본 논문은 연산군대 발생한 무오사화와 갑자사화의 발생원인과 전개과정 등을 통하여 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보는 데 그 목적이 있다. 따라서 그 동안 통설로 받아들여져 온 ‘훈구파와 사림파의 대립’이 라는 기존의 견해의 문제점을 제시하고 대신하여 사화가 연산군의 왕권강화에 대한 신료들의 臣權유지 움직임으로 인해 귀결된 것으로 파악하고 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보았다.
우선 연산군대를 살펴보기에 앞서 성종대의 정치...
본 논문은 연산군대 발생한 무오사화와 갑자사화의 발생원인과 전개과정 등을 통하여 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보는 데 그 목적이 있다. 따라서 그 동안 통설로 받아들여져 온 ‘훈구파와 사림파의 대립’이 라는 기존의 견해의 문제점을 제시하고 대신하여 사화가 연산군의 왕권강화에 대한 신료들의 臣權유지 움직임으로 인해 귀결된 것으로 파악하고 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보았다.
우선 연산군대를 살펴보기에 앞서 성종대의 정치적 상황에 대해 살펴보았다. 어린나이에 갑작스럽게 즉위한 성종은 당시의 강력한 영향력을 행사하고 있던 대신들의 세력을 제어하기 위해 사림을 등용하였다. 사림들은 주로 언관직에 진출하였으며, 성종의 보호 아래서 활발한 언론활동을 통해 대신들의 정치권력을 제어하였다. 그러나 지나치게 활발해진 언론활동으로 인해 사헌부와 사간원의 영향력이 크게 향상되자, 성종은 홍문관의 기능을 변화시켜 제3의 언론기관의 역할을 담당하게 함으로써 정치적 균형을 맞추고자 하였다. 이를 통해 성종대는 일부 대신들의 권력집중이 아닌 왕을 중심으로 하여 언관권과 재상권이 상호견제하는 구조를 이루게 되었다. 그러나 이러한 정치구조는 성종 후반기에 들면서 그 균형이 깨지면서 문제점들을 표출하고 있었으며, 그러한 문제점들이 연산군대에 두 차례의 사화가 발생할 단초를 제공한 것이라 할 수 있다.
다음으로 연산군대의 정치적 상황을 살펴보았다. 연산군은 성종대를 지나면서 크게 향상된 삼사의 기능이 연산군의 왕권행사까지 영향을 끼치고 있는 것에 대해 강력한 불만을 표출하였다. 특히나 즉위 초부터 이어진 삼사의 간언들은 연산군이 자의적 왕권행사를 위해 왕권강화를 시도하게 만들었다. 연산군은 크게 두 가지 방법을 사용하여 왕권강화를 시도하였다. 하나는 봉보부인, 내시부, 폐비윤씨등 자신과 가까운 관계에 있는 이들의 위상을 높임으로써 간접적으로 자신의 위상 역시 높이는 방법이다. 또 다른 하나는, 그 동안 왕권을 견제하고 왕의 통치를 제어했던 재이론을 음양론으로 바꾸어 재이의 책임을 신하들에게 전가시킴으로써 왕권강화는 물론 신하들 역시 제어하는 방법을 사용한 것이다. 이러한 상황 속에서 대신들 역시 자신들의 기득권을 지키기 위해 여러 가지 노력을 기울였다. 대신들의 이러한 신권유지 움직임은 무오사화를 전후로 하여 구분된다. 무오사화 전까지 대신들은 연산군을 이용하여 삼사를 제어함으로써 자신들의 기득권을 유지하고자 하였다. 그러나 무오사화를 거치면서 연산군의 자의적인 왕권행사가 늘어나고, 그로 인해 政事에 태만하게 되자 이를 제어하기 위해 간언을 올림으로써 대신들은 자신들의 입지를 확보하고자 하였다. 이처럼 한 집단의 전혀 다른 움직임을 통하여 연산군대의 정치적 상황을 파악함으로써 당시의 권력구조가 어떻게 변화하였는지 살펴보았다.
