본 연구는 부모코칭 프로그램이 모-자녀의 상호작용에 어떠한 변화가 있는가를 알아보기 위해 실시되었으며 연구의 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 부모코칭 프로그램은 모-자녀 상호작용에 어떠한 변화가 있는가?
연구 대상은 경기도에 있는 초등학교 3곳과 어린이집 3곳에 부모코칭 프로그램을 알리고 모집하였다. 어머니가 아동을 양육하면서 모-자녀 상호작용에서 갈등이 있음을 인식하고 부모코칭을 필요로 하는 어머니들로 초등학교 1~2학년 자녀를 둔 어머니 9명과 6~7세 자녀를 둔 어머니 4명으로 총 13명이 선정되었다. 2011년 9월부터 10월까지 총 5회기의 부모코칭 프로그램이 진행되었고 프로그램 안내를 위한 사전회기와 2주후인 2011년 11월에 사후 심층면접을 진행하였다.
프로그램 구성은 연구자가 부모코칭 프로그램 워크숍에 참석하고 센터에서 진행하는 부모코칭 프로그램에 코 리더로 참여하여, 부모교육 및 집단치료놀이를 활용하여 부모코칭 프로그램을 재구성 하였다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용 변화를 분석하기 위해 부모코칭 프로그램 전 회기를 녹화하여 전사하고 관찰과 면접을 기초로 평가하고 분석, 기록하였다. 수집된 자료는 주제별 약호화와 분류, 주요사례추출, 분류체계분석, 성분분석, 원인연쇄분석의 방법으로 분석했고, 연구의 결과는 다음과 같다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용은 친밀감 형성, ...
본 연구는 부모코칭 프로그램이 모-자녀의 상호작용에 어떠한 변화가 있는가를 알아보기 위해 실시되었으며 연구의 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 부모코칭 프로그램은 모-자녀 상호작용에 어떠한 변화가 있는가?
연구 대상은 경기도에 있는 초등학교 3곳과 어린이집 3곳에 부모코칭 프로그램을 알리고 모집하였다. 어머니가 아동을 양육하면서 모-자녀 상호작용에서 갈등이 있음을 인식하고 부모코칭을 필요로 하는 어머니들로 초등학교 1~2학년 자녀를 둔 어머니 9명과 6~7세 자녀를 둔 어머니 4명으로 총 13명이 선정되었다. 2011년 9월부터 10월까지 총 5회기의 부모코칭 프로그램이 진행되었고 프로그램 안내를 위한 사전회기와 2주후인 2011년 11월에 사후 심층면접을 진행하였다.
프로그램 구성은 연구자가 부모코칭 프로그램 워크숍에 참석하고 센터에서 진행하는 부모코칭 프로그램에 코 리더로 참여하여, 부모교육 및 집단치료놀이를 활용하여 부모코칭 프로그램을 재구성 하였다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용 변화를 분석하기 위해 부모코칭 프로그램 전 회기를 녹화하여 전사하고 관찰과 면접을 기초로 평가하고 분석, 기록하였다. 수집된 자료는 주제별 약호화와 분류, 주요사례추출, 분류체계분석, 성분분석, 원인연쇄분석의 방법으로 분석했고, 연구의 결과는 다음과 같다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용은 친밀감 형성, 자기인식, 공감적 수용이라는 주제를 찾을 수 있었고, 부모코칭 프로그램의 전 회기를 분석한 결과 모두 변화가 있는 것으로 나타났다. 첫째, 친밀감 형성은 함께하며 관계를 맺음으로써 모-자녀 간 친밀감이 강화되어 모-자녀 상호작용이 긍정적으로 변화했다. 둘째, 자기인식에서는 어머니가 스스로 변화되어야 자녀도 변화된다는 관점 전환과 자기표현이 증가되어 자기 인식을 하는 변화가 나타났다. 셋째, 공감적 수용에서는 자녀의 욕구와 감정을 알아차리고 부드러운 태도와 자녀의 욕구에 귀를 기울여 자녀의 감정을 이해하고 긍정적인 반응으로 자녀에 대해 공감적으로 수용하는 변화가 타나났다. 이러한 연구 결과는 부모코칭 프로그램이 모-자녀 상호작용의 변화에 긍정적인 효과가 있음을 시사해 준다.
기존의 부모교육 프로그램이나 놀이치료전후의 부모상담보다 부모의 변화를 좀 더 이끌어 내어 보다 긍정적인 부모-자녀 상호작용을 하여 자녀의 신체, 정서, 언어, 인지, 사회성의 통합적인 발달을 촉진하는 부모역할의 중요성을 알리기 위한 목적으로 이 연구가 실시되었다.
