본 연구는 예비 체육 교사의 체육 교육과정 개발 및 운영에 관한 의사결정에 영향을 미치는 가치 정향(Value Orientation)을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 Ennis 와 Hooper(1988)가 체육 교사들의 가치 정향을 조사하기 위해 개발했던 '가치 정향 설문지'를 참고로 하여, 김윤희(1993)가 번안한 '체육 교사의 가치 정향 설문지'를 사용하였다. 연구대상은 수도권 C대학교 체육교육과에 재학 중인 학부생, C대, L대, K대학교 교육대학원 체육교육과에 재학 중인 석사생, 총 예비 체육 교사 100명으로 선정하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 예비 체육 교사의 체육 교육과정 개발 및 운영에 관한 의사결정에 영향을 미치는 가치 정향(Value Orientation)을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 Ennis 와 Hooper(1988)가 체육 교사들의 가치 정향을 조사하기 위해 개발했던 '가치 정향 설문지'를 참고로 하여, 김윤희(1993)가 번안한 '체육 교사의 가치 정향 설문지'를 사용하였다. 연구대상은 수도권 C대학교 체육교육과에 재학 중인 학부생, C대, L대, K대학교 교육대학원 체육교육과에 재학 중인 석사생, 총 예비 체육 교사 100명으로 선정하였다. 수집된 자료는 교차분석을 통한 검정과 우선순위와 백분율을 비교한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 중등학교 예비 체육 교사는 ‘생태통합’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘사회재건’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 한 가지 가치 정향에 일관적으로 우선순위를 부여한 중등학교 예비 체육 교사는 ‘사회재건’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘생태통합’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 두 가지 가치 정향에 우선순위를 부여한 예비 체육 교사는 ‘자아실현’과 ‘생태통합’을 가장 상위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 세 가지 가치 정향에 우선순위를 부여한 예비 체육 교사는 ‘내용숙달’, ‘학습과정’, ‘생태통합’을 우선순위로 두고있다. 둘째, 남자 예비 체육 교사와 여자 예비 체육 교사는 모든 가치 정향의 통계적인 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 남자 예비 체육 교사는 ‘자아실현’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘사회재건’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하였다. 여자 예비 체육 교사는 ‘학습과정’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘자아실현’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하였다. 즉, 학생의 흥미와 욕구에 맞는 활동을 구성하는데 있어 남자 예비 체육 교사는 여자 예비 체육 교사에 비해 ‘자아실현’을 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학교 재학 중인 예비 체육 교사와 대학원 재학 중인 예비 체육 교사는 ‘학습과정’, ‘자아실현’, ‘사회재건’ 가치 정향에서 통계적으로 유의미한 차이가 났다. 즉, 대학원 재학 중인 예비 체육 교사는 대학교 재학 중인 예비 체육 교사에 비해 ‘학습과정’과 ‘사회재건’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고, 대학교 재학 중인 예비 체육 교사는 대학원 재학 중인 예비 체육 교사에 비해 ‘자아실현’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고 있다. 넷째, 대학교 2학년, 3학년, 4학년 예비 체육 교사는 ‘학습과정’ 가치 정향에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 학부생 2학년 예비 체육 교사는 3학년, 4학년 예비 체육 교사에 비해 ‘학습과정’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고 있다.
본 연구는 예비 체육 교사의 체육 교육과정 개발 및 운영에 관한 의사결정에 영향을 미치는 가치 정향(Value Orientation)을 분석하는데 목적을 두고 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 Ennis 와 Hooper(1988)가 체육 교사들의 가치 정향을 조사하기 위해 개발했던 '가치 정향 설문지'를 참고로 하여, 김윤희(1993)가 번안한 '체육 교사의 가치 정향 설문지'를 사용하였다. 연구대상은 수도권 C대학교 체육교육과에 재학 중인 학부생, C대, L대, K대학교 교육대학원 체육교육과에 재학 중인 석사생, 총 예비 체육 교사 100명으로 선정하였다. 수집된 자료는 교차분석을 통한 검정과 우선순위와 백분율을 비교한 결과, 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 중등학교 예비 체육 교사는 ‘생태통합’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘사회재건’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 한 가지 가치 정향에 일관적으로 우선순위를 부여한 중등학교 예비 체육 교사는 ‘사회재건’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘생태통합’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 두 가지 가치 정향에 우선순위를 부여한 예비 체육 교사는 ‘자아실현’과 ‘생태통합’을 가장 상위의 가치 정향으로 인식하고 있다. 세 가지 가치 정향에 우선순위를 부여한 예비 체육 교사는 ‘내용숙달’, ‘학습과정’, ‘생태통합’을 우선순위로 두고있다. 둘째, 남자 예비 체육 교사와 여자 예비 체육 교사는 모든 가치 정향의 통계적인 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 남자 예비 체육 교사는 ‘자아실현’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘사회재건’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하였다. 여자 예비 체육 교사는 ‘학습과정’을 가장 상위의 가치 정향으로, ‘자아실현’을 가장 하위의 가치 정향으로 인식하였다. 즉, 학생의 흥미와 욕구에 맞는 활동을 구성하는데 있어 남자 예비 체육 교사는 여자 예비 체육 교사에 비해 ‘자아실현’을 긍정적으로 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 대학교 재학 중인 예비 체육 교사와 대학원 재학 중인 예비 체육 교사는 ‘학습과정’, ‘자아실현’, ‘사회재건’ 가치 정향에서 통계적으로 유의미한 차이가 났다. 즉, 대학원 재학 중인 예비 체육 교사는 대학교 재학 중인 예비 체육 교사에 비해 ‘학습과정’과 ‘사회재건’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고, 대학교 재학 중인 예비 체육 교사는 대학원 재학 중인 예비 체육 교사에 비해 ‘자아실현’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고 있다. 넷째, 대학교 2학년, 3학년, 4학년 예비 체육 교사는 ‘학습과정’ 가치 정향에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 학부생 2학년 예비 체육 교사는 3학년, 4학년 예비 체육 교사에 비해 ‘학습과정’ 가치 정향을 긍정적으로 인식하고 있다.
