본 연구는 학급에서 집단따돌림을 당하며 대인관계에 어려움을 호소하고 학교생활에 부적응을 겪고 있는 초등학교 6학년 남학생의 개인 상담을 통한 사례연구이다.
상담을 시작하기 전에 다양한 심리검사를 실시하여 내담자의 심리사회적 특성에 관한 정보를 수집하고 주변인들과 면담을 한 결과 내담자가 부정적인 자아개념을 지니고 있고 자아존중감이 매우 낮으며 학급 친구들에게 적대심을 갖고 원만한 대인 관계를 형성하지 못하고 있다는 핵심 문제를 도출하였다. ...
본 연구는 학급에서 집단따돌림을 당하며 대인관계에 어려움을 호소하고 학교생활에 부적응을 겪고 있는 초등학교 6학년 남학생의 개인 상담을 통한 사례연구이다.
상담을 시작하기 전에 다양한 심리검사를 실시하여 내담자의 심리사회적 특성에 관한 정보를 수집하고 주변인들과 면담을 한 결과 내담자가 부정적인 자아개념을 지니고 있고 자아존중감이 매우 낮으며 학급 친구들에게 적대심을 갖고 원만한 대인 관계를 형성하지 못하고 있다는 핵심 문제를 도출하였다. 따라서 상담의 목표를 크게 긍정적 자아개념 형성 및 자존감 향상, 대인관계 훈련을 통한 사회성 함양, 부정적 감정 극복으로 설정하고 총 12회기의 상담을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감이 낮고 자신감 없는 모습을 보였던 내담자는 점차 자신에 대한 부정적인 인식과 이분법적 사고를 극복하고 긍정적인 자아개념을 형성하게 되었다.
둘째, 내담자는 사회적 기술 습득과 대인관계 훈련을 통해 타인을 이해하고 친구들과 사이좋게 지내며 친구들과의 관계 개선을 위해 건전한 의사소통을 해나가는 모습을 보였다.
셋째, 내담자가 지니고 있던 부정적인 감정과 비합리적인 사고들을 극복하여 합리적인 사고를 하게 되었다. 내담자는 상대방으로부터 받은 상처, 분노, 불안, 우울 등 부정적 감정을 극복하고 긍정적 감정을 갖고 행동함으로써 인격적으로 성장해 나갔다.
본 연구는 집단따돌림을 당하면서 또래 관계에 어려움을 겪고 있는 내담자에게 존중과 공감을 바탕으로 한 상담을 통해 자신을 객관적으로 바라보며 자신을 바로 이해하는 기회를 제공하고 내담자가 지닌 문제를 상담자와 함께 공유하면서 내담자의 주요 문제인 대인관계를 긍정적인 방향으로 해결해 나가는 과정을 사례 연구하였다는 점에서 의의가 있다고 생각된다.
본 연구는 학급에서 집단따돌림을 당하며 대인관계에 어려움을 호소하고 학교생활에 부적응을 겪고 있는 초등학교 6학년 남학생의 개인 상담을 통한 사례연구이다.
상담을 시작하기 전에 다양한 심리검사를 실시하여 내담자의 심리사회적 특성에 관한 정보를 수집하고 주변인들과 면담을 한 결과 내담자가 부정적인 자아개념을 지니고 있고 자아존중감이 매우 낮으며 학급 친구들에게 적대심을 갖고 원만한 대인 관계를 형성하지 못하고 있다는 핵심 문제를 도출하였다. 따라서 상담의 목표를 크게 긍정적 자아개념 형성 및 자존감 향상, 대인관계 훈련을 통한 사회성 함양, 부정적 감정 극복으로 설정하고 총 12회기의 상담을 실시하였다.
본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 자아존중감이 낮고 자신감 없는 모습을 보였던 내담자는 점차 자신에 대한 부정적인 인식과 이분법적 사고를 극복하고 긍정적인 자아개념을 형성하게 되었다.
