국 문 초 록 본 연구는 부모상담을 실시하고 있는 교사와 부모를 대상으로 부모상담의 인식 및 요구도에 대해 알아보고자 한다. 본 연구는 전라북도에 소재한 5개 민간, 10개 법인 및 국공립어린이집에 재직 중이며 부모상담을 실시하고 있는 어린이집교사 400명과 그리고 이 기관의 부모 392명이다. 연구에 사용된 측정도구는 국내 문헌연구와 선행연구(강선화, 2007; 김영옥, 홍지명, 김세루, 김권일, 2008; 황현주, 2003)의 교사용‧부모용 설문지를 수정‧보완하여 예비조사를 거친 후 사용하였다. 자료의 분석은 ...
국 문 초 록 본 연구는 부모상담을 실시하고 있는 교사와 부모를 대상으로 부모상담의 인식 및 요구도에 대해 알아보고자 한다. 본 연구는 전라북도에 소재한 5개 민간, 10개 법인 및 국공립어린이집에 재직 중이며 부모상담을 실시하고 있는 어린이집교사 400명과 그리고 이 기관의 부모 392명이다. 연구에 사용된 측정도구는 국내 문헌연구와 선행연구(강선화, 2007; 김영옥, 홍지명, 김세루, 김권일, 2008; 황현주, 2003)의 교사용‧부모용 설문지를 수정‧보완하여 예비조사를 거친 후 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 각 항목별로 빈도와 백분율로 분석하였으며, 부모상담 전반에 대한 교사와 부모간의 인식과 요구도에 차이가 있는지 알아보기 위해 카이제곱검증(χ2), 일원분산분석, 독립표본 t-검증을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모상담의 인식에 대한 결과를 살펴보면, 부모상담의 횟수에 대하여 교사와 부모 모두 연 2회가 적당하고, 그 다음으로 교사는 연 1회, 부모는 수시로 부모상담하는 비율을 높게 인식하고 있다. 부모상담의 적절한 시기는 교사와 부모 모두 학기초․말이 적당하다고 인식하고 있으며, 교사는 학기초를 높게 인식하고 있다. 부모상담 안내방법은 교사와 부모 모두 가정통신문이 적당하고, 그 다음으로 전화를 높게 인식하고 있다. 부모상담시간으로 교사는 평일 오후를 선호하는 반면 부모는 주말을 선호하는 것으로 나타났다. 부모상담 소요시간은 교사와 부모 모두 20~30분이 가장 적절하다고 응답하였다. 부모는 10~20분, 30~40분에 대한 선호비율이 높았다. 따라서 상담시간을 조절하여 계획할 필요가 있다. 부모상담의 자료는 교사는 일화기록, 영상자료의 경우 과반수이상이 불필요하다고 인식하고 있지만, 부모는 과반수이상이 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 사진 및 영상자료를 통한 상담이 필요함을 보여주고 있다. 부모상담 시 교사와 부모 모두 자세 및 표정을 가장 중요하다고 인식하고 있다. 부모상담 시기에 있어 교사 경력에 따라 다양하게 인식하는 것으로 나타났다. 부모상담 소요시간은 경력에 따라 차이는 나타나지 않았으며, 경력에 관계없이 20~30분을 가장 높게 인식하고 있으며, 그 다음으로 10~20분을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 부모상담 자료는 부모가 원하는 자료에서만 경력에 따라 차이가 나타났다. 즉 3년 미만 교사는 부모가 원하는 자료가 필요하다고 인식하는 반면, 3년 이상 교사는 부모가 원하는 자료가 불필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 부모상담 자료 결정에 있어 경력에 따라 차이를 보였는데, 3년 미만 교사는 부모와 교사의 협의가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 교사 자신의 판단이 높게 나타났다. 3년 이상 교사는 부모와 교사의 협의가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 기관방침에 따른다가 높게 나타났다. 이는 부모상담은 필요할 때마다 수시로 참여함으로써 교사와 부모간의 의사소통의 기회를 가져야 함을 시사하고 있으며, 부모의 요구와 교사의 요구를 절충한 맞춤형 부모상담이 필요함을 알 수 있다. 따라서 앞으로 부모상담에 있어 본 연구결과를 반영하여 어린이집 실정에 맞는 맞춤형 부모상담을 마련할 필요가 있다. 둘째, 부모상담의 요구도에 대한 결과를 살펴보면, 부모상담 내용에 대하여 어린이집 생활내용 상담 및 어린이집 적응 정보에 대한 상담을 가장 많이 이루어지고 있다. 부모상담에 대하여 높은 만족을 나타내고 있다. 부모상담의 필요성에 대하여 교사와 부모 모두 높게 부모상담이 필요하다고 인식하고 있으며, 부모가 교사보다 부모상담의 필요성을 높게 인식하고 있다. 한편 부모자신의 문제에 대하여 교사가 부모들 본인의 문제에 대한 상담의 필요성을 높게 인식한다. 또한 부모는 부모상담을 통하여 자녀문제뿐 아니라 부모자신의 문제도 해결하고자 하는 차원에서 어린이집의 부모상담이 부모의 첫 상담의 장으로 매우 적극적으로 참여하게 되고고 그 결과 도움을 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 이에 어린이집에서는 기초적인 상담을 통하여 영유아 자녀와 부모의 문제를 해결할 수 있는 장도 마련하지만, 더욱 심도 있게 문제행동을 발견할 경우에는 교사가 전문적인 상담으로 안내할 수 있는 능력도 배양할 수 있도록 적극적인 지원체계가 구축되어야 한다. 셋째, 부모상담의 가장 큰 문제점으로 교사는 교사의 과다업무량이 가장 높았고, 그 다음으로 부모의 관심 및 참여부족, 교사의 전문성 부족 순으로 나타났다. 부모는 교사와 마찬가지로 교사의 과다업무량, 부모의 관심 및 참여부족을 언급한 반면 안내지침서 부족도 언급하였다. 부모상담의 개선점에 대하여 교사는 교사 과다 업무량 감소, 부모의 적극적인 관심 및 참여, 교사교육을 요구하고 있다. 부모는 교사 과다 업무량 감소, 부모의 적극적인 관심 및 참여, 안내지침서 부족을 요구하고 있다. 교사교육의 필요성에 대하여 교사와 부모 모두 상담기법을 가장 많이 요구하고 있는 반면, 그 다음으로 교사는 부적응행동지도가 교사교육으로 필요하며, 부모는 영유아발달의 교사교육을 요구하고 있다. 따라서 교사뿐만 아니라 부모 입장에서도 어린이집에서 실시하는 부모상담에 적극적인 참여와 격려가 필요하며, 상담하는 교사의 경우 시간적 할애나 상담교사의 처우개선을 위한 다양한 방안을 마련해야 한다. 교사의 경력과 부모의 학력에 따라서 부모상담의 문제점, 개선점, 교사교육 필요성에 있어 경력이 높을수록, 학력이 높을수록 문제점과 개선점에 있어 교사업무량을 언급하고 있으며, 이는 결국 다양한 교사교육에 의하여 해결될 수 있는 대책을 마련하여야 하는 필요성을 보여주고 있다. 주요어 : 부모상담, 부모상담 인식, 부모상담 요구도 학 번 : 200850856
