본 연구의 목적은 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 Ⅰ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 구성은 어떠한가? Ⅰ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떠한가? Ⅰ-4. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 Ⅱ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 ...
본 연구의 목적은 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 Ⅰ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 구성은 어떠한가? Ⅰ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떠한가? Ⅰ-4. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 Ⅱ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 공간지각 능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 운동 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 프로그램을 개발하기 위하여 먼저 관련 문헌을 고찰하고 유치원 현장관찰 및 동작교육 실태조사를 통한 기초연구를 실시하여 프로그램 시안 구성과 전문가 타당성 검증을 거쳐 최종 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적은 공간지각 능력과 운동 능력 증진을 통한 전인적 발달을 도모하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 공간지각 능력, 창의성과 운동 능력 증진에 있다. 프로그램의 교육내용은 도형을 활용한 공간요소, 기본운동 동작, 도형을 활용한 공간요소와 연계한 동작, 도형을 활용한 공간요소와 동작을 통합한 창의적 표현으로 구성하였다. 교수-학습 방법은 도형을 활용한 탐색하기→ 동작 적응하기→ 도형을 활용한 공간요소와 동작 연계하기→ 도형을 활용한 공간요소와 동작을 통합한 창의적 표현하기→ 감상하기→ 평가하기의 6단계로 구축하였다. ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 교사 역할은 계획자, 관찰자, 모델링 및 시범자, 격려자 및 촉진자, 상호작용 및 지원자, 평가자의 역할을 강조한다. ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’에서 활용한 교수 매체는 동기유발을 위한 스토리텔링 자료와 동작교육에 필요한 다양한 대상물 및 운동기구들이었다. 동작교육을 위한 물리적 환경은 본 연구에서 개발한 프로그램의 교수-학습 단계에 따라 적합하게 구성하였으며 집단구성은 교육내용에 따라 개별, 짝, 소집단, 대집단으로 구성하여 프로그램을 운영하였다. 프로그램에 대한 평가는 유아평가와 교사평가, 프로그램 평가로 구분하여 구축하였다. 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해, 2011년 11월 14일부터 12월 30일까지 G광역시에 소재한 M유치원의 만 5세 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 대상으로 7주간 총 21회의 실험처치를 투여하였다. 실험집단은 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 생활주제 중심의 동작교육 프로그램을 실시하였다. 공간지각 능력은 한국 웩슬러 유아지능검사(K-WPPSI)의 동작성 검사를 통해 측정하였으며, 창의성은 TTCT(Torrance Test of Creative Thinking) 도형검사 A형(사전), B형(사후)가 사용하여 측정하였다. 유아의 운동능력은 지성애(2007)의 MPTYC(Motor Proficiency Test for Young Children)을 사용하여 측정하였다. 실험처치 전에 집단 간의 동질성을 검증하기 위해 사전검사를 실시하였고 실험처치 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 연구자료는 실험처치의 효과를 분석하기 위해 t-검증을 통해 사전검사 및 사후검사의 집단 간 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 제시하면 다음과 같다: 첫째, 유아의 ‘공간지각 능력 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘모양 맞추기’, ‘도형’, ‘미로’, ‘빠진 곳 찾기’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 공간지각 능력을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있는 것을 시사하는 것이라 하겠다. 둘째, 유아의 ‘창의성 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘유창성’, ‘독창성’, ‘정교성’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 창의성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 셋째, 유아의 ‘운동 능력 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘비이동 운동 능력’, ‘이동 운동 능력’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 운동능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’은 유아의 공간지각 능력, 창의성, 그리고 운동능력 증진에 효과적으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’은 유아교육 현장에 적용할 수 있는 효과적인 동작교육 프로그램이 될 수 있음을 입증하는 것이라 하겠다. 앞으로 유아교육현장에서 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