둘째, 내담자는 사회적 기술 습득과 대인관계 훈련을 통해 타인을 이해하고 친구들과 사이좋게 지내며 친구들과의 관계 개선을 위해 건전한 의사소통을 해나가는 모습을 보였다.
셋째, 내담자가 지니고 있던 부정적인 감정과 비합리적인 사고들을 극복하여 합리적인 사고를 하게 되었다. 내담자는 상대방으로부터 받은 상처, 분노, 불안, 우울 등 부정적 감정을 극복하고 긍정적 감정을 갖고 행동함으로써 인격적으로 성장해 나갔다.
본 연구는 집단따돌림을 당하면서 또래 관계에 어려움을 겪고 있는 내담자에게 존중과 공감을 바탕으로 한 상담을 통해 자신을 객관적으로 바라보며 자신을 바로 이해하는 기회를 제공하고 내담자가 지닌 문제를 상담자와 함께 공유하면서 내담자의 주요 문제인 대인관계를 긍정적인 방향으로 해결해 나가는 과정을 사례 연구하였다는 점에서 의의가 있다고 생각된다.
This study conducted a case study of personal counseling on a male student, a sixth grader in elementary school who had been complaining of difficulty in interpersonal relationship and of maladjustment in school resulted from ostracism.
Before the counseling, various tests were carried out along w...
This study conducted a case study of personal counseling on a male student, a sixth grader in elementary school who had been complaining of difficulty in interpersonal relationship and of maladjustment in school resulted from ostracism.
Before the counseling, various tests were carried out along with interviews on people around the interviewee to gather information about psycho-social characteristics of the interviewee. The counselor found out that he had negative self-concept and low self-esteem. The interviewee also had hostile attitude towards his friends and couldn't build good interpersonal relationship. Therefore, the goal was mainly set to build a positive self-concept, improve self-esteem, develop sociality through personal relationship training and overcome negative feelings. The counseling was conducted in a total of 12 sessions.
Major results of this study can be summarized as in the following.
First, the interviewee had low self-esteem and was lacking in confidence. But his negative and tentative mind have been changed into positive self-conception after counseling.
Second, had applied training of interpersonal relationships, the interviewee obtained social skills and showed constant exertions of understanding his peers and getting along with them.
Third, the interviewee overcame negative, irrational ways of thinking and obtained reasonable set of values. Throughout the counseling, the interviewee overcame negative feelings and grew up in the respectful way.
This study was meaningful in the way of followings. The interviewee who had suffered from ostracism had chances to review and understand himself in objective ways through the counseling based on respect and sympathy. And the interpersonal problems he had could be solved in the positive way by sharing with the counselor.
This study conducted a case study of personal counseling on a male student, a sixth grader in elementary school who had been complaining of difficulty in interpersonal relationship and of maladjustment in school resulted from ostracism.
Before the counseling, various tests were carried out along with interviews on people around the interviewee to gather information about psycho-social characteristics of the interviewee. The counselor found out that he had negative self-concept and low self-esteem. The interviewee also had hostile attitude towards his friends and couldn't build good interpersonal relationship. Therefore, the goal was mainly set to build a positive self-concept, improve self-esteem, develop sociality through personal relationship training and overcome negative feelings. The counseling was conducted in a total of 12 sessions.
Major results of this study can be summarized as in the following.
First, the interviewee had low self-esteem and was lacking in confidence. But his negative and tentative mind have been changed into positive self-conception after counseling.
Second, had applied training of interpersonal relationships, the interviewee obtained social skills and showed constant exertions of understanding his peers and getting along with them.
Third, the interviewee overcame negative, irrational ways of thinking and obtained reasonable set of values. Throughout the counseling, the interviewee overcame negative feelings and grew up in the respectful way.
This study was meaningful in the way of followings. The interviewee who had suffered from ostracism had chances to review and understand himself in objective ways through the counseling based on respect and sympathy. And the interpersonal problems he had could be solved in the positive way by sharing with the counselor.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.