자동차업체 간 글로벌 경쟁체제가 심화될수록 물류관리 능력이 새로운 경쟁패러다임의 핵심으로 부상되고 있다. 자동차업체는 물류서비스 제고와 경쟁력을 강화하고 물류비를 절감하기 위해 물류아웃소싱 전략을 활용하고 있는 추세이다. 본 연구의 목적은 한국GM의 사례연구를 통해 전체 물류 프로세스를 효과적으로 관리하고자 각 단계별로 도입된 물류아웃소싱에 대해 비교·분석하고, 이를 토대로 물류아웃소싱 과제와 향상방안을 제시하는데 있다. 문헌연구를 통해 자동차업체가 직면하고 있는 물류환경변화와 경쟁력 확보를 위한 물류아웃소싱의 필요성에 대해 언급하였고, 인터뷰의 구성을 도출하였다. 사례연구를 위해 한국GM의 물류담당자들을 대상으로 심층면접을 실시하고 물류아웃소싱을 통해 물류업체가 제공하는 서비스, 활용 동기, 선정요인, 편익 및 만족도, 과제 등에 대해 살펴보았다. 한국GM의 사례연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 물류전략은 생산물류를 제외한 조달물류와 판매물류에 있어 기본적으로 물류아웃소싱 전략을 추구한다. 둘째, 물류아웃소싱 활용 동기는 국내 조달물류의 경우 공동운송, JIT실현, 납입시간 탄력조정을 통한 사내 물류환경 개선을 도모하고자 한다. 반면 내수 판매물류의 경우 물류비절감과 ...
자동차업체 간 글로벌 경쟁체제가 심화될수록 물류관리 능력이 새로운 경쟁패러다임의 핵심으로 부상되고 있다. 자동차업체는 물류서비스 제고와 경쟁력을 강화하고 물류비를 절감하기 위해 물류아웃소싱 전략을 활용하고 있는 추세이다. 본 연구의 목적은 한국GM의 사례연구를 통해 전체 물류 프로세스를 효과적으로 관리하고자 각 단계별로 도입된 물류아웃소싱에 대해 비교·분석하고, 이를 토대로 물류아웃소싱 과제와 향상방안을 제시하는데 있다. 문헌연구를 통해 자동차업체가 직면하고 있는 물류환경변화와 경쟁력 확보를 위한 물류아웃소싱의 필요성에 대해 언급하였고, 인터뷰의 구성을 도출하였다. 사례연구를 위해 한국GM의 물류담당자들을 대상으로 심층면접을 실시하고 물류아웃소싱을 통해 물류업체가 제공하는 서비스, 활용 동기, 선정요인, 편익 및 만족도, 과제 등에 대해 살펴보았다. 한국GM의 사례연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 물류전략은 생산물류를 제외한 조달물류와 판매물류에 있어 기본적으로 물류아웃소싱 전략을 추구한다. 둘째, 물류아웃소싱 활용 동기는 국내 조달물류의 경우 공동운송, JIT실현, 납입시간 탄력조정을 통한 사내 물류환경 개선을 도모하고자 한다. 반면 내수 판매물류의 경우 물류비절감과 고객서비스의 품질을 향상이 가장 큰 요인으로 부각되었으며, 수출 판매물류의 경우 자동차 수출과 관련된 전문적 인프라 활용이 요인으로 선정되었다. 셋째, 물류아웃소싱 선정요인은 재무구조의 안정성, 물류서비스의 기술능력, 서비스 요율을 가장 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 넷째, 물류아웃소싱 특징을 분석한 결과, 국내 조달물류의 경우 조달물류의 중요성을 인식하여 부품협력업체가 부품을 적기에 납입할 수 있는 LLP프로젝트 추진함을 알 수 있었다. 해외 조달물류의 경우 본사GM에서 글로벌 입찰방식을 통해 대륙별로 선진물류업체를 결정하는 사항으로 한국GM과 별도로 계약을 하진 않는다. 내수 판매물류의 경우 고객의 만족도를 향상시키고자 하나의 물류업체가 전적으로 판매물류를 책임지고 있다. 수출 판매물류의 경우 항만 물류업체는 계약의 성격에 따라 장단기로 계약을 체결하는 반면 해상운송서비스 제공업체와는 모두 장기계약을 맺고 있는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 국내 조달물류와 내수 판매물류의 과제로는 국내 물류업체의 자동차 물류에 관한 전문성 확보가 미흡하고 자동차업체의 변화요구에 신속한 대응이 부족한 점 등이 드러났다. 반면 해외 조달물류와 수출 판매물류의 과제는 주로 항만운영체계의 비효율에서 기인하며, 자동차전용선사의 경쟁 제한적 구조로 인해 해운서비스 개선의 어려움 등이 나타났다. 물류아웃소싱 향상방안으로써, 자동차업체는 물류기업을 기업경영의 핵심파트너로 인식하고 장기계약을 통한 공생발전을 도모하는 것이 중요하다. 물류업체는 물류업체 간 전략적 제휴를 통하여 자동차물류 전반을 포괄할 수 있는 물류서비스를 제공할 수 있는 역량을 갖춰야하고, 자동차에 특화된 물류서비스 모델을 개발해야 하며, 물류전문지식 보유와 정보시스템의 투자 등이 요구된다. 정부는 완성차 운송장비의 기술개발사업 지원강화, 자동차부품 전용물류센터 설립과 같은 시설투자 지원과 같이 물류가 발전할 수 있는 관련 기반 및 여건을 확보하는 데 초점을 맞추어 역할을 수행하여야 한다. 본 연구를 통하여 한국GM의 물류시스템을 효율적으로 개선하고 고도화된 물류아웃소싱 방향 제시에 기여하고자 한다.
자동차업체 간 글로벌 경쟁체제가 심화될수록 물류관리 능력이 새로운 경쟁패러다임의 핵심으로 부상되고 있다. 자동차업체는 물류서비스 제고와 경쟁력을 강화하고 물류비를 절감하기 위해 물류아웃소싱 전략을 활용하고 있는 추세이다. 본 연구의 목적은 한국GM의 사례연구를 통해 전체 물류 프로세스를 효과적으로 관리하고자 각 단계별로 도입된 물류아웃소싱에 대해 비교·분석하고, 이를 토대로 물류아웃소싱 과제와 향상방안을 제시하는데 있다. 문헌연구를 통해 자동차업체가 직면하고 있는 물류환경변화와 경쟁력 확보를 위한 물류아웃소싱의 필요성에 대해 언급하였고, 인터뷰의 구성을 도출하였다. 사례연구를 위해 한국GM의 물류담당자들을 대상으로 심층면접을 실시하고 물류아웃소싱을 통해 물류업체가 제공하는 서비스, 활용 동기, 선정요인, 편익 및 만족도, 과제 등에 대해 살펴보았다. 한국GM의 사례연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 물류전략은 생산물류를 제외한 조달물류와 판매물류에 있어 기본적으로 물류아웃소싱 전략을 추구한다. 둘째, 물류아웃소싱 활용 동기는 국내 조달물류의 경우 공동운송, JIT실현, 납입시간 탄력조정을 통한 사내 물류환경 개선을 도모하고자 한다. 