한국과학문화재에 대한 지금까지의 연구는 학문적 연구와 그것을 기반으로 하는 교육적 활용연구가 대부분이지만, 이 논문에서는 처음으로 한국과학문화재의 전시에 관한 문제를 본격적으로 다루었다. 즉, 문화재를 시대의 흐름이 아닌 주제별로 전시하여 과학문화재를 전시하는 독립된 전시 공간을 갖추고 있는 국립고궁박물관, 세종대왕기념관, 국립중앙과학관, 국립과천과학관 등의 전시기관에서 한국과학문화재가 어떻게 전시되고 있으며 나아가 그것들이 어떤 방식으로 설명되어 있는가 하는 점을 조사하고 분석하였다. 국립고궁박물관이나 세종대왕기념관과 같은 박물...
한국과학문화재에 대한 지금까지의 연구는 학문적 연구와 그것을 기반으로 하는 교육적 활용연구가 대부분이지만, 이 논문에서는 처음으로 한국과학문화재의 전시에 관한 문제를 본격적으로 다루었다. 즉, 문화재를 시대의 흐름이 아닌 주제별로 전시하여 과학문화재를 전시하는 독립된 전시 공간을 갖추고 있는 국립고궁박물관, 세종대왕기념관, 국립중앙과학관, 국립과천과학관 등의 전시기관에서 한국과학문화재가 어떻게 전시되고 있으며 나아가 그것들이 어떤 방식으로 설명되어 있는가 하는 점을 조사하고 분석하였다. 국립고궁박물관이나 세종대왕기념관과 같은 박물관에서 과학문화재는 주로 과학문화실이나 과학실 또는 자격루실 등 별도로 마련된 공간에서 전시하고 있으며, 대부분 천문학과 관련된 문화재이다. 국립중앙과학관이나 국립과천과학관과 같은 과학관의 한국과학문화재 역시 천문학과 관련된 것들이 많지만, 박물관보다 더 다양한 분야의 문화재가 세부 주제별로 나뉘어 전시되어 있다. 과학관에 전시되어 있는 한국과학문화재는 거의 전부가 복원품으로, 이는 과학관의 전시방향이 단순히 문화재를 감상하는 것을 넘어 문화재를 직접 체험할 수 있는 것으로 변화하는 것에 부합한다. 한국과학문화재의 과학적 원리나 가치 등을 전달하는 데 가장 널리 이용되는 것은 평면설명매체 가운데서도 설명패널이다. 설명패널은 크게 제목부분과 해설부분으로 나뉠 수 있다. 과학문화재의 제목은 대체적으로 과학문화재의 명칭을 그대로 사용하기도 하지만, 최근에는 주로 과학관에서 그 문화재의 특징을 분명하게 드러내는 간단한 설명을 덧붙여 사용하는 경우가 크게 늘었다. 해설부분은 설명형식에 따라 3가지 유형으로 나누어 살펴볼 수 있다. 첫째는 역사적 설명 방식으로 과학문화재의 제작시기, 크기, 재질 등을 소개하는 형식이다. 둘째는 과학적 설명 방식으로 과학문화재가 가지고 있는 과학적 우수성을 강조하기 위해 현대과학의 시각을 통해 과학문화재를 설명하는 형식이다. 셋째는 관람자들의 호기심을 자극할 수 있는 다양한 질문과 과학문화재의 역사적 사실, 과학적 사실 등을 혼합하여 설명하고 있는 설명형식이다.
한국과학문화재에 대한 지금까지의 연구는 학문적 연구와 그것을 기반으로 하는 교육적 활용연구가 대부분이지만, 이 논문에서는 처음으로 한국과학문화재의 전시에 관한 문제를 본격적으로 다루었다. 즉, 문화재를 시대의 흐름이 아닌 주제별로 전시하여 과학문화재를 전시하는 독립된 전시 공간을 갖추고 있는 국립고궁박물관, 세종대왕기념관, 국립중앙과학관, 국립과천과학관 등의 전시기관에서 한국과학문화재가 어떻게 전시되고 있으며 나아가 그것들이 어떤 방식으로 설명되어 있는가 하는 점을 조사하고 분석하였다. 국립고궁박물관이나 세종대왕기념관과 같은 박물관에서 과학문화재는 주로 과학문화실이나 과학실 또는 자격루실 등 별도로 마련된 공간에서 전시하고 있으며, 대부분 천문학과 관련된 문화재이다. 국립중앙과학관이나 국립과천과학관과 같은 과학관의 한국과학문화재 역시 천문학과 관련된 것들이 많지만, 박물관보다 더 다양한 분야의 문화재가 세부 주제별로 나뉘어 전시되어 있다. 과학관에 전시되어 있는 한국과학문화재는 거의 전부가 복원품으로, 이는 과학관의 전시방향이 단순히 문화재를 감상하는 것을 넘어 문화재를 직접 체험할 수 있는 것으로 변화하는 것에 부합한다. 한국과학문화재의 과학적 원리나 가치 등을 전달하는 데 가장 널리 이용되는 것은 평면설명매체 가운데서도 설명패널이다. 설명패널은 크게 제목부분과 해설부분으로 나뉠 수 있다. 과학문화재의 제목은 대체적으로 과학문화재의 명칭을 그대로 사용하기도 하지만, 최근에는 주로 과학관에서 그 문화재의 특징을 분명하게 드러내는 간단한 설명을 덧붙여 사용하는 경우가 크게 늘었다. 해설부분은 설명형식에 따라 3가지 유형으로 나누어 살펴볼 수 있다. 첫째는 역사적 설명 방식으로 과학문화재의 제작시기, 크기, 재질 등을 소개하는 형식이다. 둘째는 과학적 설명 방식으로 과학문화재가 가지고 있는 과학적 우수성을 강조하기 위해 현대과학의 시각을 통해 과학문화재를 설명하는 형식이다. 셋째는 관람자들의 호기심을 자극할 수 있는 다양한 질문과 과학문화재의 역사적 사실, 과학적 사실 등을 혼합하여 설명하고 있는 설명형식이다.
