영국의 비버리지 보고서에 나타난 “요람에서 무덤까지”의 관점이 “태아에서 무덤까지”로 변화하고 인식되던 사회복지가 전 생애(全 生涯)서 일어나는 장례문제를 아우르는 사회복지 영역의 확대를 증명하고 있다. 이는 장례문제가 사회복지 영역 내에 포함되고 있음을 말해준다. 그럼에도 불구하고 장례복지는 아직도 장례의 절차나 제도적 측면에서 연구될 뿐 사회복지 영역으로 넓어지지 않고 있는 것이 현실이다. 그러나 사회복지 영역에서의 장례문제는 죽은 자의 처리문제와 산 자의 이후 행위문제로 인해 나타나는 사회문제로 나타날 수 있다. 이러한 사회...
영국의 비버리지 보고서에 나타난 “요람에서 무덤까지”의 관점이 “태아에서 무덤까지”로 변화하고 인식되던 사회복지가 전 생애(全 生涯)서 일어나는 장례문제를 아우르는 사회복지 영역의 확대를 증명하고 있다. 이는 장례문제가 사회복지 영역 내에 포함되고 있음을 말해준다. 그럼에도 불구하고 장례복지는 아직도 장례의 절차나 제도적 측면에서 연구될 뿐 사회복지 영역으로 넓어지지 않고 있는 것이 현실이다. 그러나 사회복지 영역에서의 장례문제는 죽은 자의 처리문제와 산 자의 이후 행위문제로 인해 나타나는 사회문제로 나타날 수 있다. 이러한 사회문제를 사회복지 영역에서 다루어야 함에도 불구하고 가끔씩 언론에 보도되는 독거사 문제는 죽은 자의 문제이지만 동시에 산자들의 문제이다. 또한 사회의 급속한 핵가족화로 인해 가족제도가 변하고 저출산 고령화시대에 독거노인의 증가를 볼 때 장례문제는 사회복지제도 안에서 다루어야 함은 정당한 것이다. 이러한 제언에 따라 사회복지 영역에서 다루어야 할 장례복지를 연구하는 목적 달성을 위해 수행한 방법은 다음과 같다. 첫째, 사회복지관련 문헌자료를 중심으로 장례복지 이용에 관한 제도적 현황을 살펴보았다. 둘째, 장례복지의 현황과 문제점에 대해서는 보건복지부에서 발표한「장례에 관한 국민인식 조사」를 기초로 하며, 이 자료는 각 지역 간의 차이가 있기에 지방자치단체의 장례복지관련 조례를 통하여 파악하였다. 셋째, 외국의 선진화된 장례복지를 살펴봄으로써 우리나라의 장례복지 실태와 비교ㆍ분석하였다. 넷째, 독거노인이나 소외계층이 겪는 고립사(孤立死)에 관한 실태를 일본에서 발표된 자료 내용을 중심으로 현 상황을 알아보았다. 다섯째, 연구문제에 대한 기본적인 자료획득을 위하여 선행연구 및 통계 등 제도적인 부분에 대한 자료조사를 실시하였다. 이들 자료는 국내외 문헌, 단행본, 논문, 인터넷 자료, 정부 부서의 각종자료 등으로부터 획득되었다. 장례복지를 사회문제 속에서 바라보아야 한다는 관점에서 살펴 본 결과는 우리나라의 장례문제에 관한 인식의 부족함이 보인다. 장례가 개인의 문제로 인식하고 죽음에 부정적인 국민정서를 바탕으로 정부나 사회에서 금기시 하는 풍토가 만연하다. 이는 삶과 죽음에 대한 인식을 바꾸려는 노력이 필요하다. 다음으로 외국의 장례복지를 살펴 본 결과 유럽의 선진국들과 타 권역의 나라들에서는 국가의 적극적인 장례복지의 개입으로 인해 많은 지원책이 존재하고 있다는 것이다. 이는 장례복지가 국가적 문제임과 동시에 사회복지영역에서 다루어야 할 영역임을 깨닫게 하는 연구였다. 그리고 장례비용 지출에 대한 경제적 부담을 느끼는 소외계층이나 빈자(貧者)들의 입장은 죽음 자체가 빈부(貧富)를 가르는 현재의 실정이다. 이에 대한 보완책은 외국에서의 장례전반에 대한 이해를 바탕으로 살펴 볼 때 정부정책의 입안으로 소외계층, 빈자들에게 무료 또는 정부에서 일부 지원 장례정책으로 행해지는 장례복지가 절실하다고 본다. 하지만 정부에서의 다각적인 노력에도 불구하고 아직은 통일성을 담보하지 못하고 있다. 장례복지는 최종적 복지를 완성하고 지향하는 것이다. 이는 한 개인이 일생동안 어떤 삶을 살았던 상관없이 복지적 수혜를 받으며 사회생활을 영위하며 이웃과 더불어 살아왔다. 어떤 이유로 생을 마감하는 순간까지 누려야 하는 것이 최종적 복지라 할 수 있다. 이런 최종적 복지는 남은 자들을 통하여 누릴 수 있지만 남은 자들의 비통함이나 애절한 절규, 누군가의 잃음에 대한 사별의 고통에 대해서는 무심하게도 개인의 문제이거나 시간의 흐름에 맡기는 현실에서 죽음을 피하게 하는 사회의 몫은 보이지 않는 게 사실이다. 죽음에 대해, 주검처리에 관해 너무 안일한 것 아닌가 생각해 본다. 나 자신이나 내 가족이 아님에 안도의 숨을 고르며 생각하길 금기(禁忌)시 하고 있음을 여러 정황을 통해 알 수 있다. 또한 표준장례비의 개념은 실소비자 관점에서의 거래비용을 고려해야 한다. 장례비용 발생에 대한 요인을 구체적으로 살펴보면 사회적 요인과 경제 및 환경적 요인을 들 수 있다. 사회적 요인에는 제한적 합리성과 불확실성, 기회주의 성향을 그리고 경제 및 환경적 요인으로는 비합리적인 서비스체계와 비전문성과 소량 거래 및 다양화에 의한 영향 등을 들 수 있다. 마지막으로 장례복지는 시대가 요구하는 방향으로 제도를 마련하고 시행되어야 하는 것이다. 장례의 현대적 의미는 장례기능의 보건성과 전문화의 요구에 직면해 있고 급격하게 변화하는 사회의 요구를 제대로 따라가지 못하는 현실에서 장례복지 관련 공공성을 확보하는 것이 절실하다. 또한 전 생애를 통하여 누구나 해당되는 죽음에 대한 올바른 인식 전환의 노력과 전 사회적 공공망을 체계적으로 확보하여야 할 것이다.
영국의 비버리지 보고서에 나타난 “요람에서 무덤까지”의 관점이 “태아에서 무덤까지”로 변화하고 인식되던 사회복지가 전 생애(全 生涯)서 일어나는 장례문제를 아우르는 사회복지 영역의 확대를 증명하고 있다. 이는 장례문제가 사회복지 영역 내에 포함되고 있음을 말해준다. 그럼에도 불구하고 장례복지는 아직도 장례의 절차나 제도적 측면에서 연구될 뿐 사회복지 영역으로 넓어지지 않고 있는 것이 현실이다. 그러나 사회복지 영역에서의 장례문제는 죽은 자의 처리문제와 산 자의 이후 행위문제로 인해 나타나는 사회문제로 나타날 수 있다. 이러한 사회문제를 사회복지 영역에서 다루어야 함에도 불구하고 가끔씩 언론에 보도되는 독거사 문제는 죽은 자의 문제이지만 동시에 산자들의 문제이다. 또한 사회의 급속한 핵가족화로 인해 가족제도가 변하고 저출산 고령화시대에 독거노인의 증가를 볼 때 장례문제는 사회복지제도 안에서 다루어야 함은 정당한 것이다. 이러한 제언에 따라 사회복지 영역에서 다루어야 할 장례복지를 연구하는 목적 달성을 위해 수행한 방법은 다음과 같다. 첫째, 사회복지관련 문헌자료를 중심으로 장례복지 이용에 관한 제도적 현황을 살펴보았다. 둘째, 장례복지의 현황과 문제점에 대해서는 보건복지부에서 발표한「장례에 관한 국민인식 조사」를 기초로 하며, 이 자료는 각 지역 간의 차이가 있기에 지방자치단체의 장례복지관련 조례를 통하여 파악하였다. 셋째, 외국의 선진화된 장례복지를 살펴봄으로써 우리나라의 장례복지 실태와 비교ㆍ분석하였다. 넷째, 독거노인이나 소외계층이 겪는 고립사(孤立死)에 관한 실태를 일본에서 발표된 자료 내용을 중심으로 현 상황을 알아보았다. 다섯째, 연구문제에 대한 기본적인 자료획득을 위하여 선행연구 및 통계 등 제도적인 부분에 대한 자료조사를 실시하였다. 이들 자료는 국내외 문헌, 단행본, 논문, 인터넷 자료, 정부 부서의 각종자료 등으로부터 획득되었다. 