본 연구의 목적은 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하는 어머니와 아버지 자신들의 체험의 이야기를 듣고자 하는 것이다. 영아 자녀의 부모로서 자녀와 놀이 상호작용을 경험하면서 어떤 즐거움과 어려움을 가지는지, 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 통해 어떤 관계를 맺고 있는지, 어떤 것들을 희망하는지 살펴보고자 한다. 개개인의 살아있는 경험을 통하여 영아 자녀를 둔 부모들의 놀이 상호작용 경험의 맥락에 관한 질문을 이해하고자 한다. 이와 같은 연구방향을 가지고 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험에 어머니에게 어떤 의미가 있는가? 둘째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험은 아버지에게 어떤 의미가 있는가? 이와 같은 연구문제에 답하기 위해 본 연구는 만 2세 영아 자녀를 둔 부모들의 목소리를 조각내지 않고 잘 드러낼 수 있으며, 부모로서의 삶과 경험을 심층적으로 이해하는데 가장 적합한 연구 방법인 Clandinin & Connelly(2000)의 ...
본 연구의 목적은 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하는 어머니와 아버지 자신들의 체험의 이야기를 듣고자 하는 것이다. 영아 자녀의 부모로서 자녀와 놀이 상호작용을 경험하면서 어떤 즐거움과 어려움을 가지는지, 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 통해 어떤 관계를 맺고 있는지, 어떤 것들을 희망하는지 살펴보고자 한다. 개개인의 살아있는 경험을 통하여 영아 자녀를 둔 부모들의 놀이 상호작용 경험의 맥락에 관한 질문을 이해하고자 한다. 이와 같은 연구방향을 가지고 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험에 어머니에게 어떤 의미가 있는가? 둘째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험은 아버지에게 어떤 의미가 있는가? 이와 같은 연구문제에 답하기 위해 본 연구는 만 2세 영아 자녀를 둔 부모들의 목소리를 조각내지 않고 잘 드러낼 수 있으며, 부모로서의 삶과 경험을 심층적으로 이해하는데 가장 적합한 연구 방법인 Clandinin & Connelly(2000)의 내러티브 탐구를 사용하였다. 본 연구 참여자는 만 2세 영아 자녀를 둔 부모들로서 아버지 4명, 어머니 4명으로 총 8명이었으며, 자료 수집 기간은 2011년 3월부터 2012년 3월까지 1년 동안 이루어졌다. 자료 수집은 각 가정에서 일어나는 부모-영아 자녀간의 놀이 상호작용을 비디오 촬영 한 후, 촬영의 내용을 보면서 부모와 면담이 이루어졌다. 수집된 자료는 녹취 후 필사본으로 작성한 면담자료, 연구자 노트가 있다. 자료 분석을 위해 수집된 자료를 반복하여 읽으면서 내러티브적으로 코딩한 뒤 연구 참여자들의 경험의 이야기를 기술하였고, 각각의 상이성과 동질성을 분석하고 해석함으로써 그들의 삶의 의미를 도출하였다. 본 연구의 결과에 따른 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 어머니들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 놀이라는 효율적인 매개를 이용하여 자녀의 성장과 발달을 촉진시키고자 의도된 놀이 경험을 제공하였다. 어머니들은 기본적으로 영아 자녀에 대한 면밀한 관찰과 예민한 민감성 및 반응성을 가지고 놀이 상호작용을 경험하였으며, 이러한 자신의 능력으로 자녀가 긍정적인 성장과 발달을 성취 할 수 있도록 돕는 조력자가 되기 위해 노력했다. 어머니들은 놀이 상호작용을 영아 자녀와 경험하면서 g잘 놀아 주는 어머니 h라는 어머니 역할 완수를 위해 끊임없이 노력하였다. 