이 연구의 목적은 전남 동부권 3개 도시를 대상으로 결혼이주여성들이 가장 많이 거주하고 있고, 전문 강사에 의해 가장 큰 규모로 운영되고 있는 평생교육기관의 교육프로그램 운영실대를 파악하여 개선·보완할 점을 찾아 프로그램이 체계적이고 효율적으로 운영되기 위한 연구이다. 결혼이주여성들이 평생 교육프로그램에 대해 어떻게 인식하고 있는가?, 결혼이 이주여성들이 인식하는 평생 교육프로그램 운영의 문제점은 무엇인가?, 결혼이주여생을 위한 평생교육프로그램의 효율적인 운영방안은 무엇인가? 하는 연구 내용을 설정하였다.
이러한 연국 목적을 달성하기 위하여 평생교육진흥원에 등록되어 있는 전남 동부권 3개 도시 평생교육기관(다문화가정지원센터)에 다니는 결혼이주여성을 대상으로 국적, 나이, 직업, 거주기간에 관계없이 설문조사를 실시하였으며, 설문지를 기초로 하여 심층 면담조사를 실시하였다.
설문지 배부와 회수는 한글로 작성하여 2012년 3월 26일 4월 13일까지 기관별로 직접 방문하여 배부하고 회수하였다. 회수된 200부 설문지 중 불성실하게 응답한 19부를 제외하고 ...
이 연구의 목적은 전남 동부권 3개 도시를 대상으로 결혼이주여성들이 가장 많이 거주하고 있고, 전문 강사에 의해 가장 큰 규모로 운영되고 있는 평생교육기관의 교육프로그램 운영실대를 파악하여 개선·보완할 점을 찾아 프로그램이 체계적이고 효율적으로 운영되기 위한 연구이다. 결혼이주여성들이 평생 교육프로그램에 대해 어떻게 인식하고 있는가?, 결혼이 이주여성들이 인식하는 평생 교육프로그램 운영의 문제점은 무엇인가?, 결혼이주여생을 위한 평생교육프로그램의 효율적인 운영방안은 무엇인가? 하는 연구 내용을 설정하였다.
이러한 연국 목적을 달성하기 위하여 평생교육진흥원에 등록되어 있는 전남 동부권 3개 도시 평생교육기관(다문화가정지원센터)에 다니는 결혼이주여성을 대상으로 국적, 나이, 직업, 거주기간에 관계없이 설문조사를 실시하였으며, 설문지를 기초로 하여 심층 면담조사를 실시하였다.
설문지 배부와 회수는 한글로 작성하여 2012년 3월 26일 4월 13일까지 기관별로 직접 방문하여 배부하고 회수하였다. 회수된 200부 설문지 중 불성실하게 응답한 19부를 제외하고 SPSSWIN 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 거주지역별 차이를 검증하고 위해 유의도(X²)와 분산분석(ANOVA)검증을 사용하였다.
이 연구결과를 정리하면 결혼이주여성들 대부분 평생교육프로그램의 필요성을 느끼고 있으며, 다양한 분야에 도움이 된다고 응답하였다. 한국어교육에 주2회, 평일 오전 시간대에 가장 많이 참여하고 있었고, 여수시와 순천은 남편이나 주변사람을 통한 참여 계기가 가장 많았고, 광양시는 공공기관을 통한 참여계기가 많았다. 평생교육프로그램에 대한 만족도 조사 결과 대체적으로 프로그램 운여에 긍정적인 인식을 갖고 있었으며, 프로그램 운영이 이주여성에게 도움이 되는 측면에 대해서는 여수시와 광양시는 한국어를 읽고 쓸 수 있게 되어서, 순천은 가족들과 의사소통이 가능해져서의 의견이 가장 많았다.
결혼이주여성이 평생교육프로그램에 참여하였을 때의 만족도에 대해서는 거주지역에 따라 분석한 결과 교육내용의 충실도, 직원들의 도움, 교육시간, 교육환경에 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육내용의 충실도는 광양시 결혼이주여성들은 순천시에 거주하는 결혼이주여성보다 높은 것으로 나타났고, 교육시간에 대해서는 광양시에 거주하는 이주여성이 순천시에 거주하는 여성보다 높은 것으로 나타났다. 교육환경은 여수시에 거주하는 이주여성이 순천시에 거주하는 이주여성보다 높은 것으로 나타났다.
