최근 들어 한국 사회는 심각한 변화를 겪고 있다. 사회․문화적으로 전통적인 대가족 대신 핵가족 사회로 급격히 변화하였으며, 유교 관습의 해체로 인한 가출․이혼 등 가족 해체를 겪고 있으며, 경제적으로 신자유주의의 확산으로 인해 심각한 사회의 양극화 현상으로 인하여 경제적 고통 속에서 해체되는 가정 또한 늘어나고 있다. 이에 따라 사회의 적절한 보호를 필요로 하는 아동과 청소년의 증가를 가져오게 되었고, 시설에서 생활하는 청소년의 사회적응력 문제가 심각하게 제기되고 있다.
본 연구는 시설 청소년의 사회적응력에 영향을 미치는 요인을 찾고 대규모 생활 시설의 대안으로 부각되고 있는 그룹 홈과 대규모 생활 시설 간을 비교함으로써 시설 청소년의 사회적응력을 높이기 위한 바람직한 방안을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 생활 시설과 그룹 홈에 6개월 이상 거주한 중․고등학생(13세 이상 19세 미만)을 대상으로 설문 조사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다.
첫째, 정서적 사회적응력에서는 시설 청소년의 연령별로 보면 15~16세 청소년의 경우가 정서적 사회적응력이 가장 떨어지는 현상을 보였다. 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모가 사망한 경우 보다 유의적으로 정서적 사회적응력이 높게 나왔다. 입소 기간별로 보면 전반적으로 입소 기간이 길어질수록 정서적 사회적응력도 높아지는 경향을 보였다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 정서적 사회적응력이 높게 나왔다.
둘째, 행동적 사회적응력에서는 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모 사망의 경우 보다 행동적 사회적응력이 유의적으로 높게 나왔고, 한 방 거주자 수가 많을수록 행동적 사회적응력에서 적응력이 떨어지는 경향을 보였다. 시설 유형의 경우 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다 행동적 사회적응력이 유의적인 차이로 높게 나왔다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 행동적 사회적응력이 높게 나왔다.
셋째, 시설 청소년의 개인 특성 요인, 가족 특성 요인, 시설 특성 요인, 사회적 지지 요인이 사회적응력 전체에 미치는 영향을 분석하기 위해 ...
최근 들어 한국 사회는 심각한 변화를 겪고 있다. 사회․문화적으로 전통적인 대가족 대신 핵가족 사회로 급격히 변화하였으며, 유교 관습의 해체로 인한 가출․이혼 등 가족 해체를 겪고 있으며, 경제적으로 신자유주의의 확산으로 인해 심각한 사회의 양극화 현상으로 인하여 경제적 고통 속에서 해체되는 가정 또한 늘어나고 있다. 이에 따라 사회의 적절한 보호를 필요로 하는 아동과 청소년의 증가를 가져오게 되었고, 시설에서 생활하는 청소년의 사회적응력 문제가 심각하게 제기되고 있다.
본 연구는 시설 청소년의 사회적응력에 영향을 미치는 요인을 찾고 대규모 생활 시설의 대안으로 부각되고 있는 그룹 홈과 대규모 생활 시설 간을 비교함으로써 시설 청소년의 사회적응력을 높이기 위한 바람직한 방안을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 생활 시설과 그룹 홈에 6개월 이상 거주한 중․고등학생(13세 이상 19세 미만)을 대상으로 설문 조사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다.
첫째, 정서적 사회적응력에서는 시설 청소년의 연령별로 보면 15~16세 청소년의 경우가 정서적 사회적응력이 가장 떨어지는 현상을 보였다. 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모가 사망한 경우 보다 유의적으로 정서적 사회적응력이 높게 나왔다. 입소 기간별로 보면 전반적으로 입소 기간이 길어질수록 정서적 사회적응력도 높아지는 경향을 보였다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 정서적 사회적응력이 높게 나왔다.
둘째, 행동적 사회적응력에서는 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모 사망의 경우 보다 행동적 사회적응력이 유의적으로 높게 나왔고, 한 방 거주자 수가 많을수록 행동적 사회적응력에서 적응력이 떨어지는 경향을 보였다. 시설 유형의 경우 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다 행동적 사회적응력이 유의적인 차이로 높게 나왔다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 행동적 사회적응력이 높게 나왔다.