본 연구에서 부모코칭 프로그램을 통하여 효과적인 부모 역할을 습득하고 실천한 가정 내에서 아동의 문제 행동이 감소되고 부모-자녀 관계를 개선시켜 나갈 수 있었다. 이러한 변화를 지속할 수 있는 장기적인 연구와 아동의 연령을 더욱 세분화하여 부모코칭 프로그램에 효과성을 증대시키기 위한 연구가 필요함을 제언한다.
본 연구는 부모코칭 프로그램이 모-자녀의 상호작용에 어떠한 변화가 있는가를 알아보기 위해 실시되었으며 연구의 목적을 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 부모코칭 프로그램은 모-자녀 상호작용에 어떠한 변화가 있는가?
연구 대상은 경기도에 있는 초등학교 3곳과 어린이집 3곳에 부모코칭 프로그램을 알리고 모집하였다. 어머니가 아동을 양육하면서 모-자녀 상호작용에서 갈등이 있음을 인식하고 부모코칭을 필요로 하는 어머니들로 초등학교 1~2학년 자녀를 둔 어머니 9명과 6~7세 자녀를 둔 어머니 4명으로 총 13명이 선정되었다. 2011년 9월부터 10월까지 총 5회기의 부모코칭 프로그램이 진행되었고 프로그램 안내를 위한 사전회기와 2주후인 2011년 11월에 사후 심층면접을 진행하였다.
프로그램 구성은 연구자가 부모코칭 프로그램 워크숍에 참석하고 센터에서 진행하는 부모코칭 프로그램에 코 리더로 참여하여, 부모교육 및 집단치료놀이를 활용하여 부모코칭 프로그램을 재구성 하였다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용 변화를 분석하기 위해 부모코칭 프로그램 전 회기를 녹화하여 전사하고 관찰과 면접을 기초로 평가하고 분석, 기록하였다. 수집된 자료는 주제별 약호화와 분류, 주요사례추출, 분류체계분석, 성분분석, 원인연쇄분석의 방법으로 분석했고, 연구의 결과는 다음과 같다.
부모코칭 프로그램을 통한 모-자녀 상호작용은 친밀감 형성, 자기인식, 공감적 수용이라는 주제를 찾을 수 있었고, 부모코칭 프로그램의 전 회기를 분석한 결과 모두 변화가 있는 것으로 나타났다. 첫째, 친밀감 형성은 함께하며 관계를 맺음으로써 모-자녀 간 친밀감이 강화되어 모-자녀 상호작용이 긍정적으로 변화했다. 둘째, 자기인식에서는 어머니가 스스로 변화되어야 자녀도 변화된다는 관점 전환과 자기표현이 증가되어 자기 인식을 하는 변화가 나타났다. 셋째, 공감적 수용에서는 자녀의 욕구와 감정을 알아차리고 부드러운 태도와 자녀의 욕구에 귀를 기울여 자녀의 감정을 이해하고 긍정적인 반응으로 자녀에 대해 공감적으로 수용하는 변화가 타나났다. 이러한 연구 결과는 부모코칭 프로그램이 모-자녀 상호작용의 변화에 긍정적인 효과가 있음을 시사해 준다.
기존의 부모교육 프로그램이나 놀이치료전후의 부모상담보다 부모의 변화를 좀 더 이끌어 내어 보다 긍정적인 부모-자녀 상호작용을 하여 자녀의 신체, 정서, 언어, 인지, 사회성의 통합적인 발달을 촉진하는 부모역할의 중요성을 알리기 위한 목적으로 이 연구가 실시되었다.
본 연구에서 부모코칭 프로그램을 통하여 효과적인 부모 역할을 습득하고 실천한 가정 내에서 아동의 문제 행동이 감소되고 부모-자녀 관계를 개선시켜 나갈 수 있었다. 이러한 변화를 지속할 수 있는 장기적인 연구와 아동의 연령을 더욱 세분화하여 부모코칭 프로그램에 효과성을 증대시키기 위한 연구가 필요함을 제언한다.
This research was executed to look into how the parent coaching program affects the interaction between mother-child and the research issues are as follows.
Research issue 1. How does the parent coaching program affect the mother-child interaction?
The research subject was 3 elementary school...
This research was executed to look into how the parent coaching program affects the interaction between mother-child and the research issues are as follows.
Research issue 1. How does the parent coaching program affect the mother-child interaction?