장례복지를 사회문제 속에서 바라보아야 한다는 관점에서 살펴 본 결과는 우리나라의 장례문제에 관한 인식의 부족함이 보인다. 장례가 개인의 문제로 인식하고 죽음에 부정적인 국민정서를 바탕으로 정부나 사회에서 금기시 하는 풍토가 만연하다. 이는 삶과 죽음에 대한 인식을 바꾸려는 노력이 필요하다. 다음으로 외국의 장례복지를 살펴 본 결과 유럽의 선진국들과 타 권역의 나라들에서는 국가의 적극적인 장례복지의 개입으로 인해 많은 지원책이 존재하고 있다는 것이다. 이는 장례복지가 국가적 문제임과 동시에 사회복지영역에서 다루어야 할 영역임을 깨닫게 하는 연구였다. 그리고 장례비용 지출에 대한 경제적 부담을 느끼는 소외계층이나 빈자(貧者)들의 입장은 죽음 자체가 빈부(貧富)를 가르는 현재의 실정이다. 이에 대한 보완책은 외국에서의 장례전반에 대한 이해를 바탕으로 살펴 볼 때 정부정책의 입안으로 소외계층, 빈자들에게 무료 또는 정부에서 일부 지원 장례정책으로 행해지는 장례복지가 절실하다고 본다. 하지만 정부에서의 다각적인 노력에도 불구하고 아직은 통일성을 담보하지 못하고 있다. 장례복지는 최종적 복지를 완성하고 지향하는 것이다. 이는 한 개인이 일생동안 어떤 삶을 살았던 상관없이 복지적 수혜를 받으며 사회생활을 영위하며 이웃과 더불어 살아왔다. 어떤 이유로 생을 마감하는 순간까지 누려야 하는 것이 최종적 복지라 할 수 있다. 이런 최종적 복지는 남은 자들을 통하여 누릴 수 있지만 남은 자들의 비통함이나 애절한 절규, 누군가의 잃음에 대한 사별의 고통에 대해서는 무심하게도 개인의 문제이거나 시간의 흐름에 맡기는 현실에서 죽음을 피하게 하는 사회의 몫은 보이지 않는 게 사실이다. 죽음에 대해, 주검처리에 관해 너무 안일한 것 아닌가 생각해 본다. 나 자신이나 내 가족이 아님에 안도의 숨을 고르며 생각하길 금기(禁忌)시 하고 있음을 여러 정황을 통해 알 수 있다. 또한 표준장례비의 개념은 실소비자 관점에서의 거래비용을 고려해야 한다. 장례비용 발생에 대한 요인을 구체적으로 살펴보면 사회적 요인과 경제 및 환경적 요인을 들 수 있다. 사회적 요인에는 제한적 합리성과 불확실성, 기회주의 성향을 그리고 경제 및 환경적 요인으로는 비합리적인 서비스체계와 비전문성과 소량 거래 및 다양화에 의한 영향 등을 들 수 있다. 마지막으로 장례복지는 시대가 요구하는 방향으로 제도를 마련하고 시행되어야 하는 것이다. 장례의 현대적 의미는 장례기능의 보건성과 전문화의 요구에 직면해 있고 급격하게 변화하는 사회의 요구를 제대로 따라가지 못하는 현실에서 장례복지 관련 공공성을 확보하는 것이 절실하다. 또한 전 생애를 통하여 누구나 해당되는 죽음에 대한 올바른 인식 전환의 노력과 전 사회적 공공망을 체계적으로 확보하여야 할 것이다.
As "from cradle to grave" in the British Beveridge Report perspective changed to "from fetus to the grave", social welfare is required to expand its interest to funeral issues to embrace whole lifetime human needs. Even though funeral issues are included in social work field, studies on funeral issu...
As "from cradle to grave" in the British Beveridge Report perspective changed to "from fetus to the grave", social welfare is required to expand its interest to funeral issues to embrace whole lifetime human needs. Even though funeral issues are included in social work field, studies on funeral issues are focused on the process of funeral and system. Funeral issues in the view of social welfare can be explained by dealing with the deceased and social issued with the bereaved. However, people recognize dying alone of elderly as a personal problem not a social issue that needs a social welfare intervention, because lack of recognition. These problems need to handle in social welfare field because increasing population of solitary elderly with family system change and society aging. Funeral welfare defined as an ultimate welfare that the government and the society is responsible for funeral process like other welfare services to help social and economic problem of bereaved. An ultimate welfare means people have to receive benefits till the end of life time like other welfare services provided from the birth. It is whole life service not only helping the closure of life but also helping life of the bereaved like Korean tradition of caring. The genuine welfare society can be achieved by regard that the death of one person is not an end and providing left hope and future of life assurance through helping them with the process with the death. With these view, this study reviewed literatures, for funeral welfare in social welfare field and current state and issues. Social welfare literature was used for funeral welfare in social welfare field and 「Public research on funeral」by ministry of health and welfare was used for the current state and issues. However, because of regional differences, ordinances on funeral welfare were used for the current state and issues. Further, the