셋째, 시설 청소년의 개인 특성 요인, 가족 특성 요인, 시설 특성 요인, 사회적 지지 요인이 사회적응력 전체에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 한 결과, 입소 기간과 보육 교사 지지에서 유의적인 정(+)의 영향력이 있었던 반면, 시설 유형에서는 부(-)의 유의적인 영향력이 있었다. 즉, 입소 기간이 길수록, 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다, 또 보육 교사 지지가 높을수록 시설 청소년의 사회적응력 전체가 높아지는 경향을 보였다.
넷째, 정서적 사회적응력에서는 입소 기간과 보육 교사 지지에서 유의적인 정(+)의 영향력이 있었던 반면, 부모 만남 횟수에서는 유의적인 부(-)의 영향력이 있었다. 즉, 입소 기간이 길수록, 보육 교사 지지가 높을수록 시설 청소년의 정서적 사회 적응력이 높아지는 경향을 보였지만, 부모 만남이 빈번할수록 오히려 정서적 사회적응력이 유의적으로 떨어지는 경향을 보였다.
다섯째, 행동적 사회적응력에서는 부모 생존 여부에서 부모 모두 안 계신 경우와 있는 경우, 엄마만 생존해 있는 경우와 그렇지 않은 경우, 한 방 거주자 수, 시설 유형에서 유의적인 부(-)의 영향력이 있었고, 사회적 지지에서 친구 지지의 경우 유의적인 정(+)의 영향력이 있는 반면, 기타 변인은 시설 청소년의 행동적 사회적응력에서 유의적인 영향력이 없었다. 즉, 부모가 있을 경우 아빠가 있는 경우, 한 방 거주자 수가 적을수록, 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다, 또 친구의 지지가 높을수록 시설 청소년의 행동적 사회적응력이 높아지는 경향을 보였다.
이상의 결과를 토대로 시설 청소년의 사회적응력을 높이기 위한 방안으로 다음을 제안할 수 있다.
첫째, 그룹 홈이 대규모 생활 시설에 비해 시설 청소년의 사회적응력이 높게 나왔지만, 그룹 홈 활성화를 위한 법적인 근거가 매우 미약하여 정부가 운영하는 일부 시범 그룹 홈을 제외하고는 중앙 정부나 지방 정부의 재정적․정책적 지원을 기대할 수 없고 개인이나 종교기관의 온정에만 기대하고 있는 실정이다. 따라서 그룹 홈의 법적 규정을 빨리 완비하여 설치 규제를 완화하고 지역 사회와의 연결을 통해 재정적 지원을 해주는 채널을 활성화하는 등 중앙 정부나 지방 정부의 과감한 지원이 시급하다.
둘째, 시설 청소년은 부모와의 별거, 주변의 시선, 집단생활로 인한 개인 사생활 침해 등 다양한 요인이 복합적으로 작용하여 복잡하고 이율배반적인 심리와 행동 상태를 보이고 있다. 시설 청소년의 이런 심리적 상태에 적절하게 대응하기 위해 전문적인 심리 상담사를 배치하고, 보육 교사도 전문적인 청소년 심리 상담에 대한 교육을 받아야 하며, 시설 청소년의 부모에 대해서도 적절한 개입과 조언이 필요하다고 볼 수 있다.
셋째, 시설 청소년의 행동적 사회적응력에서 친구의 지지가 중요한 것을 청소년기의 행동적 특징으로 볼 수 있는데, 친구의 지지를 높이기 위해 시설 청소년의 프라이버시를 숨기기보다는 시설 청소년의 친구들을 시설로 초대하여 자연스럽게 인간관계를 형성 시킬 수 있는 프로그램을 개발하고, 또 이를 위해 학교 교사와의 적극적인 대화 채널을 개발하는 역발상이 필요하다.
핵심어: 사회적응력, 사회적 지지, 생활 시설, 그룹 홈, 부모 요인, 시설 요인
최근 들어 한국 사회는 심각한 변화를 겪고 있다. 사회․문화적으로 전통적인 대가족 대신 핵가족 사회로 급격히 변화하였으며, 유교 관습의 해체로 인한 가출․이혼 등 가족 해체를 겪고 있으며, 경제적으로 신자유주의의 확산으로 인해 심각한 사회의 양극화 현상으로 인하여 경제적 고통 속에서 해체되는 가정 또한 늘어나고 있다. 이에 따라 사회의 적절한 보호를 필요로 하는 아동과 청소년의 증가를 가져오게 되었고, 시설에서 생활하는 청소년의 사회적응력 문제가 심각하게 제기되고 있다.
