본 연구는 농촌지역 농협주부대학 평생교육프로그램 참여여성의 이용만족과 생활만족도를 파악하여 농촌지역 여성의 지위 및 삶의 질 향상 등 핵심요소를 반영한 프로그램의 개발과 실천을 통해 보다 나은 농촌지역여성의 복지프로그램 확충 방안을 모색하는데 목적이 있다. 조사대상자는 2012년 3월 현재 경상북도 북부권 김천시, 상주시, 문경시, 영주시, 안동시, 봉화군, 청송군, 예천군 지역의 주부대학평생교육프로그램을 이용하는 참여자를 모집단으로 하였고 총 285부를 본 연구의 최종 분석 자료로 활용하였다. 농협평생교육프로그램에 대한 인식도를 살펴보면 지역여성들을 위한 역할은 자원봉사 및 활동기회 알선이 가장 높게 나타났고 참여 후 성과는 대인관계가 좋아졌다가 가장 높게 나타났다. 그리고 참여하는 목적은 친구들을 만날 수 있어서가 가장 높게 나타났다. 농협평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 매우 그렇다가 가장 높게 나타났고 평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 99%가 필요하다고 나타내고 있어 활성화해야 할 필요성이 있음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 교육을 받고 난 후 교육받은 내용의 실생활 활용도에서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 실생활 활용도에서도 92%로 활용도가 높음을 나타내고 있다. 농협평생교육프로그램 참여자의 요구에 대한 반영 정도에 대해서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 운영 방법에 대한 질문에서는 강사의 강의 중심으로가 가장 높게 나타났고 강사의 적합성에는 전문 강사가 가장 높게 나타났고 기관이 갖추어야 할 시설은 전용강의실이 가장 높게 나타나 프로그램에 필요한 전용강의실이 가장 중요함을 알 수 있다. 기관이 갖추어야 할 조건 중에서 가장 필요한 것에 대한 질문에는 다양한 프로그램에 나타내어 다양한 프로그램 개발이 필요함을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 바라는 영역은 기초 및 교양(문학, 역사, 외국어, 컴퓨터 등)에 가장 높게 나타내어 전반적으로 기초 및 교양 프로그램에 대한 관심도가 높음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램 참여 여성의 프로그램 이용만족에 대한 만족도 평균과 ...
본 연구는 농촌지역 농협주부대학 평생교육프로그램 참여여성의 이용만족과 생활만족도를 파악하여 농촌지역 여성의 지위 및 삶의 질 향상 등 핵심요소를 반영한 프로그램의 개발과 실천을 통해 보다 나은 농촌지역여성의 복지프로그램 확충 방안을 모색하는데 목적이 있다. 조사대상자는 2012년 3월 현재 경상북도 북부권 김천시, 상주시, 문경시, 영주시, 안동시, 봉화군, 청송군, 예천군 지역의 주부대학평생교육프로그램을 이용하는 참여자를 모집단으로 하였고 총 285부를 본 연구의 최종 분석 자료로 활용하였다. 농협평생교육프로그램에 대한 인식도를 살펴보면 지역여성들을 위한 역할은 자원봉사 및 활동기회 알선이 가장 높게 나타났고 참여 후 성과는 대인관계가 좋아졌다가 가장 높게 나타났다. 그리고 참여하는 목적은 친구들을 만날 수 있어서가 가장 높게 나타났다. 농협평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 매우 그렇다가 가장 높게 나타났고 평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 99%가 필요하다고 나타내고 있어 활성화해야 할 필요성이 있음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 교육을 받고 난 후 교육받은 내용의 실생활 활용도에서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 실생활 활용도에서도 92%로 활용도가 높음을 나타내고 있다. 농협평생교육프로그램 참여자의 요구에 대한 반영 정도에 대해서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 운영 방법에 대한 질문에서는 강사의 강의 중심으로가 가장 높게 나타났고 강사의 적합성에는 전문 강사가 가장 높게 나타났고 기관이 갖추어야 할 시설은 전용강의실이 가장 높게 나타나 프로그램에 필요한 전용강의실이 가장 중요함을 알 수 있다. 기관이 갖추어야 할 조건 중에서 가장 필요한 것에 대한 질문에는 다양한 프로그램에 나타내어 다양한 프로그램 개발이 필요함을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 바라는 영역은 기초 및 교양(문학, 역사, 외국어, 컴퓨터 등)에 가장 높게 나타내어 전반적으로 기초 및 교양 프로그램에 대한 관심도가 높음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램 참여 여성의 프로그램 이용만족에 대한 만족도 평균과 표준편차를 구한 결과는 프로그램 이용 만족도 평균은 3.72점으로 조사대상자의 농협평생교육프로그램은 이용 만족도가 높음을 알 수 있고 특히 현대 여성의 역할교육이 가장 높게 나타났으며 가요교실, 전통요리교육, 교양강좌 등의 순으로 나타냈다. 인구사회학적 변수와 이용만족도와의 관계를 파악하기 위해 분산분석을 실시한 결과로는 여타 독립변수들은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났고 거주주택에 따른 이용만족도는 거주주택에 따른 이용만족도가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그 차이를 알아보기 위해 Seheffe의 사후검정을 실시한 결과 기타(월세)에 사는 사람보다 자가에 살고 있는 참여자가 이용만족도가 높음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램 참여 여성의 생활만족도에 대한 평균과 표준편차를 구한 결과는 생활만족도 조사대상자의 농협평생교육프로그램 참여 여성의 생활만족도가 평균 3.62점으로 높음을 알 수 있다. 인구사회학적 변수와 생활만족도와의 관계, 일반적 특성 변수와 생활만족도와의 관계를 파악하기 위해 분산분석을 실시한 결과로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 이용만족도에 따른 생활만족도의 차이를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시한 결과로는 교양강좌, 컴퓨터교육, 가요교실, 요가교실, 스포츠댄스, 실내정원가꾸기, 한문교실, 서예교실, 전통요리교실, 재테크교육, 현대여성의 역할교육은 생활만족도와 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 농협평생교육프로그램이 생활만족도에 영향을 미치는 중요한 부분임을 입증한 것으로 생활만족도를 높이기 위해서 점차 해당하는 교육과정을 확대해 나가야 할 중요한 요인임을 시사하고 있다.