본 연구의 목적은 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 Ⅰ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 구성은 어떠한가? Ⅰ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? Ⅰ-2. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 내용은 어떠한가? Ⅰ-3. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 교수-학습방법은 어떠한가? Ⅰ-4. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 평가는 어떠한가? 연구문제 Ⅱ. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? Ⅱ-1. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 공간지각 능력에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-2. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 창의성에 미치는 효과는 어떠한가? Ⅱ-3. 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 운동 능력에 미치는 효과는 어떠한가? 프로그램을 개발하기 위하여 먼저 관련 문헌을 고찰하고 유치원 현장관찰 및 동작교육 실태조사를 통한 기초연구를 실시하여 프로그램 시안 구성과 전문가 타당성 검증을 거쳐 최종 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적은 공간지각 능력과 운동 능력 증진을 통한 전인적 발달을 도모하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 공간지각 능력, 창의성과 운동 능력 증진에 있다. 프로그램의 교육내용은 도형을 활용한 공간요소, 기본운동 동작, 도형을 활용한 공간요소와 연계한 동작, 도형을 활용한 공간요소와 동작을 통합한 창의적 표현으로 구성하였다. 교수-학습 방법은 도형을 활용한 탐색하기→ 동작 적응하기→ 도형을 활용한 공간요소와 동작 연계하기→ 도형을 활용한 공간요소와 동작을 통합한 창의적 표현하기→ 감상하기→ 평가하기의 6단계로 구축하였다. ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 교사 역할은 계획자, 관찰자, 모델링 및 시범자, 격려자 및 촉진자, 상호작용 및 지원자, 평가자의 역할을 강조한다. ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’에서 활용한 교수 매체는 동기유발을 위한 스토리텔링 자료와 동작교육에 필요한 다양한 대상물 및 운동기구들이었다. 동작교육을 위한 물리적 환경은 본 연구에서 개발한 프로그램의 교수-학습 단계에 따라 적합하게 구성하였으며 집단구성은 교육내용에 따라 개별, 짝, 소집단, 대집단으로 구성하여 프로그램을 운영하였다. 프로그램에 대한 평가는 유아평가와 교사평가, 프로그램 평가로 구분하여 구축하였다. 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위해, 2011년 11월 14일부터 12월 30일까지 G광역시에 소재한 M유치원의 만 5세 유아 44명(실험집단 22명, 비교집단 22명)을 대상으로 7주간 총 21회의 실험처치를 투여하였다. 실험집단은 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램을 실시하였고, 비교집단은 생활주제 중심의 동작교육 프로그램을 실시하였다. 공간지각 능력은 한국 웩슬러 유아지능검사(K-WPPSI)의 동작성 검사를 통해 측정하였으며, 창의성은 TTCT(Torrance Test of Creative Thinking) 도형검사 A형(사전), B형(사후)가 사용하여 측정하였다. 유아의 운동능력은 지성애(2007)의 MPTYC(Motor Proficiency Test for Young Children)을 사용하여 측정하였다. 실험처치 전에 집단 간의 동질성을 검증하기 위해 사전검사를 실시하였고 실험처치 후 사후검사를 실시하였다. 수집된 연구자료는 실험처치의 효과를 분석하기 위해 t-검증을 통해 사전검사 및 사후검사의 집단 간 차이를 분석하였다. 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’의 유아교육 현장 적용 타당성을 검증하기 위한 실험연구 결과를 제시하면 다음과 같다: 첫째, 유아의 ‘공간지각 능력 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘모양 맞추기’, ‘도형’, ‘미로’, ‘빠진 곳 찾기’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 공간지각 능력을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있는 것을 시사하는 것이라 하겠다. 둘째, 유아의 ‘창의성 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘유창성’, ‘독창성’, ‘정교성’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 창의성을 증진시키는데 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 셋째, 유아의 ‘운동 능력 전체’ 점수에서 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높게 나타났다. 하위 요인별로 살펴보면 ‘비이동 운동 능력’, ‘이동 운동 능력’에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 이러한 본 연구결과는 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램이 유아의 운동능력 증진에 긍정적인 효과가 있음을 시사하는 것이라 하겠다. 결론적으로 본 연구에서 개발한 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’은 유아의 공간지각 능력, 창의성, 그리고 운동능력 증진에 효과적으로 밝혀졌다. 이러한 본 연구결과는 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’은 유아교육 현장에 적용할 수 있는 효과적인 동작교육 프로그램이 될 수 있음을 입증하는 것이라 하겠다. 앞으로 유아교육현장에서 ‘도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램’을 적극적으로 활용할 것을 기대한다.
The purpose of this study is to develop the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children and to analyze the effect of the program by applying it to 5 year old children. To achieve the purpose, the research questions are as follows: Research Question I...
