철도역은 철도수송기능과 교통중심의 결절점으로서 역할뿐만 아니라 도시의 관문으로서 도시발전의 중추기능을 담당하고 있다. 그러나 그동안 도시는 고속 경제성장으로 과밀 집중현상과 도로교통 중심의 도시개발로 인해 도시가 외연적으로 확대되고, 도심의 환경오염, 교통혼잡, 공공시설 부족현상의 심화로 도로교통 중심의 도시개발로 인해 도시가 외연적으로 확대되고, 도심의 환경오염, 교통혼잡, 공공시설 부족현상의 심화로 도시문제가 대두되었다. 최근 철도역은 대중교통 결절점을 중심으로 하는 도시개발 개념이 도입되면서 철도역세권 개발은 입지적 특성에 따라 토지이용뿐만 아니라 교통의 중요성도 함께 부각되고 있다. 본 논문에서는 철도역세권이 도심 또는 지역중심에 자리 잡고 있으며, 주변이 노후화되거나 주거지, 업무지 등으로 변화되었고, 교통의 중심지인 입지적 여건을 고려하여 철도부지를 활용한 철도역세권의 복합개발에 따른 기존 개발사례를 분석하여 개선하는 것이 목표이다. 철도공사는 정부조직에서 공사조직으로 전환되면서 공공성과 함께 수익성이 요구되고 있다. 철도공사는 다각적인 수익창출과 안정적이고 장기적인 부대 수익창출에 노력을 기우리고 있으며, 최근 경영자립을 위한 수익확보 대안으로 철도역 주변지역을 포함한 철도역세권 개발을 추진하고 있다. 2007년 용산역세권 개발의 성공적인 추진으로 경영효율화의 기반을 마련하였으나, 용산역세권 개발은 토지매각의 단기수입으로 장기적인 수익 창출을 통한 경영효율화에는 한계가 있다. 따라서 철도공사의 경영 효율화를 위해서 지속적인 수익창출이 가능한 방향의 철도역세권 개발의 중요성이 증대되고 있다. 특히 지방자치단체에서도 철도역을 중심으로 한 개발로 구도심을 재창조하여 지역경제의 활성화를 위해 철도역세권 개발을 적극 추진하기를 바라고 있다. 본 논문은 기존 철도역세권 개발에 대한 사례분석 및 입지적 특성을 바탕으로 토지이용 측면과 도시공간, 대중교통, 사업추진 등에 대해 중점적으로 분석하고, 철도역세권 개발의 문제점과 도시공간구조 및 사업추진 과정에서의 개선방안을 제시하였다. 따라서 역세권 이론의 일반적 고찰과 국내외 역세권 개발사례, 철도역세권의 입지적 특성 등을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 도심재생의 중심역할을 수행하기 위하여 공공성과 수익성을 조화롭게 고려하고, 도시적 요구기능을 복합화하여 문화, 상업, 업무, 주거 기능 등이 철도역세권내에 동시에 이루어지도록 할 필요가 있다. 둘째, 철도역세권 개발의 주목적인 도시공간을 효율적으로 활용하고, 효율적인 보행동선 및 복합환승체계에 따라 대중교통중심의 개발로 교통중심의 지역개발을 체계화하여 지역경제 활성화에 핵심역할을 하도록 할 필요가 있다. 셋째, 철도역 위주의 획일적인 개발방향에서 벗어나 도시계획과 주변지역을 연계한 매력적인 철도역세권 개발을 위한 사업구상과 전략이 필요하며, 국가, 지방자치단체, 철도사업자 등이 사업을 공동으로 추진하고 역할과 지원을 명확히 할 필요가 있다. 넷째, 철도이용 수요 창출과 사업추진체계에 따라 집객시설 도입과 다양한 운영방법 등으로 성공적인 복합개발을 추진할 필요가 있다. 종합적으로 철도역은 도심에 위치한 입지적 특성에 따라 도시의 중심이면서 교통의 중심지 역할로 도심재생의 핵심역할을 수행하며, 기존 철도노선의 지역간 단절 및 소음으로 인한 철도역 중심의 재생과 복합환승체계를 구축하여 버스, 지하철 등 접근 교통수단간 환승거리 단축 및 편의시설 확충으로 환승체계를 개선하고, 철도역 위주의 개발이 아닌 주변지역 도시계획과 연계한 개발로 추진되어야 한다.