그러나 이러한 삼사와 대신들의 움직임들은 강력한 왕권을 소유하고, 자신의 왕권을 자의적으로 행사하고자 했던 연산군으로 하여금 ‘凌上’ 내지는 ‘不敬’이라는 인식을 갖게 하였다. 때문에 연산군대의 두 차례의 사화는 강력한 왕권을 행사하고자 했던 연산군의 왕권과 자신들의 입지를 공고히 하고자 했던 신하들의 신권간의 갈등으로 인해 발생하였다. 연산군은 두 차례의 사화를 통해 가장 먼저는 즉위 초부터 자신과 갈등관계에 있었던 삼사를 제거하고자 하였다. 이는 무오사화 뿐만 아니라 갑자사화 역시 마찬가지였다. 다만 차이가 있다면 무오사화 당시에는 크게 피해를 입지 않았던 대신들이 갑자사화를 거치면서는 상당한 피해를 입었다는 사실이다. 그러나 대신들의 정치적 움직임이 무오사화를 전후하여 변화하였다는 사실을 통해 살펴본다면 무오사화와 갑자사화 사이에 대신들에 관한 처벌이 차이가 생긴 이유를 충분히 짐작할 수 있다. 이처럼 무오사화와 갑자사화는 피화인의 범위와 결과는 서로간의 차이가 있지만, 진행과정과 무엇보다 발생원인의 측면에서는 相異하지 않다고 판단된다. 따라서 연산군대에 발생한 두 차례의 사화는 왕권과 신료들 사이의 권력관계에서 오는 갈등으로 인한 충돌의 결과물이라고 생각한다.
본 논문은 연산군대 발생한 무오사화와 갑자사화의 발생원인과 전개과정 등을 통하여 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보는 데 그 목적이 있다. 따라서 그 동안 통설로 받아들여져 온 ‘훈구파와 사림파의 대립’이 라는 기존의 견해의 문제점을 제시하고 대신하여 사화가 연산군의 왕권강화에 대한 신료들의 臣權유지 움직임으로 인해 귀결된 것으로 파악하고 연산군과 신하들의 권력대립의 모습을 살펴보았다.
우선 연산군대를 살펴보기에 앞서 성종대의 정치적 상황에 대해 살펴보았다. 어린나이에 갑작스럽게 즉위한 성종은 당시의 강력한 영향력을 행사하고 있던 대신들의 세력을 제어하기 위해 사림을 등용하였다. 사림들은 주로 언관직에 진출하였으며, 성종의 보호 아래서 활발한 언론활동을 통해 대신들의 정치권력을 제어하였다. 그러나 지나치게 활발해진 언론활동으로 인해 사헌부와 사간원의 영향력이 크게 향상되자, 성종은 홍문관의 기능을 변화시켜 제3의 언론기관의 역할을 담당하게 함으로써 정치적 균형을 맞추고자 하였다. 이를 통해 성종대는 일부 대신들의 권력집중이 아닌 왕을 중심으로 하여 언관권과 재상권이 상호견제하는 구조를 이루게 되었다. 그러나 이러한 정치구조는 성종 후반기에 들면서 그 균형이 깨지면서 문제점들을 표출하고 있었으며, 그러한 문제점들이 연산군대에 두 차례의 사화가 발생할 단초를 제공한 것이라 할 수 있다.
다음으로 연산군대의 정치적 상황을 살펴보았다. 연산군은 성종대를 지나면서 크게 향상된 삼사의 기능이 연산군의 왕권행사까지 영향을 끼치고 있는 것에 대해 강력한 불만을 표출하였다. 특히나 즉위 초부터 이어진 삼사의 간언들은 연산군이 자의적 왕권행사를 위해 왕권강화를 시도하게 만들었다. 연산군은 크게 두 가지 방법을 사용하여 왕권강화를 시도하였다. 하나는 봉보부인, 내시부, 폐비윤씨등 자신과 가까운 관계에 있는 이들의 위상을 높임으로써 간접적으로 자신의 위상 역시 높이는 방법이다. 또 다른 하나는, 그 동안 왕권을 견제하고 왕의 통치를 제어했던 재이론을 음양론으로 바꾸어 재이의 책임을 신하들에게 전가시킴으로써 왕권강화는 물론 신하들 역시 제어하는 방법을 사용한 것이다. 이러한 상황 속에서 대신들 역시 자신들의 기득권을 지키기 위해 여러 가지 노력을 기울였다. 대신들의 이러한 신권유지 움직임은 무오사화를 전후로 하여 구분된다. 무오사화 전까지 대신들은 연산군을 이용하여 삼사를 제어함으로써 자신들의 기득권을 유지하고자 하였다. 그러나 무오사화를 거치면서 연산군의 자의적인 왕권행사가 늘어나고, 그로 인해 政事에 태만하게 되자 이를 제어하기 위해 간언을 올림으로써 대신들은 자신들의 입지를 확보하고자 하였다. 이처럼 한 집단의 전혀 다른 움직임을 통하여 연산군대의 정치적 상황을 파악함으로써 당시의 권력구조가 어떻게 변화하였는지 살펴보았다.