국 문 초 록 본 연구는 부모상담을 실시하고 있는 교사와 부모를 대상으로 부모상담의 인식 및 요구도에 대해 알아보고자 한다. 본 연구는 전라북도에 소재한 5개 민간, 10개 법인 및 국공립어린이집에 재직 중이며 부모상담을 실시하고 있는 어린이집교사 400명과 그리고 이 기관의 부모 392명이다. 연구에 사용된 측정도구는 국내 문헌연구와 선행연구(강선화, 2007; 김영옥, 홍지명, 김세루, 김권일, 2008; 황현주, 2003)의 교사용‧부모용 설문지를 수정‧보완하여 예비조사를 거친 후 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 각 항목별로 빈도와 백분율로 분석하였으며, 부모상담 전반에 대한 교사와 부모간의 인식과 요구도에 차이가 있는지 알아보기 위해 카이제곱검증(χ2), 일원분산분석, 독립표본 t-검증을 실시하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모상담의 인식에 대한 결과를 살펴보면, 부모상담의 횟수에 대하여 교사와 부모 모두 연 2회가 적당하고, 그 다음으로 교사는 연 1회, 부모는 수시로 부모상담하는 비율을 높게 인식하고 있다. 부모상담의 적절한 시기는 교사와 부모 모두 학기초․말이 적당하다고 인식하고 있으며, 교사는 학기초를 높게 인식하고 있다. 부모상담 안내방법은 교사와 부모 모두 가정통신문이 적당하고, 그 다음으로 전화를 높게 인식하고 있다. 부모상담시간으로 교사는 평일 오후를 선호하는 반면 부모는 주말을 선호하는 것으로 나타났다. 부모상담 소요시간은 교사와 부모 모두 20~30분이 가장 적절하다고 응답하였다. 부모는 10~20분, 30~40분에 대한 선호비율이 높았다. 따라서 상담시간을 조절하여 계획할 필요가 있다. 부모상담의 자료는 교사는 일화기록, 영상자료의 경우 과반수이상이 불필요하다고 인식하고 있지만, 부모는 과반수이상이 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 사진 및 영상자료를 통한 상담이 필요함을 보여주고 있다. 부모상담 시 교사와 부모 모두 자세 및 표정을 가장 중요하다고 인식하고 있다. 부모상담 시기에 있어 교사 경력에 따라 다양하게 인식하는 것으로 나타났다. 부모상담 소요시간은 경력에 따라 차이는 나타나지 않았으며, 경력에 관계없이 20~30분을 가장 높게 인식하고 있으며, 그 다음으로 10~20분을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 부모상담 자료는 부모가 원하는 자료에서만 경력에 따라 차이가 나타났다. 즉 3년 미만 교사는 부모가 원하는 자료가 필요하다고 인식하는 반면, 3년 이상 교사는 부모가 원하는 자료가 불필요하다고 인식하는 것으로 나타났다. 부모상담 자료 결정에 있어 경력에 따라 차이를 보였는데, 3년 미만 교사는 부모와 교사의 협의가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 교사 자신의 판단이 높게 나타났다. 3년 이상 교사는 부모와 교사의 협의가 가장 높게 나타났으며, 그 다음으로 기관방침에 따른다가 높게 나타났다. 이는 부모상담은 필요할 때마다 수시로 참여함으로써 교사와 부모간의 의사소통의 기회를 가져야 함을 시사하고 있으며, 부모의 요구와 교사의 요구를 절충한 맞춤형 부모상담이 필요함을 알 수 있다. 따라서 앞으로 부모상담에 있어 본 연구결과를 반영하여 어린이집 실정에 맞는 맞춤형 부모상담을 마련할 필요가 있다. 둘째, 부모상담의 요구도에 대한 결과를 살펴보면, 부모상담 내용에 대하여 어린이집 생활내용 상담 및 어린이집 적응 정보에 대한 상담을 가장 많이 이루어지고 있다. 부모상담에 대하여 높은 만족을 나타내고 있다. 부모상담의 필요성에 대하여 교사와 부모 모두 높게 부모상담이 필요하다고 인식하고 있으며, 부모가 교사보다 부모상담의 필요성을 높게 인식하고 있다. 한편 부모자신의 문제에 대하여 교사가 부모들 본인의 문제에 대한 상담의 필요성을 높게 인식한다. 또한 부모는 부모상담을 통하여 자녀문제뿐 아니라 부모자신의 문제도 해결하고자 하는 차원에서 어린이집의 부모상담이 부모의 첫 상담의 장으로 매우 적극적으로 참여하게 되고고 그 결과 도움을 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 이에 어린이집에서는 기초적인 상담을 통하여 영유아 자녀와 부모의 문제를 해결할 수 있는 장도 마련하지만, 더욱 심도 있게 문제행동을 발견할 경우에는 교사가 전문적인 상담으로 안내할 수 있는 능력도 배양할 수 있도록 적극적인 지원체계가 구축되어야 한다. 셋째, 부모상담의 가장 큰 문제점으로 교사는 교사의 과다업무량이 가장 높았고, 그 다음으로 부모의 관심 및 참여부족, 교사의 전문성 부족 순으로 나타났다. 부모는 교사와 마찬가지로 교사의 과다업무량, 부모의 관심 및 참여부족을 언급한 반면 안내지침서 부족도 언급하였다. 부모상담의 개선점에 대하여 교사는 교사 과다 업무량 감소, 부모의 적극적인 관심 및 참여, 교사교육을 요구하고 있다. 부모는 교사 과다 업무량 감소, 부모의 적극적인 관심 및 참여, 안내지침서 부족을 요구하고 있다. 교사교육의 필요성에 대하여 교사와 부모 모두 상담기법을 가장 많이 요구하고 있는 반면, 그 다음으로 교사는 부적응행동지도가 교사교육으로 필요하며, 부모는 영유아발달의 교사교육을 요구하고 있다. 따라서 교사뿐만 아니라 부모 입장에서도 어린이집에서 실시하는 부모상담에 적극적인 참여와 격려가 필요하며, 상담하는 교사의 경우 시간적 할애나 상담교사의 처우개선을 위한 다양한 방안을 마련해야 한다. 교사의 경력과 부모의 학력에 따라서 부모상담의 문제점, 개선점, 교사교육 필요성에 있어 경력이 높을수록, 학력이 높을수록 문제점과 개선점에 있어 교사업무량을 언급하고 있으며, 이는 결국 다양한 교사교육에 의하여 해결될 수 있는 대책을 마련하여야 하는 필요성을 보여주고 있다. 주요어 : 부모상담, 부모상담 인식, 부모상담 요구도 학 번 : 200850856
Abstract The perception and necessity of the teachers and parents for young children toward parent counseling Kim, Hyun-mi Department of Human Ecology The Graduate School Chonbuk National University The purpose of this study is to investigate the perception of teachers and parents of young children ...