평생교육프로그램을 운영할 경우 각 지역 기관에서는 결혼이주여성의 의견을 반영하여 수요자 중심으로 운영하기 위해 노력하고 있는 것으로 나타났다. 효과적인 운영방법으로 여수시는 강사의 강의중심교육을 선호하였고, 순천시는 방문교육, 광양시는 체험중심교육을 선호하였다. 또한, 평생교육프로그램의 적절한 교육방법으로는 3개 지역 모두 기관에서 직접 방문하여 받는 교육을 가장 선호하는 것으로 나타났으며, 평생교육프로그램 이수 후 실적관리 또한 3개 지역 모두 학점은행제를 선호하였다.
연구의 결과를 토대로 결혼이주여성을 위한 평생교육프로그램의 효율적인 운영방안을 제시하면 직업훈련 및 취업지원을 해야 하며, 결혼이주여성을 위한 사업 추진체계가 조직적이고 체계적으로 이루어져야 하고, 결혼이주여성을 한국 사회에 동화시키기 위한 프로그램보다 그들의 모국을 이해할 수 있는 프로그램이 마련되어야 한다. 또한, 지역사회를 중심으로 출신국별 자조집단을 구성하여 한국에서 생활하는데 부딪히는 어려움들을 함께 나누고 서로를 지지해줄 수 있도록 도와줘야 한다. 가장 시급한 것은 한국의 국민의식을 개선하기 위한 다문화 이해 평생교육프로그램이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 결혼이주여성 교육프로그램 운영 및 개선방안에 대한 정책적 제언은 결혼이주여성의 개인배경, 특성, 성향 및 요구가 반영된 평생교육프로그램 개발이 필요하며, 다문화가정지원센터 뿐만 아니라 시민단체, 종교단체 등에서 운영하는 이주여성 대상 평생교육프로그램을 확대 및 활성화시켜야 한다.
결혼이주여성들이 편리하게 평생교육프로그램에 참여할 수 있도록 평생교육기관 이동차량 운행 서비스 및 교통비 지급 등이 필요하고, 실제로 결혼이주여성들이 많이 거주하고 있는 농어촌 오·벽지에 거주하는 이주여성들의 교육 참여율 제고를 위한 제도적·정체적 대안이 필요하다.
이러한 연구결과를 기초로 하여 결혼이주여성들이 한국사회에 잘 적응 할 수 있는 교육, 복지, 문화 등 다양한 영역에서 제도적인 뒷받침이 지속적으로 지원되어야 하고, 결혼이주여성들을 평생교육에 적극적으로 참여하게 함으로써 학습을 통하여 자신의 삶의 문제를 스스로 해결할 수 있는 역량을 강화시켜나가야 할 것이다.
이 연구의 목적은 전남 동부권 3개 도시를 대상으로 결혼이주여성들이 가장 많이 거주하고 있고, 전문 강사에 의해 가장 큰 규모로 운영되고 있는 평생교육기관의 교육프로그램 운영실대를 파악하여 개선·보완할 점을 찾아 프로그램이 체계적이고 효율적으로 운영되기 위한 연구이다. 결혼이주여성들이 평생 교육프로그램에 대해 어떻게 인식하고 있는가?, 결혼이 이주여성들이 인식하는 평생 교육프로그램 운영의 문제점은 무엇인가?, 결혼이주여생을 위한 평생교육프로그램의 효율적인 운영방안은 무엇인가? 하는 연구 내용을 설정하였다.
이러한 연국 목적을 달성하기 위하여 평생교육진흥원에 등록되어 있는 전남 동부권 3개 도시 평생교육기관(다문화가정지원센터)에 다니는 결혼이주여성을 대상으로 국적, 나이, 직업, 거주기간에 관계없이 설문조사를 실시하였으며, 설문지를 기초로 하여 심층 면담조사를 실시하였다.