본 연구는 시설 청소년의 사회적응력에 영향을 미치는 요인을 찾고 대규모 생활 시설의 대안으로 부각되고 있는 그룹 홈과 대규모 생활 시설 간을 비교함으로써 시설 청소년의 사회적응력을 높이기 위한 바람직한 방안을 제시하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 생활 시설과 그룹 홈에 6개월 이상 거주한 중․고등학생(13세 이상 19세 미만)을 대상으로 설문 조사를 실시하여 다음과 같은 결론을 얻게 되었다.
첫째, 정서적 사회적응력에서는 시설 청소년의 연령별로 보면 15~16세 청소년의 경우가 정서적 사회적응력이 가장 떨어지는 현상을 보였다. 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모가 사망한 경우 보다 유의적으로 정서적 사회적응력이 높게 나왔다. 입소 기간별로 보면 전반적으로 입소 기간이 길어질수록 정서적 사회적응력도 높아지는 경향을 보였다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 정서적 사회적응력이 높게 나왔다.
둘째, 행동적 사회적응력에서는 입소 사유별로 보면 부모 이혼의 경우가 부모 사망의 경우 보다 행동적 사회적응력이 유의적으로 높게 나왔고, 한 방 거주자 수가 많을수록 행동적 사회적응력에서 적응력이 떨어지는 경향을 보였다. 시설 유형의 경우 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다 행동적 사회적응력이 유의적인 차이로 높게 나왔다. 사회적 지지에서는 보육 교사 지지와 친구 지지에서 지지가 높은 청소년이 낮은 청소년 보다 행동적 사회적응력이 높게 나왔다.
셋째, 시설 청소년의 개인 특성 요인, 가족 특성 요인, 시설 특성 요인, 사회적 지지 요인이 사회적응력 전체에 미치는 영향을 분석하기 위해 회귀분석을 한 결과, 입소 기간과 보육 교사 지지에서 유의적인 정(+)의 영향력이 있었던 반면, 시설 유형에서는 부(-)의 유의적인 영향력이 있었다. 즉, 입소 기간이 길수록, 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다, 또 보육 교사 지지가 높을수록 시설 청소년의 사회적응력 전체가 높아지는 경향을 보였다.
넷째, 정서적 사회적응력에서는 입소 기간과 보육 교사 지지에서 유의적인 정(+)의 영향력이 있었던 반면, 부모 만남 횟수에서는 유의적인 부(-)의 영향력이 있었다. 즉, 입소 기간이 길수록, 보육 교사 지지가 높을수록 시설 청소년의 정서적 사회 적응력이 높아지는 경향을 보였지만, 부모 만남이 빈번할수록 오히려 정서적 사회적응력이 유의적으로 떨어지는 경향을 보였다.
다섯째, 행동적 사회적응력에서는 부모 생존 여부에서 부모 모두 안 계신 경우와 있는 경우, 엄마만 생존해 있는 경우와 그렇지 않은 경우, 한 방 거주자 수, 시설 유형에서 유의적인 부(-)의 영향력이 있었고, 사회적 지지에서 친구 지지의 경우 유의적인 정(+)의 영향력이 있는 반면, 기타 변인은 시설 청소년의 행동적 사회적응력에서 유의적인 영향력이 없었다. 즉, 부모가 있을 경우 아빠가 있는 경우, 한 방 거주자 수가 적을수록, 그룹 홈 청소년이 생활 시설 청소년 보다, 또 친구의 지지가 높을수록 시설 청소년의 행동적 사회적응력이 높아지는 경향을 보였다.
이상의 결과를 토대로 시설 청소년의 사회적응력을 높이기 위한 방안으로 다음을 제안할 수 있다.
첫째, 그룹 홈이 대규모 생활 시설에 비해 시설 청소년의 사회적응력이 높게 나왔지만, 그룹 홈 활성화를 위한 법적인 근거가 매우 미약하여 정부가 운영하는 일부 시범 그룹 홈을 제외하고는 중앙 정부나 지방 정부의 재정적․정책적 지원을 기대할 수 없고 개인이나 종교기관의 온정에만 기대하고 있는 실정이다. 따라서 그룹 홈의 법적 규정을 빨리 완비하여 설치 규제를 완화하고 지역 사회와의 연결을 통해 재정적 지원을 해주는 채널을 활성화하는 등 중앙 정부나 지방 정부의 과감한 지원이 시급하다.