철도역은 철도수송기능과 교통중심의 결절점으로서 역할뿐만 아니라 도시의 관문으로서 도시발전의 중추기능을 담당하고 있다. 그러나 그동안 도시는 고속 경제성장으로 과밀 집중현상과 도로교통 중심의 도시개발로 인해 도시가 외연적으로 확대되고, 도심의 환경오염, 교통혼잡, 공공시설 부족현상의 심화로 도시문제가 대두되었다. 최근 철도역은 대중교통 결절점을 중심으로 하는 도시개발 개념이 도입되면서 철도역세권 개발은 입지적 특성에 따라 토지이용뿐만 아니라 교통의 중요성도 함께 부각되고 있다. 본 논문에서는 철도역세권이 도심 또는 지역중심에 자리 잡고 있으며, 주변이 노후화되거나 주거지, 업무지 등으로 변화되었고, 교통의 중심지인 입지적 여건을 고려하여 철도부지를 활용한 철도역세권의 복합개발에 따른 기존 개발사례를 분석하여 개선하는 것이 목표이다. 철도공사는 정부조직에서 공사조직으로 전환되면서 공공성과 함께 수익성이 요구되고 있다. 철도공사는 다각적인 수익창출과 안정적이고 장기적인 부대 수익창출에 노력을 기우리고 있으며, 최근 경영자립을 위한 수익확보 대안으로 철도역 주변지역을 포함한 철도역세권 개발을 추진하고 있다. 2007년 용산역세권 개발의 성공적인 추진으로 경영효율화의 기반을 마련하였으나, 용산역세권 개발은 토지매각의 단기수입으로 장기적인 수익 창출을 통한 경영효율화에는 한계가 있다. 따라서 철도공사의 경영 효율화를 위해서 지속적인 수익창출이 가능한 방향의 철도역세권 개발의 중요성이 증대되고 있다. 특히 지방자치단체에서도 철도역을 중심으로 한 개발로 구도심을 재창조하여 지역경제의 활성화를 위해 철도역세권 개발을 적극 추진하기를 바라고 있다. 본 논문은 기존 철도역세권 개발에 대한 사례분석 및 입지적 특성을 바탕으로 토지이용 측면과 도시공간, 대중교통, 사업추진 등에 대해 중점적으로 분석하고, 철도역세권 개발의 문제점과 도시공간구조 및 사업추진 과정에서의 개선방안을 제시하였다. 따라서 역세권 이론의 일반적 고찰과 국내외 역세권 개발사례, 철도역세권의 입지적 특성 등을 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 도심재생의 중심역할을 수행하기 위하여 공공성과 수익성을 조화롭게 고려하고, 도시적 요구기능을 복합화하여 문화, 상업, 업무, 주거 기능 등이 철도역세권내에 동시에 이루어지도록 할 필요가 있다. 둘째, 철도역세권 개발의 주목적인 도시공간을 효율적으로 활용하고, 효율적인 보행동선 및 복합환승체계에 따라 대중교통중심의 개발로 교통중심의 지역개발을 체계화하여 지역경제 활성화에 핵심역할을 하도록 할 필요가 있다. 셋째, 철도역 위주의 획일적인 개발방향에서 벗어나 도시계획과 주변지역을 연계한 매력적인 철도역세권 개발을 위한 사업구상과 전략이 필요하며, 국가, 지방자치단체, 철도사업자 등이 사업을 공동으로 추진하고 역할과 지원을 명확히 할 필요가 있다. 넷째, 철도이용 수요 창출과 사업추진체계에 따라 집객시설 도입과 다양한 운영방법 등으로 성공적인 복합개발을 추진할 필요가 있다. 종합적으로 철도역은 도심에 위치한 입지적 특성에 따라 도시의 중심이면서 교통의 중심지 역할로 도심재생의 핵심역할을 수행하며, 기존 철도노선의 지역간 단절 및 소음으로 인한 철도역 중심의 재생과 복합환승체계를 구축하여 버스, 지하철 등 접근 교통수단간 환승거리 단축 및 편의시설 확충으로 환승체계를 개선하고, 철도역 위주의 개발이 아닌 주변지역 도시계획과 연계한 개발로 추진되어야 한다.