설문지 배부와 회수는 한글로 작성하여 2012년 3월 26일 4월 13일까지 기관별로 직접 방문하여 배부하고 회수하였다. 회수된 200부 설문지 중 불성실하게 응답한 19부를 제외하고 SPSS WIN 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였고, 거주지역별 차이를 검증하고 위해 유의도(X²)와 분산분석(ANOVA)검증을 사용하였다.
이 연구결과를 정리하면 결혼이주여성들 대부분 평생교육프로그램의 필요성을 느끼고 있으며, 다양한 분야에 도움이 된다고 응답하였다. 한국어교육에 주2회, 평일 오전 시간대에 가장 많이 참여하고 있었고, 여수시와 순천은 남편이나 주변사람을 통한 참여 계기가 가장 많았고, 광양시는 공공기관을 통한 참여계기가 많았다. 평생교육프로그램에 대한 만족도 조사 결과 대체적으로 프로그램 운여에 긍정적인 인식을 갖고 있었으며, 프로그램 운영이 이주여성에게 도움이 되는 측면에 대해서는 여수시와 광양시는 한국어를 읽고 쓸 수 있게 되어서, 순천은 가족들과 의사소통이 가능해져서의 의견이 가장 많았다.
결혼이주여성이 평생교육프로그램에 참여하였을 때의 만족도에 대해서는 거주지역에 따라 분석한 결과 교육내용의 충실도, 직원들의 도움, 교육시간, 교육환경에 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육내용의 충실도는 광양시 결혼이주여성들은 순천시에 거주하는 결혼이주여성보다 높은 것으로 나타났고, 교육시간에 대해서는 광양시에 거주하는 이주여성이 순천시에 거주하는 여성보다 높은 것으로 나타났다. 교육환경은 여수시에 거주하는 이주여성이 순천시에 거주하는 이주여성보다 높은 것으로 나타났다.
평생교육프로그램을 운영할 경우 각 지역 기관에서는 결혼이주여성의 의견을 반영하여 수요자 중심으로 운영하기 위해 노력하고 있는 것으로 나타났다. 효과적인 운영방법으로 여수시는 강사의 강의중심교육을 선호하였고, 순천시는 방문교육, 광양시는 체험중심교육을 선호하였다. 또한, 평생교육프로그램의 적절한 교육방법으로는 3개 지역 모두 기관에서 직접 방문하여 받는 교육을 가장 선호하는 것으로 나타났으며, 평생교육프로그램 이수 후 실적관리 또한 3개 지역 모두 학점은행제를 선호하였다.
연구의 결과를 토대로 결혼이주여성을 위한 평생교육프로그램의 효율적인 운영방안을 제시하면 직업훈련 및 취업지원을 해야 하며, 결혼이주여성을 위한 사업 추진체계가 조직적이고 체계적으로 이루어져야 하고, 결혼이주여성을 한국 사회에 동화시키기 위한 프로그램보다 그들의 모국을 이해할 수 있는 프로그램이 마련되어야 한다. 또한, 지역사회를 중심으로 출신국별 자조집단을 구성하여 한국에서 생활하는데 부딪히는 어려움들을 함께 나누고 서로를 지지해줄 수 있도록 도와줘야 한다. 가장 시급한 것은 한국의 국민의식을 개선하기 위한 다문화 이해 평생교육프로그램이 필요하다.
연구결과를 바탕으로 결혼이주여성 교육프로그램 운영 및 개선방안에 대한 정책적 제언은 결혼이주여성의 개인배경, 특성, 성향 및 요구가 반영된 평생교육프로그램 개발이 필요하며, 다문화가정지원센터 뿐만 아니라 시민단체, 종교단체 등에서 운영하는 이주여성 대상 평생교육프로그램을 확대 및 활성화시켜야 한다.
결혼이주여성들이 편리하게 평생교육프로그램에 참여할 수 있도록 평생교육기관 이동차량 운행 서비스 및 교통비 지급 등이 필요하고, 실제로 결혼이주여성들이 많이 거주하고 있는 농어촌 오·벽지에 거주하는 이주여성들의 교육 참여율 제고를 위한 제도적·정체적 대안이 필요하다.
