군 의료체계와 민간 의료체계와의 불균형은 민간병원의 기업화와 혁신적 인 경영으로 인하여 예산의 효율성과 투자의 적시성, 행정과 경영의 합리 성을 고려해 볼 때 군 의료체계 보다 민간의료체계가 우수하다. 물론 군 의료체계가 발전을 하지 않고 있는 것은 아니다. 장병 복지제도 개선 등 과 접목하여 의료보험의 확대시행, 다수의 의료 장비 획득과 배치, 의료인원 양질화 및 전・평시 의무지원 계획의 보완 등 많은 분야에서 발전의 기틀을 잡고 있는 것이 사실이다. 현행 의료지원체계에서 가장 문제가 되는 것은 후방병원 중심의 다단...
군 의료체계와 민간 의료체계와의 불균형은 민간병원의 기업화와 혁신적 인 경영으로 인하여 예산의 효율성과 투자의 적시성, 행정과 경영의 합리 성을 고려해 볼 때 군 의료체계 보다 민간의료체계가 우수하다. 물론 군 의료체계가 발전을 하지 않고 있는 것은 아니다. 장병 복지제도 개선 등 과 접목하여 의료보험의 확대시행, 다수의 의료 장비 획득과 배치, 의료인원 양질화 및 전・평시 의무지원 계획의 보완 등 많은 분야에서 발전의 기틀을 잡고 있는 것이 사실이다. 현행 의료지원체계에서 가장 문제가 되는 것은 후방병원 중심의 다단계 후송체계를 유지하고 있어 후송단계가 복잡하고 후송 율이 높아 자원낭비 와 불합리성이 있다는 것이다. 또한 지역별로 운영되고 있는 군병원 의 료의 불균형한 지원과 진료 수준별 역할수행이 미흡하다는 점이다. 이러한 현행 의료지원체계를 개선하는 것은 군 병원이 의료기능 활성화를 위해 가장 우선시 되어야 할 분야이다. 이러한 의료지원체계를 재정립하기 위하여 다음과 같은 방안을 제시하였다. 첫째, 후송계통에 의한 환자후송 체계를 질병의뢰체계로 전환하고 후송단계를 단순화하여 자원낭비와 후송 의 효율화를 도모하는 것이다. 둘째, 군 병원간 역할 재정립과 상호증진 을 통해 지역별 의료의 불균형을 해소하고 의료의 질을 향상 시키는 것이 다. 이러한 문제점을 제거하고 진료를 활성화 할 수 있는 방안은 단기적으로는 자문 교수제도를 활성화시키고 중기적으로는 장기군의관 인사관리 제도를 개선하여 임상직과 관리직으로 구분 관리하며, 장기적으로는 군의 관 채용제도를 개선하여 우수자원을 수시채용 가능케 하여 진료인력체계를 완전히 갖추는 것이다. 그리고 군내 전공의 수련제도를 정착시키고, 임상직 군의관은 국내・외 연수교육을 수시로 실시하여 자질을 향상시켜 야 할 것이다. 또한 의료의 세분화, 전문화 추세에 맞추어 간호장교의 주특기를 세분화하고 임상교육을 강화시킴으로써 의료 서비스의 질을 높일 것을 제안하였다. 의료장비에 있어서 문제점으로는 인가부족 및 소요장비 에 대한 획득예산 반영이 미흡하고 첨단장비의 부족으로 민간위탁 검사가 증가함으로 인해 군 의료에 대한 불신을 증가시킨다는 점과 장비를 획득함 에 있어서도 기간이 장기 소요되며 이로 인해 최신모델을 선정하기가 어렵다는 점으로 들 수 있다. 이러한 문제들은 개선하기 위한 방안으로는 부족장비는 5개년 계획을 수립, 도입계획에 적극 반영하고 노후장비는 노후 정도와 성능을 판단하여 연도별 도태계획에 반영하여야 하며, 민간의료기관의 활용도가 높은 장비는 군에서 우선 확보하고 장비사용자의 군 의료 장비 첨단화 요구에 부응하고 장비도입 및 사후관리의 용이라는 측면에서 장비표준화와 도입기간을 최소화하는 방안을 제안하였다. 우리는 일상 생활중이거나 군인으로서나 전・평시를 막론하고 보건의료분야가 장병들의 사기와 전투의지에 얼마나 막대한 영향을 미치고 있는가를 간과해서는 안 될 것이다. 교육 훈련 중 또는 전장에서 부상시 의료진이 부족하거나 장비와 시설이 미흡하여 적합한 처치를 못 받을 것이라는 생각이 있다면 장병들은 결코 최선의 전투력을 발휘하지 못할 것이라는 것을 염두에 두고 군 의료분야를 민간 의료기관 못지않은 체계로 발전시켜야 할 것이다. 여기에는 진료체계의 제반 문제점과 이에 따른 개선 방안을 몇 가지 논의 하고자 한다.