반면 내수 판매물류의 경우 물류비절감과 고객서비스의 품질을 향상이 가장 큰 요인으로 부각되었으며, 수출 판매물류의 경우 자동차 수출과 관련된 전문적 인프라 활용이 요인으로 선정되었다. 셋째, 물류아웃소싱 선정요인은 재무구조의 안정성, 물류서비스의 기술능력, 서비스 요율을 가장 중요하게 여기는 것으로 나타났다. 넷째, 물류아웃소싱 특징을 분석한 결과, 국내 조달물류의 경우 조달물류의 중요성을 인식하여 부품협력업체가 부품을 적기에 납입할 수 있는 LLP프로젝트 추진함을 알 수 있었다. 해외 조달물류의 경우 본사GM에서 글로벌 입찰방식을 통해 대륙별로 선진물류업체를 결정하는 사항으로 한국GM과 별도로 계약을 하진 않는다. 내수 판매물류의 경우 고객의 만족도를 향상시키고자 하나의 물류업체가 전적으로 판매물류를 책임지고 있다. 수출 판매물류의 경우 항만 물류업체는 계약의 성격에 따라 장단기로 계약을 체결하는 반면 해상운송서비스 제공업체와는 모두 장기계약을 맺고 있는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 국내 조달물류와 내수 판매물류의 과제로는 국내 물류업체의 자동차 물류에 관한 전문성 확보가 미흡하고 자동차업체의 변화요구에 신속한 대응이 부족한 점 등이 드러났다. 반면 해외 조달물류와 수출 판매물류의 과제는 주로 항만운영체계의 비효율에서 기인하며, 자동차전용선사의 경쟁 제한적 구조로 인해 해운서비스 개선의 어려움 등이 나타났다. 물류아웃소싱 향상방안으로써, 자동차업체는 물류기업을 기업경영의 핵심파트너로 인식하고 장기계약을 통한 공생발전을 도모하는 것이 중요하다. 물류업체는 물류업체 간 전략적 제휴를 통하여 자동차물류 전반을 포괄할 수 있는 물류서비스를 제공할 수 있는 역량을 갖춰야하고, 자동차에 특화된 물류서비스 모델을 개발해야 하며, 물류전문지식 보유와 정보시스템의 투자 등이 요구된다. 정부는 완성차 운송장비의 기술개발사업 지원강화, 자동차부품 전용물류센터 설립과 같은 시설투자 지원과 같이 물류가 발전할 수 있는 관련 기반 및 여건을 확보하는 데 초점을 맞추어 역할을 수행하여야 한다. 본 연구를 통하여 한국GM의 물류시스템을 효율적으로 개선하고 고도화된 물류아웃소싱 방향 제시에 기여하고자 한다.
The capability in logistics management has emerged as a key of new competitive paradigm as the global competition system between the automobile companies is intensified. Thus, the automobile company tries to improve the logistics service, strengthen its competitiveness and utilize the logistics outs...
The capability in logistics management has emerged as a key of new competitive paradigm as the global competition system between the automobile companies is intensified. Thus, the automobile company tries to improve the logistics service, strengthen its competitiveness and utilize the logistics outsourcing strategy to reduce the logistics costs. The purpose of this study is to compare and analyze the logistics outsourcing introduced by each step to effectively manage overall processes of logistics through the case study of GM Korea; and also suggest the task for logistics outsourcing and its improvement plan. Through a literature study, the changes in the logistics environment that the automobile company is currently encountered and the necessity of logistics outsourcing to secure the competitiveness were mentioned and the interviews were drawn. The in-depth interviews were conducted with logistics managers working in GM Korea for case study; and the service, motive for application, selection factor, convenience and satisfaction and task provided by logistics company were examined through the logistics outsourcing. The results of case study for GM Korea are summarized as the followings. First, the logistics strategy basically seeks the logistics outsourcing strategy for inbound logistics and outbound logistics, excluding the product logistics. Second, the motive for applying the logistics outsourcing is to promote the improvement of internal logistics environment through the joint physical distribution, JIT realization