본 연구는 동물 속담을 활용한 한국어문화의 효과적인 교육 방안을 마련하는 데에 그 목적이 있다.
언어는 문화를 담는 그릇이고, 문화는 언어로 장식된다. 즉 언어와 문화는 불가분의 관계로 언어 속에 문화가 투영되고 문화는 언어를 통해 반영된다. 인간의 사고방식과 행동양식은 언어와 밀접한 관계를 가지면서 표현에 영향을 미치는 것이다. 따라서 한국어 학습자가 한국인과의 성공적인 의사소통을 하기 위해서는 문화적인 맥락을 이해하고 그 속에 담긴 문화적인 내용에 대한 올바른 이해가 반드시 필요하다.
한국의 문화적인 특징이 ...
본 연구는 동물 속담을 활용한 한국어문화의 효과적인 교육 방안을 마련하는 데에 그 목적이 있다.
언어는 문화를 담는 그릇이고, 문화는 언어로 장식된다. 즉 언어와 문화는 불가분의 관계로 언어 속에 문화가 투영되고 문화는 언어를 통해 반영된다. 인간의 사고방식과 행동양식은 언어와 밀접한 관계를 가지면서 표현에 영향을 미치는 것이다. 따라서 한국어 학습자가 한국인과의 성공적인 의사소통을 하기 위해서는 문화적인 맥락을 이해하고 그 속에 담긴 문화적인 내용에 대한 올바른 이해가 반드시 필요하다.
한국의 문화적인 특징이 가장 잘 압축되어 담겨 있고, 한국어 사용과의 관계 속에서 문화 능력을 효과적으로 키울 수 있는 교육 방안의 하나는 ‘속담의 활용’이다. 속담은 언어를 사용하는 사회의 오래된 역사와 더불어 삶의 모습과 정서, 교훈, 풍자가 담긴 것이기 때문에 장황한 설명을 하는 것보다 더 자연스럽게 자신의 의사를 전달할 수 있으며, 이를 한국어 교육에 적절히 활용한다면 한국어 실력뿐만 아니라 한국어 안에 포함되어 있는 한국의 문화 및 정서까지도 이해할 수 있는 좋은 방법이 될 것이다.
본 연구는 속담 중에서도 우리가 흔히 접할 수 있는 동물과 관련된 속담을 대상으로 하여 한국어 학습자의 이해를 돕고자 하였다. 사람들이 생활하는데 동물은 없어서는 안 될 중요한 생명체였기 때문에 예로부터 사람들은 동물의 외형이나 습성 등에 의미를 부여하고 그 성격을 정확하게 파악하여 동물과 관련된 속담을 많이 사용하게 되었다. 따라서 동물 속담에 나타난 동물의 상징 의미를 통해 한국어문화를 교육한다면 첫째, 동물을 소재로 하여 학습자들의 흥미를 유발할 수 있고, 둘째, 속담을 재미있고 쉽게 이해할 수 있으며 셋째, 한국어문화와의 차이에서 오는 어려움을 극복할 수 있다는 점에서 그 교육적 가치가 크다.
제1장에서는 이 연구의 목적과 속담 교육의 필요성을 확인하고 연구 방법에 대하여 구체적으로 제시하였다. 그리고 속담에 대한 선행 연구를 ‘관용어 교육에서의 속담 연구’, ‘한국 문화 교육에서의 속담 연구’, ‘동물 속담 연구’로 나누어 검토해보고 한국어 교육 분야에서의 속담 연구 현황을 파악하였다.
제2장에서는 문화의 정의와 상징 의미에 대한 특성을 알아보고, 문화 속에는 언어가 숨어있고 언어 속에는 문화가 숨어있기 때문에 문화와 언어가 서로를 떠나서는 존재할 수 없음을 확인하였다. 그 중에서 속담에 한 민족의 사고방식과 의식 구조, 정서, 지혜 등 문화 전반의 요소가 고스란히 깃들어 있음을 밝히고, 의사소통을 원활하게 하는 기능뿐만 아니라 문화 교육의 수단으로서 그 교육적 가치가 높음을 확인하였다.