Abstract The perception and necessity of the teachers and parents for young children toward parent counseling Kim, Hyun-mi Department of Human Ecology The Graduate School Chonbuk National University The purpose of this study is to investigate the perception of teachers and parents of young children toward the necessity of parent counseling in nursery schools. 400 nursery teachers, working for 5 private and 10 national or public child care centers located in Jeollabuk-do, and 392 parents, whose children attend these institutes, were chosen as subjects for this research. All of the chosen institutes have been conducting parent counselling. In this research, we modified and supplemented Questionnaires for Teachers and Parents used in the previous studies in Korea (Hyeonju Hwang, 2003; Seonhwa Gang, 2007; Youngok Kim, Jimyeong Hong, Seroo Kim, & Kwonil Kim, 2008), and used them after a preliminary analyses. Using the SPSS 18.0 program, the frequency and percentage of all items were analyzed, and a chi-square test (χ2), a one-way ANOVA, and an independent sample t-test were also performed to check the overall differences for the perception of the need for parent counseling between teachers and parents. The findings can be summarized as follows: First, the results show that most teachers and parents think parent counseling should be conducted twice a year, and a few teachers think once a year is enough. However, while teachers want to counsel parents during the designated time, parents prefer to have the option of counseling whenever they want. Regarding the timing for parent counseling, both groups would like to do counseling at the beginning or the end of the semester more than at other periods, but, in particular, the beginning of the semester is preferred by teachers. The most preferred method for parent counseling is to send school letters to the students' families, and immediately follow up with telephone counseling. Teachers want to counsel parents about children in the afternoon of the weekdays while parents prefer the weekend. Both groups want to do counseling for 20-30 minutes. However, the length of time, which parents want to have varies depending on parents' tastes. Although more than half of the teachers don't think anecdotal records and video materials as consultation materials are necessary, more than half of the parents recognize such materials are as requisites. It shows that photographs or video materials are required during the counseling. Both teachers and parents consider their posture and facial expressions as the most important factor during parent counseling. The timing of parent counseling is perceived differently based on teaching experience, and 20 to 30 minutes is the most preferred irrespective of teaching experience. Teachers, who have worked less than three years, think the materials parents want are necessary, while teachers with more than three-year teaching experiences do not. When determining parent counseling materials, teachers with less than three-year experiences want to set them up with parents together, and