현행 우리나라 미술교육의 현상은 교과 위주에 치중하고 있음은 모두가 아는 사실이다. 이러한 현상이 정서적인 발달을 돕는 미술교과의 중요성을 간과하게 하여 학교 교육을 통한 전인교육의 실현이 힘들어지고 있다.
이성발달에만 치중한 교육은 정서적으로 표현하는 것과 스스로 정서를 조절하는 능력인 감성발달을 돕는 교육이 부족함으로 인해 다양한 사회문제를 야기하고 있으며 스스로 감정을 조절하는 능력은 자신의 감정을 확인하는 과정에서 출발한다. 자기의 정서를 이해하는 것은 자신의 정서 상태를 알고 어떻게 행동하여야 할지를 선택하는 과...
현행 우리나라 미술교육의 현상은 교과 위주에 치중하고 있음은 모두가 아는 사실이다. 이러한 현상이 정서적인 발달을 돕는 미술교과의 중요성을 간과하게 하여 학교 교육을 통한 전인교육의 실현이 힘들어지고 있다.
이성발달에만 치중한 교육은 정서적으로 표현하는 것과 스스로 정서를 조절하는 능력인 감성발달을 돕는 교육이 부족함으로 인해 다양한 사회문제를 야기하고 있으며 스스로 감정을 조절하는 능력은 자신의 감정을 확인하는 과정에서 출발한다. 자기의 정서를 이해하는 것은 자신의 정서 상태를 알고 어떻게 행동하여야 할지를 선택하는 과정을 거칠 수 있다.
따라서 본 논문은 아동의 정서 향상을 위한 색채 표현과 미술교육 현장에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하여 정서 향상을 위해서 할 수 있는 색채 표현의 효과적인 수업을 위한 지도방법을 연구하는 데 그 목적을 두었다.
아동은 환경에 민감하게 반응하며 감정을 잘 느끼고 자신의 감정과 생각을 자유롭게 표현하려 하지만 표현활동이 부족한 아동은 스스로에게 솔직하며 다양한 정서를 골고루 경험하여 표현하는 기회가 주어져야 한다. 그러므로 교사는 아동의 작품에 드러난 색채를 통해 아동의 정서와 감정을 이해하고 이를 활용하여 더 풍부한 감성과 정서를 갖도록 도움을 줄 수 있다.
이러한 색채의 이론적 근거를 제 2장에서 아동과 정서의 개념과 특성, 아동미술의 교육적 의의와 아동의 색채개념 및 특성을 초등학교 아동을 대상으로 하여 정서 발현을 돕는 색채미술에 대해 조사하고, 그 결과 현장에서 색채관련 수업의 교사의 인식과 색채수업의 진행에 따를 여러 가지의 필요와 요구가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 사례분석을 위해 제 3장에서는 아동미술의 색채표현방식을 위한 아동미술의 색채표현의 정의, 색채표현의 해석과 색채표현이 반영된 현대미술의 아동화적 색채표현과 기법을 알아보고 연구하였다. 색채표현은 아동의 감성과 성격을 이해할 수 있는 중요한 요소 중 하나다.
제 4장에서는 색채가 반영된 아동미술의 표현방식을 ‘정서 향상을 위한 색채 표현활동’ 프로그램과 ‘감정표출을 위한 색채 표현활동’ 프로그램으로 나누어 제시하여 총4개의 아동 정서 향상을 위한 색채표현의 효과적인 지도방법을 조사하고 연구하였다. 수업을 통해 다양한 색을 관찰하는 것은 정서자극을 주는 것은 물론이고 미술 실기능력을 향상 시키려는 목적이었다.
아동 정서 향상을 위한 색채표현의 효과적인 지도방법으로 수업에서 교사의 개입을 최대한 배제하고 아동의 자유로운 표현을 유도하여, 교사는 아동을 관찰하고 이해하도록 제시하였다.
본 프로그램 적용결과 아동들은 색채감각에 대해 더욱 이해하고 적절히 적용하는 능력이 키워짐과 동시에 미술표현에 대한 거부감이 줄어 자유로운 표현이 많이 늘었고, 색채표현 과정과 표현 후, 정서와 감정에 변화를 느낀다고 하였으며 작품에서 색채사용은 조금 더 다양해진 것을 볼 수 있었다. 이러한 교육적 효과를 더욱 높이기 위해서 아동들에게 좀 더 많은 표현 기회가 필요하지만, 미술 수업 시간의 부족함이 안타깝다.