둘째, 시설 청소년은 부모와의 별거, 주변의 시선, 집단생활로 인한 개인 사생활 침해 등 다양한 요인이 복합적으로 작용하여 복잡하고 이율배반적인 심리와 행동 상태를 보이고 있다. 시설 청소년의 이런 심리적 상태에 적절하게 대응하기 위해 전문적인 심리 상담사를 배치하고, 보육 교사도 전문적인 청소년 심리 상담에 대한 교육을 받아야 하며, 시설 청소년의 부모에 대해서도 적절한 개입과 조언이 필요하다고 볼 수 있다.
셋째, 시설 청소년의 행동적 사회적응력에서 친구의 지지가 중요한 것을 청소년기의 행동적 특징으로 볼 수 있는데, 친구의 지지를 높이기 위해 시설 청소년의 프라이버시를 숨기기보다는 시설 청소년의 친구들을 시설로 초대하여 자연스럽게 인간관계를 형성 시킬 수 있는 프로그램을 개발하고, 또 이를 위해 학교 교사와의 적극적인 대화 채널을 개발하는 역발상이 필요하다.
핵심어: 사회적응력, 사회적 지지, 생활 시설, 그룹 홈, 부모 요인, 시설 요인
Recently korea has undergone major change. Socially and culturally the society has changed from large family to nuclear family, and due to the break up of Confucianism, the family is breaking up with running away and divorce, and the spreading of neo-capitalism the polarization has hardened so famil...
Recently korea has undergone major change. Socially and culturally the society has changed from large family to nuclear family, and due to the break up of Confucianism, the family is breaking up with running away and divorce, and the spreading of neo-capitalism the polarization has hardened so families are breaking up economically. So children and adolescents that need society's protection is rising, and the problem of social adaptability of adolescents that live in facility is rising.
This research is dedicated to finding a desirable way to help the adolescents adjust by comparing the group home and mass living facility and find the factors that effect the social adaptation of the adolescents that live in facilities. For this a research was done with middle and high school students (between 13 and 19), that lived in living facility and group home for more than six month and the result was following.
First, in mental social adaptation, the youth in age of 15, 16 showed the highest drop in social adaptation. When seeing with the cause for being admitted, parent's divorce showed higher social adaptation than parent's death. When compared with period of staying, the longer the stay was, the higher the social adaptation was. In social support, the children with high support from the teachers and friends showed higher social adaptation.
Second, in behavioral social adaptation, when comparing reason of entrance, parent's divorce case showed higher noticeable behavioral social adaptation than those who's parent's passed away, and as the dwellers in a single room rose, their adaptability to social adaptation dropped. According to the type of the facilities, adolescent's in a group home showed noticeable higher behavioral social adaptation than those in living facilty. In social support the adolescents with high support from teachers and friends showed higher behavioral social adaptation.
Third, as the result of the regression analysis done to see the effect the personal characteristic of the youth in facility, the characteristic of family, facility characteristic, and social support in the whole social adaptation, there were positive effect in period of stay and support from teacher, and negative effect in types of facility. So, the longer the period, the adolescents in group home show higher social adaptation than those in living facility, and the adolescents in facilities showed higher social adaptation when supported by teachers.
Fourth, in mental social adaptability the period and support from teachers had a positive effect, as to the number of meeting parents showed a noticeable negative effect. So the longer the period, the higher the support from the teacher the higher was the mental social adaptation, and the frequent the meet with parent, the higher was the drop.
Five, in behavioral social adaptation, there were negative effect factors in the survival of the parents, such as parents passed away, only mother living or not, the number of roommates, and types of facilities, and positive effect was found in support from a friend, a part of the social support, while the other factors showed no noticeable effect in adolescent's behavioral social adaptation. In another words, higher behavioral social adaptation was shown with those whose parents, farther, was living, less roommates, and high support from friends, and group home living youth had better results than those in a living facility.
Using the result as base, we propose following ways to improve adolescent's social adaptation.
First, even though group homes showed higher social adaptability than mass living facility, the legal grounds for the vitalization of group home is very weak and the governmental support is hard to obtain unless the facility is governed by the government and is relying on the help from individuals for religious groups. Therefore, govermental support such as, improvement of the law grounds to ease the regulation of the installation and collaborating the local society for financial support, is urgent.