The studies achieved so far on Korean Scientific Heritages are academic studies, and studies of educational application is based on them. However, in this paper, the problems of exhibiting Korean Scientific Heritages is handled for the first time. In other words, I researched and analyzed how herita...
The studies achieved so far on Korean Scientific Heritages are academic studies, and studies of educational application is based on them. However, in this paper, the problems of exhibiting Korean Scientific Heritages is handled for the first time. In other words, I researched and analyzed how heritages are exhibited in institutes which are equipped with separate exhibit sections for scientific heritages and are exhibited according to their classification, not the stream of times in the following institutes: National Palace Museum, King Sejong Great Memorial Hall, National Science Museum and Gwacheon National Science Museum etc, and furthermore, how the heritages were described in them. In museums like the National Palace Museum and King Sejong Great Memorial Hall, scientific heritages are exhibited in separate sections such as a Science and Culture room, science lab or a Joseon Water Clock (hourglass) room and the majority of them exhibited heritages related to astronomy. A large number of Korean Scientific Heritages in institutions such as the National Science Museum and the Gwacheon National Science Museum are also related to astronomy, but they exhibit a wider range of heritages classified in detail than other museums. Most Korean Scientific Heritages exhibited in science museums are re-created exhibits, and this corresponds to the shift of exhibition direction of scientific museums, from simply appreciating the heritages to experiencing the it in person. In conveying the scientific fundamentals and values of Korean Scientific Heritages, the description panel is the most widely used from description media. A description panel is divided into the title section and the explanation section. The display title of the scientific heritage generally uses the heritage’s name, but these days in order to clearly show the characteristics, a simple explanation is frequently used. The explanation and its form can be classified into three types. The first form is the historical explanation method, which introduces the time period of production, size and materials, etc. The second is a scientific method which describes the scientific heritages through modern scientific view in order to emphasize its scientific excellence. The third is an explanation method which blends various questions, historical and scientific facts regarding the scientific heritages to stimulate a visitor’s curiosity.
The studies achieved so far on Korean Scientific Heritages are academic studies, and studies of educational application is based on them. However, in this paper, the problems of exhibiting Korean Scientific Heritages is handled for the first time. In other words, I researched and analyzed how heritages are exhibited in institutes which are equipped with separate exhibit sections for scientific heritages and are exhibited according to their classification, not the stream of times in the following institutes: National Palace Museum, King Sejong Great Memorial Hall, National Science Museum and Gwacheon National Science Museum etc, and furthermore, how the heritages were described in them. In museums like the National Palace Museum and King Sejong Great Memorial Hall, scientific heritages are exhibited in separate sections such as a Science and Culture room, science lab or a Joseon Water Clock (hourglass) room and the majority of them exhibited heritages related to astronomy. A large number of Korean Scientific Heritages in institutions such as the National Science Museum and the Gwacheon National Science Museum are also related to astronomy, but they exhibit a wider range of heritages classified in detail than other museums. Most Korean Scientific Heritages exhibited in science museums are re-created exhibits, and this corresponds to the shift of exhibition direction of scientific museums, from simply appreciating the heritages to experiencing the it in person. In conveying the scientific fundamentals and values of Korean Scientific Heritages, the description panel is the most widely used from description media. A description panel is divided into the title section and the explanation section. The display title of the scientific heritage generally uses the heritage’s name, but these days in order to clearly show the characteristics, a simple explanation is frequently used. The explanation and its form can be classified into three types. The first form is the historical explanation method, which introduces the time period of production, size and materials, etc. The second is a scientific method which describes the scientific heritages through modern scientific view in order to emphasize its scientific excellence. The third is an explanation method which blends various questions, historical and scientific facts regarding the scientific heritages to stimulate a visitor’s curiosity.
주제어
#과학문화재 전시 설명패널 국립과천과학관 국립중앙과학관 국립고궁박물관 세종대왕기념관
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