본 연구는 농촌지역 농협주부대학 평생교육프로그램 참여여성의 이용만족과 생활만족도를 파악하여 농촌지역 여성의 지위 및 삶의 질 향상 등 핵심요소를 반영한 프로그램의 개발과 실천을 통해 보다 나은 농촌지역여성의 복지프로그램 확충 방안을 모색하는데 목적이 있다. 조사대상자는 2012년 3월 현재 경상북도 북부권 김천시, 상주시, 문경시, 영주시, 안동시, 봉화군, 청송군, 예천군 지역의 주부대학평생교육프로그램을 이용하는 참여자를 모집단으로 하였고 총 285부를 본 연구의 최종 분석 자료로 활용하였다. 농협평생교육프로그램에 대한 인식도를 살펴보면 지역여성들을 위한 역할은 자원봉사 및 활동기회 알선이 가장 높게 나타났고 참여 후 성과는 대인관계가 좋아졌다가 가장 높게 나타났다. 그리고 참여하는 목적은 친구들을 만날 수 있어서가 가장 높게 나타났다. 농협평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 매우 그렇다가 가장 높게 나타났고 평생교육프로그램의 필요성에 대해서는 99%가 필요하다고 나타내고 있어 활성화해야 할 필요성이 있음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 교육을 받고 난 후 교육받은 내용의 실생활 활용도에서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 실생활 활용도에서도 92%로 활용도가 높음을 나타내고 있다. 농협평생교육프로그램 참여자의 요구에 대한 반영 정도에 대해서는 매우 높다가 가장 높게 나타났고 운영 방법에 대한 질문에서는 강사의 강의 중심으로가 가장 높게 나타났고 강사의 적합성에는 전문 강사가 가장 높게 나타났고 기관이 갖추어야 할 시설은 전용강의실이 가장 높게 나타나 프로그램에 필요한 전용강의실이 가장 중요함을 알 수 있다. 기관이 갖추어야 할 조건 중에서 가장 필요한 것에 대한 질문에는 다양한 프로그램에 나타내어 다양한 프로그램 개발이 필요함을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램의 바라는 영역은 기초 및 교양(문학, 역사, 외국어, 컴퓨터 등)에 가장 높게 나타내어 전반적으로 기초 및 교양 프로그램에 대한 관심도가 높음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램 참여 여성의 프로그램 이용만족에 대한 만족도 평균과 표준편차를 구한 결과는 프로그램 이용 만족도 평균은 3.72점으로 조사대상자의 농협평생교육프로그램은 이용 만족도가 높음을 알 수 있고 특히 현대 여성의 역할교육이 가장 높게 나타났으며 가요교실, 전통요리교육, 교양강좌 등의 순으로 나타냈다. 인구사회학적 변수와 이용만족도와의 관계를 파악하기 위해 분산분석을 실시한 결과로는 여타 독립변수들은 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났고 거주주택에 따른 이용만족도는 거주주택에 따른 이용만족도가 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 그 차이를 알아보기 위해 Seheffe의 사후검정을 실시한 결과 기타(월세)에 사는 사람보다 자가에 살고 있는 참여자가 이용만족도가 높음을 알 수 있다. 농협평생교육프로그램 참여 여성의 생활만족도에 대한 평균과 표준편차를 구한 결과는 생활만족도 조사대상자의 농협평생교육프로그램 참여 여성의 생활만족도가 평균 3.62점으로 높음을 알 수 있다. 인구사회학적 변수와 생활만족도와의 관계, 일반적 특성 변수와 생활만족도와의 관계를 파악하기 위해 분산분석을 실시한 결과로는 통계적으로 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 이용만족도에 따른 생활만족도의 차이를 알아보기 위해 상관관계분석을 실시한 결과로는 교양강좌, 컴퓨터교육, 가요교실, 요가교실, 스포츠댄스, 실내정원가꾸기, 한문교실, 서예교실, 전통요리교실, 재테크교육, 현대여성의 역할교육은 생활만족도와 유의미한 관계가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 농협평생교육프로그램이 생활만족도에 영향을 미치는 중요한 부분임을 입증한 것으로 생활만족도를 높이기 위해서 점차 해당하는 교육과정을 확대해 나가야 할 중요한 요인임을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to expand the better welfare program for women in agricultural region and to search its activation plan through developing and practicing of the program reflecting key elements including improvement of the position and life quality of women in agricultural region by reco...
The purpose of this study is to expand the better welfare program for women in agricultural region and to search its activation plan through developing and practicing of the program reflecting key elements including improvement of the position and life quality of women in agricultural region by recognizing use & life satisfactions of women who participated in lifetime education program of Nonghyup housewives' college in agricultural region. As for subjects, we selected participants using lifetime education program of housewives' college in Gimcheon-si, Sangju-si, Mungyeong-si, Yeongju-si, Andong-si, Bonghwa-gun, Cheongson-gun, and Yecheon-gun, Gyeongsangbuk-do as of March 2012 as population group, and total 285 copies were used as final analyzing data for this study. When researching the recognition to Nonghyup lifetime education program, in case of role for regional women, introduction of volunteer service and activity opportunity were the highest, and for the result after participation, the better