아동들의 정서 향상을 돕기 위한 미술수업의 중요성을 인식하여 미술교육의 개선방안을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 미술 수업에서 교사는 아동들에게 개방적이고 적극적인 이해가 요구되어야 한다.
둘째, 아동들의 정서 향상에 도움을 주는 미술 수업을 위해서 교사는 정서와 심리에 대한 기초 지식과 색채에 대한 이론을 습득하는 교사의 전문성 확충에 중요성을 인식해야 한다.
셋째, 아동들을 주의 깊게 관찰하고 관심을 기울이는 교육자로써의 자세를 갖추어야 한다.
이로써, 아동의 정서 향상으로서의 색채표현 활동은 아동들에게 체험을 통해 색채 감각에 대해 감각적 지식을 습득하게 하였다. 또 색채를 통해 자신의 정서를 표현하는 능력을 향상시켜 감성과 정서 발달에 도움이 되므로 교육 환경 역시 재편성 되어야 하며 색채 지도와 아동들의 잠재력을 기반으로 한 창의력과 감정을 현실에서 표현하게 할 수 있는 통로가 되도록 색채 감각에 대한 다각적인 프로그램의 연구와 적용이 지속되어야 할 것이다.
현행 우리나라 미술교육의 현상은 교과 위주에 치중하고 있음은 모두가 아는 사실이다. 이러한 현상이 정서적인 발달을 돕는 미술교과의 중요성을 간과하게 하여 학교 교육을 통한 전인교육의 실현이 힘들어지고 있다.
이성발달에만 치중한 교육은 정서적으로 표현하는 것과 스스로 정서를 조절하는 능력인 감성발달을 돕는 교육이 부족함으로 인해 다양한 사회문제를 야기하고 있으며 스스로 감정을 조절하는 능력은 자신의 감정을 확인하는 과정에서 출발한다. 자기의 정서를 이해하는 것은 자신의 정서 상태를 알고 어떻게 행동하여야 할지를 선택하는 과정을 거칠 수 있다.
따라서 본 논문은 아동의 정서 향상을 위한 색채 표현과 미술교육 현장에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하여 정서 향상을 위해서 할 수 있는 색채 표현의 효과적인 수업을 위한 지도방법을 연구하는 데 그 목적을 두었다.
아동은 환경에 민감하게 반응하며 감정을 잘 느끼고 자신의 감정과 생각을 자유롭게 표현하려 하지만 표현활동이 부족한 아동은 스스로에게 솔직하며 다양한 정서를 골고루 경험하여 표현하는 기회가 주어져야 한다. 그러므로 교사는 아동의 작품에 드러난 색채를 통해 아동의 정서와 감정을 이해하고 이를 활용하여 더 풍부한 감성과 정서를 갖도록 도움을 줄 수 있다.
이러한 색채의 이론적 근거를 제 2장에서 아동과 정서의 개념과 특성, 아동미술의 교육적 의의와 아동의 색채개념 및 특성을 초등학교 아동을 대상으로 하여 정서 발현을 돕는 색채미술에 대해 조사하고, 그 결과 현장에서 색채관련 수업의 교사의 인식과 색채수업의 진행에 따를 여러 가지의 필요와 요구가 있음을 알 수 있다.
본 연구의 사례분석을 위해 제 3장에서는 아동미술의 색채표현방식을 위한 아동미술의 색채표현의 정의, 색채표현의 해석과 색채표현이 반영된 현대미술의 아동화적 색채표현과 기법을 알아보고 연구하였다. 색채표현은 아동의 감성과 성격을 이해할 수 있는 중요한 요소 중 하나다.
제 4장에서는 색채가 반영된 아동미술의 표현방식을 ‘정서 향상을 위한 색채 표현활동’ 프로그램과 ‘감정표출을 위한 색채 표현활동’ 프로그램으로 나누어 제시하여 총4개의 아동 정서 향상을 위한 색채표현의 효과적인 지도방법을 조사하고 연구하였다. 수업을 통해 다양한 색을 관찰하는 것은 정서자극을 주는 것은 물론이고 미술 실기능력을 향상 시키려는 목적이었다.