The railway station performs a central function of urban development as the gateway to cities as well as a function of railway transportation and a role as the nodal point of the traffic center. But cities have externally expanded due to the urban development centering around the road traffic as wel...
The railway station performs a central function of urban development as the gateway to cities as well as a function of railway transportation and a role as the nodal point of the traffic center. But cities have externally expanded due to the urban development centering around the road traffic as well as the phenomenon of the gravitation of the dense population into them resulting from rapid economic growth for the years. This study was intended to present the improvement scheme of the complex development of the station influence area by considering its location at the downtown or at the center of the region and its locational condition for the center of the traffic and analyzing the existing development case of the station influence area. It attempted to analyze the aspect of land use for development of the existing station influence area, urban space, mass transit, the promotion of the project and presented the scheme to improve the problem of station influence area development, the problem of urban space structure and the problem of the process of project promotion. Accordingly, the following conclusion was drawn through an theoretical investigation into the theory of station influence area, the case of its development at home and abroad, its locational characteristics and the like: First, it is necessary to enable the cultural, commercial, business and residential functions to be performed within the station influence area by considering publicness and profitability and achieving the requird urban function in order to perform a central role of urban regeneration. Second, it is necessary to make efficient use of the urban space, the main purpose of station influence area development and systematize the local development centering around the traffic through the development centering around the mass transit according to the efficient pedestrian moving line and the complex transfer system. Third, it is necessary to break way from the direction of uniform development centering around the railway station and formulate the business concept and strategy for development the attractive station influence area linked with the urban planning and the surrounding area. Fourth, it is necessary to promote successful complex development by introducing the gathering facility and the diverse ways of operation according to the creation of demand for railway use and the business promotion system. Taken together, the railway station performs a core role of downtown regeneration as the role of the traffic center as well as the center of the city according to the locational characteristic of its location in the downtown. It is necessary to improve the transfer system by building up the complex tranfer system centering around the existing station, shortening the transfer distance between adjacent means of transportation such as buses, subways and the like and expanding convenience facilities. Key words : station influence area, complex development, complex station building, civil station building
The railway station performs a central function of urban development as the gateway to cities as well as a function of railway transportation and a role as the nodal point of the traffic center. But cities have externally expanded due to the urban development centering around the road traffic as well as the phenomenon of the gravitation of the dense population into them resulting from rapid economic growth for the years. This study was intended to present the improvement scheme of the complex development of the station influence area by considering its location at the downtown or at the center of the region and its locational condition for the center of the traffic and analyzing the existing development case of the station influence area. It attempted to analyze the aspect of land use for development of the existing station influence area, urban space, mass transit, the promotion of the project and presented the scheme to improve the problem of station influence area development, the problem of urban space structure and the problem of the process of project promotion. Accordingly, the following conclusion was drawn through an theoretical investigation into the theory of station influence area, the case of its development at home and abroad, its locational characteristics and the like: First, it is necessary to enable the cultural, commercial, business and residential functions to be performed within the station influence area by considering publicness and profitability and achieving the requird urban function in order to perform a central role of urban regeneration. Second, it is necessary to make efficient use of the urban space, the main purpose of station influence area development and systematize the local development centering around the traffic through the development centering around the mass transit according to the efficient pedestrian moving line and the complex transfer system. Third, it is necessary to break way from the direction of uniform development centering around the railway station and formulate the business concept and strategy for development the attractive station influence area linked with the urban planning and the surrounding area. Fourth, it is necessary to promote successful complex development by introducing the gathering facility and the diverse ways of operation according to the creation of demand for railway use and the business promotion system. Taken together, the railway station performs a core role of downtown regeneration as the role of the traffic center as well as the center of the city according to the locational characteristic of its location in the downtown. It is necessary to improve the transfer system by building up the complex tranfer system centering around the existing station, shortening the transfer distance between adjacent means of transportation such as buses, subways and the like and expanding convenience facilities. Key words : station influence area, complex development, complex station building, civil station building
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