comparative analysis between foreign and domestic current state is done by studying foreign funeral welfare policy. In addition, Japanese literature about ‘isolated death’ of elderly who lives alone and other neglected class was used and previous researches and statistics about funeral welfare, domestic literature, thesis, the Internet, government data about policy was used. With studies review Korean people seems to lack of cognition of awareness that funeral welfare should be regarded as a social issue. Koreans view funeral as a taboo based on recognition that funeral as a personal problem, and negative public cognition on death. This means the effort to change cognition on life and death. When rake a look at foreign funeral welfare, there are lots of supporting means by active intervention of government in developed countries in Europe and other countries. This means funeral welfare is a national problem that needs social welfare interventions. Because of the economic burden of funeral, there are a huge gap between rich and poor. We need a supplement regarding foreign funeral system to help the poor and neglected class with free or supported funeral welfare specified by law. Even though there were multilateral efforts of the government, the funeral welfare is not unified. First of all, it is necessary the government to suggest a standard funeral expenses to the customer. Funeral expenses are different from sociogenic factors and economic factors. Sociogenic factors are threatened by irrational service system, unprofessional, transactions in small lots, and diversification. Funeral welfare is aimed to complete ultimate welfare. It means a person have to get welfare benefits through the entire life, even at the moment of death. This ultimate welfare need to consider grief, sadness, and separation pain by death of bereaved, but the society seems to consider they are personal problem and the society ignoring social response. There are several signs about avoiding to mention this issue. Funeral welfare should make directions and be carried to meet the need of the times. Enhancing publicity of funeral welfare in the present situation that funeral welfare is not responsible to changing needs about professionalism. Besides, it is necessary to change perception of death and dying and build public network. Funeral welfare is the ultimate welfare of human life and welfare of entire life. It needs to be dealing in the social welfare field with the whole society regarding the socio-economic and mental problems of bereaved.
As "from cradle to grave" in the British Beveridge Report perspective changed to "from fetus to the grave", social welfare is required to expand its interest to funeral issues to embrace whole lifetime human needs. Even though funeral issues are included in social work field, studies on funeral issues are focused on the process of funeral and system. Funeral issues in the view of social welfare can be explained by dealing with the deceased and social issued with the bereaved. However, people recognize dying alone of elderly as a personal problem not a social issue that needs a social welfare intervention, because lack of recognition. These problems need to handle in social welfare field because increasing population of solitary elderly with family system change and society aging. Funeral welfare defined as an ultimate welfare that the government and the society is responsible for funeral process like other welfare services to help social and economic problem