본 연구는 스마트러닝(Smart Learning)의 개념과 교육과학기술부에서 발표한 스마트교육에 대한 개념에 대하여 살펴보았으며, 교사, 학생, 교수매체의 상호 유기적인 스마트 인터페이스 교수환경에서 미술 수업이 어떻게 진행될 수 있는지에 대해서 연구해보았다. 최종적으로는 스마트교육의 다양한 교수방법을 활용하여 미술교과에서 접목할 수 있는 수업방안을 제시하였다. 교육과학기술부에서는 2015년에 전국적으로 스마트 인터페이스 환경을 갖추고 교육환경, 교육내용, 교육방법, 평가 등 교육체제를 혁신하겠다고 발표한 상황이다. 스마트 교육은 교육 환경의 혁신적 변화로 기존 교육체제와는 전혀 다른 접근으로서 교사와 학생, 주변 사회 환경이 통신환경을 기반으로 ...
본 연구는 스마트러닝(Smart Learning)의 개념과 교육과학기술부에서 발표한 스마트교육에 대한 개념에 대하여 살펴보았으며, 교사, 학생, 교수매체의 상호 유기적인 스마트 인터페이스 교수환경에서 미술 수업이 어떻게 진행될 수 있는지에 대해서 연구해보았다. 최종적으로는 스마트교육의 다양한 교수방법을 활용하여 미술교과에서 접목할 수 있는 수업방안을 제시하였다. 교육과학기술부에서는 2015년에 전국적으로 스마트 인터페이스 환경을 갖추고 교육환경, 교육내용, 교육방법, 평가 등 교육체제를 혁신하겠다고 발표한 상황이다. 스마트 교육은 교육 환경의 혁신적 변화로 기존 교육체제와는 전혀 다른 접근으로서 교사와 학생, 주변 사회 환경이 통신환경을 기반으로 소셜러닝과 학습자의 학습수준을 고려한 개인별 지식 맞춤형 학습체제가 가능한 것으로, 연구 방향과 방법이 다양하게 구현 가능하다. 본 연구는 스마트교육에서 미술교과를 접목하여 이론수업, 창작수업, 감상수업, 체험활동 수업활용 방안에 대해서 살펴보고 학습 지도안을 작성하였다. 미술수업을 어떻게 풀어낼 수 있는지 스마트 인터페이스 환경의 수업방향을 제시한다. 본 연구의 목적은 앞으로 더 발전할 스마트교육의 방향에 대해서 인지하고, 21세기형 새로운 교육방법으로 스마트교육을 적용한 미술 수업방안을 모색하는 것이다. 미술교과를 스마트교육으로 수업하는 ‘방법’과 교육 ‘환경’에 대해서 고민하고 추론하여 최종적으로 미술 스마트교육 학습 지도안을 제안한다. 스마트교육은 아직 초입에 들어선 단계이기 때문에 앞으로 스마트 교육 활용 방식에 대한 다양한 모형과 양식의 연구가 필요하고, 다양한 시행착오를 거쳐서 여러 모범적인 교수 방법을 찾아내는 것이 시급한 실정이다. 앞으로 변화와 발전된 미래의 스마트 교육을 기대해본다.
본 연구는 스마트러닝(Smart Learning)의 개념과 교육과학기술부에서 발표한 스마트교육에 대한 개념에 대하여 살펴보았으며, 교사, 학생, 교수매체의 상호 유기적인 스마트 인터페이스 교수환경에서 미술 수업이 어떻게 진행될 수 있는지에 대해서 연구해보았다. 최종적으로는 스마트교육의 다양한 교수방법을 활용하여 미술교과에서 접목할 수 있는 수업방안을 제시하였다. 교육과학기술부에서는 2015년에 전국적으로 스마트 인터페이스 환경을 갖추고 교육환경, 교육내용, 교육방법, 평가 등 교육체제를 혁신하겠다고 발표한 상황이다. 스마트 교육은 교육 환경의 혁신적 변화로 기존 교육체제와는 전혀 다른 접근으로서 교사와 학생, 주변 사회 환경이 통신환경을 기반으로 소셜러닝과 학습자의 학습수준을 고려한 개인별 지식 맞춤형 학습체제가 가능한 것으로, 연구 방향과 방법이 다양하게 구현 가능하다. 본 연구는 스마트교육에서 미술교과를 접목하여 이론수업, 창작수업, 감상수업, 체험활동 수업활용 방안에 대해서 살펴보고 학습 지도안을 작성하였다. 미술수업을 어떻게 풀어낼 수 있는지 스마트 인터페이스 환경의 수업방향을 제시한다. 본 연구의 목적은 앞으로 더 발전할 스마트교육의 방향에 대해서 인지하고, 21세기형 새로운 교육방법으로 스마트교육을 적용한 미술 수업방안을 모색하는 것이다. 미술교과를 스마트교육으로 수업하는 ‘방법’과 교육 ‘환경’에 대해서 고민하고 추론하여 최종적으로 미술 스마트교육 학습 지도안을 제안한다. 스마트교육은 아직 초입에 들어선 단계이기 때문에 앞으로 스마트 교육 활용 방식에 대한 다양한 모형과 양식의 연구가 필요하고, 다양한 시행착오를 거쳐서 여러 모범적인 교수 방법을 찾아내는 것이 시급한 실정이다. 앞으로 변화와 발전된 미래의 스마트 교육을 기대해본다.