아동 정서 향상을 위한 색채표현의 효과적인 지도방법으로 수업에서 교사의 개입을 최대한 배제하고 아동의 자유로운 표현을 유도하여, 교사는 아동을 관찰하고 이해하도록 제시하였다.
본 프로그램 적용결과 아동들은 색채감각에 대해 더욱 이해하고 적절히 적용하는 능력이 키워짐과 동시에 미술표현에 대한 거부감이 줄어 자유로운 표현이 많이 늘었고, 색채표현 과정과 표현 후, 정서와 감정에 변화를 느낀다고 하였으며 작품에서 색채사용은 조금 더 다양해진 것을 볼 수 있었다. 이러한 교육적 효과를 더욱 높이기 위해서 아동들에게 좀 더 많은 표현 기회가 필요하지만, 미술 수업 시간의 부족함이 안타깝다.
아동들의 정서 향상을 돕기 위한 미술수업의 중요성을 인식하여 미술교육의 개선방안을 다음과 같이 제시하였다.
첫째, 미술 수업에서 교사는 아동들에게 개방적이고 적극적인 이해가 요구되어야 한다.
둘째, 아동들의 정서 향상에 도움을 주는 미술 수업을 위해서 교사는 정서와 심리에 대한 기초 지식과 색채에 대한 이론을 습득하는 교사의 전문성 확충에 중요성을 인식해야 한다.
셋째, 아동들을 주의 깊게 관찰하고 관심을 기울이는 교육자로써의 자세를 갖추어야 한다.
이로써, 아동의 정서 향상으로서의 색채표현 활동은 아동들에게 체험을 통해 색채 감각에 대해 감각적 지식을 습득하게 하였다. 또 색채를 통해 자신의 정서를 표현하는 능력을 향상시켜 감성과 정서 발달에 도움이 되므로 교육 환경 역시 재편성 되어야 하며 색채 지도와 아동들의 잠재력을 기반으로 한 창의력과 감정을 현실에서 표현하게 할 수 있는 통로가 되도록 색채 감각에 대한 다각적인 프로그램의 연구와 적용이 지속되어야 할 것이다.
The current country-driven focus on art education and the phenomenon of the curriculum that is the fact that everyone knows. These symptoms of emotional development, helping to overlook the importance of art education of school education through the realization of holistic education is getting harde...
The current country-driven focus on art education and the phenomenon of the curriculum that is the fact that everyone knows. These symptoms of emotional development, helping to overlook the importance of art education of school education through the realization of holistic education is getting harder and harder.
Rational development of ad-hoc training only to express the emotional ability to regulate emotions and self-help development of emotion due to the lack of education led to a variety of social issues and the ability to regulate their own emotions and your feelings in the process of determining starts. Understanding one's emotions and their emotional state should act to know how you can go through the process of choosing whether to.
Therefore, this paper for improving the child's emotional expression of colors that can be applied to art education and develop programs to improve the emotional expression of colors that can be effective teaching methods for teaching that aimed to study.
Children are sensitive to the environment and good feelings and thoughts feel free to express their feelings and expressive activities, but lack of trying to be honest with yourself and the children equally experienced various emotions should be given a chance to express. Therefore, teachers of color revealed in the work of the child through the child's emotions and feelings to understand and take advantage of it to have a more generous feelings and emotions can help.
The rationale of these colors and emotions in chapter 2, the concept and characteristics of children, children's art and educational implications of characteristics of children of color concepts and sentiments expressed by elementary school for children of color to help investigated for art, and the results related classes in the field of color perception and color of the teacher's instruction to follow the progress of the various needs and demands that can be seen.
For this study, a case study of Chapter 3 for children art children art representation of the color representation of the color definition, color saturation and color representation of the interpretation of contemporary art that reflects the color expressions and techniques to find out children express feeling studies. Color representation of the child's emotions and personality to understand an important factor.
In chapter 4, the representation of colors that reflect the way children art 'emotional and expressive activities for improving the color' program 'Colors for expressing emotions and expressive activities' program presented by dividing the total of four children of color representation of emotion effective for improving Teaching methods were studied to investigate.