제3장에서는 동물 속담 교육이 이루어지고 있는 현황을 조사하기 위해, 5개의 대학 부설 기관에서 출간한 경희대학교, 고려대학교, 서울대학교, 성균관대학교, 연세대학교의 한국어 통합 교재와 속담만을 다룬 3개의 한국어 속담 전문 교재 「속담으로 배우는 한국어 1, 2」,「살아있는 한국어 - 속담 편」, 「속담 100 관용어 100」에 나온 내용을 분석하였다. 보다 객관적인 방법을 사용하여 빈도가 높은 동물 속담 목록을 선정하기 위해 한국인 108명을 대상으로 일상생활에서 자주 듣거나 사용하는 동물 속담에 대해 설문을 실시하였다. 그리고 한국어 교육 현장에서 오랜 경험을 쌓은 한국어 교사의 직관을 조사하여 동물 속담의 등급별 난이도를 고려하였다. 마지막으로 설문 결과를 반영하여 한국어문화 교육을 위한 동물 속담 목록을 초급・중급・고급으로 나누어 각각 7개, 18개, 11개씩 제시하였다.
제4장에서는 한국인이 자주 사용하는 동물 속담에 나타나는 동물의 상징적인 의미에 대해 알아보았다. 사용 빈도에 따라 ‘표현용 동물 상징’과 ‘이해용 동물 상징’으로 크게 나누고, ‘육지에 사는 동물’, ‘하늘에 사는 동물’, ‘물에 사는 동물’, ‘기타 동물’과 같은 총 4개의 항목으로 소분류 하여 동물과 관련된 속담을 함께 제시하였다. 그리고 한국어문화 교육 방안 마련을 위해 경희대학교 일반대학원에서 석사 또는 박사과정에 있는 학습자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사에서 동물 속담에 나타난 동물의 상징적 의미를 학습자가 ‘긍정적’, ‘부정적’, 또는 ‘모르겠다.’로 응답하도록 유도하였고, 상징 의미에 대한 이해 정도와 속담에 대한 반응을 통해 동물 속담 교육의 필요성을 다시 한 번 확인하였다.
제5장에서는 한국어 학습자들이 동물 상징의 의미를 잘못 인식하고 있거나 모른다고 응답한 동물 속담을 활용하여 효과적인 동물 속담 교육 방안을 등급별로 마련하고 효과적인 수업 모형을 제시하였다. 초급에서는 어휘와 옛 그림을 통한 동물 속담 교육, 중급에서는 이야기(속담의 유래, 설화 등)를 통한 동물 속담 교육, 고급에서는 상징 의미 비교를 통한 동물 속담 교육 방안을 마련하였다.
본 연구는 한국어 교육에서 속담 교육의 의의를 찾고 동물 속담을 중심으로 한 객관적인 속담 목록을 마련하고자 하였으며, 동물 속담에 나타난 동물의 상징적 의미를 통해 등급별로 효과적인 속담 교육이 가능하도록 수업 모형을 제시하였다. 이러한 방법은 한국어 학습자의 흥미를 유발하고 학습 동기와 의욕을 높이며 한국어와 한국어문화의 이해를 돕는다는 데에 의미가 있다.
본 연구는 동물 속담을 활용한 한국어문화의 효과적인 교육 방안을 마련하는 데에 그 목적이 있다.
언어는 문화를 담는 그릇이고, 문화는 언어로 장식된다. 즉 언어와 문화는 불가분의 관계로 언어 속에 문화가 투영되고 문화는 언어를 통해 반영된다. 인간의 사고방식과 행동양식은 언어와 밀접한 관계를 가지면서 표현에 영향을 미치는 것이다. 따라서 한국어 학습자가 한국인과의 성공적인 의사소통을 하기 위해서는 문화적인 맥락을 이해하고 그 속에 담긴 문화적인 내용에 대한 올바른 이해가 반드시 필요하다.