The purpose of this study is to develop the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children and to analyze the effect of the program by applying it to 5 year old children. To achieve the purpose, the research questions are as follows: Research Question I. How can the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be developed? Ⅰ-1. How can the objectives and goals of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-2. How can the contents of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-3. How can the teaching and learning method of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-4. How can the evaluation of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Research Question II. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children? Ⅱ-1. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's spatial perception ability? Ⅱ-2. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's creativity? Ⅱ-3. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's motor ability? To develop the program, literature review and basic research were conducted. The basic research was performed by observation and investigation about movement education status in kindergartens. Based on these, the program was organized and developed. In addition, through verifying validity by experts, the final program was completed. The objective of the program is to promote whole development through spatial perception ability and motor ability promotion for young children. To achieve this goal and these objectives, the goals are to enhance children’s spatial perception ability, creativity and motor ability. The program contents include spatial elements using geometry, basic movement, movement connected with spatial elements using geometry, creative representation integrating spatial elements using geometry and movement. The teaching and learning method are conducted by six stages - exploration using geometry, adaptation of the movement, connect between spatial elements using geometry and movement, creative representation integrating spatial elements using geometry and movement, appreciation, evaluation. Teachers’ roles are planner, observer, role model or demonstrator, encourager, supporter, and evaluator. Teaching materials are storytelling resources evoking motivation and various objects or equipments for movement education. The physical environment for movement education are to construct space and group appropriately according to teaching and learning stages developed in this research. Group are organized by individual, dual, small and large group. according to the contents. The evaluation of the program was practiced and categorized into children evaluation, teacher evaluation and program evaluation. To verify the effects of the program, 44 children(22 in experiment group, 22 in comparison group) from M kindergarten located in G city participated in 21 programs from November 14, 2011 to December 30, 2011. The movement education program centered on spatial elements using geometry for young children was performed on the experimental group and the movement education program based on kindergarten daily life topics on the comparative group. Children's spatial perception ability were assessed by performance test of K-WPPSI(Korean-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence). TTCT(Torrance Test of Creative Thinking) Figure A(pretest) and B(post-test) were used to assess children's creativity and the testing tool of Chi, Sung-Ae(2007) was used to assess children's motor ability. A pretest was conducted for assessing the experiment group's homogeneity and a protest was conducted after treatment. The collected data was analyzed by t-test for finding the differences between experimental group and comparative group. The summary of effects obtained from the program above is as follows. First, it was found that the children's 'total spatial perception ability' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘shape’, ‘geometry’, ‘maze’, ‘missing space’. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's spatial perception ability. Second, it was found that the children's 'total creativity' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘fluency’, ‘originality’, ‘elaboration’. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's creativity. Third, it was found that the children's 'total motor ability' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘nonlocomotor ability’, ‘locomotor ability. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's motor ability. Finally, it was revealed that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children has positive effects to promote children's spatial perception ability, creativity, motor ability. These results proves that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children are effective and it will practice in early childhood education.
The purpose of this study is to develop the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children and to analyze the effect of the program by applying it to 5 year old children. To achieve the purpose, the research questions are as follows: Research Question I. How can the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be developed? Ⅰ-1. How can the objectives and goals of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-2. How can the contents of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-3. How can the teaching and learning method of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Ⅰ-4. How can the evaluation of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children be composed? Research Question II. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children? Ⅱ-1. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's spatial perception ability? Ⅱ-2. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's creativity? Ⅱ-3. What are the effects of the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children's motor ability? To develop the program, literature review and basic research were conducted. The basic research was performed by observation and investigation about movement education status in kindergartens. Based on these, the program was organized and developed. In addition, through verifying validity by experts, the final program was completed. The objective of the program is to promote whole development through spatial perception ability and motor ability promotion for young children. To achieve this goal and these objectives, the goals are to enhance children’s spatial perception ability, creativity and motor ability. The program contents include spatial elements using geometry, basic movement, movement connected with spatial elements using geometry, creative representation integrating spatial elements using geometry and movement. The teaching and learning method are conducted by six stages - exploration using geometry, adaptation of the movement, connect between spatial elements using geometry and movement, creative representation integrating spatial elements using geometry and movement, appreciation, evaluation. Teachers’ roles are planner, observer, role model or demonstrator, encourager, supporter, and evaluator. Teaching materials are storytelling resources evoking motivation and various objects or equipments for movement education. The physical environment for movement education are to construct space and group appropriately according to teaching and learning stages developed in this research. Group are organized by individual, dual, small and large group. according to the contents. The evaluation of the program was practiced and categorized into children evaluation, teacher evaluation and program evaluation. To verify the effects of the program, 44 children(22 in experiment group, 22 in comparison group) from M kindergarten located in G city participated in 21 programs from November 14, 2011 to December 30, 2011. The movement education program centered on spatial elements using geometry for young children was performed on the experimental group and the movement education program based on kindergarten daily life topics on the comparative group. Children's spatial perception ability were assessed by performance test of K-WPPSI(Korean-Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence). TTCT(Torrance Test of Creative Thinking) Figure A(pretest) and B(post-test) were used to assess children's creativity and the testing tool of Chi, Sung-Ae(2007) was used to assess children's motor ability. A pretest was conducted for assessing the experiment group's homogeneity and a protest was conducted after treatment. The collected data was analyzed by t-test for finding the differences between experimental group and comparative group. The summary of effects obtained from the program above is as follows. First, it was found that the children's 'total spatial perception ability' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘shape’, ‘geometry’, ‘maze’, ‘missing space’. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's spatial perception ability. Second, it was found that the children's 'total creativity' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘fluency’, ‘originality’, ‘elaboration’. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's creativity. Third, it was found that the children's 'total motor ability' score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose movement education program centered on spatial elements using geometry. The score was statistically significant for sub-factors such as ‘nonlocomotor ability’, ‘locomotor ability. Through these results, it was verified that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children is effective in improving children's motor ability. Finally, it was revealed that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children has positive effects to promote children's spatial perception ability, creativity, motor ability. These results proves that the movement education program centered on spatial elements using geometry for young children are effective and it will practice in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.