그러나 이러한 삼사와 대신들의 움직임들은 강력한 왕권을 소유하고, 자신의 왕권을 자의적으로 행사하고자 했던 연산군으로 하여금 ‘凌上’ 내지는 ‘不敬’이라는 인식을 갖게 하였다. 때문에 연산군대의 두 차례의 사화는 강력한 왕권을 행사하고자 했던 연산군의 왕권과 자신들의 입지를 공고히 하고자 했던 신하들의 신권간의 갈등으로 인해 발생하였다. 연산군은 두 차례의 사화를 통해 가장 먼저는 즉위 초부터 자신과 갈등관계에 있었던 삼사를 제거하고자 하였다. 이는 무오사화 뿐만 아니라 갑자사화 역시 마찬가지였다. 다만 차이가 있다면 무오사화 당시에는 크게 피해를 입지 않았던 대신들이 갑자사화를 거치면서는 상당한 피해를 입었다는 사실이다. 그러나 대신들의 정치적 움직임이 무오사화를 전후하여 변화하였다는 사실을 통해 살펴본다면 무오사화와 갑자사화 사이에 대신들에 관한 처벌이 차이가 생긴 이유를 충분히 짐작할 수 있다. 이처럼 무오사화와 갑자사화는 피화인의 범위와 결과는 서로간의 차이가 있지만, 진행과정과 무엇보다 발생원인의 측면에서는 相異하지 않다고 판단된다. 따라서 연산군대에 발생한 두 차례의 사화는 왕권과 신료들 사이의 권력관계에서 오는 갈등으로 인한 충돌의 결과물이라고 생각한다.
The purpose of this thesis is to describe the antagonistic situations of King Yonsan and his subject through the motive and the process of Muosahwa(戊午士禍) and Gapjasahwa(甲子士禍) which occurred in King Yonsan period. Regarding this issue, there is a problem concerning the existing opinion about the 'con...
The purpose of this thesis is to describe the antagonistic situations of King Yonsan and his subject through the motive and the process of Muosahwa(戊午士禍) and Gapjasahwa(甲子士禍) which occurred in King Yonsan period. Regarding this issue, there is a problem concerning the existing opinion about the 'confrontation between Hungupa(勳舊派) and Sarimpa(士林派)' which accepted as common view. Instead, Sahwa(士禍) is caused by the movement of authority subjects for maintaining their position against King Yonsan's action to strengthen royal authority.
First, for a better understanding of King Yonsan period, it is needed to examine the political situation at King Sungjong( period. King Sungjong ascended the throne unexpectedly and he hired Sarim(士林) to control the power of higher ministers(大臣) who had exerted great influence. Usually, Sarim entered the office of public opinion, and controlled political power of higher ministers through active public opinion activities under King Sungjong's protection. However, as influence of Sahunbu(司憲府) and Saganwon(司諫院) was increased due to active public opinion activities, Sungjong made a decision to change the function of Hongmungwan(弘文館) as the third party of public opinion agency for political balance. Through this, the structure was made up in which Onkwan(言官) and Jaesang’s power(宰相權) concentrated around the king, instead of several higher ministers at King Sungjong period. Nonetheless, this political structure had caused some problems due to the collapse of balance at the later King Sungjong period. These problems became major issues of two Sawha in King Younsan period.
The following is the political situation at King Yonsan period. King Yonsan expressed his dissatisfaction with the highly increasing function of Samsa(三司) even affecting his royal authority. Especially, Samsa's expostulations since the accession of King Yonsan made King Yonsan seeks to strengthen royal authority for arbitrary exertion of royal authority. King Yonsan used two methods that intended to strengthen royal authority. The first method is elevating status of people who are close with him like Lady Bongbo(奉保夫人), deposed Queen Yoon(廢妃尹氏), officers of Naeshi-bu(內侍府), and etc. The second method is changing Idea on natural calamity which conducted the check on the royal authority and control over the king's reign to EumYang Theory(陰陽論). This change resulted in strengthening royal authority and controlling subjects by shifting responsibility of a natural calamity(災異) on them. Their efforts to maintaining the position and power are divided into before and after Muosahwa. Before Muosahwa, higher ministers attempted to maintain vested rights. However, while passing through Muosahwa, King Yonsan exerted royal authority arbitrarily and became negligent of his duties. To restrain it, higher ministers tried to secure their position by rising acquaint with King. Thus, change in the structure of political power in King Yonsan’s period is explained by the movement of an entirely different group.