한국의 문화적인 특징이 가장 잘 압축되어 담겨 있고, 한국어 사용과의 관계 속에서 문화 능력을 효과적으로 키울 수 있는 교육 방안의 하나는 ‘속담의 활용’이다. 속담은 언어를 사용하는 사회의 오래된 역사와 더불어 삶의 모습과 정서, 교훈, 풍자가 담긴 것이기 때문에 장황한 설명을 하는 것보다 더 자연스럽게 자신의 의사를 전달할 수 있으며, 이를 한국어 교육에 적절히 활용한다면 한국어 실력뿐만 아니라 한국어 안에 포함되어 있는 한국의 문화 및 정서까지도 이해할 수 있는 좋은 방법이 될 것이다.
본 연구는 속담 중에서도 우리가 흔히 접할 수 있는 동물과 관련된 속담을 대상으로 하여 한국어 학습자의 이해를 돕고자 하였다. 사람들이 생활하는데 동물은 없어서는 안 될 중요한 생명체였기 때문에 예로부터 사람들은 동물의 외형이나 습성 등에 의미를 부여하고 그 성격을 정확하게 파악하여 동물과 관련된 속담을 많이 사용하게 되었다. 따라서 동물 속담에 나타난 동물의 상징 의미를 통해 한국어문화를 교육한다면 첫째, 동물을 소재로 하여 학습자들의 흥미를 유발할 수 있고, 둘째, 속담을 재미있고 쉽게 이해할 수 있으며 셋째, 한국어문화와의 차이에서 오는 어려움을 극복할 수 있다는 점에서 그 교육적 가치가 크다.
제1장에서는 이 연구의 목적과 속담 교육의 필요성을 확인하고 연구 방법에 대하여 구체적으로 제시하였다. 그리고 속담에 대한 선행 연구를 ‘관용어 교육에서의 속담 연구’, ‘한국 문화 교육에서의 속담 연구’, ‘동물 속담 연구’로 나누어 검토해보고 한국어 교육 분야에서의 속담 연구 현황을 파악하였다.
제2장에서는 문화의 정의와 상징 의미에 대한 특성을 알아보고, 문화 속에는 언어가 숨어있고 언어 속에는 문화가 숨어있기 때문에 문화와 언어가 서로를 떠나서는 존재할 수 없음을 확인하였다. 그 중에서 속담에 한 민족의 사고방식과 의식 구조, 정서, 지혜 등 문화 전반의 요소가 고스란히 깃들어 있음을 밝히고, 의사소통을 원활하게 하는 기능뿐만 아니라 문화 교육의 수단으로서 그 교육적 가치가 높음을 확인하였다.
제3장에서는 동물 속담 교육이 이루어지고 있는 현황을 조사하기 위해, 5개의 대학 부설 기관에서 출간한 경희대학교, 고려대학교, 서울대학교, 성균관대학교, 연세대학교의 한국어 통합 교재와 속담만을 다룬 3개의 한국어 속담 전문 교재 「속담으로 배우는 한국어 1, 2」,「살아있는 한국어 - 속담 편」, 「속담 100 관용어 100」에 나온 내용을 분석하였다. 보다 객관적인 방법을 사용하여 빈도가 높은 동물 속담 목록을 선정하기 위해 한국인 108명을 대상으로 일상생활에서 자주 듣거나 사용하는 동물 속담에 대해 설문을 실시하였다. 그리고 한국어 교육 현장에서 오랜 경험을 쌓은 한국어 교사의 직관을 조사하여 동물 속담의 등급별 난이도를 고려하였다. 마지막으로 설문 결과를 반영하여 한국어문화 교육을 위한 동물 속담 목록을 초급・중급・고급으로 나누어 각각 7개, 18개, 11개씩 제시하였다.
