본 연구는 장애인 활동지원서비스를 제공하는 활동보조인의 직무만족요인과 이러한 요인들이 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 활동보조인의 직무만족 향상방안을 위해 필요한 실증적인 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 분석을 위해 의정부시의 3개의 제공기관(복지관, 자립생활센터, 복지재단)에서 근무하는 활동보조인을 대상으로 설문을 실시한 후 총 176부를 분석에 사용하였으며, 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 보면, 여성이 가장 많았고, 연령은 50대 이상, 배우자가 있는 대상자, 학력은 고졸, 종교는 기독교, 가족부양 책임은 일부 부양, 월 평균 가구소득은 100~200만원 미만이 많았다. 둘째, 조사대상자의 직무 특성을 보면 근무경력은 3년 이상, 서비스 제공횟수는 5~6회, 서비스 제공시간은 100시간 미만, 월 평균 급여는 50~100만원 미만, 서비스 제공 인원은 1명이 많았으며, 서비스 제공 대상자 장애유형은 지체, 교육 횟수는 2회, 활동보조인 선택 이유는 경제적인 이유가 높게 나타났다. 셋째, 장애인 활동보조인의 일반적 특성에 따른 직무만족을 보면, 고졸인 활동보조인이 성취감이 가장 높았으며, 50대 이상인 활동보조인이 인정성이 가장 높고, 전적으로 가족을 부양하고 있는 활동보조인이 책임감이 높게 나타났다. 넷째, 장애인 활동보조인의 직무 특성에 따른 직무만족을 보면, 서비스 제공시간이 150시간 이상인 활동보조인이 성취감이 가장 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 위생요인, 소진상황, 직무 특성, 일반적 특성이 직무만족에 미치는 영향을 보면, 서비스 제공인원이 많은 활동보조인 일수록 성취감이 높아지고, ...
본 연구는 장애인 활동지원서비스를 제공하는 활동보조인의 직무만족요인과 이러한 요인들이 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 활동보조인의 직무만족 향상방안을 위해 필요한 실증적인 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 분석을 위해 의정부시의 3개의 제공기관(복지관, 자립생활센터, 복지재단)에서 근무하는 활동보조인을 대상으로 설문을 실시한 후 총 176부를 분석에 사용하였으며, 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 보면, 여성이 가장 많았고, 연령은 50대 이상, 배우자가 있는 대상자, 학력은 고졸, 종교는 기독교, 가족부양 책임은 일부 부양, 월 평균 가구소득은 100~200만원 미만이 많았다. 둘째, 조사대상자의 직무 특성을 보면 근무경력은 3년 이상, 서비스 제공횟수는 5~6회, 서비스 제공시간은 100시간 미만, 월 평균 급여는 50~100만원 미만, 서비스 제공 인원은 1명이 많았으며, 서비스 제공 대상자 장애유형은 지체, 교육 횟수는 2회, 활동보조인 선택 이유는 경제적인 이유가 높게 나타났다. 셋째, 장애인 활동보조인의 일반적 특성에 따른 직무만족을 보면, 고졸인 활동보조인이 성취감이 가장 높았으며, 50대 이상인 활동보조인이 인정성이 가장 높고, 전적으로 가족을 부양하고 있는 활동보조인이 책임감이 높게 나타났다. 넷째, 장애인 활동보조인의 직무 특성에 따른 직무만족을 보면, 서비스 제공시간이 150시간 이상인 활동보조인이 성취감이 가장 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 위생요인, 소진상황, 직무 특성, 일반적 특성이 직무만족에 미치는 영향을 보면, 서비스 제공인원이 많은 활동보조인 일수록 성취감이 높아지고, 정서적 고갈과 성취감 저하를 많이 느끼는 활동보조인 일수록 성취감이 낮아지는 것으로 나타났으며, 성취감에 영향을 미치는 변수들의 순위는 정서적 고갈이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 보수가 많은 활동보조인 일수록 인간관계가 좋은 활동보조인 일수록 직무내용이 높아지고, 직업안정성이 높은 활동보조인 일수록 성취감 저하를 많이 느끼는 활동보조인 일수록 직무내용이 낮아지는 것으로 나타났다. 직무내용에 영향을 미치는 변수들의 순위는 성취감 저하가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감독에 만족하는 활동보조인 일수록 인정성이, 직무환경에 만족하는 활동보조인 일수록 발전성이 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 가족부양 책임이 없는 활동보조인 일수록 서비스 제공시간이 많은 활동보조인 일수록 책임감이 낮아지고, 월 평균 급여가 많은 활동보조인 일수록 보수와 감독에 만족하는 활동보조인 일수록 책임감이 높아지는 것으로 나타났으며, 책임감에 영향을 미치는 변수들의 순위는 감독이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 바탕으로 장애인 활동보조인의 직무만족 향상 방안을 보면, 시간당 단가를 상향조정하거나, 시급이 아닌 월급제로 지급함으로써 활동보조인이 생계유지가 가능할 수 있도록 현실에 맞게 급여체계 개선이 필요하며, 중증 대상자에게 서비스 제공 시 노동 강도를 인정해 줌으로써 차등 지급이 될 수 있도록 급여체계가 개선은 물론 근속년수에 따라서 급여를 상향 지급하고, 우수한 활동보조인에 대한 인센티브를 제공하는 장애인 활동보조인의 현실적인 급여체계 개선이 필요하다. 또한 이용자와의 관계 기술 강화 및 사례관리 교육, 활동보조인과 이용자 통합교육, 활동보조인의 교육과정 중 현장실습을 강화, 구체적인 보수교육 과정을 개설, 활동보조인 자격제도를 강화하는 장애인 활동보조인의 전문성 강화를 위한 제도적 개선이 필요하다.