teachers' decisions are recognized as an important thing. On the other hand, in case of teachers working more than three years, the mutual decision between teachers and parents is the most preferred, and then the institute policies are followed. It implies that the opportunities for communication between teachers and parents should be given to them whenever parent counseling is required, and eclectic counseling, customized by needs of two groups, should be done. Accordingly, customized parent counseling, reflecting the characteristics of each nursery school and the results of this study should be developed in the future. Second, from the results of the study, it has been shown that children's daily life information and their adaptation to nursery schools are the issues most frequently raised during consultations. In general, the satisfaction with parent counseling is very high. Both teachers and parents all perceive that parent counseling is very important, but parents believe that parent counseling is more important than teachers do. In addition, parents want to actively participate in parent counseling in order to solve their own problems as well as problems their children have, which indicates that parent counseling can give parents lots of help. Thus, nursery schools should not only create the foundations for solving children's and parents' problems through basic counseling, but also make an established system which can actively support further professional counseling. Third, the main problems of parent counseling are too heavy workload of teachers, the lack of parents' interest and participation, and the lack of teachers' professional counseling skills. Parents also indicate the fact that no guide book has been provided to them until now. In order to solve these problems, teachers are requesting the reduction of their workload, parents' active interest and participation in parent counseling, and retraining program for teachers. On the other hand, instead of reeducation for teachers, parents want to receive a specific guide book, which explains the general situated related to counseling. In terms of the needs of retraining of teachers, a variety of counseling techniques are regarded as the most important factor by teachers. The guidance of maladjusted behaviors is followed by teachers and the development of infants is chosen by parents, respectively. Accordingly, while parent counseling is conducted in the nursery schools, parents as well as teachers should positively and actively take part, and the various and appropriate educational support system for teachers, such as time arrangement and better treatment, should be established. According to teachers' educational experiences and parents' educational background, their responses toward the problems, their improvement, and the necessity of teachers' retraining are considerably different. The more experienced teachers and the parents who have a higher level of education indicate that the workload of teachers should be reduced. It also shows that an alternative method to solve problems should be developed by a variety of reeducation programs for teachers. Key Words : parent counseling, perception of parent counseling, necessity of parent counseling ID : 200850856
