국가경쟁력의 중요한 요소 중 하나인 국가이미지는 소비자들의 제품에 대해 평가를 하고 제품구매에 영향을 미친다. 또한 기업들의 세계화 추세가 이루어짐에 따라 소비자들의 구매의사결정에 있어서 국가이미지가 외재적 단서로서 큰 역할을 하고 있다. 또한, 기업간의 경쟁과 기술의 발달 통해 제품의 물리적인 특성만으로는 제품의 차별성을 나타내기가 어려워졌다. 또한 다양하고 개인화된 소비자의 욕구와 가치변화로 인해 소비자들은 제품이 주는 유형적 가치보다는 브랜드의 상징적 의미를 선택하고 경험하며 자신을 표출하고자 하는 성향이 강해졌다. 이에 본 연구는 한국산 화장품을 중심으로 일본소비자들이 제품 구매 시 국가이미지와 브랜드이미지가 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 국가이미지, 브랜드이미지, 브랜드충성도·태도, ...
국가경쟁력의 중요한 요소 중 하나인 국가이미지는 소비자들의 제품에 대해 평가를 하고 제품구매에 영향을 미친다. 또한 기업들의 세계화 추세가 이루어짐에 따라 소비자들의 구매의사결정에 있어서 국가이미지가 외재적 단서로서 큰 역할을 하고 있다. 또한, 기업간의 경쟁과 기술의 발달 통해 제품의 물리적인 특성만으로는 제품의 차별성을 나타내기가 어려워졌다. 또한 다양하고 개인화된 소비자의 욕구와 가치변화로 인해 소비자들은 제품이 주는 유형적 가치보다는 브랜드의 상징적 의미를 선택하고 경험하며 자신을 표출하고자 하는 성향이 강해졌다. 이에 본 연구는 한국산 화장품을 중심으로 일본소비자들이 제품 구매 시 국가이미지와 브랜드이미지가 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 국가이미지, 브랜드이미지, 브랜드충성도·태도, 구매의도 등으로 나누어 연구를 실시하였다. 총 212개의 일본 소비자 표본을 이용하여 회귀분석 결과 국가이미지는 일본소비자의 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있었다. 이를 통해, 기업들은 일본의 화장품 시장 진출 시 한국의 국가이미지를 통한 수출보다 브랜드 자체의 기능적·상징적인 이미지를 부각 시키는 수출 방법이 화장품 수출에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 결과를 보여주고 있다.
국가경쟁력의 중요한 요소 중 하나인 국가이미지는 소비자들의 제품에 대해 평가를 하고 제품구매에 영향을 미친다. 또한 기업들의 세계화 추세가 이루어짐에 따라 소비자들의 구매의사결정에 있어서 국가이미지가 외재적 단서로서 큰 역할을 하고 있다. 또한, 기업간의 경쟁과 기술의 발달 통해 제품의 물리적인 특성만으로는 제품의 차별성을 나타내기가 어려워졌다. 또한 다양하고 개인화된 소비자의 욕구와 가치변화로 인해 소비자들은 제품이 주는 유형적 가치보다는 브랜드의 상징적 의미를 선택하고 경험하며 자신을 표출하고자 하는 성향이 강해졌다. 이에 본 연구는 한국산 화장품을 중심으로 일본소비자들이 제품 구매 시 국가이미지와 브랜드이미지가 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 선행연구를 바탕으로 국가이미지, 브랜드이미지, 브랜드충성도·태도, 구매의도 등으로 나누어 연구를 실시하였다. 총 212개의 일본 소비자 표본을 이용하여 회귀분석 결과 국가이미지는 일본소비자의 구매의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것을 알 수 있었다. 이를 통해, 기업들은 일본의 화장품 시장 진출 시 한국의 국가이미지를 통한 수출보다 브랜드 자체의 기능적·상징적인 이미지를 부각 시키는 수출 방법이 화장품 수출에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 결과를 보여주고 있다.
In the rapidly changing global market, not only the brand image but also the importance of a Country image is increasing day by day. The purpose of this study is to understand the import and export state of Korean cosmetics in the Japanese market. It goes without saying that the most impor...
In the rapidly changing global market, not only the brand image but also the importance of a Country image is increasing day by day. The purpose of this study is to understand the import and export state of Korean cosmetics in the Japanese market. It goes without saying that the most important purpose of this study is to research the effects of the country and brand image of Korean cosmetics on Japanese consumers' purchase intention. To achieve the study purpose, a questionnaire survey was conducted on Japanese Consumers who used to Korea cosmetics. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, through verification analysis, country image of Korea has no effect between brand attitude and loyalty. It can infer that Country image is not important to purchase Korean cosmetics. Secondly, functional brand image and brand attitude·loyalty have a certain effect on Japanese Consumers. To purchase Korean cosmetics, Japanese Consumers are show positive attitude about functional brand image than country image. Third, symbolic brand image and brand attitude have a certain influence on consumer awareness. Therefore, Japanese consumers have a effect to brand evaluation and brand equity through the symbolic brand image. Forth, the result of brand attitude·loyalty and purchase intention have a positive effect. Japanese Consumers are purchase specific brand products in higher brand attitude and loyalty about product purchase decision. Depending on the survey respondents' subjectivity, the measurement of the variables could be considered not totally objective. There also is a possibility that respondents did not understand the meanings clearly between measurement factors, therefore there is a need for a future study to reflect more objective data. The presented research model and statistical results will be useful as a reference for export marketing studies.
In the rapidly changing global market, not only the brand image but also the importance of a Country image is increasing day by day. The purpose of this study is to understand the import and export state of Korean cosmetics in the Japanese market. It goes without saying that the most important purpose of this study is to research the effects of the country and brand image of Korean cosmetics on Japanese consumers' purchase intention. To achieve the study purpose, a questionnaire survey was conducted on Japanese Consumers who used to Korea cosmetics. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, through verification analysis, country image of Korea has no effect between brand attitude and loyalty. It can infer that Country image is not important to purchase Korean cosmetics. Secondly, functional brand image and brand attitude·loyalty have a certain effect on Japanese Consumers. To purchase Korean cosmetics, Japanese Consumers are show positive attitude about functional brand image than country image. Third, symbolic brand image and brand attitude have a certain influence on consumer awareness. Therefore, Japanese consumers have a effect to brand evaluation and brand equity through the symbolic brand image. Forth, the result of brand attitude·loyalty and purchase intention have a positive effect. Japanese Consumers are purchase specific brand products in higher brand attitude and loyalty about product purchase decision. Depending on the survey respondents' subjectivity, the measurement of the variables could be considered not totally objective. There also is a possibility that respondents did not understand the meanings clearly between measurement factors, therefore there is a need for a future study to reflect more objective data. The presented research model and statistical results will be useful as a reference for export marketing studies.
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