본 연구는 대입 재수경험과 대학생활의 의미 간의 관련성을 탐색하여, 역경으로서의 재수경험이 이후의 삶인 대학생활에서 어떠한 의미로 나타나는지를 알아보고자 하였다. 연구 1에서는 대학생활의 의미와 재수 경험에 대한 인식에 있어서 재수경험 여부에 따른 차이를 살펴보았으며, 이러한 인식차이에 있어서 대학만족수준(높음/낮음) 및 자아탄력성(높음/낮음), 사회적 지지(높음/낮음) 변인의 상호작용 효과를 추가적으로 살펴보았다. 연구는 서울 및 경기 지역의 8개 대학교 학생 578명을 대상으로 진행되었다. 그 결과, 재수 경험 집단이 비경험 집단에 비하여 대학생활의 의미 및 재수경험에 대한 인식에서 유의미하게 높은 수치를 나타냈으며, 이러한 차이는 ...
본 연구는 대입 재수경험과 대학생활의 의미 간의 관련성을 탐색하여, 역경으로서의 재수경험이 이후의 삶인 대학생활에서 어떠한 의미로 나타나는지를 알아보고자 하였다. 연구 1에서는 대학생활의 의미와 재수 경험에 대한 인식에 있어서 재수경험 여부에 따른 차이를 살펴보았으며, 이러한 인식차이에 있어서 대학만족수준(높음/낮음) 및 자아탄력성(높음/낮음), 사회적 지지(높음/낮음) 변인의 상호작용 효과를 추가적으로 살펴보았다. 연구는 서울 및 경기 지역의 8개 대학교 학생 578명을 대상으로 진행되었다. 그 결과, 재수 경험 집단이 비경험 집단에 비하여 대학생활의 의미 및 재수경험에 대한 인식에서 유의미하게 높은 수치를 나타냈으며, 이러한 차이는 자아탄력성이 높은 집단, 사회적 지지가 낮은 집단에서 더 크게 나타냈다. 연구 2에서는 재수경험에 대한 재수경험자의 인식구조를 자세히 알아보기 위하여, 현상학적 질적 연구를 진행하였다. 연구 1의 참여자 중 대학 만족 수준(만족/ 덜 만족), 재수에 대한 긍정적 인식 수준(긍정/ 덜 긍정)에 따른 4개 유형에서, 각 3명씩 총 12명의 참여자를 선정하여 심층면접을 진행하였다. 그 결과, 재수경험에 대한 7개의 구성요소와 19개의 하위구성요소가 도출되었으며, 이러한 구성요소는 시간적 맥락의 3가지 관점에 따라 범주화되었다. 첫 번째는 재수과정에 대한 현실적 관점으로서, 재수는 ‘한계와 고통을 주지만 목표를 위해 이겨내야 하는 것’을 의미하였다. 두 번째는 재수의 결과에 대한 평가적 관점으로서, 재수는 ‘나를 발전시키지만 보이지 않는 상처를 남기는 것’을 의미하였다. 세 번째는 앞의 두 관점에서의 긍정적 또는 부정적 영향에 대한 전반적인 의미를 부여하는 의미적 관점으로서, 재수경험이 ‘내 삶을 있는 그대로 받아들이게 해준 것’을 의미하였다. 재수경험자들은 이와 같은 세 가지 관점을 거치며 재수경험에 대한 의미를 구체화하였다. 이러한 결과를 토대로 연구의 의의와 제한점 및 추후연구에 대한 방향을 제시하였다.
본 연구는 대입 재수경험과 대학생활의 의미 간의 관련성을 탐색하여, 역경으로서의 재수경험이 이후의 삶인 대학생활에서 어떠한 의미로 나타나는지를 알아보고자 하였다. 연구 1에서는 대학생활의 의미와 재수 경험에 대한 인식에 있어서 재수경험 여부에 따른 차이를 살펴보았으며, 이러한 인식차이에 있어서 대학만족수준(높음/낮음) 및 자아탄력성(높음/낮음), 사회적 지지(높음/낮음) 변인의 상호작용 효과를 추가적으로 살펴보았다. 연구는 서울 및 경기 지역의 8개 대학교 학생 578명을 대상으로 진행되었다. 그 결과, 재수 경험 집단이 비경험 집단에 비하여 대학생활의 의미 및 재수경험에 대한 인식에서 유의미하게 높은 수치를 나타냈으며, 이러한 차이는 자아탄력성이 높은 집단, 사회적 지지가 낮은 집단에서 더 크게 나타냈다. 연구 2에서는 재수경험에 대한 재수경험자의 인식구조를 자세히 알아보기 위하여, 현상학적 질적 연구를 진행하였다. 연구 1의 참여자 중 대학 만족 수준(만족/ 덜 만족), 재수에 대한 긍정적 인식 수준(긍정/ 덜 긍정)에 따른 4개 유형에서, 각 3명씩 총 12명의 참여자를 선정하여 심층면접을 진행하였다. 그 결과, 재수경험에 대한 7개의 구성요소와 19개의 하위구성요소가 도출되었으며, 이러한 구성요소는 시간적 맥락의 3가지 관점에 따라 범주화되었다. 첫 번째는 재수과정에 대한 현실적 관점으로서, 재수는 ‘한계와 고통을 주지만 목표를 위해 이겨내야 하는 것’을 의미하였다. 두 번째는 재수의 결과에 대한 평가적 관점으로서, 재수는 ‘나를 발전시키지만 보이지 않는 상처를 남기는 것’을 의미하였다. 세 번째는 앞의 두 관점에서의 긍정적 또는 부정적 영향에 대한 전반적인 의미를 부여하는 의미적 관점으로서, 재수경험이 ‘내 삶을 있는 그대로 받아들이게 해준 것’을 의미하였다. 재수경험자들은 이와 같은 세 가지 관점을 거치며 재수경험에 대한 의미를 구체화하였다. 이러한 결과를 토대로 연구의 의의와 제한점 및 추후연구에 대한 방향을 제시하였다.