The research subject was 3 elementary schools and 3 children schools in Kyunggido that was informed of the parent coaching program. The mothers were mothers that needs parent coaching due to the potential conflict arising from mother-child interaction when bringing up children composed of 9 mothers with elementary school 1~2graders and 4 mothers with 6~7year old children. (total of 13) A total of 5 laps of parent coaching program were held from September~October, 2011 and a pre-meeting to introduce the program and a post in-depth interview was held on November, 2011 after 2 weeks.
In terms of the composition of programs, the researcher attended the parent coaching program workshop and participated as the co-leader of the parent coaching program at the center and re-composed the parent coaching program utilizing the parent education and group therapy play.
In order to analyze the changes in the mother-child interaction through the parent coaching program, we taped the whole sessions of the parent coaching program and evaluated, analyzed and recorded the content based on observation and interview. Gathered data were analyzed in methods such as decoding and categorization for each theme, extracting major references, analyzing the categorization system, material analysis and continual analysis of the reason and the result of the research is as follows.
The mother-child interaction through parent coaching program unearthed a theme of forming amicability, self-acknowledgement, overall acceptance and upon analyzing the whole session of parent coaching program, there were changes throughout. First, in terms of forming amicability, amicability was formed by solidifying the relationships together and the parent-children interaction changed positively. Second, in terms of self-acknowledgement, a change of views which refers that the children changes when the mother changes and the changes of self-acknowledgement when self-expression increases. Third, in terms of overall acceptance, parents figured out the urges and feelings of their children and listened to their smooth attitude and urges of their children and understood the feelings of their children and changed positively and transformed into overall acceptance. Such results indicates that the parent coaching program positively affects the parent-children interaction to change in a positive way.
Compared to the previous parent education program or parent consulting before/after the play therapy, it brought out the changes in parents and accelerated into a positive mother-child interaction and such research was implemented on the purpose of stating out the importance of a parent’s role that accelerates the integrated development of the body, feeling, language, acknowledgement, sociality of the children.
From this research through the parent coaching program, we were able to acquire an effective parent role and the problematic conduct of children within the family decreased and improved the parent-children relationship. By long-term research that can sustain the change and the categorization of the children’s age, we would need additional research to enhance the effectiveness of parent coaching program.
This research was executed to look into how the parent coaching program affects the interaction between mother-child and the research issues are as follows.
Research issue 1. How does the parent coaching program affect the mother-child interaction?
The research subject was 3 elementary schools and 3 children schools in Kyunggido that was informed of the parent coaching program. The mothers were mothers that needs parent coaching due to the potential conflict arising from mother-child interaction when bringing up children composed of 9 mothers with elementary school 1~2graders and 4 mothers with 6~7year old children. (total of 13) A total of 5 laps of parent coaching program were held from September~October, 2011 and a pre-meeting to introduce the program and a post in-depth interview was held on November, 2011 after 2 weeks.
In terms of the composition of programs, the researcher attended the parent coaching program workshop and participated as the co-leader of the parent coaching program at the center and re-composed the parent coaching program utilizing the parent education and group therapy play.
In order to analyze the changes in the mother-child interaction through the parent coaching program, we taped the whole sessions of the parent coaching program and evaluated, analyzed and recorded the content based on observation and interview. Gathered data were analyzed in methods such as decoding and categorization for each theme, extracting major references, analyzing the categorization system, material analysis and continual analysis of the reason and the result of the research is as follows.
The mother-child interaction through parent coaching program unearthed a theme of forming amicability, self-acknowledgement, overall acceptance and upon analyzing the whole session of parent coaching program, there were changes throughout. First, in terms of forming amicability, amicability was formed by solidifying the relationships together and the parent-children interaction changed positively. Second, in terms of self-acknowledgement, a change of views which refers that the children changes when the mother changes and the changes of self-acknowledgement when self-expression increases. Third, in terms of overall acceptance, parents figured out the urges and feelings of their children and listened to their smooth attitude and urges of their children and understood the feelings of their children and changed positively and transformed into overall acceptance. Such results indicates that the parent coaching program positively affects the parent-children interaction to change in a positive way.
Compared to the previous parent education program or parent consulting before/after the play therapy, it brought out the changes in parents and accelerated into a positive mother-child interaction and such research was implemented on the purpose of stating out the importance of a parent’s role that accelerates the integrated development of the body, feeling, language, acknowledgement, sociality of the children.
From this research through the parent coaching program, we were able to acquire an effective parent role and the problematic conduct of children within the family decreased and improved the parent-children relationship. By long-term research that can sustain the change and the categorization of the children’s age, we would need additional research to enhance the effectiveness of parent coaching program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.