중국소비자의 한식당 선택속성이 고객만족 및 재방문 의도에 미치는 영향 : 북경을 중심으로 The Effect of Attributes of the Korean Restaurant Selection on the Chineses Customer's Satisfaction and the Revisit Intention원문보기
현재 중국인들의 건강음식에 대한 관심과 한류 열풍 덕분에 한국음식이 중국인들에게 많은 사랑을 받고 있다. 그러므로 본 연구 는 중국 북경에 있는 한식당을 방문하는 중국소비자가 한식당을 선택하는 요인과 고객 만족 및 재방문의도에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 하였다.
이를 위하여 본 연구는 2011년 10월부터 12월까지 중국북경에서 한식당을 방문하는 소비자를 대상으로 조사하였으며 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계특성 따른 한식당 ...
현재 중국인들의 건강음식에 대한 관심과 한류 열풍 덕분에 한국음식이 중국인들에게 많은 사랑을 받고 있다. 그러므로 본 연구 는 중국 북경에 있는 한식당을 방문하는 중국소비자가 한식당을 선택하는 요인과 고객 만족 및 재방문의도에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 하였다.
이를 위하여 본 연구는 2011년 10월부터 12월까지 중국북경에서 한식당을 방문하는 소비자를 대상으로 조사하였으며 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계특성 따른 한식당 선택속성의 차이분석결과는 다음과 같다. 북경에서 교통 체증 때문에 남성이 여성보다 물리적 환경요인을 상대적으로 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 미혼자들 보다 기혼자들이 한식당을 선택할 때 물리적 환경 및 메뉴요인을 더욱 중요하게 생각하고 있었다. 50대 이상 연령층이 건강음식과 서비스수준을 더 중시하기 때문에 다른 연령층 보다 음식요인, 메뉴요인, 서비스요인을 한식당 선택 시 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 주부는 가족건강을 중시해서 음식요인을 더욱 중요하게 생각하였다. 학력에 따른 한식당 선택속성의 차이는 없는 것으로 나타났다. 월급 6000∼8000위안(元) 고객층이 한식당 선택시 음식과 메뉴요인을 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 한식당 이용 특성에 따른 한식당 선택속성의 차이분석결과는 다음과 같다. 한식당 이용 횟수에 따른 선택속성 차이에 있어서 년 5회 미만 한식당을 이용하는 고객이 한식당의 여러 가지 소문 관련 서비스요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났으며 한식당 이용 목적에 따른 한식당 선택속성의 차이는 없었다. 주위 사람의 소개를 통해 한식당을 방문한 고객들이 서비스요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났다. 식사비용으로 200元이상 지출한 고객들이 음식요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 한식당 선택속성이 고객만족에 미치는 영향을 분석한 결과에서 음식요인, 서비스요인, 물리적 환경 요인 등의 요인 순으로 고객 만족에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 메뉴요인은 고객만족에 영향이 없는 것으로 나타났다.
넷째, 고객만족이 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여러 선행논문에 나타난 것과 같이 고객만족도가 높을수록 재방문의도가 높아진다는 것을 알 수 있다.
현재 중국인들의 건강음식에 대한 관심과 한류 열풍 덕분에 한국음식이 중국인들에게 많은 사랑을 받고 있다. 그러므로 본 연구 는 중국 북경에 있는 한식당을 방문하는 중국소비자가 한식당을 선택하는 요인과 고객 만족 및 재방문의도에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 하였다.
이를 위하여 본 연구는 2011년 10월부터 12월까지 중국북경에서 한식당을 방문하는 소비자를 대상으로 조사하였으며 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 인구통계특성 따른 한식당 선택속성의 차이분석결과는 다음과 같다. 북경에서 교통 체증 때문에 남성이 여성보다 물리적 환경요인을 상대적으로 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 미혼자들 보다 기혼자들이 한식당을 선택할 때 물리적 환경 및 메뉴요인을 더욱 중요하게 생각하고 있었다. 50대 이상 연령층이 건강음식과 서비스수준을 더 중시하기 때문에 다른 연령층 보다 음식요인, 메뉴요인, 서비스요인을 한식당 선택 시 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 주부는 가족건강을 중시해서 음식요인을 더욱 중요하게 생각하였다. 학력에 따른 한식당 선택속성의 차이는 없는 것으로 나타났다. 월급 6000∼8000위안(元) 고객층이 한식당 선택시 음식과 메뉴요인을 중요하게 생각하고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 한식당 이용 특성에 따른 한식당 선택속성의 차이분석결과는 다음과 같다. 한식당 이용 횟수에 따른 선택속성 차이에 있어서 년 5회 미만 한식당을 이용하는 고객이 한식당의 여러 가지 소문 관련 서비스요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났으며 한식당 이용 목적에 따른 한식당 선택속성의 차이는 없었다. 주위 사람의 소개를 통해 한식당을 방문한 고객들이 서비스요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났다. 식사비용으로 200元이상 지출한 고객들이 음식요인을 더욱 중요하게 여기고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 한식당 선택속성이 고객만족에 미치는 영향을 분석한 결과에서 음식요인, 서비스요인, 물리적 환경 요인 등의 요인 순으로 고객 만족에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 메뉴요인은 고객만족에 영향이 없는 것으로 나타났다.