어머니들은 자신들의 노력이 결과적으로 완전해지기를 기대했고 완벽한 어머니가 되기를 희망했다. 어머니들은 자녀와의 놀이 상호작용 경험에서 아버지가 일정부분의 역할을 분담해주기를 기대하는 것으로 나타났다. 아버지의 놀이 상호작용이 영아 자녀와 함께 일어날 때 어머니들은 아버지들을 지원군 또는 자신을 보상해 줄 수 있는 대상으로 여겼다. 자신을 지원해 주는 남편인 아버지와의 놀이를 즐거워하는 영아 자녀를 보며 어머니들은 자신의 가족이 행복해져 가고 있음을 느끼며 아버지에 대한 기대감을 강하게 가졌다. 둘째, 아버지들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 자신의 놀이 재미와 자녀의 놀이 재미를 일치하였다. 영아 자녀의 성장과 함께 언어적 의사소통이 가능해진 아버지들은 자녀와 놀이 상호작용이 가능해 진 것에 대한 기쁨을 가졌고, 이러한 기쁨은 영아 자녀를 더 잘 관찰하고 수용하면서 보다 적극적인 놀이상호작용으로 확장되었다. 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 어머니보다는 물리적 시간의 제한과 신체적 한계를 갖는 것에 대한 아쉬움과 불만을 가지고 있지만 앞으로 자녀와 더 좋은 관계를 가지고 지속하는 것을 중요하게 생각하였다. 영아 자녀를 둔 아버지들은 자녀와의 놀이 상호작용을 통해 부-자간의 관계를 더 돈독히 하고자 노력하는 강한 바램을 가졌다. 이와 같은 결론을 통해 알게 된 아버지, 어머니의 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험의 유사점 및 차이점은 다음과 같다. 첫째, 영아 자녀를 둔 부모들은 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 자녀의 특성과 발달에 대한 사항들을 놀이 속에서 관찰하고 있었다. 둘째, 자녀와의 놀이 상호작용 경험에서 부모들이 자녀에게 접근하거나 활용하는 놀이 방법 및 전략에서 아버지 어머니는 서로 상이하였다. 아버지들은 영아 자녀를 관찰하며 자녀의 욕구를 수용하며 놀이를 시작하지만 놀이 속에서 자신의 재미와 즐거움을 찾게 되고 추구하게 되었다. 그러나 어머니들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 교육적인 가르침을 주고자 하였으며 자신의 양육행동이 성공적으로 수행될 수 있는 방향으로 놀이를 전략적으로 사용하였다. 셋째, 아버지들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 자녀와의 연대감을 느끼며 이것이 더 끈끈해지기를 기대하는 마음을 가지고 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험의 과정을 즐기고 있었다. 그러나 어머니들은 놀이 상호작용 경험 속에서 자신의 어머니로서의 역할에 대한 완벽성을 추구하기 위해 목표지향적인 전략적 놀이를 진행하고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 영아 자녀를 둔 부모들은 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 좋은 부모-자녀관계를 맺고 유지하기를 열망하였고 가족이라는 울타리 안에서 정서적인 충만감을 느끼며 행복함을 느끼고 있었다. 또한 이러한 행복감은 어머니, 아버지, 영아 자녀라는 각 개인의 것이 아니라 서로를 위해 공동으로 함께하는 즐거움과 행복이었다. 부모가 영아 자녀를 위해 할 수 있는 역할과 임무에서 아버지와 어머니는 서로 다른 일을 하는 것이 아니라 상호호혜적인 관계를 유지하며 상호보완적인 형태로 역할을 할 필요가 있음을 강조하였다. 본 연구를 통해 부모들이 영아 자녀와 가정에서 놀이 상호작용을 경험하면서 부모의 역할을 수행하는데 있어 역할의 주체자로서 삶과 경험에 대한 의미를 알 수 있게 되었다.