The purpose of this study is to analyze the value orientation that affects the decision - making on the development and operation of pre-service P.E teachers physical education curriculum. To achieve the purpose of this study, the total of 100 pre-service teachers, including undergraduates atten...
The purpose of this study is to analyze the value orientation that affects the decision - making on the development and operation of pre-service P.E teachers physical education curriculum. To achieve the purpose of this study, the total of 100 pre-service teachers, including undergraduates attending the department of physical education at C and a graduate school of education at C university, L university, and K university in the National Capital region B were selected by referring to "the value orientation questionnaire" that Ennis and Hooper (1988) developed to examine physical education teachers' value orientation and using the translated version "the value orientation questionnaire in physical education teachers."(Kim, 1993) As a result of comparing the collected data using a test through a cross tabulation analysis, the order of priority, and the percentage, the conclusions were made as follows:
First, the total of pre-service teachers were recognized " ecological integration" as a higher value orientation and "social reconstruction" as the lowest. Physical education teachers in pre-service who consistently put a priority on one value orientation were recognized "social reconstruction ecological integration" as a higher value orientation and "ecological integration" as the lowest. Those who put a priority on two orientation values was recognized "self-realization" and "ecological integration" as the highest value orientation. Those pre-service teachers who put a priority on three orientation values was recognized "disciplinary mastery," "learning process," and "ecological integration" as the highest value orientation. Second, both male and female physical education teachers of pre-service recognize that the average of all the value orientations show no significant difference statistically. However, the male physical education teachers were recognized "self-realization" as the highest value orientation and "social reconstruction ecological integration" as the lowest. Also, the female physical education teachers were recognized "learning process" as the highest value orientation and "self-realization" as the lowest. This suggests that regardless of the difference in gender, the male physical education teachers recognize "self-realization" positively, compared with the female physical education teachers. Third, the physical education teachers of pre-service in the undergraduate course and those in the graduate course show their difference in "learning process," "self-realization," and "social reconstruction ecological integration" in terms of value orientation. In other words, the physical education teachers of pre-service, attending the graduate school, recognize "learning process," "self-realization," and "social responsibility" positive as value orientation, compared with those who are taking the undergraduate school, whereas those physical education teachers of pre-service recognize "self-realization" positive as value orientation, compared with those who are attending the graduate school. Fourth, the physical education teachers of pre-service in their sophomore, junior, and senior years show their difference in "learning process" in terms of value orientation. This implies that the physical education teachers of pre-service in a sophomore year recognize "learning process" positive, compared with those in junior and senior years.
The purpose of this study is to analyze the value orientation that affects the decision - making on the development and operation of pre-service P.E teachers physical education curriculum. To achieve the purpose of this study, the total of 100 pre-service teachers, including undergraduates attending the department of physical education at C and a graduate school of education at C university, L university, and K university in the National Capital region B were selected by referring to "the value orientation questionnaire" that Ennis and Hooper (1988) developed to examine physical education teachers' value orientation and using the translated version "the value orientation questionnaire in physical education teachers."(Kim, 1993) As a result of comparing the collected data using a test through a cross tabulation analysis, the order of priority, and the percentage, the conclusions were made as follows:
First, the total of pre-service teachers were recognized " ecological integration" as a higher value orientation and "social reconstruction" as the lowest. Physical education teachers in pre-service who consistently put a priority on one value orientation were recognized "social reconstruction ecological integration" as a higher value orientation and "ecological integration" as the lowest. Those who put a priority on two orientation values was recognized "self-realization" and "ecological integration" as the highest value orientation. Those pre-service teachers who put a priority on three orientation values was recognized "disciplinary mastery," "learning process," and "ecological integration" as the highest value orientation. Second, both male and female physical education teachers of pre-service recognize that the average of all the value orientations show no significant difference statistically. However, the male physical education teachers were recognized "self-realization" as the highest value orientation and "social reconstruction ecological integration" as the lowest. Also, the female physical education teachers were recognized "learning process" as the highest value orientation and "self-realization" as the lowest. This suggests that regardless of the difference in gender, the male physical education teachers recognize "self-realization" positively, compared with the female physical education teachers. Third, the physical education teachers of pre-service in the undergraduate course and those in the graduate course show their difference in "learning process," "self-realization," and "social reconstruction ecological integration" in terms of value orientation. In other words, the physical education teachers of pre-service, attending the graduate school, recognize "learning process," "self-realization," and "social responsibility" positive as value orientation, compared with those who are taking the undergraduate school, whereas those physical education teachers of pre-service recognize "self-realization" positive as value orientation, compared with those who are attending the graduate school. Fourth, the physical education teachers of pre-service in their sophomore, junior, and senior years show their difference in "learning process" in terms of value orientation. This implies that the physical education teachers of pre-service in a sophomore year recognize "learning process" positive, compared with those in junior and senior years.
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