This study examined the concept of smart learning, and the concept of smart education which was announced by the Ministry of Education, Science and Technology, and then looked into how art lesson could be carried out under the reciprocally organic smart interface teaching environment among teachers,...
This study examined the concept of smart learning, and the concept of smart education which was announced by the Ministry of Education, Science and Technology, and then looked into how art lesson could be carried out under the reciprocally organic smart interface teaching environment among teachers, students and instructional media. At the conclusion, this study presented a teaching plan, which could be applied to art curricula, using a variety of teaching methods of smart education. The Ministry of Education, Science and Technology announced that by the year of 2015 smart interface environment would be established nationwide and the existing educational system, including educational environment, educational contents, educational methods and evaluation, would be reformed. Smart education is an innovative change of educational environment and a completely different approach from the existing educational system and with which personal learning system of tailored knowledge that takes social learning and learners' level of learning into account on the basis of communication environment among teachers, students and community circumstances is possible. Therefore, with smart education, it is possible to materialize the direction and method of study diversely. By grafting smart education onto art curricula, this study examined the use plan of smart education in such kinds of lesson as theoretical lesson, creative lesson, appreciative lesson and experiential lesson and then worked out a plan of teaching guidance. In this vein, the direction of teaching under the environment of smart interface was presented in relation to the method of carrying out art lesson. The purpose of this study was to find out the direction of smart education which would develop all the more in the future and then grope after the plan of smart education-applied art lesson as a new type of education in the 21st century. By endeavoring to find out the 'method' and educational 'environment' of carrying out the teaching of art curricula via smart education, this study presented a guidance plan of smart education-oriented lesson of art finally. Since smart education is in the stage of introduction yet, it is necessary to carry out studies on a variety of models and modalities of smart education, focusing on its use methods and find out urgently an exemplary method of smart education many trials and errors, The investigator hopes smart education will be advanced and developed all the more in the future.
This study examined the concept of smart learning, and the concept of smart education which was announced by the Ministry of Education, Science and Technology, and then looked into how art lesson could be carried out under the reciprocally organic smart interface teaching environment among teachers, students and instructional media. At the conclusion, this study presented a teaching plan, which could be applied to art curricula, using a variety of teaching methods of smart education. The Ministry of Education, Science and Technology announced that by the year of 2015 smart interface environment would be established nationwide and the existing educational system, including educational environment, educational contents, educational methods and evaluation, would be reformed. Smart education is an innovative change of educational environment and a completely different approach from the existing educational system and with which personal learning system of tailored knowledge that takes social learning and learners' level of learning into account on the basis of communication environment among teachers, students and community circumstances is possible. Therefore, with smart education, it is possible to materialize the direction and method of study diversely. By grafting smart education onto art curricula, this study examined the use plan of smart education in such kinds of lesson as theoretical lesson, creative lesson, appreciative lesson and experiential lesson and then worked out a plan of teaching guidance. In this vein, the direction of teaching under the environment of smart interface was presented in relation to the method of carrying out art lesson. The purpose of this study was to find out the direction of smart education which would develop all the more in the future and then grope after the plan of smart education-applied art lesson as a new type of education in the 21st century. By endeavoring to find out the 'method' and educational 'environment' of carrying out the teaching of art curricula via smart education, this study presented a guidance plan of smart education-oriented lesson of art finally. Since smart education is in the stage of introduction yet, it is necessary to carry out studies on a variety of models and modalities of smart education, focusing on its use methods and find out urgently an exemplary method of smart education many trials and errors, The investigator hopes smart education will be advanced and developed all the more in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.