본 연구는 장애인 활동지원서비스를 제공하는 활동보조인의 직무만족요인과 이러한 요인들이 직무만족에 어떠한 영향을 미치는지 분석함으로써 활동보조인의 직무만족 향상방안을 위해 필요한 실증적인 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 분석을 위해 의정부시의 3개의 제공기관(복지관, 자립생활센터, 복지재단)에서 근무하는 활동보조인을 대상으로 설문을 실시한 후 총 176부를 분석에 사용하였으며, 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 일반적 특성을 보면, 여성이 가장 많았고, 연령은 50대 이상, 배우자가 있는 대상자, 학력은 고졸, 종교는 기독교, 가족부양 책임은 일부 부양, 월 평균 가구소득은 100~200만원 미만이 많았다. 둘째, 조사대상자의 직무 특성을 보면 근무경력은 3년 이상, 서비스 제공횟수는 5~6회, 서비스 제공시간은 100시간 미만, 월 평균 급여는 50~100만원 미만, 서비스 제공 인원은 1명이 많았으며, 서비스 제공 대상자 장애유형은 지체, 교육 횟수는 2회, 활동보조인 선택 이유는 경제적인 이유가 높게 나타났다. 셋째, 장애인 활동보조인의 일반적 특성에 따른 직무만족을 보면, 고졸인 활동보조인이 성취감이 가장 높았으며, 50대 이상인 활동보조인이 인정성이 가장 높고, 전적으로 가족을 부양하고 있는 활동보조인이 책임감이 높게 나타났다. 넷째, 장애인 활동보조인의 직무 특성에 따른 직무만족을 보면, 서비스 제공시간이 150시간 이상인 활동보조인이 성취감이 가장 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 위생요인, 소진상황, 직무 특성, 일반적 특성이 직무만족에 미치는 영향을 보면, 서비스 제공인원이 많은 활동보조인 일수록 성취감이 높아지고, 정서적 고갈과 성취감 저하를 많이 느끼는 활동보조인 일수록 성취감이 낮아지는 것으로 나타났으며, 성취감에 영향을 미치는 변수들의 순위는 정서적 고갈이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 보수가 많은 활동보조인 일수록 인간관계가 좋은 활동보조인 일수록 직무내용이 높아지고, 직업안정성이 높은 활동보조인 일수록 성취감 저하를 많이 느끼는 활동보조인 일수록 직무내용이 낮아지는 것으로 나타났다. 직무내용에 영향을 미치는 변수들의 순위는 성취감 저하가 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감독에 만족하는 활동보조인 일수록 인정성이, 직무환경에 만족하는 활동보조인 일수록 발전성이 높아지는 것으로 나타났다. 그리고 가족부양 책임이 없는 활동보조인 일수록 서비스 제공시간이 많은 활동보조인 일수록 책임감이 낮아지고, 월 평균 급여가 많은 활동보조인 일수록 보수와 감독에 만족하는 활동보조인 일수록 책임감이 높아지는 것으로 나타났으며, 책임감에 영향을 미치는 변수들의 순위는 감독이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 결과를 바탕으로 장애인 활동보조인의 직무만족 향상 방안을 보면, 시간당 단가를 상향조정하거나, 시급이 아닌 월급제로 지급함으로써 활동보조인이 생계유지가 가능할 수 있도록 현실에 맞게 급여체계 개선이 필요하며, 중증 대상자에게 서비스 제공 시 노동 강도를 인정해 줌으로써 차등 지급이 될 수 있도록 급여체계가 개선은 물론 근속년수에 따라서 급여를 상향 지급하고, 우수한 활동보조인에 대한 인센티브를 제공하는 장애인 활동보조인의 현실적인 급여체계 개선이 필요하다. 또한 이용자와의 관계 기술 강화 및 사례관리 교육, 활동보조인과 이용자 통합교육, 활동보조인의 교육과정 중 현장실습을 강화, 구체적인 보수교육 과정을 개설, 활동보조인 자격제도를 강화하는 장애인 활동보조인의 전문성 강화를 위한 제도적 개선이 필요하다.
The purpose of this study is to provide empirical basic materials to improve job satisfaction of personal assistants by identifying the job satisfaction factors of personal assistants who provide activity supports for the disabled and the effects of those factors on job satisfaction. For the pu...
The purpose of this study is to provide empirical basic materials to improve job satisfaction of personal assistants by identifying the job satisfaction factors of personal assistants who provide activity supports for the disabled and the effects of those factors on job satisfaction. For the purpose of this study, a survey was performed on the personal assistants in three service providers in Euijeongbu city (Welfare Center, Independent Living Center, Welfare Foundation) and 176 answers were used for analysis. The followings are the analysis results. First, by general characteristics of the subjects, the dominant group was female, over 50s, married, high school graduates, Christian, who were partially responsible for family living and who had 1 to 2 million won as monthly household income. Second, according to job specifications of the subjects, the most frequent answers were more than 3 years working experience, 5‐6 times of service provision, under 100 hours’ service provision time, 0.5 