change of interpersonl relation was the highest. As for participating purpose, meeting friends was mostly responded. To the necessity of Nonghyup lifetime education program, 'highly yes' was the most responded and to the necessity of lifetime education program, since 99% of respondents need it, it is needed to revitalize it. As for the use of learnt contents in actual life after taking the education of Nonghyup lifetime education program, 'very high' was the most responded with 92% of respondents. To the degree of reflecting the demands of women participated to Nonghyup lifetime education program, 'very high' was the most responded. For the operation method, lecture focusing operation by lecturer was the most responded. For the suitability of lecturer, specialized lecturer is the most responded. As for the facility which the institute has to equip, exclusively used lecture room was the most responded and it is indicated that equipping such lecture room is very important. To the question what is the most needed of conditions which the institute must equip, various programs were responded. For desiring area of Nonghyup lifetime education program, 'the basic and culture areas (literature, history, foreign language, computer, and etc.) were the most responded. Therefore, it is indicated that the concern to basic and culture program is high. As a result of calculating the mean and standard deviation of satisfaction degree to program use of women participated in Nonghyup lifetime education program, the mean was 3.72 scores, which indicates use satisfaction of Nonghyup lifetime education program for subjects was high, and in particular, education for the role of modern women was the most responded and there followed sing along class, traditional cooking education, and cultural lecture in order. As a result of ANOVA in order to recognize the relation between the variable of sociology of population and use satisfaction, other independent variables were indicated not to be significant statistically and use satisfaction according to residing house was indicated to be significant statistically. As a result of post hoc test of Seheffe in order to examine such difference, it is indicated that residing in own house has the more use satisfaction than residing as other types including monthly rent. As a result of calculating the mean and standard deviation of life satisfaction degree of women participated in Nonghyup lifetime education program, the mean was 3.62 scores, which indicates life satisfaction of Nonghyup lifetime education program for subjects was high As a result of ANOVA in order to recognize the relation between the variable of sociology of population and use satisfaction, and between general characteristic variables and life satisfaction, the result weas indicated not to be significant statistically. As a result of correlation analysis in order to research the difference of life satisfaction depending on use satisfaction, it is indicated that cultural lecture, computer education, sing along class, yoga class, sports dancing, gardening, Chinese character class, calligraphy class, traditional cooking class, investment techniques education, and role education of modern women have significant relations with life satisfaction. Such result proves that Nonghyup lifetime education program is an important part impacting on life satisfaction, and indicates that it is a very important factor in expanding curriculum in order to raise life satisfaction.