제4장에서는 한국인이 자주 사용하는 동물 속담에 나타나는 동물의 상징적인 의미에 대해 알아보았다. 사용 빈도에 따라 ‘표현용 동물 상징’과 ‘이해용 동물 상징’으로 크게 나누고, ‘육지에 사는 동물’, ‘하늘에 사는 동물’, ‘물에 사는 동물’, ‘기타 동물’과 같은 총 4개의 항목으로 소분류 하여 동물과 관련된 속담을 함께 제시하였다. 그리고 한국어문화 교육 방안 마련을 위해 경희대학교 일반대학원에서 석사 또는 박사과정에 있는 학습자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문 조사에서 동물 속담에 나타난 동물의 상징적 의미를 학습자가 ‘긍정적’, ‘부정적’, 또는 ‘모르겠다.’로 응답하도록 유도하였고, 상징 의미에 대한 이해 정도와 속담에 대한 반응을 통해 동물 속담 교육의 필요성을 다시 한 번 확인하였다.
제5장에서는 한국어 학습자들이 동물 상징의 의미를 잘못 인식하고 있거나 모른다고 응답한 동물 속담을 활용하여 효과적인 동물 속담 교육 방안을 등급별로 마련하고 효과적인 수업 모형을 제시하였다. 초급에서는 어휘와 옛 그림을 통한 동물 속담 교육, 중급에서는 이야기(속담의 유래, 설화 등)를 통한 동물 속담 교육, 고급에서는 상징 의미 비교를 통한 동물 속담 교육 방안을 마련하였다.
본 연구는 한국어 교육에서 속담 교육의 의의를 찾고 동물 속담을 중심으로 한 객관적인 속담 목록을 마련하고자 하였으며, 동물 속담에 나타난 동물의 상징적 의미를 통해 등급별로 효과적인 속담 교육이 가능하도록 수업 모형을 제시하였다. 이러한 방법은 한국어 학습자의 흥미를 유발하고 학습 동기와 의욕을 높이며 한국어와 한국어문화의 이해를 돕는다는 데에 의미가 있다.
The purpose of this study is to establish an effective education plan concerning the most useful ways of teaching Korean language and culture by means of using animal proverbs.
Language is a container for culture, and culture is decorated with language. That is, language and culture are connecte...
The purpose of this study is to establish an effective education plan concerning the most useful ways of teaching Korean language and culture by means of using animal proverbs.
Language is a container for culture, and culture is decorated with language. That is, language and culture are connected in an inseparable relationship, so culture is reflected in language or through language. The ways of thinking and patterns of human behavior are related to language, and these patterns have a profound influence on human beings’ expression of ideas. Therefore, to perform a successful act of communication with Koreans, it is crucial for Korean language learners to understand the cultural content in context.
One of the most effective ways to enhance cultural knowledge of Korea is the use of Korean proverbs, which exhibit well-compressed features of Korean culture. Proverbs are developed by a society throughout the long history of the society’s language and thus reflect the true life and emotions of the people, while, at the same time, teaching lessons and sometimes even satirizing the world. For these reasons, proverbs do not give long-winded explanations, but they help convey the speaker’s original meaning across to the other party. If we make good use of proverbs in Korean education, students can raise their language ability and understand Korean culture and emotions at the same time.
Among the many types of proverbs, the current study is specifically aimed at animal-related proverbs, with a view to helping Korean learners' understand the Korean language and culture. Animals are very significant living things in Korea, so people cannot live without them. From ancient times, people have ascribed special meanings to animals by observing their appearance or habits. Through simple observation of animals, people identified clear characteristics. That is why Korean uses a lot of animal-related proverbs. Thus, if we teach Korean language and culture through the symbolic meanings of animal proverbs, we can achieve three important educational values. First, the use of such proverbs motivates Korean learners by means of the interesting and amusing topic of animal behavior. Second, the approach is a fun and interesting way to remember proverbs. Finally, the study of proverbs helps overcome the difficulties that learners face due to the wide differences between their own language and culture and that of Korea.
In the first chapter, I identify the purpose of this study, confirming the necessity of proverbs education and identifying the research methods for this study. Also, I explain the current situation in Korean education based on preceding studies of proverbs. This section is divided into three parts: proverbs study in idioms education, proverbs study in Korean cultural education, and animal proverbs study.
