본 연구의 목적은 Kemp의 생태체계 관점에서 미시체계로서의 개인요인과 가정요인, 중간체계로서의 학교요인, 그리고 거시체계로서의 자원봉사활동 기관요인이 청소년 자원봉사활동의 지속에 미치는 영향력을 탐색하여 청소년기라는 특정시기에 자원봉사활동의 지속적인 참여에 공헌할 수 있는 관리 방안을 모색하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 학습적 차원에서 연간 20시간의 자원봉사활동을 경험한 서울시내 고등학교 2~3학년 학생 1,080명을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 ...
본 연구의 목적은 Kemp의 생태체계 관점에서 미시체계로서의 개인요인과 가정요인, 중간체계로서의 학교요인, 그리고 거시체계로서의 자원봉사활동 기관요인이 청소년 자원봉사활동의 지속에 미치는 영향력을 탐색하여 청소년기라는 특정시기에 자원봉사활동의 지속적인 참여에 공헌할 수 있는 관리 방안을 모색하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 학습적 차원에서 연간 20시간의 자원봉사활동을 경험한 서울시내 고등학교 2~3학년 학생 1,080명을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 로지스틱회귀분석을 하였다. 본 연구의 주요 결과인 각각의 요인에 따른 지속적인 참여의 차이와 각각의 요인이 지속적인 참여에 미치는 영향력은 다음과 같다. 첫째, 미시체계 개인요인 중에서 성적, 도덕성, 자원봉사활동의 참여 동기에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 성적이 상위권일수록, 도덕성이 높을수록, 참여 동기가 이타적일수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 미시체계 가정요인 중에서는 부모의 자원봉사활동 참여 및 경험유무, 부모의 관심과 지지 정도, 가정생활 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 부모의 자원봉사활동 참여 및 경험이 있을수록, 부모의 관심과 지지를 받을수록, 가정생활 수준이 높을수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 중간체계 학교요인 중에서는 학교에서 자원봉사활동에 대한 사전교육 정도, 학교와 담임교사의 정보제공과 권장 정도, 학교 내 자원봉사활동을 관장하는 부서체계 유무와 도움 정도 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 학교에서 자원봉사활동에 대한 사전교육을 받을수록, 학교와 담임교사의 정보제공과 권장이 많을수록, 학교 내 자원봉사활동을 관장하는 부서체계가 있고 도움을 받을수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 거시체계 자원봉사활동 기관요인 중에서는 기관에서의 사전교육 유무와 교육의 효과성, 자원봉사활동 업무내용의 만족정도, 자원봉사활동 담당 관리자와 관계의 만족 정도에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 기관에서 교육을 받고 교육의 효과를 경험할수록, 자원봉사활동 업무내용에 만족할수록, 자원봉사활동 담당 관리자와의 관계에서 만족할수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 Kemp의 생태체계 관점에서 미시체계로서의 개인요인과 가정요인, 중간체계로서의 학교요인, 그리고 거시체계로서의 자원봉사활동 기관요인이 청소년 자원봉사활동의 지속에 미치는 영향력을 탐색하여 청소년기라는 특정시기에 자원봉사활동의 지속적인 참여에 공헌할 수 있는 관리 방안을 모색하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 학습적 차원에서 연간 20시간의 자원봉사활동을 경험한 서울시내 고등학교 2~3학년 학생 1,080명을 대상으로 구조화된 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 빈도분석과 로지스틱회귀분석을 하였다. 본 연구의 주요 결과인 각각의 요인에 따른 지속적인 참여의 차이와 각각의 요인이 지속적인 참여에 미치는 영향력은 다음과 같다. 첫째, 미시체계 개인요인 중에서 성적, 도덕성, 자원봉사활동의 참여 동기에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 성적이 상위권일수록, 도덕성이 높을수록, 참여 동기가 이타적일수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 미시체계 가정요인 중에서는 부모의 자원봉사활동 참여 및 경험유무, 부모의 관심과 지지 정도, 가정생활 수준에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 부모의 자원봉사활동 참여 및 경험이 있을수록, 부모의 관심과 지지를 받을수록, 가정생활 수준이 높을수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 중간체계 학교요인 중에서는 학교에서 자원봉사활동에 대한 사전교육 정도, 학교와 담임교사의 정보제공과 권장 정도, 학교 내 자원봉사활동을 관장하는 부서체계 유무와 도움 정도 모두에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 학교에서 자원봉사활동에 대한 사전교육을 받을수록, 학교와 담임교사의 정보제공과 권장이 많을수록, 학교 내 자원봉사활동을 관장하는 부서체계가 있고 도움을 받을수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다. 넷째, 거시체계 자원봉사활동 기관요인 중에서는 기관에서의 사전교육 유무와 교육의 효과성, 자원봉사활동 업무내용의 만족정도, 자원봉사활동 담당 관리자와 관계의 만족 정도에서 유의미한 차이가 나타났다. 즉, 기관에서 교육을 받고 교육의 효과를 경험할수록, 자원봉사활동 업무내용에 만족할수록, 자원봉사활동 담당 관리자와의 관계에서 만족할수록 지속적인 참여가 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to find out systematically the influence of the duration of juvenile volunteer activity related with personal factors and family factors as a inner system, the factors in schools as a middle system and volunteer activity factors as a outer system based on Kemp's Ecologic...
