(요 약) 사회복지는 가치지향적인 학문으로 사회복지 가치를 실현하기 위해 현장에서 윤리적 실천이 중요시 되고 보다 윤리적인 실천을 하기 위해서는 윤리적 상황에 부딪힐 때 마다 효과적으로 대처할 수 있어야 한다. 이를 위해서는 상황 속에 어떠한 윤리적 이슈가 포함되었고, 어떻게 해결하는 것이 올바른 것인지 인식할 수 있는 능력이 윤리적 민감성이 필요하다. 지적장애인 거주시설에서 종사하는 사회복지사는 다른 분야에 종사하는 사회복지사들 보다 대상자의 특성과 거주시설의 특성으로 더 어렵고 많은 윤리적 상황에 부딪힐 수 밖에 없다. 때문에 윤리적 민감성이 더욱 중요시 되고 이를 필수덕목으로 갖추어 보다 윤리적인 실천을 해 나가야 한다. 따라서 본 연구는 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도를 알아보고, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 본 연구를 위해 대구․경북지역에 소재한 지적장애인 거주시설 사회복지사를 대상으로 조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도는 주어진 상황 속에서 윤리적 이슈를 발견하기는 하나 배경적 체계를 충분히 고려하지 못하고 단순한 인식의 수준에 그친다. 이에 따라 지적장애인 거주시설 사회복지사는 윤리적 민감성의 중요성을 인식하고, 이를 향상시키기 위한 다양한 노력이 필요하다. 둘째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인으로는 개인내적 요인 중 전문직업적 정체성이 유의미한 관계를 보였다. 즉, 전문직업적 정체성이 높을수록 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성을 향상시키기 위한 실천적 방안은 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사는 전문가로서의 정체성을 확립하기 위한 전문가로서의 가치를 내재화하고, 전문가로서의 ...
(요 약) 사회복지는 가치지향적인 학문으로 사회복지 가치를 실현하기 위해 현장에서 윤리적 실천이 중요시 되고 보다 윤리적인 실천을 하기 위해서는 윤리적 상황에 부딪힐 때 마다 효과적으로 대처할 수 있어야 한다. 이를 위해서는 상황 속에 어떠한 윤리적 이슈가 포함되었고, 어떻게 해결하는 것이 올바른 것인지 인식할 수 있는 능력이 윤리적 민감성이 필요하다. 지적장애인 거주시설에서 종사하는 사회복지사는 다른 분야에 종사하는 사회복지사들 보다 대상자의 특성과 거주시설의 특성으로 더 어렵고 많은 윤리적 상황에 부딪힐 수 밖에 없다. 때문에 윤리적 민감성이 더욱 중요시 되고 이를 필수덕목으로 갖추어 보다 윤리적인 실천을 해 나가야 한다. 따라서 본 연구는 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도를 알아보고, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 본 연구를 위해 대구․경북지역에 소재한 지적장애인 거주시설 사회복지사를 대상으로 조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도는 주어진 상황 속에서 윤리적 이슈를 발견하기는 하나 배경적 체계를 충분히 고려하지 못하고 단순한 인식의 수준에 그친다. 이에 따라 지적장애인 거주시설 사회복지사는 윤리적 민감성의 중요성을 인식하고, 이를 향상시키기 위한 다양한 노력이 필요하다. 둘째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인으로는 개인내적 요인 중 전문직업적 정체성이 유의미한 관계를 보였다. 즉, 전문직업적 정체성이 높을수록 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성을 향상시키기 위한 실천적 방안은 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사는 전문가로서의 정체성을 확립하기 위한 전문가로서의 가치를 내재화하고, 전문가로서의 자기인식을 높여나가야 한다. 둘째, 지적장애인 거주시설의 기관차원에서 사회복지사들이 전문직업적 정체성을 확립하여 윤리적 민감성을 향상시킬 수 있도록 다양한 교육을 통한 인식의 기회를 제공해야 한다. 셋째, 사회복지사 보수교육에서 사회복지 가치와 윤리에 대한 교육을 강화하여 지적장애인 거주시설 사회복지사들이 사회복지 윤리에 대한 인식을 향상시키며, 전문직업인으로서의 책임성과 정체성을 다져나가야 한다. 넷째, 학교교육에서 사회복지 가치와 윤리 교과목이 필수로 지정되어서 예비사회복지사 단계부터 사회복지 전문가 가치와 윤리를 공유하고 익히며 현장으로까지 이어지도록 노력해야 하겠다.