However, King Yonsan, who wanted to preserve a strong royal authority, argued that these movements of Samsa and high ministers were disrespectful. Therefore, the two Sawha arose due to the conflict between King Yonsan who wanted to exert strong royal authority and his subjects who wanted to keep their position firm. Through two Sawha, King Yonsan tried to eliminate Samsa which had been in conflict relationship with him since his accession. It was not only at Muosahwa, but also at Gapjasahwa. Yet, the difference is that the higher ministers was not significantly harmed in Muosahwa, on the contrary in Gapjasahwa they suffered significant damage. Through the political movement change of higher ministers before and after Muosahwa, it is easy to find out the reason for the difference of punishment degree against higher ministers between Muosahwa and Gapjasawha. Muosawha and Gapjasahwa’s process and cause is not different each other, but different in the range of target and result. Thus, two Sawhas that occurred in King Yonsan's period derived from the conflict between the king and his subjects.
The purpose of this thesis is to describe the antagonistic situations of King Yonsan and his subject through the motive and the process of Muosahwa(戊午士禍) and Gapjasahwa(甲子士禍) which occurred in King Yonsan period. Regarding this issue, there is a problem concerning the existing opinion about the 'confrontation between Hungupa(勳舊派) and Sarimpa(士林派)' which accepted as common view. Instead, Sahwa(士禍) is caused by the movement of authority subjects for maintaining their position against King Yonsan's action to strengthen royal authority.
First, for a better understanding of King Yonsan period, it is needed to examine the political situation at King Sungjong( period. King Sungjong ascended the throne unexpectedly and he hired Sarim(士林) to control the power of higher ministers(大臣) who had exerted great influence. Usually, Sarim entered the office of public opinion, and controlled political power of higher ministers through active public opinion activities under King Sungjong's protection. However, as influence of Sahunbu(司憲府) and Saganwon(司諫院) was increased due to active public opinion activities, Sungjong made a decision to change the function of Hongmungwan(弘文館) as the third party of public opinion agency for political balance. Through this, the structure was made up in which Onkwan(言官) and Jaesang’s power(宰相權) concentrated around the king, instead of several higher ministers at King Sungjong period. Nonetheless, this political structure had caused some problems due to the collapse of balance at the later King Sungjong period. These problems became major issues of two Sawha in King Younsan period.
The following is the political situation at King Yonsan period. King Yonsan expressed his dissatisfaction with the highly increasing function of Samsa(三司) even affecting his royal authority. Especially, Samsa's expostulations since the accession of King Yonsan made King Yonsan seeks to strengthen royal authority for arbitrary exertion of royal authority. King Yonsan used two methods that intended to strengthen royal authority. The first method is elevating status of people who are close with him like Lady Bongbo(奉保夫人), deposed Queen Yoon(廢妃尹氏), officers of Naeshi-bu(內侍府), and etc. The second method is changing Idea on natural calamity which conducted the check on the royal authority and control over the king's reign to EumYang Theory(陰陽論). This change resulted in strengthening royal authority and controlling subjects by shifting responsibility of a natural calamity(災異) on them. Their efforts to maintaining the position and power are divided into before and after Muosahwa. Before Muosahwa, higher ministers attempted to maintain vested rights. However, while passing through Muosahwa, King Yonsan exerted royal authority arbitrarily and became negligent of his duties. To restrain it, higher ministers tried to secure their position by rising acquaint with King. Thus, change in the structure of political power in King Yonsan’s period is explained by the movement of an entirely different group.
However, King Yonsan, who wanted to preserve a strong royal authority, argued that these movements of Samsa and high ministers were disrespectful. Therefore, the two Sawha arose due to the conflict between King Yonsan who wanted to exert strong royal authority and his subjects who wanted to keep their position firm. Through two Sawha, King Yonsan tried to eliminate Samsa which had been in conflict relationship with him since his accession. It was not only at Muosahwa, but also at Gapjasahwa. Yet, the difference is that the higher ministers was not significantly harmed in Muosahwa, on the contrary in Gapjasahwa they suffered significant damage. Through the political movement change of higher ministers before and after Muosahwa, it is easy to find out the reason for the difference of punishment degree against higher ministers between Muosahwa and Gapjasawha. Muosawha and Gapjasahwa’s process and cause is not different each other, but different in the range of target and result. Thus, two Sawhas that occurred in King Yonsan's period derived from the conflict between the king and his subjects.
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