Abstract The perception and necessity of the teachers and parents for young children toward parent counseling Kim, Hyun-mi Department of Human Ecology The Graduate School Chonbuk National University The purpose of this study is to investigate the perception of teachers and parents of young children toward the necessity of parent counseling in nursery schools. 400 nursery teachers, working for 5 private and 10 national or public child care centers located in Jeollabuk-do, and 392 parents, whose children attend these institutes, were chosen as subjects for this research. All of the chosen institutes have been conducting parent counselling. In this research, we modified and supplemented Questionnaires for Teachers and Parents used in the previous studies in Korea (Hyeonju Hwang, 2003; Seonhwa Gang, 2007; Youngok Kim, Jimyeong Hong, Seroo Kim, & Kwonil Kim, 2008), and used them after a preliminary analyses. Using the SPSS 18.0 program, the frequency and percentage of all items were analyzed, and a chi-square test (χ2), a one-way ANOVA, and an independent sample t-test were also performed to check the overall differences for the perception of the need for parent counseling between teachers and parents. The findings can be summarized as follows: First, the results show that most teachers and parents think parent counseling should be conducted twice a year, and a few teachers think once a year is enough. However, while teachers want to counsel parents during the designated time, parents prefer to have the option of counseling whenever they want. Regarding the timing for parent counseling, both groups would like to do counseling at the beginning or the end of the semester more than at other periods, but, in particular, the beginning of the semester is preferred by teachers. The most preferred method for parent counseling is to send school letters to the students' families, and immediately follow up with telephone counseling. Teachers want to counsel parents about children in the afternoon of the weekdays while parents prefer the weekend. Both groups want to do counseling for 20-30 minutes. However, the length of time, which parents want to have varies depending on parents' tastes. Although more than half of the teachers don't think anecdotal records and video materials as consultation materials are necessary, more than half of the parents recognize such materials are as requisites. It shows that photographs or video materials are required during the counseling. Both teachers and parents consider their posture and facial expressions as the most important factor during parent counseling. The timing of parent counseling is perceived differently based on teaching experience, and 20 to 30 minutes is the most preferred irrespective of teaching experience. Teachers, who have worked less than three years, think the materials parents want are necessary, while teachers with more than three-year teaching experiences do not. When determining parent counseling materials, teachers with less than three-year experiences want to set them up with parents together, and teachers' decisions are recognized as an important thing. On the other hand, in case of teachers