본 연구의 목적은 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하는 어머니와 아버지 자신들의 체험의 이야기를 듣고자 하는 것이다. 영아 자녀의 부모로서 자녀와 놀이 상호작용을 경험하면서 어떤 즐거움과 어려움을 가지는지, 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 통해 어떤 관계를 맺고 있는지, 어떤 것들을 희망하는지 살펴보고자 한다. 개개인의 살아있는 경험을 통하여 영아 자녀를 둔 부모들의 놀이 상호작용 경험의 맥락에 관한 질문을 이해하고자 한다. 이와 같은 연구방향을 가지고 연구 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험에 어머니에게 어떤 의미가 있는가? 둘째, 만 2세 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험은 아버지에게 어떤 의미가 있는가? 이와 같은 연구문제에 답하기 위해 본 연구는 만 2세 영아 자녀를 둔 부모들의 목소리를 조각내지 않고 잘 드러낼 수 있으며, 부모로서의 삶과 경험을 심층적으로 이해하는데 가장 적합한 연구 방법인 Clandinin & Connelly(2000)의 내러티브 탐구를 사용하였다. 본 연구 참여자는 만 2세 영아 자녀를 둔 부모들로서 아버지 4명, 어머니 4명으로 총 8명이었으며, 자료 수집 기간은 2011년 3월부터 2012년 3월까지 1년 동안 이루어졌다. 자료 수집은 각 가정에서 일어나는 부모-영아 자녀간의 놀이 상호작용을 비디오 촬영 한 후, 촬영의 내용을 보면서 부모와 면담이 이루어졌다. 수집된 자료는 녹취 후 필사본으로 작성한 면담자료, 연구자 노트가 있다. 자료 분석을 위해 수집된 자료를 반복하여 읽으면서 내러티브적으로 코딩한 뒤 연구 참여자들의 경험의 이야기를 기술하였고, 각각의 상이성과 동질성을 분석하고 해석함으로써 그들의 삶의 의미를 도출하였다. 본 연구의 결과에 따른 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 어머니들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 놀이라는 효율적인 매개를 이용하여 자녀의 성장과 발달을 촉진시키고자 의도된 놀이 경험을 제공하였다. 어머니들은 기본적으로 영아 자녀에 대한 면밀한 관찰과 예민한 민감성 및 반응성을 가지고 놀이 상호작용을 경험하였으며, 이러한 자신의 능력으로 자녀가 긍정적인 성장과 발달을 성취 할 수 있도록 돕는 조력자가 되기 위해 노력했다. 어머니들은 놀이 상호작용을 영아 자녀와 경험하면서 g잘 놀아 주는 어머니 h라는 어머니 역할 완수를 위해 끊임없이 노력하였다. 어머니들은 자신들의 노력이 결과적으로 완전해지기를 기대했고 완벽한 어머니가 되기를 희망했다. 어머니들은 자녀와의 놀이 상호작용 경험에서 아버지가 일정부분의 역할을 분담해주기를 기대하는 것으로 나타났다. 아버지의 놀이 상호작용이 영아 자녀와 함께 일어날 때 어머니들은 아버지들을 지원군 또는 자신을 보상해 줄 수 있는 대상으로 여겼다. 자신을 지원해 주는 남편인 아버지와의 놀이를 즐거워하는 영아 자녀를 보며 어머니들은 자신의 가족이 행복해져 가고 있음을 느끼며 아버지에 대한 기대감을 강하게 가졌다. 둘째, 아버지들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 자신의 놀이 재미와 자녀의 놀이 재미를 일치하였다. 영아 자녀의 성장과 함께 언어적 의사소통이 가능해진 아버지들은 자녀와 놀이 상호작용이 가능해 진 것에 대한 기쁨을 가졌고, 이러한 기쁨은 영아 자녀를 더 잘 관찰하고 수용하면서 보다 적극적인 놀이상호작용으로 확장되었다. 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 어머니보다는 물리적 시간의 제한과 신체적 한계를 갖는 것에 대한 아쉬움과 불만을 가지고 있지만 앞으로 자녀와 더 좋은 관계를 가지고 지속하는 것을 중요하게 생각하였다. 영아 자녀를 둔 아버지들은 자녀와의 놀이 상호작용을 통해 부-자간의 관계를 더 돈독히 하고자 노력하는 강한 바램을 가졌다. 이와 같은 결론을 통해 알게 된 아버지, 어머니의 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험의 유사점 및 차이점은 다음과 같다. 첫째, 영아 자녀를 둔 부모들은 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 자녀의 특성과 발달에 대한 사항들을 놀이 속에서 관찰하고 있었다. 둘째, 자녀와의 놀이 상호작용 경험에서 부모들이 자녀에게 접근하거나 활용하는 놀이 방법 및 전략에서 아버지 어머니는 서로 상이하였다. 아버지들은 영아 자녀를 관찰하며 자녀의 욕구를 수용하며 놀이를 시작하지만 놀이 속에서 자신의 재미와 즐거움을 찾게 되고 추구하게 되었다. 그러나 어머니들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 교육적인 가르침을 주고자 하였으며 자신의 양육행동이 성공적으로 수행될 수 있는 방향으로 놀이를 전략적으로 사용하였다. 셋째, 아버지들은 영아 자녀와의 놀이 상호작용에서 자녀와의 연대감을 느끼며 이것이 더 끈끈해지기를 기대하는 마음을 가지고 영아 자녀와의 놀이 상호작용 경험의 과정을 즐기고 있었다. 그러나 어머니들은 놀이 상호작용 경험 속에서 자신의 어머니로서의 역할에 대한 완벽성을 추구하기 위해 목표지향적인 전략적 놀이를 진행하고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로, 영아 자녀를 둔 부모들은 자녀와의 놀이 상호작용을 경험하면서 좋은 부모-자녀관계를 맺고 유지하기를 열망하였고 가족이라는 울타리 안에서 정서적인 충만감을 느끼며 행복함을 느끼고 있었다. 또한 이러한 행복감은 어머니, 아버지, 영아 자녀라는 각 개인의 것이 아니라 서로를 위해 공동으로 함께하는 즐거움과 행복이었다. 부모가 영아 자녀를 위해 할 수 있는 역할과 임무에서 아버지와 어머니는 서로 다른 일을 하는 것이 아니라 상호호혜적인 관계를 유지하며 상호보완적인 형태로 역할을 할 필요가 있음을 강조하였다. 본 연구를 통해 부모들이 영아 자녀와 가정에서 놀이 상호작용을 경험하면서 부모의 역할을 수행하는데 있어 역할의 주체자로서 삶과 경험에 대한 의미를 알 수 있게 되었다.
