본 논문은 스타와 관객 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상들, 특히 1920~30년대 조선의 신여성과 당대 세계적인 인기 여성 스타였던 그레타 가르보(Greta Lovisa Gustafson) 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 그레타 가르보가 조선 신여성의 근대적 주체 형성과 관련해 밀접한 관계에 놓여 있었으며 또한 조선의 지배담론이 기획한 ?근대적 여성상?에 균열을 낸 여성 스타였음을 밝힌다. 주지하다시피, 1920~30년대에 조선은 일본의 식민 지배 정책 하에 놓여 있었다. 이 시기 조선인 여성은 식민권력과 가부장적 지배 이데올로기의 이중 억압으로부터 자유롭지 못했는데, 조선 사회 전반에 걸쳐 근대화의 바람이 불었지만 여전히 여성은 가정 혹은 국가에 한정된 대상으로 치부되고 있었으며 근대적 여성상을 구축하는 과정에 있어서도 당사자인 여성들의 목소리는 지극히 제한적으로 반영되고 있었다. 당시 영화는 대중에게 가장 인기 있는 미디어였다. 그런데 조선영화의 경우 열악한 제작 환경과 제작 편수의 미비로 인해, 일본영화는 복잡한 식민국의 심리로 인해 조선인 극장에서 상영되는 비율이 현저히 낮았다. 이 때 서구식 근대를 대표하던 미국영화가 조선영화와 일본영화의 공백을 채웠는데, 미국영화는 영화 전문 배급사에 의해 수입된 서양영화들-프랑스, 독일, 영국, 이탈리아 러시아 등-중에서 압도적으로 인기가 높았다. 그런데 미국영화의 높은 인기는 스타의 인기에 의한 것이라고 ...
본 논문은 스타와 관객 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상들, 특히 1920~30년대 조선의 신여성과 당대 세계적인 인기 여성 스타였던 그레타 가르보(Greta Lovisa Gustafson) 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 그레타 가르보가 조선 신여성의 근대적 주체 형성과 관련해 밀접한 관계에 놓여 있었으며 또한 조선의 지배담론이 기획한 ?근대적 여성상?에 균열을 낸 여성 스타였음을 밝힌다. 주지하다시피, 1920~30년대에 조선은 일본의 식민 지배 정책 하에 놓여 있었다. 이 시기 조선인 여성은 식민권력과 가부장적 지배 이데올로기의 이중 억압으로부터 자유롭지 못했는데, 조선 사회 전반에 걸쳐 근대화의 바람이 불었지만 여전히 여성은 가정 혹은 국가에 한정된 대상으로 치부되고 있었으며 근대적 여성상을 구축하는 과정에 있어서도 당사자인 여성들의 목소리는 지극히 제한적으로 반영되고 있었다. 당시 영화는 대중에게 가장 인기 있는 미디어였다. 그런데 조선영화의 경우 열악한 제작 환경과 제작 편수의 미비로 인해, 일본영화는 복잡한 식민국의 심리로 인해 조선인 극장에서 상영되는 비율이 현저히 낮았다. 이 때 서구식 근대를 대표하던 미국영화가 조선영화와 일본영화의 공백을 채웠는데, 미국영화는 영화 전문 배급사에 의해 수입된 서양영화들-프랑스, 독일, 영국, 이탈리아 러시아 등-중에서 압도적으로 인기가 높았다. 그런데 미국영화의 높은 인기는 스타의 인기에 의한 것이라고 해도 과언이 아니었다. 1920~30년대 조선인 극장의 여성 관객 중 상당수는 신여성의 범주에 속한 여성들이었다. 신여성은 말 그대로 새로운 여성, 즉 이전의 구여성과 겉모습에서부터 생각, 행동, 교육의 정도, 사회적 위치, 직업 등이 확연히 구분되는 여성들을 일컫는데, 신여성의 등장은 세계적인 현상으로 조선에서 ?신여성?이라는 말이 본격적으로 사용되고 유행하기 시작한 것은 1920년대를 전 후로 해서이다. 신여성은 미국영화를 적극적으로 수용했다. 그 과정에서 여성 스타를 대상으로 한 신여성의 외양 및 행동 방식의 모방이 사회적 문제로 지적되기도 했는데, 이 같은 동일화는 근대적 주체로 거듭나고자한 신여성의 욕망에서 기인한 현상이었다. 특히 그레타 가르보는 신여성이 꿈꿀 수 있는 최극단의 근대적 여성상을 제시, 도피주의를 통한 대리만족을 준 여성 스타였으며 신여성의 동일화가 자주 목격되는 여성 스타였다. 하지만 신여성에게 있어 그레타 가르보와의 동일화는 지속적일 수 없었다. 근대적 여성 주체로 거듭나기에 조선 신여성의 현실이 녹록치 않았기 때문이다. 그러나 신여성에게서 발견되는 그레타 가르보와의 ?동일화 흔적?은 ?그레타 가르보에 매혹된 저항적인 순간?인 동시에 그레타 가르보가 조선 신여성에게 있어 다른 여성 스타들과 구분되는 특별한 의미의 여성 스타로 존재했음을 확인하게 한다.
