쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소를 위한 집단미술치료 사례연구 A Case study of Group Art Therapy for Improved Relationship and Reduced Depression of dwellers in the Youth Shelter원문보기
본 연구는 경북 K시에 위치한 청소년 쉼터의 남자 청소년을 대상으로 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 한 것이다.
연구의 진행은 2011년 9월 22일부터 2012년 3월 29일에 걸쳐 주 1회 70분씩 총 18회기의 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 대상자는 경북 K시에 위치한 청소년쉼터의 남자 청소년 10명을 대상으로 설문조사하여 집단미술치료 참여를 원하고, 또래관계척도 점수가 낮고 우울척도 점수가 20점 이상으로 우울감이 높은 청소년 8명을 선정하였다. 하지만 쉼터의 거주 기간 문제와 가정의 복귀로 인한 퇴소로 인하여 5명이 중도 하차하게 되어 3명으로 종결하게 되었다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 학교생활화 그림검사(KSD)와 이야기 그림검사(...
본 연구는 경북 K시에 위치한 청소년 쉼터의 남자 청소년을 대상으로 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 한 것이다.
연구의 진행은 2011년 9월 22일부터 2012년 3월 29일에 걸쳐 주 1회 70분씩 총 18회기의 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 대상자는 경북 K시에 위치한 청소년쉼터의 남자 청소년 10명을 대상으로 설문조사하여 집단미술치료 참여를 원하고, 또래관계척도 점수가 낮고 우울척도 점수가 20점 이상으로 우울감이 높은 청소년 8명을 선정하였다. 하지만 쉼터의 거주 기간 문제와 가정의 복귀로 인한 퇴소로 인하여 5명이 중도 하차하게 되어 3명으로 종결하게 되었다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 학교생활화 그림검사(KSD)와 이야기 그림검사(DAS), 또래관계척도(NRI), 아동용 우울척도(CDI)를 사용하여 사전?사후의 점수를 비교하였다.
이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 학교생활화 그림검사(KSD)를 통해 알아본 결과 사전보다 사후 검사에서 자신과 타인에 대한 부정적 감정이 긍정적 감정으로 표현되었으며, 혼자 고립되어 있거나 타인에 대해 무관심했던 부분이 긍정적인 상호작용으로 나타났다.
그러나 또래관계(NRI)척도에서는 A청소년과 C청소년의 점수는 사전에 비해 사후가 높아졌지만, B의 경우 사전에 비해 낮아 졌다. 이는 B청소년과 친밀감 있게 지낸 또래 5명이 갑작스럽게 퇴소하여 환경의 급격한 변화로 인해 또래관계에 악화 요인으로 작용한 것으로 생각되어진다. 또 다른 이유는 사후 검사지 작성 시 본인 스스로 사전에는 성의 없이 설문지를 작성하였다고 시인하였고 이러한 요인이 또래관계 척도점수에 악화 요인으로 작용한 걸로 시사된다.
둘째, 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 우울감 감소에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이야기 그림검사(DAS)에서는 부정적이던 정서가 긍정적인 정서로 표현되었고 부정적 자기상에서 긍정적인 자기상으로 나타났다. 또한, 아동용 우울척도(CDI)를 통하여 알아본 결과 사전보다 사후 점수가 낮아져 집단미술치료가 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
이러한 연구 과정을 통해 얻은 결론은 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소에 긍정적인 효과가 있었다는 것이다. 따라서 본 연구가 쉼터 거주 청소년에게 예방적 집단미술치료로써 영향을 미칠 것으로 기대된다. 또한, 치료효과를 높이기 위해서는 청소년의 특성과 상황 등을 고려하여 보다 장기적이고 지속적인 연구가 필요하다.
주요어: 쉼터 거주 청소년, 또래관계, 우울감, 집단미술치료.
본 연구는 경북 K시에 위치한 청소년 쉼터의 남자 청소년을 대상으로 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 한 것이다.
연구의 진행은 2011년 9월 22일부터 2012년 3월 29일에 걸쳐 주 1회 70분씩 총 18회기의 집단미술치료를 실시하였다. 연구의 대상자는 경북 K시에 위치한 청소년쉼터의 남자 청소년 10명을 대상으로 설문조사하여 집단미술치료 참여를 원하고, 또래관계척도 점수가 낮고 우울척도 점수가 20점 이상으로 우울감이 높은 청소년 8명을 선정하였다. 하지만 쉼터의 거주 기간 문제와 가정의 복귀로 인한 퇴소로 인하여 5명이 중도 하차하게 되어 3명으로 종결하게 되었다.
프로그램의 효과를 검증하기 위해 사용된 검사 도구는 학교생활화 그림검사(KSD)와 이야기 그림검사(DAS), 또래관계척도(NRI), 아동용 우울척도(CDI)를 사용하여 사전?사후의 점수를 비교하였다.
이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 학교생활화 그림검사(KSD)를 통해 알아본 결과 사전보다 사후 검사에서 자신과 타인에 대한 부정적 감정이 긍정적 감정으로 표현되었으며, 혼자 고립되어 있거나 타인에 대해 무관심했던 부분이 긍정적인 상호작용으로 나타났다.