The purpose of this study is to find out systematically the influence of the duration of juvenile volunteer activity related with personal factors and family factors as a inner system, the factors in schools as a middle system and volunteer activity factors as a outer system based on Kemp's Ecological system theory and at the same time the way we can help the continuous participation of the juvenile volunteer activity. So, achieving the purpose of this study, I collected the questionnaires from the 1,080 students in Seoul who had taken 20hours volunteer activities in a year and were the 11th and 12th grade. The collected materials are analyzed with the frequency and the logistic return analysis using SPSS statistical program. The main results of this study which, according to the each factors, stand for the continuous participation and the influence of each factors to the continuous participation is as follows. First, there is a little difference in the personal factors as inner system, which are grade, morality, motive of volunteer activity. In other words, the students who get a higher grade and whose morality is higher and whose motive of participation is more altruistic show the high participant rate. Second, there is a little difference in parents' participation in the volunteer activities, parents' interest and support, the level of house life among the family factors in inner system. That is the students who have parents having the experience in the volunteer activities, being interested in it, and live in the high level of house life have the high participant rate. Third, there is a little difference in the rate of the advance education of volunteer activity in school, the flow of the information and advice offered by school and homeroom teacher, the existence of the department related to the volunteer activity in school. In other words, the higher the level of those factors are, the higher the continuous participation is. Lastly, there is a little difference in the systematically factors of volunteer activity as a outer system, the existence and effectiveness of the advance education in some organizations, the satisfaction of the volunteer activity and relationship with the person in charge of the volunteer activity. In other words, if someone feel better in those factors above, the one tends to attend more.
The purpose of this study is to find out systematically the influence of the duration of juvenile volunteer activity related with personal factors and family factors as a inner system, the factors in schools as a middle system and volunteer activity factors as a outer system based on Kemp's Ecological system theory and at the same time the way we can help the continuous participation of the juvenile volunteer activity. So, achieving the purpose of this study, I collected the questionnaires from the 1,080 students in Seoul who had taken 20hours volunteer activities in a year and were the 11th and 12th grade. The collected materials are analyzed with the frequency and the logistic return analysis using SPSS statistical program. The main results of this study which, according to the each factors, stand for the continuous participation and the influence of each factors to the continuous participation is as follows. First, there is a little difference in the personal factors as inner system, which are grade, morality, motive of volunteer activity. In other words, the students who get a higher grade and whose morality is higher and whose motive of participation is more altruistic show the high participant rate. Second, there is a little difference in parents' participation in the volunteer activities, parents' interest and support, the level of house life among the family factors in inner system. That is the students who have parents having the experience in the volunteer activities, being interested in it, and live in the high level of house life have the high participant rate. Third, there is a little difference in the rate of the advance education of volunteer activity in school, the flow of the information and advice offered by school and homeroom teacher, the existence of the department related to the volunteer activity in school. In other words, the higher the level of those factors are, the higher the continuous participation is. Lastly, there is a little difference in the systematically factors of volunteer activity as a outer system, the existence and effectiveness of the advance education in some organizations, the satisfaction of the volunteer activity and relationship with the person in charge of the volunteer activity. In other words, if someone feel better in those factors above, the one tends to attend more.
주제어
#volunteerism juvenile volunteer activity duration influence Ecological system theory 자원봉사 청소년 자원봉사활동 지속 영향력 생태체계
학위논문 정보
저자
윤기종
학위수여기관
평택대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
사회복지학과
발행연도
2009
총페이지
v, 129 p.
키워드
volunteerism juvenile volunteer activity duration influence Ecological system theory 자원봉사 청소년 자원봉사활동 지속 영향력 생태체계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.