본 논문은 스타와 관객 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상들, 특히 1920~30년대 조선의 신여성과 당대 세계적인 인기 여성 스타였던 그레타 가르보(Greta Lovisa Gustafson) 사이의 관계에서 발견되는 동일화 현상을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 그레타 가르보가 조선 신여성의 근대적 주체 형성과 관련해 밀접한 관계에 놓여 있었으며 또한 조선의 지배담론이 기획한 ?근대적 여성상?에 균열을 낸 여성 스타였음을 밝힌다. 주지하다시피, 1920~30년대에 조선은 일본의 식민 지배 정책 하에 놓여 있었다. 이 시기 조선인 여성은 식민권력과 가부장적 지배 이데올로기의 이중 억압으로부터 자유롭지 못했는데, 조선 사회 전반에 걸쳐 근대화의 바람이 불었지만 여전히 여성은 가정 혹은 국가에 한정된 대상으로 치부되고 있었으며 근대적 여성상을 구축하는 과정에 있어서도 당사자인 여성들의 목소리는 지극히 제한적으로 반영되고 있었다. 당시 영화는 대중에게 가장 인기 있는 미디어였다. 그런데 조선영화의 경우 열악한 제작 환경과 제작 편수의 미비로 인해, 일본영화는 복잡한 식민국의 심리로 인해 조선인 극장에서 상영되는 비율이 현저히 낮았다. 이 때 서구식 근대를 대표하던 미국영화가 조선영화와 일본영화의 공백을 채웠는데, 미국영화는 영화 전문 배급사에 의해 수입된 서양영화들-프랑스, 독일, 영국, 이탈리아 러시아 등-중에서 압도적으로 인기가 높았다. 그런데 미국영화의 높은 인기는 스타의 인기에 의한 것이라고 해도 과언이 아니었다. 1920~30년대 조선인 극장의 여성 관객 중 상당수는 신여성의 범주에 속한 여성들이었다. 신여성은 말 그대로 새로운 여성, 즉 이전의 구여성과 겉모습에서부터 생각, 행동, 교육의 정도, 사회적 위치, 직업 등이 확연히 구분되는 여성들을 일컫는데, 신여성의 등장은 세계적인 현상으로 조선에서 ?신여성?이라는 말이 본격적으로 사용되고 유행하기 시작한 것은 1920년대를 전 후로 해서이다. 신여성은 미국영화를 적극적으로 수용했다. 그 과정에서 여성 스타를 대상으로 한 신여성의 외양 및 행동 방식의 모방이 사회적 문제로 지적되기도 했는데, 이 같은 동일화는 근대적 주체로 거듭나고자한 신여성의 욕망에서 기인한 현상이었다. 특히 그레타 가르보는 신여성이 꿈꿀 수 있는 최극단의 근대적 여성상을 제시, 도피주의를 통한 대리만족을 준 여성 스타였으며 신여성의 동일화가 자주 목격되는 여성 스타였다. 하지만 신여성에게 있어 그레타 가르보와의 동일화는 지속적일 수 없었다. 근대적 여성 주체로 거듭나기에 조선 신여성의 현실이 녹록치 않았기 때문이다. 그러나 신여성에게서 발견되는 그레타 가르보와의 ?동일화 흔적?은 ?그레타 가르보에 매혹된 저항적인 순간?인 동시에 그레타 가르보가 조선 신여성에게 있어 다른 여성 스타들과 구분되는 특별한 의미의 여성 스타로 존재했음을 확인하게 한다.
The objective of this paper is to study the identification that occurs between a celebrity and the audience, focusing on the identification found between Greta Lovisa Gustafson, an internationally renowned celebrity of the time, and the audience in Joseon during 1920s and 30s. This study will prove ...