and flexible adjustment of delivery time for domestic inbound logistics. However, in case of outbound logistics, the logistics cost reduction and customer service quality improvement are magnified as the biggest factor. In case of export outbound logistics, the application of specialized infrastruc- ture related to automobile exportation has been selected as a factor. Third, the stability of financial structure, technical ability in the logistics service and service rate were considered to be the most important for selection factor in the logistics outsourcing. Fourth, as an analysis result of characteristics of logistics outsourcing, the inbound logistics in Korea realized the importance and promoted a LLP project which allows suppliers to deliver the parts on the right time. The inbound logistics in overseas is not concluding a contract with GM Korea to decide the advanced logistics company by continent through a global bidding method. In case of outbound logistics for domestic demand, only one logistics company is entirely responsible for outbound logistics to improve the customer satisfaction. In case of export outbound logistics, the logistics company in the port usually makes a contract for long and short term according to the characteristics of contract; however, the marine transportation usually makes a long-term contract with suppliers. Fifth, the domestic inbound logistics and outbound logistics for domestic demand are still inadequate to secure the specialty in the automobile logistics from domestic logistics company and its prompt action to request for change from automobile company is also shown to be inadequate. However, overseas inbound logistics and export outbound logistic were shown to be resulted from inefficiency of operating system in the port and also have difficulty improving the marine service by limited structure for competition between the shipping company dealing for automobile only. As the measures to improve the logistics outsourcing, it is important for automobile company to realize the logistics company as a key partner for company management and promote a symbiotic development through a long-term contract. The logistics company should prepare the capability to provide the logistics service that can cover overall automobile logistics through a strategic partnership between the logistics companies, develop a vehicle-specialized logistics service, share the professional knowledge in logistics and make an investment on the information system. The government should play its role focused on securing the basis and condition related to development of logistics with the facility investment supports such as strengthening the supports for technical development project of finished automobile transportation equipment and establishment of logistics center only for automobile components. This study was conducted to effectively improve the logistics system in GM Korea and suggest advanced logistics outsourcing direction.