The present study attempts to recognize how the adversity of repeating a college entrance examination represents itself through college life afterward by exploring the relations between the experiences of repeating a college entrance examination and the meaning of college life. In Study 1, diffe...
The present study attempts to recognize how the adversity of repeating a college entrance examination represents itself through college life afterward by exploring the relations between the experiences of repeating a college entrance examination and the meaning of college life. In Study 1, differences in degree regarding the meaning of college life and perceptions regarding the experience of repeating a college entrance examination were examined according to the experience of repeating a college entrance examination. In addition, the interactive effect of college life satisfaction (high/low), ego-resilience (high/low), and social support (high/low) on such differences in degrees of meaning were observed. The study was conducted on 578 students from 8 schools in Seoul and the surrounding areas. As a result, groups with experiences of repeating the college entrance examination showed significantly higher values in perceptions regarding the meaning of college life and the experience of repeating a college entrance examination when compared to groups without any experience of repeating the college entrance examination, and such differences were larger in groups with high ego-resilience and groups with low social support. In Study 2, phenomenological qualitative research was implemented to observe in detail the cognitive structures of the experience of repeating a college entrance examination of people who have had the experience. 12 participants were chosen from Study 1, three from each of the four groups that formed according to college life satisfaction (satisfied/less satisfied) and the degree of positive perception regarding the experience of repeating a college entrance examination (positive/less positive), and in-depth interviews were conducted. As a result, 7 constituents regarding the experience of repeating a college entrance examination and 19 sub-constituents were derived, and such constituents were categorized according to 3 perspectives of temporal context. The first is a realistic perspective regarding the experience of repeating a college entrance examination and the experience signified ‘that which I had to endure for the sake of a goal in spite of limitations and suffering’. The second is an evaluative perspective, and the experience here signified ‘that which helped me develop but which left an invisible scar.’ The third is a meaningful perspective which grants overall meaning to the positive and negative influences of the first two perspectives, and the experience here signified ‘that which allowed me to accept my life as it is.’ Those with the experience of repeating a college entrance examination actualized meaning regarding the experience through these three perspectives. Based on these results, research significance, limitations, and directions for future research are presented.
The present study attempts to recognize how the adversity of repeating a college entrance examination represents itself through college life afterward by exploring the relations between the experiences of repeating a college entrance examination and the meaning of college life. In Study 1, differences in degree regarding the meaning of college life and perceptions regarding the experience of repeating a college entrance examination were examined according to the experience of repeating a college entrance examination. In addition, the interactive effect of college life satisfaction (high/low), ego-resilience (high/low), and social support (high/low) on such differences in degrees of meaning were observed. The study was conducted on 578 students from 8 schools in Seoul and the surrounding areas. As a result, groups with experiences of repeating the college entrance examination showed significantly higher values in perceptions regarding the meaning of college life and the experience of repeating a college entrance examination when compared to groups without any experience of repeating the college entrance examination, and such differences were larger in groups with high ego-resilience and groups with low social support. In Study 2, phenomenological qualitative research was implemented to observe in detail the cognitive structures of the experience of repeating a college entrance examination of people who have had the experience. 12 participants were chosen from Study 1, three from each of the four groups that formed according to college life satisfaction (satisfied/less satisfied) and the degree of positive perception regarding the experience of repeating a college entrance examination (positive/less positive), and in-depth interviews were conducted. As a result, 7 constituents regarding the experience of repeating a college entrance examination and 19 sub-constituents were derived, and such constituents were categorized according to 3 perspectives of temporal context. The first is a realistic perspective regarding the experience of repeating a college entrance examination and the experience signified ‘that which I had to endure for the sake of a goal in spite of limitations and suffering’. The second is an evaluative perspective, and the experience here signified ‘that which helped me develop but which left an invisible scar.’ The third is a meaningful perspective which grants overall meaning to the positive and negative influences of the first two perspectives, and the experience here signified ‘that which allowed me to accept my life as it is.’ Those with the experience of repeating a college entrance examination actualized meaning regarding the experience through these three perspectives. Based on these results, research significance, limitations, and directions for future research are presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.