In the second chapter, I consider the definition of culture and its characteristics. The study embraces the view that culture and language are inseparable, so they should be considered together by virtue of their close relationship. Among cultural factors, I confirm that proverbs constitute a powerful example of one nation's way of thinking, mindset, ethos, and wisdom. Knowledge of proverbs helps improve communication and possesses immense educational value as a means of cultural education.
In the third chapter, I analyze five different university textbooks (from Kyung Hee University, Korea University, Seoul National University, Sungkyunkwan University, and Yonsei University) in order to grasp the current situation. Also, three kinds of publications on proverbs are analyzed as well. To create a list of animal proverbs with high frequency, I first surveyed 108 Korean subjects concerning how often they use proverbs in everyday life. After that, it was necessary to identify proverbs that would be suitable to teach learners of Korean at different levels of difficulty. To accomplish that goal, I conducted a survey of Korean language teachers in order to establish, based on their intuition, which levels the various animal proverbs belong to. Based on the results of this survey, I suggest specific proverbs for each level of learners of Korean language and literature: 7 proverbs for the beginning level, 18 for intermediate, and 11 for advanced.
In the fourth chapter, I examine the symbolic meanings of the animals that are mentioned in Korean animal proverbs. According to frequency of usage, I divided the proverbs into two groups: one for the most common animal proverbs (ones that should be studied and learned) and the other for less common proverbs (ones that are interesting but not common enough to warrant memorization). Each group is classified into four categories, such as 'animal living in land', 'animal living in the sky', 'animal living in the water', and 'others.' Also, I surveyed Korean learners who are in a master's degree or doctoral degree program at Kyung Hee University in order to identify the best education plan for Korean language and culture. The survey asked whether they knew the symbolic meanings of the animals mentioned in the proverbs and how they felt about the animal's image by answering 'positive', 'negative', or 'do not know'. Through this process, I found that many students have difficulty, in fact, with regard to understanding proverbs, but, at the same time, are very interested in learning about animal proverbs with a proper understanding of the symbolic meanings.
In the fifth chapter, I provide education plans with models of instruction based on the graded animal proverbs, especially with respect to the ones whose symbolic meaning was misunderstood or not known by the Korean learners who were surveyed. For the beginning level of study, I suggest teaching animal proverbs using materials such as classical drawings from ancient Korea or vocabulary-game cards. For the intermediate level, I suggest as teaching methods the use of old stories like the origins of animal proverbs, fables, or symbolic meanings of animals. For the advanced level, I suggest teaching animal proverbs by comparing cultural differences and by assigning project work to the students.
In summary, this study was conducted for the purpose of defining a useful role for using proverbs in Korean education, providing an objective list of animal proverbs suitable for teaching at certain levels, determining the symbolic meanings of animals in the proverbs, and suggesting effective plans for proverbs education. All these methods are offered as practical and effective ways of motivating Korean learners and inspiring them to study Korean as well as enhancing their understanding of Korean language and culture.
The purpose of this study is to establish an effective education plan concerning the most useful ways of teaching Korean language and culture by means of using animal proverbs.
Language is a container for culture, and culture is decorated with language. That is, language and culture are connected in an inseparable relationship, so culture is reflected in language or through language. The ways of thinking and patterns of human behavior are related to language, and these patterns have a profound influence on human beings’ expression of ideas. Therefore, to perform a successful act of communication with Koreans, it is crucial for Korean language learners to understand the cultural content in context.
One of the most effective ways to enhance cultural knowledge of Korea is the use of Korean proverbs, which exhibit well-compressed features of Korean culture. Proverbs are developed by a society throughout the long history of the society’s language and thus reflect the true life and emotions of the people, while, at the same time, teaching lessons and sometimes even satirizing the world. For these reasons, proverbs do not give long-winded explanations, but they help convey the speaker’s original meaning across to the other party. If we make good use of proverbs in Korean education, students can raise their language ability and understand Korean culture and emotions at the same time.