The capability in logistics management has emerged as a key of new competitive paradigm as the global competition system between the automobile companies is intensified. Thus, the automobile company tries to improve the logistics service, strengthen its competitiveness and utilize the logistics outsourcing strategy to reduce the logistics costs. The purpose of this study is to compare and analyze the logistics outsourcing introduced by each step to effectively manage overall processes of logistics through the case study of GM Korea; and also suggest the task for logistics outsourcing and its improvement plan. Through a literature study, the changes in the logistics environment that the automobile company is currently encountered and the necessity of logistics outsourcing to secure the competitiveness were mentioned and the interviews were drawn. The in-depth interviews were conducted with logistics managers working in GM Korea for case study; and the service, motive for application, selection factor, convenience and satisfaction and task provided by logistics company were examined through the logistics outsourcing. The results of case study for GM Korea are summarized as the followings. First, the logistics strategy basically seeks the logistics outsourcing strategy for inbound logistics and outbound logistics, excluding the product logistics. Second, the motive for applying the logistics outsourcing is to promote the improvement of internal logistics environment through the joint physical distribution, JIT realization and flexible adjustment of delivery time for domestic inbound logistics. However, in case of outbound logistics, the logistics cost reduction and customer service quality improvement are magnified as the biggest factor. In case of export outbound logistics, the application of specialized infrastruc- ture related to automobile exportation has been selected as a factor. Third, the stability of financial structure, technical ability in the logistics service and service rate were considered to be the most important for selection factor in the logistics outsourcing. Fourth, as an analysis result of characteristics of logistics outsourcing, the inbound logistics in Korea realized the importance and promoted a LLP project which allows suppliers to deliver the parts on the right time. The inbound logistics in overseas is not concluding a contract with GM Korea to decide the advanced logistics company by continent through a global bidding method. In case of outbound logistics for domestic demand, only one logistics company is entirely responsible for outbound logistics to improve the customer satisfaction. In case of export outbound logistics, the logistics company in the port usually makes a contract for long and short term according to the characteristics of contract; however, the marine transportation usually makes a long-term contract with suppliers. Fifth, the domestic inbound logistics and outbound logistics for domestic demand are still inadequate to secure the specialty in the automobile logistics from domestic logistics company and its prompt action to request for change from automobile company is also shown to be inadequate. However, overseas inbound logistics and export outbound logistic were shown to be resulted from inefficiency of operating system in the port and also have difficulty improving the marine service by limited structure for competition between the shipping company dealing for automobile only. As the measures to improve the logistics outsourcing, it is important for automobile company to realize the logistics company as a key partner for company management and promote a symbiotic development through a long-term contract. The logistics company should prepare the capability to provide the logistics service that can cover overall automobile logistics through a strategic partnership between the logistics companies, develop a vehicle-specialized logistics service, share the professional knowledge in logistics and make an investment on the information system. The government should play its role focused on securing the basis and condition related to development of logistics with the facility investment supports such as strengthening the supports for technical development project of finished automobile transportation equipment and establishment of logistics center only for automobile components. This study was conducted to effectively improve the logistics system in GM Korea and suggest advanced logistics outsourcing direction.
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