The objective of this paper is to study the identification that occurs between a celebrity and the audience, focusing on the identification found between Greta Lovisa Gustafson, an internationally renowned celebrity of the time, and the audience in Joseon during 1920s and 30s. This study will prove that Greta Lovisa Gustafson played a core role in forming the modern identity of the New Woman in Joseon and broke the ?image of modern woman? projected by the dominating discourses in Joseon. As widely known, Joseon was dominated by Japan during the 1920s and 30s. During this era, women in Joseon were very repressed ? by the dominating authority as well as the patriarchal environment. Modernization was spreading across the Joseon society, but women were still regarded as ones limited to stay within family and the country. Even in establishing the image of modern woman, the opinion of women were rarely applied. During this time, film was the most popular form of media. however, due to the poor production environment, only a few Joseon films were produced. And because of the complicated psychology of a colonial power, Japanese films were rarely screened in theaters in Joseon. Therefore, American films, which best represented the Western Modernism, filled this gap. Among western films imported by a professional film distributor ? American, French, German, British, Italian, and Russian ? the American films overpowered films from other western countries. And it would not be an exaggeration to claim that the popularity of American films was gained through the celebrities. Most of the female audience at theaters in Joseon during the 1920s and 30s were considered the New Woman. The New Woman represents women who are different from the traditional image of woman in their looks, thoughts, behaviors, educational background, social status, and occupation. Introduction of the New Woman was a worldwide phenomenon, and it was around 1920s when the term began to be widely used in Joseon. The New Woman actively accepted the American films. In this process, women began to imitate the celebrities, copying their appearance and behavior pattern. This was pointed out as a social issue. Such identification derived from the New Woman?s desire to become modern. Greta Lovisa Gustafson was a celebrity who portrayed the furthest extreme image of a modern woman, granting vicarious satisfaction to women in Joseon; therefore, women in Joseon frequently identified with Gustafson. This identification with Greta Gustafson could not last, because the reality of Joseon did not allow the New Woman to become as modern. However, the ?trace of identification? with Greta Gustafson found in the New Woman in Joseon represents ?defiant moments captivated by Greta Gustafson? and confirms that she was a special celebrity, different from other celebrities, in the heart of Joseon women.
The objective of this paper is to study the identification that occurs between a celebrity and the audience, focusing on the identification found between Greta Lovisa Gustafson, an internationally renowned celebrity of the time, and the audience in Joseon during 1920s and 30s. This study will prove that Greta Lovisa Gustafson played a core role in forming the modern identity of the New Woman in Joseon and broke the ?image of modern woman? projected by the dominating discourses in Joseon. As widely known, Joseon was dominated by Japan during the 1920s and 30s. During this era, women in Joseon were very repressed ? by the dominating authority as well as the patriarchal environment. Modernization was spreading across the Joseon society, but women were still regarded as ones limited to stay within family and the country. Even in establishing the image of modern woman, the opinion of women were rarely applied. During this time, film was the most popular form of media. however, due to the poor production environment, only a few Joseon films were produced. And because of the complicated psychology of a colonial power, Japanese films were rarely screened in theaters in Joseon. Therefore, American films, which best represented the Western Modernism, filled this gap. Among western films imported by a professional film distributor ? American, French, German, British, Italian, and Russian ? the American films overpowered films from other western countries. And it would not be an exaggeration to claim that the popularity of American films was gained through the celebrities. Most of the female audience at theaters in Joseon during the 1920s and 30s were considered the New Woman. The New Woman represents women who are different from the traditional image of woman in their looks, thoughts, behaviors, educational background, social status, and occupation. Introduction of the New Woman was a worldwide phenomenon, and it was around 1920s when the term began to be widely used in Joseon. The New Woman actively accepted the American films. In this process, women began to imitate the celebrities, copying their appearance and behavior pattern. This was pointed out as a social issue. Such identification derived from the New Woman?s desire to become modern. Greta Lovisa Gustafson was a celebrity who portrayed the furthest extreme image of a modern woman, granting vicarious satisfaction to women in Joseon; therefore, women in Joseon frequently identified with Gustafson. This identification with Greta Gustafson could not last, because the reality of Joseon did not allow the New Woman to become as modern. However, the ?trace of identification? with Greta Gustafson found in the New Woman in Joseon represents ?defiant moments captivated by Greta Gustafson? and confirms that she was a special celebrity, different from other celebrities, in the heart of Joseon women.
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