Among the many types of proverbs, the current study is specifically aimed at animal-related proverbs, with a view to helping Korean learners' understand the Korean language and culture. Animals are very significant living things in Korea, so people cannot live without them. From ancient times, people have ascribed special meanings to animals by observing their appearance or habits. Through simple observation of animals, people identified clear characteristics. That is why Korean uses a lot of animal-related proverbs. Thus, if we teach Korean language and culture through the symbolic meanings of animal proverbs, we can achieve three important educational values. First, the use of such proverbs motivates Korean learners by means of the interesting and amusing topic of animal behavior. Second, the approach is a fun and interesting way to remember proverbs. Finally, the study of proverbs helps overcome the difficulties that learners face due to the wide differences between their own language and culture and that of Korea.
In the first chapter, I identify the purpose of this study, confirming the necessity of proverbs education and identifying the research methods for this study. Also, I explain the current situation in Korean education based on preceding studies of proverbs. This section is divided into three parts: proverbs study in idioms education, proverbs study in Korean cultural education, and animal proverbs study.
In the second chapter, I consider the definition of culture and its characteristics. The study embraces the view that culture and language are inseparable, so they should be considered together by virtue of their close relationship. Among cultural factors, I confirm that proverbs constitute a powerful example of one nation's way of thinking, mindset, ethos, and wisdom. Knowledge of proverbs helps improve communication and possesses immense educational value as a means of cultural education.
In the third chapter, I analyze five different university textbooks (from Kyung Hee University, Korea University, Seoul National University, Sungkyunkwan University, and Yonsei University) in order to grasp the current situation. Also, three kinds of publications on proverbs are analyzed as well. To create a list of animal proverbs with high frequency, I first surveyed 108 Korean subjects concerning how often they use proverbs in everyday life. After that, it was necessary to identify proverbs that would be suitable to teach learners of Korean at different levels of difficulty. To accomplish that goal, I conducted a survey of Korean language teachers in order to establish, based on their intuition, which levels the various animal proverbs belong to. Based on the results of this survey, I suggest specific proverbs for each level of learners of Korean language and literature: 7 proverbs for the beginning level, 18 for intermediate, and 11 for advanced.
In the fourth chapter, I examine the symbolic meanings of the animals that are mentioned in Korean animal proverbs. According to frequency of usage, I divided the proverbs into two groups: one for the most common animal proverbs (ones that should be studied and learned) and the other for less common proverbs (ones that are interesting but not common enough to warrant memorization). Each group is classified into four categories, such as 'animal living in land', 'animal living in the sky', 'animal living in the water', and 'others.' Also, I surveyed Korean learners who are in a master's degree or doctoral degree program at Kyung Hee University in order to identify the best education plan for Korean language and culture. The survey asked whether they knew the symbolic meanings of the animals mentioned in the proverbs and how they felt about the animal's image by answering 'positive', 'negative', or 'do not know'. Through this process, I found that many students have difficulty, in fact, with regard to understanding proverbs, but, at the same time, are very interested in learning about animal proverbs with a proper understanding of the symbolic meanings.
In the fifth chapter, I provide education plans with models of instruction based on the graded animal proverbs, especially with respect to the ones whose symbolic meaning was misunderstood or not known by the Korean learners who were surveyed. For the beginning level of study, I suggest teaching animal proverbs using materials such as classical drawings from ancient Korea or vocabulary-game cards. For the intermediate level, I suggest as teaching methods the use of old stories like the origins of animal proverbs, fables, or symbolic meanings of animals. For the advanced level, I suggest teaching animal proverbs by comparing cultural differences and by assigning project work to the students.
In summary, this study was conducted for the purpose of defining a useful role for using proverbs in Korean education, providing an objective list of animal proverbs suitable for teaching at certain levels, determining the symbolic meanings of animals in the proverbs, and suggesting effective plans for proverbs education. All these methods are offered as practical and effective ways of motivating Korean learners and inspiring them to study Korean as well as enhancing their understanding of Korean language and culture.
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