그러나 또래관계(NRI)척도에서는 A청소년과 C청소년의 점수는 사전에 비해 사후가 높아졌지만, B의 경우 사전에 비해 낮아 졌다. 이는 B청소년과 친밀감 있게 지낸 또래 5명이 갑작스럽게 퇴소하여 환경의 급격한 변화로 인해 또래관계에 악화 요인으로 작용한 것으로 생각되어진다. 또 다른 이유는 사후 검사지 작성 시 본인 스스로 사전에는 성의 없이 설문지를 작성하였다고 시인하였고 이러한 요인이 또래관계 척도점수에 악화 요인으로 작용한 걸로 시사된다.
둘째, 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 우울감 감소에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 이야기 그림검사(DAS)에서는 부정적이던 정서가 긍정적인 정서로 표현되었고 부정적 자기상에서 긍정적인 자기상으로 나타났다. 또한, 아동용 우울척도(CDI)를 통하여 알아본 결과 사전보다 사후 점수가 낮아져 집단미술치료가 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
이러한 연구 과정을 통해 얻은 결론은 집단미술치료가 쉼터 거주 청소년의 또래관계 향상과 우울감 감소에 긍정적인 효과가 있었다는 것이다. 따라서 본 연구가 쉼터 거주 청소년에게 예방적 집단미술치료로써 영향을 미칠 것으로 기대된다. 또한, 치료효과를 높이기 위해서는 청소년의 특성과 상황 등을 고려하여 보다 장기적이고 지속적인 연구가 필요하다.
주요어: 쉼터 거주 청소년, 또래관계, 우울감, 집단미술치료.
This study would investigate how group art therapy could affect to male youth who lived in youth shelter. The main target of this study is reducing depression and improving peer relationships.
The progression of research had held from 22nd September 2011 to 29th March 2012 and each therapy has bee...
This study would investigate how group art therapy could affect to male youth who lived in youth shelter. The main target of this study is reducing depression and improving peer relationships.
The progression of research had held from 22nd September 2011 to 29th March 2012 and each therapy has been done for 70 minutes once a week during 18times. After the survey, 8 out of 10 male youths who had lower NRI(Network of Relationsips Inventory) score and CDI(Children's Depression Inventory) score rates over 20 participated in this study at first. However 5 of them eliminated because of their period of staying and early homecoming. So this case closed within 3 members.
In order to verify the effectiveness of the program, Kinetic school drawing(KSD), Draw a story(DAS), Network of Relationsips Inventory(NRI), Children's Depression Inventory(CDI) were used.
The results can be summarized as follows.
First, the group art therapy brought a positive impact on participants to improve on peer relationship. As a result of KSD(Kinetic school drawing) program, emotion or feeling to themselves and others were changed into positive expression. Isolating and indifferent to the others were also moved on to positive interactions.
Although, subjects A, C had higher rates after this program in the case of NRI(Network of Relationsips Inventory), subject B has lower rate than before this study. Two things would be considered as a reason. One, eliminating 5 intimacy peers would cause aggravating circumstance to the other participants. The other reason could be influenced by concentration during the post-test unlike the real results.
Second, the group art therapy had a positive impact on reducing depression. In the test of DAS(Draw a story), negative emotions which were expressed as Negative self ?image turn into positive self ? image. In addition, the result of CDI(Children's Depression Inventory) showed lower scores than pre-test which means group art therapy works in positive way.
In short, this group art therapy process mainly affect on peer relationship improvement and depression reduction. Therefore, this program effect expected as a preventing group art therapy for youth shelter dwellers. To improve the therapeutic effect, it is necessary to establish a long-term study, which considered the characteristics and circumstances of youth continuously.
Key words: youth shelter, relationship, depression,
a group art therapy.
This study would investigate how group art therapy could affect to male youth who lived in youth shelter. The main target of this study is reducing depression and improving peer relationships.
The progression of research had held from 22nd September 2011 to 29th March 2012 and each therapy has been done for 70 minutes once a week during 18times. After the survey, 8 out of 10 male youths who had lower NRI(Network of Relationsips Inventory) score and CDI(Children's Depression Inventory) score rates over 20 participated in this study at first. However 5 of them eliminated because of their period of staying and early homecoming. So this case closed within 3 members.
In order to verify the effectiveness of the program, Kinetic school drawing(KSD), Draw a story(DAS), Network of Relationsips Inventory(NRI), Children's Depression Inventory(CDI) were used.
The results can be summarized as follows.
First, the group art therapy brought a positive impact on participants to improve on peer relationship. As a result of KSD(Kinetic school drawing) program, emotion or feeling to themselves and others were changed into positive expression. Isolating and indifferent to the others were also moved on to positive interactions.
Although, subjects A, C had higher rates after this program in the case of NRI(Network of Relationsips Inventory), subject B has lower rate than before this study. Two things would be considered as a reason. One, eliminating 5 intimacy peers would cause aggravating circumstance to the other participants. The other reason could be influenced by concentration during the post-test unlike the real results.
Second, the group art therapy had a positive impact on reducing depression. In the test of DAS(Draw a story), negative emotions which were expressed as Negative self ?image turn into positive self ? image. In addition, the result of CDI(Children's Depression Inventory) showed lower scores than pre-test which means group art therapy works in positive way.
In short, this group art therapy process mainly affect on peer relationship improvement and depression reduction. Therefore, this program effect expected as a preventing group art therapy for youth shelter dwellers. To improve the therapeutic effect, it is necessary to establish a long-term study, which considered the characteristics and circumstances of youth continuously.
Key words: youth shelter, relationship, depression,
a group art therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.