본 연구는 어린이집 교사의 임파워먼트와 어린이집의 조직문화를 각각 살펴보고, 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아보고자 수행하였다. 어린이집 교사 스스로 자신의 보육 행위의 실태를 돌아볼 수 있는 기회를 제공하여 스스로의 임파워먼트를 형성하고 어린이집 조직문화가 갖고 있는 특성을 살펴보고, 궁극적으로는 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아봄으로서 현 시대가 요구하고 있는 양질의 보육서비스를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 서울 및 경기도에 위치한 국공립, 직장, 직장, 민간, 가정 어린이집에 근무 중인 교사 400명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 263부가 최종 ...
본 연구는 어린이집 교사의 임파워먼트와 어린이집의 조직문화를 각각 살펴보고, 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아보고자 수행하였다. 어린이집 교사 스스로 자신의 보육 행위의 실태를 돌아볼 수 있는 기회를 제공하여 스스로의 임파워먼트를 형성하고 어린이집 조직문화가 갖고 있는 특성을 살펴보고, 궁극적으로는 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아봄으로서 현 시대가 요구하고 있는 양질의 보육서비스를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 서울 및 경기도에 위치한 국공립, 직장, 직장, 민간, 가정 어린이집에 근무 중인 교사 400명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 263부가 최종 자료 분석 자료로 선정하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 1. 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육 간의 상관은 어떠한가? 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화는 영유아권리존중 보육과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정, 전문성 신장, 지위, 자아효능감, 자율성, 영향력 요인은 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’과 ‘아동 최선의 이익’과 모두 유의미한 관계가 있었다. 어린이집 조직문화의 하위 요인인 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화 역시 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’과 ‘아동 최선의 이익’과 모두 의미 있는 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 2. 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화가 영유아권리존중 보육에 미치는 영향은 어떠한가? 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정과 자아 효능감이 높고 조직문화의 하위 요인인 상징적 문화, 실천적 문화가 좋을수록 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’ 실행이 잘 이루어지는 것으로 예측할 수 있다. 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘아동 최선의 이익’을 존중하는 보육 실행은 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정, 전문성 신장, 자아효능감이 의미 있는 변인이었으며 조직문화의 하위 요인에서는 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화가 의미 있는 설명력 있는 변인으로 나타났다. 이러한 결과로 얻은 결론은 첫째, 영유아권리존중 보육은 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 밀접한 관계가 있다. 둘째, 영유아권리존중 보육은 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화에 영향을 받는다. 셋째, 교사의 의사결정과 자아효능감 수준이 높고 상징적 문화, 실천적 문화가 잘 이루어질 때 하루 일과 존중 보육 활동이 잘 이루어진다. 교사의 의사결정과 전문성 신장, 자아효능감 수준이 높고 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화가 잘 형성되었을 때 아동 최선의 이익을 보장하는 보육 활동이 활발하게 이루어진다고 판단할 수 있다. 보육이 궁극적으로 추구하는 목표인 영유아권리존중 보육을 실현하기 위해서는 어린이집 교사의 임파워먼트를 향상시킬 수 있는 환경을 제시하고 긍정적인 조직문화 풍토를 조성해주어야 할 것이다.
본 연구는 어린이집 교사의 임파워먼트와 어린이집의 조직문화를 각각 살펴보고, 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아보고자 수행하였다. 어린이집 교사 스스로 자신의 보육 행위의 실태를 돌아볼 수 있는 기회를 제공하여 스스로의 임파워먼트를 형성하고 어린이집 조직문화가 갖고 있는 특성을 살펴보고, 궁극적으로는 영유아권리존중 보육과의 관계를 알아봄으로서 현 시대가 요구하고 있는 양질의 보육서비스를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구의 수행을 위해 서울 및 경기도에 위치한 국공립, 직장, 직장, 민간, 가정 어린이집에 근무 중인 교사 400명을 대상으로 설문지를 배부하였으며, 이중 수집된 263부가 최종 자료 분석 자료로 선정하였다. 연구문제에 따른 연구결과는 다음과 같다. 1. 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 영유아권리존중 보육 간의 상관은 어떠한가? 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화는 영유아권리존중 보육과 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정, 전문성 신장, 지위, 자아효능감, 자율성, 영향력 요인은 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’과 ‘아동 최선의 이익’과 모두 유의미한 관계가 있었다. 어린이집 조직문화의 하위 요인인 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화 역시 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’과 ‘아동 최선의 이익’과 모두 의미 있는 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 2. 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화가 영유아권리존중 보육에 미치는 영향은 어떠한가? 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정과 자아 효능감이 높고 조직문화의 하위 요인인 상징적 문화, 실천적 문화가 좋을수록 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘하루 일과 존중’ 실행이 잘 이루어지는 것으로 예측할 수 있다. 영유아권리존중 보육의 하위 요인인 ‘아동 최선의 이익’을 존중하는 보육 실행은 어린이집 교사의 임파워먼트 하위 요인인 의사결정, 전문성 신장, 자아효능감이 의미 있는 변인이었으며 조직문화의 하위 요인에서는 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화가 의미 있는 설명력 있는 변인으로 나타났다. 이러한 결과로 얻은 결론은 첫째, 영유아권리존중 보육은 어린이집 교사의 임파워먼트 및 조직문화와 밀접한 관계가 있다. 둘째, 영유아권리존중 보육은 어린이집 교사의 임파워먼트와 조직문화에 영향을 받는다. 셋째, 교사의 의사결정과 자아효능감 수준이 높고 상징적 문화, 실천적 문화가 잘 이루어질 때 하루 일과 존중 보육 활동이 잘 이루어진다. 교사의 의사결정과 전문성 신장, 자아효능감 수준이 높고 핵심적 문화, 상징적 문화, 실천적 문화가 잘 형성되었을 때 아동 최선의 이익을 보장하는 보육 활동이 활발하게 이루어진다고 판단할 수 있다. 보육이 궁극적으로 추구하는 목표인 영유아권리존중 보육을 실현하기 위해서는 어린이집 교사의 임파워먼트를 향상시킬 수 있는 환경을 제시하고 긍정적인 조직문화 풍토를 조성해주어야 할 것이다.