Children's emotional expression effective for improving the color map as a teaching method to exclude possible involvement of teachers in children's free expression by inducing teachers to observe and to understand the child is presented. This program, the effect children sense of color for a more understanding and properly applying the ability has improved, and at the same time art expression of discomfort reduce free expression, much increased, the color representation process and express the emotions and feelings change feels and works used in the color could be seen a little more diversified. To further enhance the educational effectiveness of these children need opportunities to express a little more, but the sad lack of art class. To help improve children's emotional art class art education by recognizing the importance of the improvement plan has been proposed as follows.
First, teachers in art classes for children, requires an open and understanding to be aggressive. Second, to help improve children's emotional for art classes for emotional and psychological theory of color to acquire basic knowledge and professionalism of teachers should be aware of the importance to expand. Third, carefully observing children and educators pay attention to posture as a must.
With this, improve children's emotional experiences as a colorful and expressive activities for students through the sense of color was to gain knowledge about the sensual. The colors, the ability to express emotion through their senses and emotions to enhance learning environment for the development because it helps the color map and the child also must be reorganized based on their potential for creativity and emotions can be expressed in reality channel sense of color to be diversified for the study and application of the program should be continued.
The current country-driven focus on art education and the phenomenon of the curriculum that is the fact that everyone knows. These symptoms of emotional development, helping to overlook the importance of art education of school education through the realization of holistic education is getting harder and harder.
Rational development of ad-hoc training only to express the emotional ability to regulate emotions and self-help development of emotion due to the lack of education led to a variety of social issues and the ability to regulate their own emotions and your feelings in the process of determining starts. Understanding one's emotions and their emotional state should act to know how you can go through the process of choosing whether to.
Therefore, this paper for improving the child's emotional expression of colors that can be applied to art education and develop programs to improve the emotional expression of colors that can be effective teaching methods for teaching that aimed to study.
Children are sensitive to the environment and good feelings and thoughts feel free to express their feelings and expressive activities, but lack of trying to be honest with yourself and the children equally experienced various emotions should be given a chance to express. Therefore, teachers of color revealed in the work of the child through the child's emotions and feelings to understand and take advantage of it to have a more generous feelings and emotions can help.
The rationale of these colors and emotions in chapter 2, the concept and characteristics of children, children's art and educational implications of characteristics of children of color concepts and sentiments expressed by elementary school for children of color to help investigated for art, and the results related classes in the field of color perception and color of the teacher's instruction to follow the progress of the various needs and demands that can be seen.
For this study, a case study of Chapter 3 for children art children art representation of the color representation of the color definition, color saturation and color representation of the interpretation of contemporary art that reflects the color expressions and techniques to find out children express feeling studies. Color representation of the child's emotions and personality to understand an important factor.
In chapter 4, the representation of colors that reflect the way children art 'emotional and expressive activities for improving the color' program 'Colors for expressing emotions and expressive activities' program presented by dividing the total of four children of color representation of emotion effective for improving Teaching methods were studied to investigate.
Children's emotional expression effective for improving the color map as a teaching method to exclude possible involvement of teachers in children's free expression by inducing teachers to observe and to understand the child is presented. This program, the effect children sense of color for a more understanding and properly applying the ability has improved, and at the same time art expression of discomfort reduce free expression, much increased, the color representation process and express the emotions and feelings change feels and works used in the color could be seen a little more diversified. To further enhance the educational effectiveness of these children need opportunities to express a little more, but the sad lack of art class. To help improve children's emotional art class art education by recognizing the importance of the improvement plan has been proposed as follows.
First, teachers in art classes for children, requires an open and understanding to be aggressive. Second, to help improve children's emotional for art classes for emotional and psychological theory of color to acquire basic knowledge and professionalism of teachers should be aware of the importance to expand. Third, carefully observing children and educators pay attention to posture as a must.
With this, improve children's emotional experiences as a colorful and expressive activities for students through the sense of color was to gain knowledge about the sensual. The colors, the ability to express emotion through their senses and emotions to enhance learning environment for the development because it helps the color map and the child also must be reorganized based on their potential for creativity and emotions can be expressed in reality channel sense of color to be diversified for the study and application of the program should be continued.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.