군 의료체계와 민간 의료체계와의 불균형은 민간병원의 기업화와 혁신적 인 경영으로 인하여 예산의 효율성과 투자의 적시성, 행정과 경영의 합리 성을 고려해 볼 때 군 의료체계 보다 민간의료체계가 우수하다. 물론 군 의료체계가 발전을 하지 않고 있는 것은 아니다. 장병 복지제도 개선 등 과 접목하여 의료보험의 확대시행, 다수의 의료 장비 획득과 배치, 의료인원 양질화 및 전・평시 의무지원 계획의 보완 등 많은 분야에서 발전의 기틀을 잡고 있는 것이 사실이다. 현행 의료지원체계에서 가장 문제가 되는 것은 후방병원 중심의 다단계 후송체계를 유지하고 있어 후송단계가 복잡하고 후송 율이 높아 자원낭비 와 불합리성이 있다는 것이다. 또한 지역별로 운영되고 있는 군병원 의 료의 불균형한 지원과 진료 수준별 역할수행이 미흡하다는 점이다. 이러한 현행 의료지원체계를 개선하는 것은 군 병원이 의료기능 활성화를 위해 가장 우선시 되어야 할 분야이다. 이러한 의료지원체계를 재정립하기 위하여 다음과 같은 방안을 제시하였다. 첫째, 후송계통에 의한 환자후송 체계를 질병의뢰체계로 전환하고 후송단계를 단순화하여 자원낭비와 후송 의 효율화를 도모하는 것이다. 둘째, 군 병원간 역할 재정립과 상호증진 을 통해 지역별 의료의 불균형을 해소하고 의료의 질을 향상 시키는 것이 다. 이러한 문제점을 제거하고 진료를 활성화 할 수 있는 방안은 단기적으로는 자문 교수제도를 활성화시키고 중기적으로는 장기군의관 인사관리 제도를 개선하여 임상직과 관리직으로 구분 관리하며, 장기적으로는 군의 관 채용제도를 개선하여 우수자원을 수시채용 가능케 하여 진료인력체계를 완전히 갖추는 것이다. 그리고 군내 전공의 수련제도를 정착시키고, 임상직 군의관은 국내・외 연수교육을 수시로 실시하여 자질을 향상시켜 야 할 것이다. 또한 의료의 세분화, 전문화 추세에 맞추어 간호장교의 주특기를 세분화하고 임상교육을 강화시킴으로써 의료 서비스의 질을 높일 것을 제안하였다. 의료장비에 있어서 문제점으로는 인가부족 및 소요장비 에 대한 획득예산 반영이 미흡하고 첨단장비의 부족으로 민간위탁 검사가 증가함으로 인해 군 의료에 대한 불신을 증가시킨다는 점과 장비를 획득함 에 있어서도 기간이 장기 소요되며 이로 인해 최신모델을 선정하기가 어렵다는 점으로 들 수 있다. 이러한 문제들은 개선하기 위한 방안으로는 부족장비는 5개년 계획을 수립, 도입계획에 적극 반영하고 노후장비는 노후 정도와 성능을 판단하여 연도별 도태계획에 반영하여야 하며, 민간의료기관의 활용도가 높은 장비는 군에서 우선 확보하고 장비사용자의 군 의료 장비 첨단화 요구에 부응하고 장비도입 및 사후관리의 용이라는 측면에서 장비표준화와 도입기간을 최소화하는 방안을 제안하였다. 우리는 일상 생활중이거나 군인으로서나 전・평시를 막론하고 보건의료분야가 장병들의 사기와 전투의지에 얼마나 막대한 영향을 미치고 있는가를 간과해서는 안 될 것이다. 교육 훈련 중 또는 전장에서 부상시 의료진이 부족하거나 장비와 시설이 미흡하여 적합한 처치를 못 받을 것이라는 생각이 있다면 장병들은 결코 최선의 전투력을 발휘하지 못할 것이라는 것을 염두에 두고 군 의료분야를 민간 의료기관 못지않은 체계로 발전시켜야 할 것이다. 여기에는 진료체계의 제반 문제점과 이에 따른 개선 방안을 몇 가지 논의 하고자 한다.
Considering the imbalance between military medical system and civilian system, the latter is superior to the former because of the budget efficiency, timeliness of investment, and rationality of the administration and management resulting from the incorpora tion innovative management civilian hospit...