to 1 million won monthly income and that they provided service to one beneficiary. The most usual type of beneficiary who received service was physically challenged people. They answered that they had training twice and why they chose the job was economic reason. Third, looking into the job satisfaction according to general characteristics of personal assistants for the disabled, it was found that high school graduate assistants had the highest sense of achievement, assistants in their 50s or over had the highest recognition and assistants who were responsible for their family living had the highest sense of duty. Fourth, looking into the job satisfaction according to job characteristics of personal assistants for the disabled, it was found that assistants who served more than 150 hours had the highest sense of achievement. Fifth, when looking into the effects of hygiene factor, exhaust state, job characteristics, and general characteristics on job satisfaction, it was found that assistants who had more beneficiaries had higher sense of achievements and those who felt emotional exhaust and reduced sense of achievements actually had low sense of achievements. Emotional exhaust was found to be the factor influencing the sense of achievements most. Additionally, it was found that those who were better‐paid and had better human relations showed better job performance, while those who had higher job security and felt reduced sense of achievements more often showed lower job performance. In the order of the variables influencing on job performance, the biggest factor was found to be the reduced sense of achievements. Those who were satisfied with supervisor showed higher recognition, and those who were satisfied with job environments showed higher development. Those who were not responsible for family living and those who had longer service hours had lower sense of duty, while those who are better‐paid and those who were satisfied with salary supervisor showed higher sense of duty. The variable that influenced sense of duty most was found to be supervisor. The followings can be proposed to improve job satisfaction of the personal assistants for the disabled based on the above results; It is needed to improve salary system according to reality so that the assistants can make a living by upgrading the hourly wage or changing hourly wage system to monthly salary. It is also needed to recognize the labor intensity when they provide service for the heavily disabled and to pay accordingly. Furthermore, the pay should be upgraded according to the service years and it is recommended to pay incentive to outstanding assistants. Additionally, institutional improvements to enforce the professionalism of personal assistants for the disabled should be in place by providing training for human relationship enforcement and case management, providing integrated education for assistants and users, enforcing the site practice, opening a refreshment training course and enforcing the certification system for personal assistants for the disabled.