of bereaved. An ultimate welfare means people have to receive benefits till the end of life time like other welfare services provided from the birth. It is whole life service not only helping the closure of life but also helping life of the bereaved like Korean tradition of caring. The genuine welfare society can be achieved by regard that the death of one person is not an end and providing left hope and future of life assurance through helping them with the process with the death. With these view, this study reviewed literatures, for funeral welfare in social welfare field and current state and issues. Social welfare literature was used for funeral welfare in social welfare field and 「Public research on funeral」by ministry of health and welfare was used for the current state and issues. However, because of regional differences, ordinances on funeral welfare were used for the current state and issues. Further, the comparative analysis between foreign and domestic current state is done by studying foreign funeral welfare policy. In addition, Japanese literature about ‘isolated death’ of elderly who lives alone and other neglected class was used and previous researches and statistics about funeral welfare, domestic literature, thesis, the Internet, government data about policy was used. With studies review Korean people seems to lack of cognition of awareness that funeral welfare should be regarded as a social issue. Koreans view funeral as a taboo based on recognition that funeral as a personal problem, and negative public cognition on death. This means the effort to change cognition on life and death. When rake a look at foreign funeral welfare, there are lots of supporting means by active intervention of government in developed countries in Europe and other countries. This means funeral welfare is a national problem that needs social welfare interventions. Because of the economic burden of funeral, there are a huge gap between rich and poor. We need a supplement regarding foreign funeral system to help the poor and neglected class with free or supported funeral welfare specified by law. Even though there were multilateral efforts of the government, the funeral welfare is not unified. First of all, it is necessary the government to suggest a standard funeral expenses to the customer. Funeral expenses are different from sociogenic factors and economic factors. Sociogenic factors are threatened by irrational service system, unprofessional, transactions in small lots, and diversification. Funeral welfare is aimed to complete ultimate welfare. It means a person have to get welfare benefits through the entire life, even at the moment of death. This ultimate welfare need to consider grief, sadness, and separation pain by death of bereaved, but the society seems to consider they are personal problem and the society ignoring social response. There are several signs about avoiding to mention this issue. Funeral welfare should make directions and be carried to meet the need of the times. Enhancing publicity of funeral welfare in the present situation that funeral welfare is not responsible to changing needs about professionalism. Besides, it is necessary to change perception of death and dying and build public network. Funeral welfare is the ultimate welfare of human life and welfare of entire life. It needs to be dealing in the social welfare field with the whole society regarding the socio-economic and mental problems of bereaved.
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