The purpose of this study is to listen to the experiences of mothers and fathers who had experienced play interactions with their 2]year]old infant children. It was tried to identify what joys and difficulties they had, what relations they had made with their infant children, and what they had hoped...
The purpose of this study is to listen to the experiences of mothers and fathers who had experienced play interactions with their 2]year]old infant children. It was tried to identify what joys and difficulties they had, what relations they had made with their infant children, and what they had hoped while they had experienced play interactions with their children. Through their live experiences, it was tried to understand the questions regarding the context of play interaction experiences of parents with infant children. To achieve such research goals, the detailed research problems were set as follows. First, what does the play interaction experience with two]year]old infant child mean to the mother Second, what does the play interaction experience with two]year]old infant child mean to the father To answer the aforementioned research problems, the researcher used the narrative research method by Clandinin & Connelly (2000), which is the optimal research method to understand the life and experience of parents in depth as it reveals the voices of parents with infant children without fragments. The subjects of this study were the parents with two]year]old children, the number of which were 8 in total composed of 4 fathers and 4 mothers. Data have been collected for 1 year from March in 2011 to March in 2012. To collect data, play interactions between parents and children at home were videotaped and then interview was performed while the videotape was being played. The collected materials were interview materials which were recorded and then transcribed and researcher fs note. To analyze the materials, the researcher read the collected raw data repeatedly, coded them in narrative, described the experiences of participants, analyzed and interpreted similarity and differences and then induced the meaning of their lives. The followings are the results of this study. First, mothers provided intended play experiences to stimulate the growth and development of their children using the efficient medium of play, while experiencing play interactions with their infant children. Basically, mothers experienced play interactions with observation, sensitivity and reactions and tried to be a helper to help them to achieve the task of growth and development. Mothers made efforts to achieve the goal of ?gWell?]playing Mother?h through play interactions. Mothers expected their efforts to be perfect and hoped to be a perfect mother. Mothers showed expectations on the role of fathers in their play interactions with children. When fathers made play interactions with infant children, they deemed fathers to be their supporters or compensators. Watching infant children enjoying the play with their father who is her husband supporting her, mothers felt happiness and enforced the expectation for their husbands. Second, fathers made their joy of play consistent with their children?fs joy of play while experiencing the play interactions with their infant children. They felt joy in the interactions with their children who could make language communication as they grew and developed, and they realized the joy while they observed and accommodated their children. Although the happy child seeing him became the motive, fathers who became absorbed in the play feeling joy in the play desired for the developed father]child relationship developed from the play experiences. They had dissatisfaction and felt sorry for the physical limitations of time and body but they thought it more important to keep and maintain better relations with their children in the future. Fathers showed strong desire to make efforts to strengthen father]child relationship through play interactions with their children. The similarity and differences of play interactions with their infant children of fathers and mothers are as follows. First, parents with infant children observed the characteristics and development of their children while experiencing the play interactions. Second, fathers and mothers were different in the approach to their children, the play method and the strategy in the play interactions. Fathers started to play observing their children and accommodating their desire to play but they found joy and pleasure in the play and came to pursue their own joy. Mothers, however, tried to give educational lessons in the play interactions and used the play strategically to perform their parenting behaviors successfully. Third, fathers felt bond with their children in the play interactions and expected to strengthen it during the play. Mothers, however, pursued the perfection of the role of mother in the interactions and performed resultant processes. Finally, parents with infant children yearned to make and keep good parent]child relationship experiencing play interactions with their infant children and felt emotional fulfillment and happiness within the boundary of family. It was emphasized that in the role and responsibilities of parents for their infant children fathers and mothers should keep reciprocal relations and perform their roles reciprocally rather than doing separate or different role or responsibility. Through this study, the meaning of life and experiences of parents as the subjects of the roles to perform parenting while experiencing play interactions with their infant children at home.