The purpose of this study is to expand the better welfare program for women in agricultural region and to search its activation plan through developing and practicing of the program reflecting key elements including improvement of the position and life quality of women in agricultural region by recognizing use & life satisfactions of women who participated in lifetime education program of Nonghyup housewives' college in agricultural region. As for subjects, we selected participants using lifetime education program of housewives' college in Gimcheon-si, Sangju-si, Mungyeong-si, Yeongju-si, Andong-si, Bonghwa-gun, Cheongson-gun, and Yecheon-gun, Gyeongsangbuk-do as of March 2012 as population group, and total 285 copies were used as final analyzing data for this study. When researching the recognition to Nonghyup lifetime education program, in case of role for regional women, introduction of volunteer service and activity opportunity were the highest, and for the result after participation, the better change of interpersonl relation was the highest. As for participating purpose, meeting friends was mostly responded. To the necessity of Nonghyup lifetime education program, 'highly yes' was the most responded and to the necessity of lifetime education program, since 99% of respondents need it, it is needed to revitalize it. As for the use of learnt contents in actual life after taking the education of Nonghyup lifetime education program, 'very high' was the most responded with 92% of respondents. To the degree of reflecting the demands of women participated to Nonghyup lifetime education program, 'very high' was the most responded. For the operation method, lecture focusing operation by lecturer was the most responded. For the suitability of lecturer, specialized lecturer is the most responded. As for the facility which the institute has to equip, exclusively used lecture room was the most responded and it is indicated that equipping such lecture room is very important. To the question what is the most needed of conditions which the institute must equip, various programs were responded. For desiring area of Nonghyup lifetime education program, 'the basic and culture areas (literature, history, foreign language, computer, and etc.) were the most responded. Therefore, it is indicated that the concern to basic and culture program is high. As a result of calculating the mean and standard deviation of satisfaction degree to program use of women participated in Nonghyup lifetime education program, the mean was 3.72 scores, which indicates use satisfaction of Nonghyup lifetime education program for subjects was high, and in particular, education for the role of modern women was the most responded and there followed sing along class, traditional cooking education, and cultural lecture in order. As a result of ANOVA in order to recognize the relation between the variable of sociology of population and use satisfaction, other independent variables were indicated not to be significant statistically and use satisfaction according to residing house was indicated to be significant statistically. As a result of post hoc test of Seheffe in order to examine such difference, it is indicated that residing in own house has the more use satisfaction than residing as other types including monthly rent. As a result of calculating the mean and standard deviation of life satisfaction degree of women participated in Nonghyup lifetime education program, the mean was 3.62 scores, which indicates life satisfaction of Nonghyup lifetime education program for subjects was high As a result of ANOVA in order to recognize the relation between the variable of sociology of population and use satisfaction, and between general characteristic variables and life satisfaction, the result weas indicated not to be significant statistically. As a result of correlation analysis in order to research the difference of life satisfaction depending on use satisfaction, it is indicated that cultural lecture, computer education, sing along class, yoga class, sports dancing, gardening, Chinese character class, calligraphy class, traditional cooking class, investment techniques education, and role education of modern women have significant relations with life satisfaction. Such result proves that Nonghyup lifetime education program is an important part impacting on life satisfaction, and indicates that it is a very important factor in expanding curriculum in order to raise life satisfaction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.