이러한 연구결과를 기초로 하여 결혼이주여성들이 한국사회에 잘 적응 할 수 있는 교육, 복지, 문화 등 다양한 영역에서 제도적인 뒷받침이 지속적으로 지원되어야 하고, 결혼이주여성들을 평생교육에 적극적으로 참여하게 함으로써 학습을 통하여 자신의 삶의 문제를 스스로 해결할 수 있는 역량을 강화시켜나가야 할 것이다.
The purpose of this study is to operate systematically and efficiently education program of life-long education istitues where most of marriage migrant women reside in and are operated as the largest size with professional lecturers by verifying the operation status of education program and by findi...
The purpose of this study is to operate systematically and efficiently education program of life-long education istitues where most of marriage migrant women reside in and are operated as the largest size with professional lecturers by verifying the operation status of education program and by finding out the improvements and supplements subgecting on three cities located eastern part of Jeollanam-do(South Jeolla Province). We have set following research themes: How marriage migrant women recognize the life-long education program? What are the problems in operating life-long education program which marriage migrant women recognize? What are the efficient operating plans of life-long education program for marriage migrant women?
In order to achieve such purpose, we conducted the survey subjecting on marriage migrant women who attend to life-long education institutes(multi-cultural family support center) in three cities,eastern part of Jeollanam-do and are registered to life-long education promotion center regardless of nationality, age, job, and residing period. Based on the questionnaire, we implemented the further interviews.
For distribution and collestion of thed questionnaires, we directly visited each institute from March 26 to April 13, 2012. of collected 200 questionnaires, excluding 19 questionnaires which were not responded properly, we analyzed statistically using SPSS WIN 15.0 program and used significance level (X²) and ANOVA test for verifying the difference for each residence.
When summarizing the results of this study, most of marriage migrant women responded that they need ther life-long education program and think such program will be helpful in various fields. For Korean education, most participants two times a week and mostly morning time during week. In Yeosu and Suncheon, most of them participated via public institutions were the most. As a result of surverying the satisfaction to life-long education program, most of marriage migrant women had positive recognitions to program operation. For the aspect that program operation is helpful to migrant women, in Yeosu and Gwangyang, the most opinion was to read and write Korean and in Suncheon, to enable the communication with family.
To the satisfaction when marriage migrant women participated to life-long education program, as a result of analyzing depending on residing area, there are differences in fidelity of education contents, assistance of personals, education time, and education environment. Marriage migrant women in Gwangyang showed higher fidelity of education contents than those in Suncheon and they also showed higher education time than those in Suncheon. Migrant women n Yeosu showed higher education environment than those in Suncheon.
In case of operating life-long education program, it is indicated that each regional institute makes best efforts to operate focusing on users by reflecting the opinions of marriage migrant women. For effective operation methods, Yeosu preferred lecture-oriented education of lecturer, Suncheon preferred education by visit, and Gwangyang preferred experience-oriented education. In addition, for adequate education method of life-ling education program, all of the three regional institutes preferred the education by direct visit. Also, for result management after completing life-long education program, they all preferred Academic Credit Bank System.
When we intent to suggest efficient operation plan of life-long education program for marriage migrant women based on study results, job training and job support should be implemented, business promotion system for marriage migrant women should be established systematically and organizationally, and a program to understand the homelands of marriage migrant women rather than the one for naturalizing them into Korean society should be prepared. In addition, we have to help them to share difficulties facing during living in Korea and to support each other by organizing self-assistance group for each country of origin focusing on communities. The most urgent thing is a life-long education program understanding multi-cultures for improving national consciousness of Korean people.
Based on such study results, policy proposal to operation and improvemet plans of marriage migrant women education program needs to develop the life-long education program reflecting personal backgrounds, characteristics, orientations, and demands of marriage migrant women. In addition, the life-long education program for migrant women operated by civic group, religious group as well as multi-cultural family support center should be extended and vitalized.
In order to make marriage migrant women to participate to the life-long eduction program conveniently, shuttle bus service and transportation fee support for the lofe-long education institute need to be assisted. Also, systematical and policy alternatives are needed to raise education participation rate of migrant women who reside in the remote areas of farm villages and fishing villages where actually most of marriage migrant women reside.