working more than three years, the mutual decision between teachers and parents is the most preferred, and then the institute policies are followed. It implies that the opportunities for communication between teachers and parents should be given to them whenever parent counseling is required, and eclectic counseling, customized by needs of two groups, should be done. Accordingly, customized parent counseling, reflecting the characteristics of each nursery school and the results of this study should be developed in the future. Second, from the results of the study, it has been shown that children's daily life information and their adaptation to nursery schools are the issues most frequently raised during consultations. In general, the satisfaction with parent counseling is very high. Both teachers and parents all perceive that parent counseling is very important, but parents believe that parent counseling is more important than teachers do. In addition, parents want to actively participate in parent counseling in order to solve their own problems as well as problems their children have, which indicates that parent counseling can give parents lots of help. Thus, nursery schools should not only create the foundations for solving children's and parents' problems through basic counseling, but also make an established system which can actively support further professional counseling. Third, the main problems of parent counseling are too heavy workload of teachers, the lack of parents' interest and participation, and the lack of teachers' professional counseling skills. Parents also indicate the fact that no guide book has been provided to them until now. In order to solve these problems, teachers are requesting the reduction of their workload, parents' active interest and participation in parent counseling, and retraining program for teachers. On the other hand, instead of reeducation for teachers, parents want to receive a specific guide book, which explains the general situated related to counseling. In terms of the needs of retraining of teachers, a variety of counseling techniques are regarded as the most important factor by teachers. The guidance of maladjusted behaviors is followed by teachers and the development of infants is chosen by parents, respectively. Accordingly, while parent counseling is conducted in the nursery schools, parents as well as teachers should positively and actively take part, and the various and appropriate educational support system for teachers, such as time arrangement and better treatment, should be established. According to teachers' educational experiences and parents' educational background, their responses toward the problems, their improvement, and the necessity of teachers' retraining are considerably different. The more experienced teachers and the parents who have a higher level of education indicate that the workload of teachers should be reduced. It also shows that an alternative method to solve problems should be developed by a variety of reeducation programs for teachers. Key Words : parent counseling, perception of parent counseling, necessity of parent counseling ID : 200850856
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