(요 약) 사회복지는 가치지향적인 학문으로 사회복지 가치를 실현하기 위해 현장에서 윤리적 실천이 중요시 되고 보다 윤리적인 실천을 하기 위해서는 윤리적 상황에 부딪힐 때 마다 효과적으로 대처할 수 있어야 한다. 이를 위해서는 상황 속에 어떠한 윤리적 이슈가 포함되었고, 어떻게 해결하는 것이 올바른 것인지 인식할 수 있는 능력이 윤리적 민감성이 필요하다. 지적장애인 거주시설에서 종사하는 사회복지사는 다른 분야에 종사하는 사회복지사들 보다 대상자의 특성과 거주시설의 특성으로 더 어렵고 많은 윤리적 상황에 부딪힐 수 밖에 없다. 때문에 윤리적 민감성이 더욱 중요시 되고 이를 필수덕목으로 갖추어 보다 윤리적인 실천을 해 나가야 한다. 따라서 본 연구는 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도를 알아보고, 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인을 조사하였다. 본 연구를 위해 대구․경북지역에 소재한 지적장애인 거주시설 사회복지사를 대상으로 조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성 정도는 주어진 상황 속에서 윤리적 이슈를 발견하기는 하나 배경적 체계를 충분히 고려하지 못하고 단순한 인식의 수준에 그친다. 이에 따라 지적장애인 거주시설 사회복지사는 윤리적 민감성의 중요성을 인식하고, 이를 향상시키기 위한 다양한 노력이 필요하다. 둘째, 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성에 영향을 미치는 요인으로는 개인내적 요인 중 전문직업적 정체성이 유의미한 관계를 보였다. 즉, 전문직업적 정체성이 높을수록 윤리적 민감성이 높은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 지적장애인 거주시설 사회복지사의 윤리적 민감성을 향상시키기 위한 실천적 방안은 다음과 같다. 첫째, 지적장애인 거주시설 사회복지사는 전문가로서의 정체성을 확립하기 위한 전문가로서의 가치를 내재화하고, 전문가로서의 자기인식을 높여나가야 한다. 둘째, 지적장애인 거주시설의 기관차원에서 사회복지사들이 전문직업적 정체성을 확립하여 윤리적 민감성을 향상시킬 수 있도록 다양한 교육을 통한 인식의 기회를 제공해야 한다. 셋째, 사회복지사 보수교육에서 사회복지 가치와 윤리에 대한 교육을 강화하여 지적장애인 거주시설 사회복지사들이 사회복지 윤리에 대한 인식을 향상시키며, 전문직업인으로서의 책임성과 정체성을 다져나가야 한다. 넷째, 학교교육에서 사회복지 가치와 윤리 교과목이 필수로 지정되어서 예비사회복지사 단계부터 사회복지 전문가 가치와 윤리를 공유하고 익히며 현장으로까지 이어지도록 노력해야 하겠다.
(Abstract) To realize the value of social welfare as a value-oriented science, it is important to practice ethics in the field, and also, to practice it more ethically, it is needed to cope with any ethical situation effectively whenever they face it. For this, it is necessary to acquire ethical sen...
(Abstract) To realize the value of social welfare as a value-oriented science, it is important to practice ethics in the field, and also, to practice it more ethically, it is needed to cope with any ethical situation effectively whenever they face it. For this, it is necessary to acquire ethical sensitivity, that is the ability to know what kinds of ethical issues are involved in a certain situation and what would be the right way to settle it down. Social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled get to face more ethical and more difficult situations than those engaged in other areas due to the characteristics of the people they have to deal with as well as the residential facilities. Therefore, ethical sensitivity is more crucial to them, and they have to be equipped with it as essential virtue to practice it more ethically. The purpose of this study is to examine the degree of ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled and factors associated with ethical sensitivity. A survey was conducted to social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled located in Daegu & Gyeongbuk, thereby gaining the following results: First, regarding the degree of ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled, they discover ethical issues within a given situation but fail to consider the background system sufficiently and just recognize them merely. Accordingly, it is needed for social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled to recognize the importance of ethical sensitivity and make efforts to improve it in many ways. Second, concerning factors associated with ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled, among individuals’ internal factors, professional identity showed significant correlation. In other words, as their professional identity is higher, their ethical sensitivity gets higher, too. Based on the findings above, this author drew practical measures to improve ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually as follows: First, social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled should internalize value as an expert to establish their identity as an expert and enhance their awareness as an expert. Second, residential facilities for the intellectually disabled as an organization should help social workers to establish their own professional identity and improve their ethical sensitivity by providing them with opportunities to be aware of it through diverse trainings. Third, refresher trainings for social workers should be more focused on the value and ethics of social welfare so that social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled can raise their awareness of the ethics of social welfare and improve their responsibility and identity as a professional. Fourth, in school education, the value and ethics of social welfare should be chosen as an essential subject to be taken so that future social workers can share and acquire the value and ethics of a social welfare expert and this can lead to the actual field of it.
(Abstract) To realize the value of social welfare as a value-oriented science, it is important to practice ethics in the field, and also, to practice it more ethically, it is needed to cope with any ethical situation effectively whenever they face it. For this, it is necessary to acquire ethical sensitivity, that is the ability to know what kinds of ethical issues are involved in a certain situation and what would be the right way to settle it down. Social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled get to face more ethical and more difficult situations than those engaged in other areas due to the characteristics of the people they have to deal with as well as the residential facilities. Therefore, ethical sensitivity is more crucial to them, and they have to be equipped with it as essential virtue to practice it more ethically. The purpose of this study is to examine the degree of ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled and factors associated with ethical sensitivity. A survey was conducted to social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled located in Daegu & Gyeongbuk, thereby gaining the following results: First, regarding the degree of ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled, they discover ethical issues within a given situation but fail to consider the background system sufficiently and just recognize them merely. Accordingly, it is needed for social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled to recognize the importance of ethical sensitivity and make efforts to improve it in many ways. Second, concerning factors associated with ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled, among individuals’ internal factors, professional identity showed significant correlation. In other words, as their professional identity is higher, their ethical sensitivity gets higher, too. Based on the findings above, this author drew practical measures to improve ethical sensitivity in social workers engaged in residential facilities for the intellectually as follows: First, social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled should internalize value as an expert to establish their identity as an expert and enhance their awareness as an expert. Second, residential facilities for the intellectually disabled as an organization should help social workers to establish their own professional identity and improve their ethical sensitivity by providing them with opportunities to be aware of it through diverse trainings. Third, refresher trainings for social workers should be more focused on the value and ethics of social welfare so that social workers engaged in residential facilities for the intellectually disabled can raise their awareness of the ethics of social welfare and improve their responsibility and identity as a professional. Fourth, in school education, the value and ethics of social welfare should be chosen as an essential subject to be taken so that future social workers can share and acquire the value and ethics of a social welfare expert and this can lead to the actual field of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.