The purpose of this study is to provide empirical basic materials to improve job satisfaction of personal assistants by identifying the job satisfaction factors of personal assistants who provide activity supports for the disabled and the effects of those factors on job satisfaction. For the purpose of this study, a survey was performed on the personal assistants in three service providers in Euijeongbu city (Welfare Center, Independent Living Center, Welfare Foundation) and 176 answers were used for analysis. The followings are the analysis results. First, by general characteristics of the subjects, the dominant group was female, over 50s, married, high school graduates, Christian, who were partially responsible for family living and who had 1 to 2 million won as monthly household income. Second, according to job specifications of the subjects, the most frequent answers were more than 3 years working experience, 5‐6 times of service provision, under 100 hours’ service provision time, 0.5 to 1 million won monthly income and that they provided service to one beneficiary. The most usual type of beneficiary who received service was physically challenged people. They answered that they had training twice and why they chose the job was economic reason. Third, looking into the job satisfaction according to general characteristics of personal assistants for the disabled, it was found that high school graduate assistants had the highest sense of achievement, assistants in their 50s or over had the highest recognition and assistants who were responsible for their family living had the highest sense of duty. Fourth, looking into the job satisfaction according to job characteristics of personal assistants for the disabled, it was found that assistants who served more than 150 hours had the highest sense of achievement. Fifth, when looking into the effects of hygiene factor, exhaust state, job characteristics, and general characteristics on job satisfaction, it was found that assistants who had more beneficiaries had higher sense of achievements and those who felt emotional exhaust and reduced sense of achievements actually had low sense of achievements. Emotional exhaust was found to be the factor influencing the sense of achievements most. Additionally, it was found that those who were better‐paid and had better human relations showed better job performance, while those who had higher job security and felt reduced sense of achievements more often showed lower job performance. In the order of the variables influencing on job performance, the biggest factor was found to be the reduced sense of achievements. Those who were satisfied with supervisor showed higher recognition, and those who were satisfied with job environments showed higher development. Those who were not responsible for family living and those who had longer service hours had lower sense of duty, while those who are better‐paid and those who were satisfied with salary supervisor showed higher sense of duty. The variable that influenced sense of duty most was found to be supervisor. The followings can be proposed to improve job satisfaction of the personal assistants for the disabled based on the above results; It is needed to improve salary system according to reality so that the assistants can make a living by upgrading the hourly wage or changing hourly wage system to monthly salary. It is also needed to recognize the labor intensity when they provide service for the heavily disabled and to pay accordingly. Furthermore, the pay should be upgraded according to the service years and it is recommended to pay incentive to outstanding assistants. Additionally, institutional improvements to enforce the professionalism of personal assistants for the disabled should be in place by providing training for human relationship enforcement and case management, providing integrated education for assistants and users, enforcing the site practice, opening a refreshment training course and enforcing the certification system for personal assistants for the disabled.
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