하였다. 『醫學入門』은 明나라 때, 李梴이 저술한 책으로 종합의서이다. 이 책에서는 四診 중 脈診을 가장 중요시 여기고 三部脈法을 중심으로 여러 ...
脈診은 『黃帝內經』이래로 한의학의 중요한 診斷 方法 중 하나이다. 氣口人迎脈法은 『黃帝內經』에 기재된 脈法(動脈法, 三部九候脈法, 人迎氣口脈法, 寸口脈法) 중 하나로서 脈倍와 脈象을 통해 病所와 病症을 類推하였다. 3세기 무렵, 『脈經』에서 氣口人迎脈의 위치를 氣口脈은 右關前一分으로 人迎脈은 左關前一分으로 定議하였다. 13세기 중엽의 脈學書인『脈訣指掌病式圖說』에서는 氣口人迎脈에 관하여 상세히 기술하였다. 『脈訣指掌病式圖說』에서는 『脈經』에서 정의한 關前一分을 寸과 關의 경계로 보고 그림으로 그려서 설명하였다. 또한 氣口脈과 人迎脈의 세부 항목에 관하여 그림을 삽입하여 解釋方法과 病症에 대하여 자세히 기재하였다. 『醫學入門』은 明나라 때, 李梴이 저술한 책으로 종합의서이다. 이 책에서는 四診 중 脈診을 가장 중요시 여기고 三部脈法을 중심으로 여러 脈診法을 기술하였다. 그 중 하나가 氣口人迎脈法으로 그 내용은 「氣口人迎脈訣」에 기재되어 있다. 李梴은 『永類鈐方』『脈訣指掌病式圖說』을 인용하여 「氣口人迎脈訣」을 지었다. 또한 『醫學入門』은 여러 편에서 氣口人迎脈을 이용하여 內傷과 外感을 辨別하는데 사용하였다. 『脈訣指掌病式圖說』과 『醫學入門』 氣口人迎脈에서 공통적으로 특정 三部脈과의 相應을 중시 여겼다. 두 책에서는 氣口人迎脈을 關前一分에서만 파악한 것이 아니라 三部脈과 연관 지어 파악함을 알 수 있다. 또한 氣口人迎脈으로 內外傷의 변별 뿐 아니라 脈象의 종류에 따라 구분하고 五臟, 經絡과 연관 지어 설명하였다.
脈診은 『黃帝內經』이래로 한의학의 중요한 診斷 方法 중 하나이다. 氣口人迎脈法은 『黃帝內經』에 기재된 脈法(動脈法, 三部九候脈法, 人迎氣口脈法, 寸口脈法) 중 하나로서 脈倍와 脈象을 통해 病所와 病症을 類推하였다. 3세기 무렵, 『脈經』에서 氣口人迎脈의 위치를 氣口脈은 右關前一分으로 人迎脈은 左關前一分으로 定議하였다. 13세기 중엽의 脈學書인『脈訣指掌病式圖說』에서는 氣口人迎脈에 관하여 상세히 기술하였다. 『脈訣指掌病式圖說』에서는 『脈經』에서 정의한 關前一分을 寸과 關의 경계로 보고 그림으로 그려서 설명하였다. 또한 氣口脈과 人迎脈의 세부 항목에 관하여 그림을 삽입하여 解釋方法과 病症에 대하여 자세히 기재하였다. 『醫學入門』은 明나라 때, 李梴이 저술한 책으로 종합의서이다. 이 책에서는 四診 중 脈診을 가장 중요시 여기고 三部脈法을 중심으로 여러 脈診法을 기술하였다. 그 중 하나가 氣口人迎脈法으로 그 내용은 「氣口人迎脈訣」에 기재되어 있다. 李梴은 『永類鈐方』『脈訣指掌病式圖說』을 인용하여 「氣口人迎脈訣」을 지었다. 또한 『醫學入門』은 여러 편에서 氣口人迎脈을 이용하여 內傷과 外感을 辨別하는데 사용하였다. 『脈訣指掌病式圖說』과 『醫學入門』 氣口人迎脈에서 공통적으로 특정 三部脈과의 相應을 중시 여겼다. 두 책에서는 氣口人迎脈을 關前一分에서만 파악한 것이 아니라 三部脈과 연관 지어 파악함을 알 수 있다. 또한 氣口人迎脈으로 內外傷의 변별 뿐 아니라 脈象의 종류에 따라 구분하고 五臟, 經絡과 연관 지어 설명하였다.