This study was initiated to examine child care center teachers' empowerment and child care center's organizational culture respectively, and then look into the relationship between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's ...
This study was initiated to examine child care center teachers' empowerment and child care center's organizational culture respectively, and then look into the relationship between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect. In this vein, the purpose of this study was to provide high quality edu-care services, required by contemporary society, by providing child care center teachers an opportunity to look back actual status of their edu-care practices and making them form empowerment for themselves and by examining the characteristic of child care center's organizational culture and its relationship with edu-care for young children's right respect. For this, a questionnaire survey of 400 teachers working for national/public, corporate, private and home child care centers in Seoul and Gyeonggi-do was carried out and collected data of 263 respondents were used in study analysis. Study questions and study findings are as follows: 1. 'What is the correlation between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect?' There was positive relationship between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect. Such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making, specialty increase, position, self-efficacy, self-regulation and influential factors had significant relations with such sub-variables of edu-care for young children's right respect as 'respect for daily work' and 'respect for children's best interests'. In addition, such sub-variables of child care center's organizational culture as 'essential culture', 'symbolic culture' and 'practical culture' had positive correlations with all the two variables of edu-care for young children's right respect, such as 'respect for daily work' and 'respect for children's best interests'. 2. 'What is the influence of child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture upon edu-care for young children's right respect?' When such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making and self-efficacy were higher and such sub-variables of child care center's organizational culture as 'symbolic culture' and 'practical culture' were better, the practice of 'respect for daily work', a sub-variable of edu-care for young children's right respect, was expected to be better. The practice of 'respect for children's best interests, a such sub-variable of edu-care for young children's right respect., was significantly influenced by such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making, specialty increase and self-efficacy. In addition, such sub-variables of child care center's organizational culture as 'essential culture', 'symbolic culture' and 'practical culture' were the variables that had explanatory power for the practice of 'respect for children's best interests'. Based on the above study findings, this study is concluded as follows: First, edu-care for young children's right respect is closely related to child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture. Second, edu-care for young children's right respect is influenced by child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture. Third, when the level of teachers' decision-making and self-efficacy is higher and the practice of symbolic culture and practical culture is better, the edu-care activity of 'respect for daily work' is better. In addition, when the level of teachers' decision-making, specialty increase and self-efficacy is higher and the formation of essential culture, symbolic culture and practical culture is better, the edu-care activity of 'respect for children's best interests' is more active. In order to realize edu-care for young children's right respect , an ultimate goal of edu-care, it is necessary to establish circumstances of improving child care center teachers' empowerment, together with forming child care center's positive organizational culture.
This study was initiated to examine child care center teachers' empowerment and child care center's organizational culture respectively, and then look into the relationship between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect. In this vein, the purpose of this study was to provide high quality edu-care services, required by contemporary society, by providing child care center teachers an opportunity to look back actual status of their edu-care practices and making them form empowerment for themselves and by examining the characteristic of child care center's organizational culture and its relationship with edu-care for young children's right respect. For this, a questionnaire survey of 400 teachers working for national/public, corporate, private and home child care centers in Seoul and Gyeonggi-do was carried out and collected data of 263 respondents were used in study analysis. Study questions and study findings are as follows: 1. 'What is the correlation between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect?' There was positive relationship between child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture and edu-care for young children's right respect. Such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making, specialty increase, position, self-efficacy, self-regulation and influential factors had significant relations with such sub-variables of edu-care for young children's right respect as 'respect for daily work' and 'respect for children's best interests'. In addition, such sub-variables of child care center's organizational culture as 'essential culture', 'symbolic culture' and 'practical culture' had positive correlations with all the two variables of edu-care for young children's right respect, such as 'respect for daily work' and 'respect for children's best interests'. 2. 'What is the influence of child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture upon edu-care for young children's right respect?' When such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making and self-efficacy were higher and such sub-variables of child care center's organizational culture as 'symbolic culture' and 'practical culture' were better, the practice of 'respect for daily work', a sub-variable of edu-care for young children's right respect, was expected to be better. The practice of 'respect for children's best interests, a such sub-variable of edu-care for young children's right respect., was significantly influenced by such sub-variables of child care center teachers' empowerment as decision-making, specialty increase and self-efficacy. In addition, such sub-variables of child care center's organizational culture as 'essential culture', 'symbolic culture' and 'practical culture' were the variables that had explanatory power for the practice of 'respect for children's best interests'. Based on the above study findings, this study is concluded as follows: First, edu-care for young children's right respect is closely related to child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture. Second, edu-care for young children's right respect is influenced by child care center teachers' empowerment & child care center's organizational culture. Third, when the level of teachers' decision-making and self-efficacy is higher and the practice of symbolic culture and practical culture is better, the edu-care activity of 'respect for daily work' is better. In addition, when the level of teachers' decision-making, specialty increase and self-efficacy is higher and the formation of essential culture, symbolic culture and practical culture is better, the edu-care activity of 'respect for children's best interests' is more active. In order to realize edu-care for young children's right respect , an ultimate goal of edu-care, it is necessary to establish circumstances of improving child care center teachers' empowerment, together with forming child care center's positive organizational culture.
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