넷째, 고객만족이 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여러 선행논문에 나타난 것과 같이 고객만족도가 높을수록 재방문의도가 높아진다는 것을 알 수 있다.
At present, with attention to healthy diet and emergence of Korea fashion, Korea diets are well accepted by Chinese. Therefore, this paper mainly studies the reason why Chinese consumers select Korean restaurants and their satisfaction and factors for selecting Korean restaurants again.
Therefor...
At present, with attention to healthy diet and emergence of Korea fashion, Korea diets are well accepted by Chinese. Therefore, this paper mainly studies the reason why Chinese consumers select Korean restaurants and their satisfaction and factors for selecting Korean restaurants again.
Therefore, this paper makes study on consumers from Beijing, China to Korean restaurants from October 2011 to December 2011, the result is as below:
Firstly, the result of difference of population property on selecting Korean restaurants is as follow. In Beijing, man pays more attention to physical environmental factors than woman due to traffic jam. Compared with the unmarried people, the married people would pay more attention to physical environment and menu factors in selecting Korean restaurant. The people above 50 years old pay more attention to the healthy diets and service; therefore, they show more attention to diets, menu, service and other factors. The housewives pay more attention to the health of family members; and thus they think more of diet factors. The diploma of consumers has no influence on their selection. The consumers with monthly pay of 6,000 to 8,000 would like to focus on diet and menu factors in selecting Korean restaurants.
Secondly, the result of difference of using Korean restaurants on selecting Korean restaurants is as follow: the consumers coming to Korean restaurants for less than five times annually pay attention to service factors related to information of Korean restaurants; the visit objective has no influence on selecting Korean restaurants. The consumers coming to Korean restaurants through introduction mainly pay attention to service factor. The consumers with meal fee of more than RMB 200 mainly pay attention to diet factors.
Thirdly, analysis of influence of selection factors on customer satisfaction. Large factors on customer satisfaction are diet factor, service factor, and physical environmental factor. The menu factor has no influence on customer satisfaction.
Fourthly, customer satisfaction has favorable effect on repeated visit. Just like the paper mentioned, the higher the customer satisfaction is, the larger the intent of repeated visit is.
At present, with attention to healthy diet and emergence of Korea fashion, Korea diets are well accepted by Chinese. Therefore, this paper mainly studies the reason why Chinese consumers select Korean restaurants and their satisfaction and factors for selecting Korean restaurants again.
Therefore, this paper makes study on consumers from Beijing, China to Korean restaurants from October 2011 to December 2011, the result is as below:
Firstly, the result of difference of population property on selecting Korean restaurants is as follow. In Beijing, man pays more attention to physical environmental factors than woman due to traffic jam. Compared with the unmarried people, the married people would pay more attention to physical environment and menu factors in selecting Korean restaurant. The people above 50 years old pay more attention to the healthy diets and service; therefore, they show more attention to diets, menu, service and other factors. The housewives pay more attention to the health of family members; and thus they think more of diet factors. The diploma of consumers has no influence on their selection. The consumers with monthly pay of 6,000 to 8,000 would like to focus on diet and menu factors in selecting Korean restaurants.
Secondly, the result of difference of using Korean restaurants on selecting Korean restaurants is as follow: the consumers coming to Korean restaurants for less than five times annually pay attention to service factors related to information of Korean restaurants; the visit objective has no influence on selecting Korean restaurants. The consumers coming to Korean restaurants through introduction mainly pay attention to service factor. The consumers with meal fee of more than RMB 200 mainly pay attention to diet factors.
Thirdly, analysis of influence of selection factors on customer satisfaction. Large factors on customer satisfaction are diet factor, service factor, and physical environmental factor. The menu factor has no influence on customer satisfaction.
Fourthly, customer satisfaction has favorable effect on repeated visit. Just like the paper mentioned, the higher the customer satisfaction is, the larger the intent of repeated visit is.
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