Pulse diagnosis has been highly valued in many East Asian medical books, since『Huangdaineijing(黃帝內經)』published. Gigoo-inyoung pulse method(氣口人迎脈法) is one of the four pulse diagnostic methods originally written in『Huangdaineijing(黃帝內經)』. At the late 3rd century, 『Maijing(脈經)』redefined the positions o...
Pulse diagnosis has been highly valued in many East Asian medical books, since『Huangdaineijing(黃帝內經)』published. Gigoo-inyoung pulse method(氣口人迎脈法) is one of the four pulse diagnostic methods originally written in『Huangdaineijing(黃帝內經)』. At the late 3rd century, 『Maijing(脈經)』redefined the positions of Gigoo-inyoung pulse(氣口人迎脈). According to 『Maijing(脈經)』, both spots were 1fen(分) in front of guan(關) but Gigoo on the right hand and Inyoung on the left hand. At the middle of 13th century, 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』had detailed view points about the manner of reading Gigoo-inyoung pulse. 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』explained clearly the position of 1fen(分) in front of guan(關) by sketch of wrist. The location indicated the border of cun(寸) and guan(關). It also explained clearly corresponding certain cun-guan-chi(寸關尺) with Gigoo-inyoung pulse by sketch. 『Euihackipmoon(醫學入門)』 is a comprehensive book on medicine written by Lee-Cheon(李梴) in Ming(明) dynasty. In this book, pulse diagnosis is the most emphasized method among the four techniques of diagnosis(四診). Furthermore, it introduces detailed information about Gigoo-inyoung pulse method(氣口人迎脈法) in 「Gigoo-inyoungmaekgyole(氣口人迎脈訣)」. Lee-Cheon concured in the theory of 『Yeongruegumbang(永類鈐方)』and『Maekgyolejijangbyungsikdoseol (脈訣指掌病式圖說)』and put a short essay about Gigoo-inyoung pulse named 「Gigoo-inyoungmaekgyole(氣口人迎脈訣)」quoted from the two books. Therefore, throughout many chapters of 『Euihackipmoon(醫學入門)』, Gigoo-inyoung pulse is used in order to distinguish internal damage(內傷) and external contraction(外感). 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』and『Euihackipmoon(醫學入門)』understood Gigoo-inyoung pulse commonly by corresponding certain cun-guan-chi(寸關尺) with Gigoo-inyoung pulse. Therefrom, Gigoo-inyoung pulse can distinguish seven emotions(七情) of internal damage(內傷) or six excesses(六淫) of external contraction(外感).
Pulse diagnosis has been highly valued in many East Asian medical books, since『Huangdaineijing(黃帝內經)』published. Gigoo-inyoung pulse method(氣口人迎脈法) is one of the four pulse diagnostic methods originally written in『Huangdaineijing(黃帝內經)』. At the late 3rd century, 『Maijing(脈經)』redefined the positions of Gigoo-inyoung pulse(氣口人迎脈). According to 『Maijing(脈經)』, both spots were 1fen(分) in front of guan(關) but Gigoo on the right hand and Inyoung on the left hand. At the middle of 13th century, 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』had detailed view points about the manner of reading Gigoo-inyoung pulse. 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』explained clearly the position of 1fen(分) in front of guan(關) by sketch of wrist. The location indicated the border of cun(寸) and guan(關). It also explained clearly corresponding certain cun-guan-chi(寸關尺) with Gigoo-inyoung pulse by sketch. 『Euihackipmoon(醫學入門)』 is a comprehensive book on medicine written by Lee-Cheon(李梴) in Ming(明) dynasty. In this book, pulse diagnosis is the most emphasized method among the four techniques of diagnosis(四診). Furthermore, it introduces detailed information about Gigoo-inyoung pulse method(氣口人迎脈法) in 「Gigoo-inyoungmaekgyole(氣口人迎脈訣)」. Lee-Cheon concured in the theory of 『Yeongruegumbang(永類鈐方)』and『Maekgyolejijangbyungsikdoseol (脈訣指掌病式圖說)』and put a short essay about Gigoo-inyoung pulse named 「Gigoo-inyoungmaekgyole(氣口人迎脈訣)」quoted from the two books. Therefore, throughout many chapters of 『Euihackipmoon(醫學入門)』, Gigoo-inyoung pulse is used in order to distinguish internal damage(內傷) and external contraction(外感). 『Maekgyolejijangbyungsikdoseol(脈訣指掌病式圖說)』and『Euihackipmoon(醫學入門)』understood Gigoo-inyoung pulse commonly by corresponding certain cun-guan-chi(寸關尺) with Gigoo-inyoung pulse. Therefrom, Gigoo-inyoung pulse can distinguish seven emotions(七情) of internal damage(內傷) or six excesses(六淫) of external contraction(外感).
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