Based on such results, systematical support should be consistently made in various areas such as education, welfare, and culture in order to make marriage migrant women to adapt to Korean society. In addition, by making them to participate actively to life-long education, their abilities to solve their own life matters by themselves through learning should be reinforced.
The purpose of this study is to operate systematically and efficiently education program of life-long education istitues where most of marriage migrant women reside in and are operated as the largest size with professional lecturers by verifying the operation status of education program and by finding out the improvements and supplements subgecting on three cities located eastern part of Jeollanam-do(South Jeolla Province). We have set following research themes: How marriage migrant women recognize the life-long education program? What are the problems in operating life-long education program which marriage migrant women recognize? What are the efficient operating plans of life-long education program for marriage migrant women?
In order to achieve such purpose, we conducted the survey subjecting on marriage migrant women who attend to life-long education institutes(multi-cultural family support center) in three cities,eastern part of Jeollanam-do and are registered to life-long education promotion center regardless of nationality, age, job, and residing period. Based on the questionnaire, we implemented the further interviews.
For distribution and collestion of thed questionnaires, we directly visited each institute from March 26 to April 13, 2012. of collected 200 questionnaires, excluding 19 questionnaires which were not responded properly, we analyzed statistically using SPSS WIN 15.0 program and used significance level (X²) and ANOVA test for verifying the difference for each residence.
When summarizing the results of this study, most of marriage migrant women responded that they need ther life-long education program and think such program will be helpful in various fields. For Korean education, most participants two times a week and mostly morning time during week. In Yeosu and Suncheon, most of them participated via public institutions were the most. As a result of surverying the satisfaction to life-long education program, most of marriage migrant women had positive recognitions to program operation. For the aspect that program operation is helpful to migrant women, in Yeosu and Gwangyang, the most opinion was to read and write Korean and in Suncheon, to enable the communication with family.
To the satisfaction when marriage migrant women participated to life-long education program, as a result of analyzing depending on residing area, there are differences in fidelity of education contents, assistance of personals, education time, and education environment. Marriage migrant women in Gwangyang showed higher fidelity of education contents than those in Suncheon and they also showed higher education time than those in Suncheon. Migrant women n Yeosu showed higher education environment than those in Suncheon.
In case of operating life-long education program, it is indicated that each regional institute makes best efforts to operate focusing on users by reflecting the opinions of marriage migrant women. For effective operation methods, Yeosu preferred lecture-oriented education of lecturer, Suncheon preferred education by visit, and Gwangyang preferred experience-oriented education. In addition, for adequate education method of life-ling education program, all of the three regional institutes preferred the education by direct visit. Also, for result management after completing life-long education program, they all preferred Academic Credit Bank System.
When we intent to suggest efficient operation plan of life-long education program for marriage migrant women based on study results, job training and job support should be implemented, business promotion system for marriage migrant women should be established systematically and organizationally, and a program to understand the homelands of marriage migrant women rather than the one for naturalizing them into Korean society should be prepared. In addition, we have to help them to share difficulties facing during living in Korea and to support each other by organizing self-assistance group for each country of origin focusing on communities. The most urgent thing is a life-long education program understanding multi-cultures for improving national consciousness of Korean people.
Based on such study results, policy proposal to operation and improvemet plans of marriage migrant women education program needs to develop the life-long education program reflecting personal backgrounds, characteristics, orientations, and demands of marriage migrant women. In addition, the life-long education program for migrant women operated by civic group, religious group as well as multi-cultural family support center should be extended and vitalized.
In order to make marriage migrant women to participate to the life-long eduction program conveniently, shuttle bus service and transportation fee support for the lofe-long education institute need to be assisted. Also, systematical and policy alternatives are needed to raise education participation rate of migrant women who reside in the remote areas of farm villages and fishing villages where actually most of marriage migrant women reside.
Based on such results, systematical support should be consistently made in various areas such as education, welfare, and culture in order to make marriage migrant women to adapt to Korean society. In addition, by making them to participate actively to life-long education, their abilities to solve their own life matters by themselves through learning should be reinforced.
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