[국내논문]스포츠교육모형을 적용한 축구수업이 학생들의 심동적ㆍ인지적ㆍ정의적 영역에 미치는 효과 The effects of sports education model applied to the soccer courseson students" psychomotor, cognitive, affective domain
본 연구의 목적은 스포츠교육모형과 전통적 수업모형을 적용하여 두 집단 간에 나타나는 심동적ㆍ인지적ㆍ정의적 영역에서 학습 효과를 비교 분석하여 스포츠교육모형 적용한 축구수업의 교육 효과를 검증하는데 있다. 연구대상은 인천광역시에 소재한 B남자 중학교 3학년 6개 학급의 학생으로 스포츠교육모형을 적용한 실험집단 3학급 117명과 전통적 수업모형을 적용한 비교집단 3학급 117명으로 분류하여, 총 234명을 대상으로 실시하였다. 심동적영역의 기초 기능검사는 드리블1, 슈팅1, 드리블2, 슈팅2에 대한 측정을 하였고, 인지적 영역의 측정은 체육 교사용 지도서(강신복 등, 2004)를 참고하여 축구의 역사 및 기술, 규칙에 대한 25문항을 제작하여 지필고사로 측정하였으며, 정의적 영역의 태도검사는 김도수(1996)의 게임에 대한 태도 검사지, 김상진(2002)의 정의적 영역의 태도 검사지에 사용된 설문지를 토대로 수정ㆍ보완 작성하여 검사를 실시하였다. 연구에서 밝혀진 결과를 근거로 하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 심동적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단이 축구의 드리블, 슈팅에서 기능이 더 향상되었다. 둘째, 인지적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단의 인지적 능력에 더 향상되었다. 셋째, 정의적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단이 축구 수업을 통하여 기본적인 태도, 심리적인 특성, 사회적인 특성이 더 향상되었다.
본 연구의 목적은 스포츠교육모형과 전통적 수업모형을 적용하여 두 집단 간에 나타나는 심동적ㆍ인지적ㆍ정의적 영역에서 학습 효과를 비교 분석하여 스포츠교육모형 적용한 축구수업의 교육 효과를 검증하는데 있다. 연구대상은 인천광역시에 소재한 B남자 중학교 3학년 6개 학급의 학생으로 스포츠교육모형을 적용한 실험집단 3학급 117명과 전통적 수업모형을 적용한 비교집단 3학급 117명으로 분류하여, 총 234명을 대상으로 실시하였다. 심동적영역의 기초 기능검사는 드리블1, 슈팅1, 드리블2, 슈팅2에 대한 측정을 하였고, 인지적 영역의 측정은 체육 교사용 지도서(강신복 등, 2004)를 참고하여 축구의 역사 및 기술, 규칙에 대한 25문항을 제작하여 지필고사로 측정하였으며, 정의적 영역의 태도검사는 김도수(1996)의 게임에 대한 태도 검사지, 김상진(2002)의 정의적 영역의 태도 검사지에 사용된 설문지를 토대로 수정ㆍ보완 작성하여 검사를 실시하였다. 연구에서 밝혀진 결과를 근거로 하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 심동적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단이 축구의 드리블, 슈팅에서 기능이 더 향상되었다. 둘째, 인지적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단의 인지적 능력에 더 향상되었다. 셋째, 정의적 영역에서는 스포츠교육모형을 적용한 집단이 축구 수업을 통하여 기본적인 태도, 심리적인 특성, 사회적인 특성이 더 향상되었다.
This study conducted to show how the sports education model influences on the soccer unit, in physical education courses, was chosen for this study and applied to the sports education model that had been thought effects on psychomotor, cognitive and affective domain when compared whit the traditiona...
This study conducted to show how the sports education model influences on the soccer unit, in physical education courses, was chosen for this study and applied to the sports education model that had been thought effects on psychomotor, cognitive and affective domain when compared whit the traditional physical education model. This study was intended to prove a degree of changes on psychomotor, cognitive, and affective domain between the experimental group taught by the Sports education model and comparative group taught by the traditional education model. 117 boys" students from six classes of 9th grade attending B middle School in Inchon were chosen for the study, and they were divided into two groups, an experimental (117 boys" students from three classes applied to the sports education model) and a comparative group (117 boys" students from three classes applied to the traditional physical education model). The evaluation tools for the fieldof psychomotor are dribble 1, shootingl, dribble2, shooting2. The evaluation for cognitive domain was conducted by paper based test refers to the manual for physical education teacher; 25 questions consist of history, skill and rule of soccer. The evaluation tool of affective domain for the attitudes used in this study revised and complemented by analyzing the questionnaires of "Attitudes for the Games Evaluation Tool" designed by Kim, Do-soo (1996) and "the Affective Domain Evaluation Tool"designed by Kim, Sang-jin (2002). The significant results of the study are as follows. First, In the field of psychomotor domain group, applied to the sports education model made progress in their skill of dribble and shooting for soccer. Second, In the field of cognitive domain group, applied to the sports education model made progress in their ability of cognition. Third, The group applied to the sports education model made progress in basic attitude, psychological and social traits in the field of affection.
This study conducted to show how the sports education model influences on the soccer unit, in physical education courses, was chosen for this study and applied to the sports education model that had been thought effects on psychomotor, cognitive and affective domain when compared whit the traditional physical education model. This study was intended to prove a degree of changes on psychomotor, cognitive, and affective domain between the experimental group taught by the Sports education model and comparative group taught by the traditional education model. 117 boys" students from six classes of 9th grade attending B middle School in Inchon were chosen for the study, and they were divided into two groups, an experimental (117 boys" students from three classes applied to the sports education model) and a comparative group (117 boys" students from three classes applied to the traditional physical education model). The evaluation tools for the fieldof psychomotor are dribble 1, shootingl, dribble2, shooting2. The evaluation for cognitive domain was conducted by paper based test refers to the manual for physical education teacher; 25 questions consist of history, skill and rule of soccer. The evaluation tool of affective domain for the attitudes used in this study revised and complemented by analyzing the questionnaires of "Attitudes for the Games Evaluation Tool" designed by Kim, Do-soo (1996) and "the Affective Domain Evaluation Tool"designed by Kim, Sang-jin (2002). The significant results of the study are as follows. First, In the field of psychomotor domain group, applied to the sports education model made progress in their skill of dribble and shooting for soccer. Second, In the field of cognitive domain group, applied to the sports education model made progress in their ability of cognition. Third, The group applied to the sports education model made progress in basic attitude, psychological and social traits in the field of affection.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.