Considering the imbalance between military medical system and civilian system, the latter is superior to the former because of the budget efficiency, timeliness of investment, and rationality of the administration and management resulting from the incorpora tion innovative management civilian hospitals. Of course, it is not to say the military medical system is not improving. By integrat ing the improved military welfare system, it has been developing in many fields such as expanded application of medical insurance, acquisition and placement of more medical equipment, improved quality of medical personnel, and supplemented planning for medical support during peace and wartime. The biggest problem in the current medical support system is the maintenance of multilevel evacuation system focused on rear hospitals, which complicate the evacuation process and increased waste of resource and irrationality due to high evacuation rate. Also, the military hospitals operated in different regions are inadequate in support and treatment. Improving the current medical support system must be the priority for activating the medical function of military hospitals. In order to reorganize the medical support system, the following are suggested: First, more efficient use of resource and evacuation must be promoted by changing the patient evacuation system into disease request system and simplifying the evacuation steps. Second, by reorganizing the roles and mutual improvement of military hospitals, the imbalance in medical service among different regions and quality of the service can be improved. To eliminate such problems and activate treatment, advisor system should be activated for short term result and personnel management system of military doctors be improved for midterm results so that they can be managed by dividing the clinical position and administrative posts. And, for long term results, the recruitment system for military medical staff should be improved to enable frequent recruitment of excellent human resources and perfect the treatment personnel system. Also, the doctor training system should be settled within the military, and the clinical post must be trained in Korea and other countries to improve their competence. Also, the study suggested that the quality of medical service must be improved by segmenting the specialties of nurse officers and enhancing the clinical education. As for the problem with medical equipment, there is lack of authorization and budget for the equipment as well as state-of-art equipment, which increased commission to private examination and increased mistrust for military medical service, and it takes a long time to acquire the equipment and, therefore, is difficult to obtain the latest models. To improve such problems, a 5-year plan must be established for insufficient equipment, which should be actively reflected on the equipment plans, and aged equipment must be examined for the level of aging and performance so that it can be reflected on the yearly selection plans. The equipment frequently used in civilian medical institutions must be secured by the military and the period for equipment standardization and import must be minimized to maintain the state-of-art military medical equipment and facilitate maintenance. We should not ignore the fact that healthcare field has a huge impact on the morale and fighting spirit of the soldiers both in peace and during wartime. If they believe they will not be properly treated during training or battle because of inadequate medical staff, equipment or facility, soldiers will not be able to bring out the best battle. Therefore, the military medical system must be developed to match the civilian medical institutions. This study discusses general problems with the examination and treatment system and plans to improve the problems.
Considering the imbalance between military medical system and civilian system, the latter is superior to the former because of the budget efficiency, timeliness of investment, and rationality of the administration and management resulting from the incorpora tion innovative management civilian hospitals. Of course, it is not to say the military medical system is not improving. By integrat ing the improved military welfare system, it has been developing in many fields such as expanded application of medical insurance, acquisition and placement of more medical equipment, improved quality of medical personnel, and supplemented planning for medical support during peace and wartime. The biggest problem in the current medical support system is the maintenance of multilevel evacuation system focused on rear hospitals, which complicate the evacuation process and increased waste of resource and irrationality due to high evacuation rate. Also, the military hospitals operated in different regions are inadequate in support and treatment. Improving the current medical support system must be the priority for activating the medical function of military hospitals. In order to reorganize the medical support system, the following are suggested: First, more efficient use of resource and evacuation must be promoted by changing the patient evacuation system into disease request system and simplifying the evacuation steps. Second, by reorganizing the roles and mutual improvement of military hospitals, the imbalance in medical service among different regions and quality of the service can be improved. To eliminate such problems and activate treatment, advisor system should be activated for short term result and personnel management system of military doctors be improved for midterm results so that they can be managed by dividing the clinical position and administrative posts. And, for long term results, the recruitment system for military medical staff should be improved to enable frequent recruitment of excellent human resources and perfect the treatment personnel system. Also, the doctor training system should be settled within the military, and the clinical post must be trained in Korea and other countries to improve their competence. Also, the study suggested that the quality of medical service must be improved by segmenting the specialties of nurse officers and enhancing the clinical education. As for the problem with medical equipment, there is lack of authorization and budget for the equipment as well as state-of-art equipment, which increased commission to private examination and increased mistrust for military medical service, and it takes a long time to acquire the equipment and, therefore, is difficult to obtain the latest models. To improve such problems, a 5-year plan must be established for insufficient equipment, which should be actively reflected on the equipment plans, and aged equipment must be examined for the level of aging and performance so that it can be reflected on the yearly selection plans. The equipment frequently used in civilian medical institutions must be secured by the military and the period for equipment standardization and import must be minimized to maintain the state-of-art military medical equipment and facilitate maintenance. We should not ignore the fact that healthcare field has a huge impact on the morale and fighting spirit of the soldiers both in peace and during wartime. If they believe they will not be properly treated during training or battle because of inadequate medical staff, equipment or facility, soldiers will not be able to bring out the best battle. Therefore, the military medical system must be developed to match the civilian medical institutions. This study discusses general problems with the examination and treatment system and plans to improve the problems.
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#응급처치 진료체계 군 응급의료
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