The purpose of this study is to listen to the experiences of mothers and fathers who had experienced play interactions with their 2]year]old infant children. It was tried to identify what joys and difficulties they had, what relations they had made with their infant children, and what they had hoped while they had experienced play interactions with their children. Through their live experiences, it was tried to understand the questions regarding the context of play interaction experiences of parents with infant children. To achieve such research goals, the detailed research problems were set as follows. First, what does the play interaction experience with two]year]old infant child mean to the mother Second, what does the play interaction experience with two]year]old infant child mean to the father To answer the aforementioned research problems, the researcher used the narrative research method by Clandinin & Connelly (2000), which is the optimal research method to understand the life and experience of parents in depth as it reveals the voices of parents with infant children without fragments. The subjects of this study were the parents with two]year]old children, the number of which were 8 in total composed of 4 fathers and 4 mothers. Data have been collected for 1 year from March in 2011 to March in 2012. To collect data, play interactions between parents and children at home were videotaped and then interview was performed while the videotape was being played. The collected materials were interview materials which were recorded and then transcribed and researcher fs note. To analyze the materials, the researcher read the collected raw data repeatedly, coded them in narrative, described the experiences of participants, analyzed and interpreted similarity and differences and then induced the meaning of their lives. The followings are the results of this study. First, mothers provided intended play experiences to stimulate the growth and development of their children using the efficient medium of play, while experiencing play interactions with their infant children. Basically, mothers experienced play interactions with observation, sensitivity and reactions and tried to be a helper to help them to achieve the task of growth and development. Mothers made efforts to achieve the goal of ?gWell?]playing Mother?h through play interactions. Mothers expected their efforts to be perfect and hoped to be a perfect mother. Mothers showed expectations on the role of fathers in their play interactions with children. When fathers made play interactions with infant children, they deemed fathers to be their supporters or compensators. Watching infant children enjoying the play with their father who is her husband supporting her, mothers felt happiness and enforced the expectation for their husbands. Second, fathers made their joy of play consistent with their children?fs joy of play while experiencing the play interactions with their infant children. They felt joy in the interactions with their children who could make language communication as they grew and developed, and they realized the joy while they observed and accommodated their children. Although the happy child seeing him became the motive, fathers who became absorbed in the play feeling joy in the play desired for the developed father]child relationship developed from the play experiences. They had dissatisfaction and felt sorry for the physical limitations of time and body but they thought it more important to keep and maintain better relations with their children in the future. Fathers showed strong desire to make efforts to strengthen father]child relationship through play interactions with their children. The similarity and differences of play interactions with their infant children of fathers and mothers are as follows. First, parents with infant children observed the characteristics and development of their children while experiencing the play interactions. Second, fathers and mothers were different in the approach to their children, the play method and the strategy in the play interactions. Fathers started to play observing their children and accommodating their desire to play but they found joy and pleasure in the play and came to pursue their own joy. Mothers, however, tried to give educational lessons in the play interactions and used the play strategically to perform their parenting behaviors successfully. Third, fathers felt bond with their children in the play interactions and expected to strengthen it during the play. Mothers, however, pursued the perfection of the role of mother in the interactions and performed resultant processes. Finally, parents with infant children yearned to make and keep good parent]child relationship experiencing play interactions with their infant children and felt emotional fulfillment and happiness within the boundary of family. It was emphasized that in the role and responsibilities of parents for their infant children fathers and mothers should keep reciprocal relations and perform their roles reciprocally rather than doing separate or different role or responsibility. Through this study, the meaning of life and experiences of parents as the subjects of the roles to perform parenting while experiencing play interactions with their infant children at home.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.