Second, adolescents in facility show antinomy mental and action due to various reasons such as separation from parents, reaction of the society, invaded privacy due to the mass living, and so on. To react properly to these mental state, professional counselor is needed and teachers should be educated in adolescent's counselling and right amount of intereference and help is needed to the parent's of the youth that live in facility.
Third, the fact that behavioral social adaptation is highly effect by the support from a friend, a behavioral characteristic of the adolescent period, in order to increase the friend support, rather than protecting the privacy of those in the facility, program such as casually inviting the friends to the center for a natural relationship to blossom and contrarian thinking such as an active talking channel with the teacher is needed.
Keyword: social adaptability, social support, living facility, group home, parents factor, facility factor
Recently korea has undergone major change. Socially and culturally the society has changed from large family to nuclear family, and due to the break up of Confucianism, the family is breaking up with running away and divorce, and the spreading of neo-capitalism the polarization has hardened so families are breaking up economically. So children and adolescents that need society's protection is rising, and the problem of social adaptability of adolescents that live in facility is rising.
This research is dedicated to finding a desirable way to help the adolescents adjust by comparing the group home and mass living facility and find the factors that effect the social adaptation of the adolescents that live in facilities. For this a research was done with middle and high school students (between 13 and 19), that lived in living facility and group home for more than six month and the result was following.
First, in mental social adaptation, the youth in age of 15, 16 showed the highest drop in social adaptation. When seeing with the cause for being admitted, parent's divorce showed higher social adaptation than parent's death. When compared with period of staying, the longer the stay was, the higher the social adaptation was. In social support, the children with high support from the teachers and friends showed higher social adaptation.
Second, in behavioral social adaptation, when comparing reason of entrance, parent's divorce case showed higher noticeable behavioral social adaptation than those who's parent's passed away, and as the dwellers in a single room rose, their adaptability to social adaptation dropped. According to the type of the facilities, adolescent's in a group home showed noticeable higher behavioral social adaptation than those in living facilty. In social support the adolescents with high support from teachers and friends showed higher behavioral social adaptation.
Third, as the result of the regression analysis done to see the effect the personal characteristic of the youth in facility, the characteristic of family, facility characteristic, and social support in the whole social adaptation, there were positive effect in period of stay and support from teacher, and negative effect in types of facility. So, the longer the period, the adolescents in group home show higher social adaptation than those in living facility, and the adolescents in facilities showed higher social adaptation when supported by teachers.
Fourth, in mental social adaptability the period and support from teachers had a positive effect, as to the number of meeting parents showed a noticeable negative effect. So the longer the period, the higher the support from the teacher the higher was the mental social adaptation, and the frequent the meet with parent, the higher was the drop.
Five, in behavioral social adaptation, there were negative effect factors in the survival of the parents, such as parents passed away, only mother living or not, the number of roommates, and types of facilities, and positive effect was found in support from a friend, a part of the social support, while the other factors showed no noticeable effect in adolescent's behavioral social adaptation. In another words, higher behavioral social adaptation was shown with those whose parents, farther, was living, less roommates, and high support from friends, and group home living youth had better results than those in a living facility.
Using the result as base, we propose following ways to improve adolescent's social adaptation.
First, even though group homes showed higher social adaptability than mass living facility, the legal grounds for the vitalization of group home is very weak and the governmental support is hard to obtain unless the facility is governed by the government and is relying on the help from individuals for religious groups. Therefore, govermental support such as, improvement of the law grounds to ease the regulation of the installation and collaborating the local society for financial support, is urgent.
Second, adolescents in facility show antinomy mental and action due to various reasons such as separation from parents, reaction of the society, invaded privacy due to the mass living, and so on. To react properly to these mental state, professional counselor is needed and teachers should be educated in adolescent's counselling and right amount of intereference and help is needed to the parent's of the youth that live in facility.
Third, the fact that behavioral social adaptation is highly effect by the support from a friend, a behavioral characteristic of the adolescent period, in order to increase the friend support, rather than protecting the privacy of those in the facility, program such as casually inviting the friends to the center for a natural relationship to blossom and contrarian thinking such as an active talking channel with the teacher is needed.
Keyword: social adaptability, social support, living facility, group home, parents factor, facility factor
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.